Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM 2008. május 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Szakmai Tanácskozás Miskolc
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Szabó István - Egyensúlyunkért Alapítvány
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Szatmári Többcélú Kistérség Társulás
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Állam munkavédelmi feladatai
Családi napközi.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Tájékoztatás a szociális és gyermekjóléti intézmények engedélyezési és ellenőrzési eljárásában a évben bekövetkezett változásokról Dr. Szarka Anikó.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
A csoportmunka törvényi háttere- Alapellátások (1/2000 SZCSM rendelet) ÖNSEGÍTŐ CSOPORTOK 30§(2)f)Családsegítésben:  CSSK segíti önsegítő csoportok szervezését,
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Jogszabály módosítások Budapest
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Szociális alapellátás feladatai és lehetséges kapcsolata az AE közösségekkel Alkoholizmus Elleni Megyei Egyesületek és Klubok Országos Szövetsége, Szombathely/Zalaegerszeg.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Az Ország Közepe kistérség szociális ellátó rendszerének korszerűsítése a szolgáltatások és a humán erőforrások fejlesztésével, az intézményi együttműködések.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Új rendszerben működnek a jövőben a támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások augusztus 7. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Irányelvek a szenvedélybeteg- ellátás területén július 11. Kun Gábor Nemzeti Drogmegelőzési Intézet.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Tájékoztatás jogszabály változásokról
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM május 19.

Alacsonyküszöbű szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályok Az alacsonyküszöbű szolgáltatásokra vonatkozó fontosabb jogszabályok, rendeletek évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról (Szociális törvény) 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről 188/1999. (XII. 16.) Korm. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működési engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről évi CLXIX. Törvény a Magyar Köztársaság évi költségvetéséről

Hol jelennek meg az alacsonyküszöbű szolgáltatások a szociális törvényben? Közösségi ellátások 65/A. § (1) Közösségi ellátások a pszichiátriai, illetve a szenvedélybetegek részére nyújtott (2) bekezdésben meghatározott közösségi alapellátás, valamint a szenvedélybetegek részére nyújtott (3) bekezdés szerinti alacsonyküszöbű ellátás. (2) A pszichiátriai, illetve a szenvedélybetegek részére a közösségi alapellátás keretében biztosítani kell a) a lakókörnyezetben történő segítségnyújtást az önálló életvitel fenntartásában, b) a meglevő képességek megtartását, illetve fejlesztését, c) a háziorvossal és a kezelőorvossal való kapcsolattartás révén a szolgáltatást igénybe vevő állapotának folyamatos figyelemmel kísérését, d) a pszichoszociális rehabilitációt, a szociális és mentális gondozást,

Hol jelennek meg az alacsonyküszöbű szolgáltatások a szociális törvényben? e) az orvosi vagy egyéb terápiás kezelésen, szolgáltatásban, szűrővizsgálaton való részvétel ösztönzését és figyelemmel kísérését, f) megkereső programok szervezését az ellátásra szoruló személyek elérése érdekében. (3) A szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű ellátás keretében a (2) bekezdés e)-f) pontjában meghatározottakon túl biztosítani kell a) a szenvedélybetegség okozta egészségügyi és szociális károk mérsékléséhez szükséges egyes ártalomcsökkentő szolgáltatásokat, b) a kríziskezelést az életet veszélyeztető, a testi, szociális, kapcsolati és életvezetési rendszerben kialakult kezelhetetlen helyzetek esetére. (4) A szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű ellátás esetén a természetes személyazonosító adatokat nem kell megadni, a jegyző a 18. § szerinti nyilvántartásba kizárólag a szociális ellátás megállapítására, megváltoztatására és megszüntetésére vonatkozó döntést jegyzi be.

Az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet szabályai 39/J. § (1) A szenvedélybetegek közösségi ellátása olyan önkéntesen igénybe vehető, hosszú távú, közösségi alapú, az ellátott otthonában, illetve lakókörnyezetében történő gondozás, amelynek célja az életmódváltozás elindítása, segítése és folyamatos nyomon követése. (2) A szenvedélybetegek közösségi ellátása a következő szolgáltatásokat biztosítja: a) problémaelemzés, problémamegoldás: a személyes célok meghatározásának segítése, a változtatásra motiváló tényezők feltárása, a szerhasználat, illetve -függés járulékos ártalmainak, káros következményeinek csökkentése, azonnali tanácsadás és segítségnyújtás a szolgáltatást csak eseti jelleggel igénybe vevők részére, b) készségfejlesztés: életvitellel kapcsolatos tréningek szervezése vagy közvetítése, az önellátásra való képesség javítása és fenntartása,

Az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet szabályai c) pszicho-szociális rehabilitáció: a munkához való hozzájutás, a szabadidő szervezett eltöltésének segítése, szabadidős, önsegítő csoportok, támogató hálózatok szerveződésének segítése, tanácsadás, információnyújtás az egészségügyi, szociális, gyermekvédelmi ellátások és szolgáltatások, valamint a foglalkoztatási, oktatási, lakhatási lehetőségek igénybevételéről. (4) A szenvedélybetegek közösségi ellátására egyebekben e rendelet közösségi pszichiátriai ellátásra vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a közösségi gondozóknak, illetve koordinátoroknak nem kell speciális képzésen részt venni. 39/K. § A közösségi ellátások szakmai programjának - az 5/A. §-ban meghatározottakon túl - tartalmaznia kell az egészségügyi szolgáltatókkal, különösen a területileg illetékes pszichiátriai, illetve addiktológiai gondozóval való együttműködés módját.

