NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Az értékelés, az értékelő megbeszélés 5. előadás
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Ki értékeljen? Minden munkavállalót a közvetlen felettes (munkaközösség-vezető), illetve közvetlen irányító felettese (igazgató és helyettesek) értékelheti. Egy vezető körülbelül 10 főről tud még viszonylag objektív, információkkal megalapozott értékelést. „Csoportos” értékelés – értékelők csoportja Milyen kompetenciákkal rendelkezzen az értékelő?
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési TerületViselkedésformák Alárendelődő – szubmisszív Agresszív Hatékony - asszertív
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület A visszajelzés adása Visszajelzés Olyan információ, melynek célja a magatartás pozitív megváltoztatása konkrét leíró ügyekkel kapcsolatban kemény világos jövőre orientáló megoldást kereső Kritika A haragunk kimutatása abból a célból, hogy közöljük követelményeinket általános kiértékelő emberekkel kapcsolatban kemény zavaros múltra orientáló hibáztatni akaró
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület A visszajelzés fogadása Védekező magatartás Tagadás, elutasítás Ésszerűsítés, megmagyarázás Kivetítés, behelyettesítés Gyors elfogadás Visszahúzódás Hatalomalapú támadás Tréfa Versengés a vezetővel Cinizmus Elméletgyártás Általánosítás Szembenéző magatartás Elfogadás Önvizsgálat Beleélés Megvizsgálás Adatgyűjtés Érzelmek kifejezése Segítségkeresés Nyugtalanság Meghallgatás Pozitív értékelő magatartás Gond megosztása Kísérletezés Csoportkapcsolat keresés
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Az értékelő beszélgetés célja A teljesítmény minősítése Az értékelő indokai az adott értékelésről A munkafeladatok problémái Elvárások, gondok megvitatása Továbbképzési, fejlesztési igény megfogalmazása
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Az értékelő interjú alapelvei Csak semmi meglepetés! Megfelelő ütemezés és menetrend Résztvevő együttműködés! Fejlesztésorientáció! A viselkedést változtasd meg, ne a személyt! Harmadik személyről ne beszéljünk! Írásbeliség Zavartalanság Következetesség Bizalom
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Értékelő – tervező megbeszélés 1. IGEN elemezzük a sikereket és a hibákat a teljesítményre koncentráljunk, ne a személyre törekedjünk közös megállapodásra legyünk konkrétak nyitott kérdésekkel kérdezzünk figyeljünk a válaszokra egyezzünk meg a megbeszéltek végrehajtásának menetében kísérjük nyomon a végrehajtást
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Értékelő – tervező megbeszélés 2. NEM személyeskedés saját elképzelések erőltetése telefonálás vagy más elfoglaltság megbeszélés közben
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület A beszélgetés felépítése Az alaphangulat megadása Az értékelt személy önértékelése hogyan látja a munkáját, mennyire elégedett a teljesítményével, milyen eredményére a legbüszkébb, milyen problémák adódtak a munkája során: ezekért mennyiben volt ő a felelős és mennyiben a körülmények, melyek a legfőbb erősségei a munkában. Az értékelő konkrét adatokkal alátámasztott értékelése A következő időszak célkitűzései Az egyéni fejlődés célkitűzéseinek rögzítése A beszélgetésről készült összefoglaló kétoldalú aláírása
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Tipikus észlelési torzítások és csapdák Az én-mérce csapdája Az első benyomás csapdája „Halo-hatás” Középponti vonzás Attribúciós hiba-lehetőségek Kontraszt hiba A csúcsteljesítmény csapdája „Hozzám hasonló” hiba Szimpátia és ellenszenv Különböző értékelői tendenciák együttélése
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Problémahelyzetek kezelése - nehéz emberek Kontrollált/készséges Kontrollált/nem készséges Nem kontrollált/ nem készséges Nem kontrollált/készséges Igen nehéz emberek: Depresszív Impulzív Játszmázó
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Személyzetfejlesztési feladatok Képzésen alapuló módszerek (továbbképzés, tréning, graduális és posztgraduális képzés); Helyzetbe hozó, konkrét feladatok megoldásával fejlődést kiváltó módszerek (óralátogatások más kollégáknál, rotáció, munkakör kiszélesítése, belső áthelyezés, munkacsoportba való bevonás stb.), illetve a kettő kombinációja.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési TerületKarriertervezés Célja, hogy egy szervezet működése, eredményessége vagy a jövőbeli új feladatok ellátáshoz szükséges meghatározó munkakörök betöltéséhez a szervezeten belül meg lehessen találni a tehetséges, munkatársakat és őket előre megtervezett személyzetfejlesztési módszerekkel alkalmassá tenni a munkakörök betöltéséhez. Szervezeti igények Egyéni tervek, elképzelések, kompetenciák Ezek illesztése Fejlesztések
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Van-e idő az értékelésre? Célszerű a “kivételek elvén alapuló vezetés” szellemében dönteni arról, hogy mi és mennyire fontos!
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!