Dr. Czepek Gábor Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Magánjogi és Igazságügyi Kodifikációs Főosztály főosztályvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Bírák és bírósági vezetők kinevezése és felmentése Magyarországon
ELTE ÁJK Április 25. Bíróságok, ügyészségek költségvetése Dr Darák Péter.
Magyarország átalakuló közigazgatási bíráskodása – a diagnózistól a terápiáig.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Marosi Ildikó PPKE ÁJK április
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
A Fővárosi Törvényszék
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A Ket. tervezett módosítása
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Távmunka a területfejlesztésben
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
„… nyomtatási feladatok ésszerű házon belülre szervezése …” gyakorlati megközelítésből Zubor András Pál Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Választási.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Válságkezelő rendszere
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog. A tervezett előadások Az eljárás ügyészi szakasza A tárgyalás előkészítése Az első fokú tárgyalás Vád- és védőbeszédek.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Készítette:Makra Betti Dátum:
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az igazságszolgáltatás célja, alapelvei, működésére vonatkozó szabályozás rendszere.
Horváth Miklós Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Magánjogi és Igazságügyi Kodifikációs Főosztály.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
A közigazgatási bíráskodás - A közigazgatási bíráskodás - Az eljáró bíróságok Polgári eljárásjog Polgári eljárásjogelőadás Dr. Pribula László egyetemi.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
A bíróságok: bírák és további személyek
Az ügyészi szervezet és feladatok
Minisztériumok, központi közigazgatás
Polgári ügyekben eljáró bíróságok
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
A közigazgatási bíráskodás alapjai
A BÍRÓSÁGI SZERVEZET KIEMELT KODIFIKÁCIÓS JAVASLATAI
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Kompetenciák 1. Joghatóság
Wlassics Gyula a Közigazgatási Bíróság elnöke (1906–1933)
A Fővárosi Törvényszék
Közbeszerzési Döntőbizottság
A közigazgatás szervezete
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

dr. Czepek Gábor Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Magánjogi és Igazságügyi Kodifikációs Főosztály főosztályvezető

 a bírósági reform három dimenziója: 1. bírósági igazgatás 2. bírósági szervezet, ítélkezési szintek 3. bírói jogállás  a függetlenség elvének érvényesülése, mint alapkövetelmény és alkotmányos végcél  bírósági ítélkezés szakmailag magas színvonala és időszerűsége, mint gyakorlati végcél 2

1. minisztérium általi igazgatás (Németország, Finnország) 2. végrehajtó hatalomtól független testület általi igazgatás (Hollandia, Svédország) 3. vegyes rendszer, avagy a független testületek szerepe a személyügyi kérdésekben domináns, egyébként minisztérium általi igazgatás érvényesül (Franciaország, Olaszország) 3

4 független vegyes minisztériumi egyéb

 polgári időszak (a második világháborúig) a bírói hatalom gyakorlásáról szóló évi IV. tc.: kormányzati (minisztériumi) igazgatás járásbíróság – törvényszék – ítélőtábla - Kúria  szocialista államberendezkedés időszaka a bíróságokról szóló évi IV. tv.: államhatalmi igazgatás városi/kerületi bíróság – megyei bíróság – Legfelsőbb Bíróság  rendszerváltást követő időszak (1997. évi bírósági reformig) évi XLII. törvény, évi LXVII. törvény: kormányzati (minisztériumi) igazgatás Városi/kerületi bíróság – megyei bíróság – Legfelsőbb Bíróság 5

 bíróságok szervezetésről és igazgatásáról szóló évi LXVI. tv., a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló évi LXVII. tv., az ítélőtáblák székhelyének és illetékességi területének megállapításáról szóló évi LXIX. tv.  független igazgatási modell: létrejön a 15 tagú Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT)  OIT elnöke a Legfelsőbb Bíróság elnöke  négyszintű bírósági rendszer: városi/kerületi bíróság – megyei bíróság – ítélőtábla – Legfelsőbb Bíróság 6