Az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet szabályai 39/L. § (1) A szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátása a megkereső munkára, valamint az anonim és önkéntes igénybevételre épülő szolgáltatás, amelynek célja a szenvedélybetegség által okozott ártalmak csökkentése, az életet veszélyeztető helyzetek elhárítása, valamint az életmódváltozás elindítása, segítése. (2) A szenvedélybetegek körében végzett megkereső munka célja az ellátatlan, de az intézményes gondozással szemben bizalmatlan vagy onnan kiszoruló, az utcán, közösségi színtereken tartózkodó egyének, csoportok felkutatása és az alacsonyküszöbű ellátáshoz való hozzájutásuk biztosítása. (3) A szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátása magában foglalja a) az egészségügyi ártalmak csökkentését, így különösen a tűcsereprogramok körében a szerhasználat, illetve -függés járulékos ártalmainak, káros következményeinek csökkentését steril és kiegészítő eszközök, készítmények biztosításával, illetve használt eszközök begyűjtésével, továbbá az egészségügyi szűréshez, orvosi ellátáshoz való hozzáférés szervezését,

Az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet szabályai b) a krízis-intervenciót, az egészségügyi vagy egyéb terápiás kezelésen, szolgáltatásban való részvétel ösztönzését, illetve a 39/J. § (2) bekezdésének a) pontja szerinti szolgáltatásokat, c) a szenvedélybetegség okozta életvitellel összefüggésben különösen a rövid pihenési lehetőség, a mosási, szárítási, mosakodási lehetőség, illetve a folyadékhoz, élelemhez jutás biztosítását. (4) A szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátását nyújtó intézményeknek, szolgáltatóknak a (3) bekezdés a), b) és c) pontjaiban meghatározott szolgáltatási formák közül legalább kettőt kell biztosítaniuk. (5) A (3) bekezdés a) pontja szerinti szolgáltatási forma ellátása esetén biztosítani kell a segítségnyújtáshoz, a használt ártalomcsökkentő eszközök begyűjtéséhez, azok biztonságos tárolásához, szállításához szükséges tárgyi feltételeket.

Az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet szabályai (6) A szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátása során minden esetben biztosítani kell az anonimitást, a személyes adatokat nem kell megadni, igazolni és nyilvántartani, illetve egyéni gondozási tervet nem kell készíteni. A szolgáltatás nem tagadható meg az absztinencia hiánya és a szenvedélybetegség során jelentkező tünetek, magatartási formák miatt mindaddig, amíg azok nem veszélyeztetik a biztonságos feladatellátást. A személyes gondoskodás formáinak szakmai létszámnormái Képesítési előírások

188/1999. (XII. 16.) Korm. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről Szabályozási tartalom: A szociális szolgáltató működésének engedélyezése, ellenőrzése és megszűnése Normatív támogatás feltételei Igénybejelentő, elszámolási adatlapok, nyilatkozatok

2007. évi CLXIX. Törvény a Magyar Köztársaság évi költségvetéséről 3. számú melléklet a évi CLXIX. törvényhez h) Közösségi ellátások FAJLAGOS ÖSSZEG: forint/szolgálat A hozzájárulást igényelheti az e normatív hozzájárulásban december hónapban részesült, nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely a Szoctv. 65/A. §-a és a külön jogszabályban foglalt szakmai követelmények szerint biztosítja a közösségi ellátásokat, továbbá az a megyei önkormányzat, amely a kötelező feladata ellátása érdekében működtetett pszichiátriai, szenvedélybetegeket ellátó intézményének keretében nyújt közösségi ellátást. hb) A hozzájárulás 50%-ára jogosult az a nél nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat, amely - a Kiegészítő szabályok 5. B) a) pontja szerinti új belépőként év folyamán jogerős működési engedély alapján a Szoctv. 65/A. §-a és a külön jogszabályban foglalt szakmai követelmények szerint biztosítja a közösségi ellátásokat. A hozzájárulás az önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálatok száma alapján illeti meg.

Egyes szociális támogatások évi normatíva kiegészítő támogatása SZOC-ITKR-08 (Honlap: Vissza nem térítendő támogatást igényelhet a Magyar Köztársaság évi költségvetéséről szóló évi CLXIX. törvény [a továbbiakban: Kvtv.] 3. számú melléklete kiegészítő szabályainak 5. B) pontja alapján új belépőnek minősülő helyi önkormányzat, többcélú kistérségi társulás és a Kvtv. 31. §-ának (6)-(7) bekezdése alapján új belépőnek minősülő egyházi és nem állami fenntartó az általa fenntartott szolgáltató, intézmény által nyújtott - jelzőrendszeres házi segítségnyújtáshoz, - támogató szolgáltatáshoz, - közösségi ellátásokhoz, - utcai szociális munkához kapcsolódó normatív állami hozzájárulás kiegészítésére, amelyet az adott szolgáltatás működési kiadásaihoz lehet felhasználni. Benyújtási határidő: július 31.

A közösségi/alacsonyküszöbű ellátások új finanszírozási rendszere 2009-től Szociális törvény 131/A. § A támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások működtetését az állam - a külön jogszabályban meghatározott eljárási rend szerint kiválasztott - fenntartókkal kötött finanszírozási szerződések útján támogatja. A finanszírozási szerződést - ha jogszabály másként nem rendelkezik - három évre kell megkötni. –A támogató szolgáltatás és a közösségi ellátás január 1- jétől megszűnnek mint kötelező önkormányzati feladatok. Az állam azonban biztosítja a szolgáltatások további működtetését, fenntartókkal kötött finanszírozási szerződések útján. Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a szerződést három évre kell megkötni. Cél: a meglévő szükségletekhez igazodó, a területi hozzáférést kiegyenlítettebben biztosító szolgáltatási rendszer kialakítása A koncepció jelenleg szakmai egyeztetés alatt áll.

Köszönöm a figyelmet!