7

 a Legfelsőbb Bíróság elnökének tisztsége által összefonódott a szakmai és igazgatási vezetés  hatáskörileg túlterhelt volt az OIT  az OIT tagok egyéb tisztségük mellett látták el feladataikat,,mellékállásban”  az OIT havonta egy alkalommal ülésezett, de a problémák azonnali reagálást kívántak  az OIT tagjai a bírósági vezetők voltak, ezért önmagukat ellenőrizték  újraválaszthatósági korlát hiányában hosszú idő óta ugyanazok voltak az OIT tagjai, ezért hiányzott a megújulási képesség  az OIT elnöke és az OIT Hivatalának vezetője egymás ellensúlyaként működött  nem volt átlátható a működés, a nyilvánosság kontrollja nem érvényesült 8

 a bíróvá válás folyamata átláthatatlan és ellenőrizhetetlen volt; a bírói pályázati eljárás kritériumrendszere szabályozatlan volt  a bírák értékelése nem ölelte fel a bírói életpályát  a szakmailag alkalmatlan bírák elmozdítása nem volt lehetséges  a bírói fegyelmi eljárás szabályai nem voltak kellően részletesek 9

 egyes törvényeknek a bíróságok hatékony működését és a bírósági eljárások gyorsítását szolgáló módosításáról szóló évi CLXXXIII. tv.  OIT 16 tagú lett; taggá vált a költségvetésért felelő miniszter  OIT 9 bíró tagja közül legfeljebb 5 lehetett felsővezető  nem lehetett OIT tag, aki az előző ciklusban az volt  nyilvánosság biztosítása 10

 OIT-tól határkörök kerültek át az OIT elnökéhez; stratégiai irányítás OIT, operatív irányítás OIT elnöke  OIT elnöke nevezte ki a bírósági felsővezetőket  csak az OIT engedélyével lehetett bírósági vezetővé kinevezni azt, aki már két ciklust kitöltött korábban  túlterhelt bíróság esetében az ügy elbírálására más bíróság kijelölése a Legfelsőbb Bíróság tanácsa által  rugalmasság megteremtése: az egyes bíróságok illetékességi területe feles törvénybe került az eddigi kétharmados törvény helyett  bírói jogállási reformok: kinevezési rendszer reformja, értékelés az egész bírói életpálya alatt, szolgálati bíróság felállítása, alkalmatlansági eljárás kidolgozása,,,mozgó bírói” státusz, bírák kirendelési lehetőségének bővítése 11

 a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló évi CLXI. tv., a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló évi CLXII. tv.  szakmai irányítás erősítésére létrejön a Kúria; legfőbb szakmai vezető a Kúria elnöke  a szakmai vezetés eszközöket is kap: jogegységi eljárás reformja, joggyakorlateleemző csoportok felállítása, önkormányzati normakontroll eljárások  elválik a szakmai és igazgatási irányítás 12

 az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnökének feladata az igazgatási irányítás  munkáját operatív hivatal segíti  létrejön a kizárólag bírák közül választott 15 tagú Országos Bírósági Tanács (OBT); a Kúria elnöke hivatalból tag  OBT feladata az OBH elnökének ellenőrzése  a bírói önkormányzati testületek továbbra is szerepet játszanak a helyi szintű igazgatásban  négyszintű bírósági rendszer változásai: járásbíróság – törvényszék – ítélőtábla – Kúria  léterjön a közigazgatási és munkaügyi különbíróság 13

14

 évi CXI. tv.  az OBT szerepének erősítése érdekében hatáskörök kerülnek az OBT-hez az OBH elnökétől  OBT jelentős szerepet kap másik leterheltség miatti bíróság kijelölésénél: meghatározza a kijelölés elveit  OBT a bírói álláspályázatok esetében meghatározza a pályázati rangsortól való eltérés elveit  OBT a bírói álláspályázatok elbírálása során egyetértési jogot gyakorol az OBH elnökének (vagy a Kúria elnökének) rangsortól eltérő döntése esetén  OBT a bírósági vezetői kinevezések esetében egyetértési jogot gyakorol akkor, amikor a pályázó nem kapta meg a véleményező bírói testület többségének támogatását 15

 az OBH elnökének indokolási kötelezettsége és a döntések ellen bírói jogorvoslat lehetőség  jogorvoslat az eljáró bíróság kijelölése kapcsán a felek részére az OBH elnökének döntésével szemben  jogorvoslat a bírói álláspályázatokkal kapcsolatban azon pályázók számára, akik nem nyerték el az álláshelyet 16

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 17