A környezeti változások hatásai a szervezetekre A szervezeti kultúra szerepe a szervezetfejlesztésben Készítette: Kópházi Andrea Sopron.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
RÉTHI GÁBOR Szervezetfejlesztés HURO0901/138/2.1.2.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági informatika - bevezető
A nemzetközi üzleti élet etikája
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Teljesítményértékelési rendszer
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
Konfliktusok az iskolában
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
Négy vállalkozási alaptípus
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Családi vállalkozások
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

A környezeti változások hatásai a szervezetekre A szervezeti kultúra szerepe a szervezetfejlesztésben Készítette: Kópházi Andrea Sopron

Az el ő adás felépítése Bevezet ő gondolatok A szervezetfejlesztés meghatározása, szükségessége, okai A szervezeti m ű ködés és kultúra kapcsolata A fejlesztést támogató „ideális” kultúra modell felállítása Szervezetfejlesztési alapelvek

Szervezeti jéghegy modell Látható, Tudatos, Racionális, Nyilvánosan hirdetett Szervezeti struktúra Célok, stratégia, szerepek, szabályok, Technológia, ellenőrzési rendszerek Munkamegosztás, felelősség, adminisztratív szabályok Informális hatalmi struktúra Baráti kapcsolatok Egyéni- és csoportvélemények Érzelmek, vágyak, elvárások Egyéni szerepfelfogások, normák Értékek, előítéletek, ellen- és rokonszenvek Rejtett, Nem tudatos Érzelmeken alapuló, Nyilvánosan sokszor tagadott

Melyek a szervezeti változók? Működési folyamatok /a szervezeti funkciók közvetlen megvalósítását szolgálják/ Szervezeti struktúra /feladatmegosztás, döntésmegosztás, koordináció…/ Szervezeti kultúra /szervezezeti viselkedés, szervezeti események kezelése Hatalmi viszonyok /a szervezetek alapvető, strukturálisan rögzült sajátosságai/

Mi a szervezeti változás? A vezetés meghatározó részének kicserélődése Új vállalati stratégia kidolgozása és bevezetése Valamely szervezeti tag vagy szervezeti egység felértékelődése Új környezeti feltételek belépése miatt kialakuló új szervezeti funkciók, folyamatok Új termelési vagy irányítási folyamatok kialakítása Vállalati, szervezeti válsághelyzet felszámolása…

A szervezeti változások különböző elméleti megközelítései Klasszikus szervezési megközelítés Szervezettervezés Magatartástudományi szervezetfejlesztés Stratégiai változások megvalósításának logikai modellje

Hagyományos szervezési modell a vállalati folyamatok és tevékenységek célszerű /racionális/ kialakítását állítja a középpontba. A szervezettervezés a struktúra helyes megtervezése és kialakítása útján véli megvalósíthatónak a kívánatos szervezeti változásokat.

Magatartástudományi szervezetfejlesztés elsősorban a szervezetek emberi oldala felöl közelít a problémához, és a szervezeti magatartás megváltoztatását tekinti a szervezeti változtatás kulcsának. A stratégiai változások logikai inkrementalista modellje kis darabkákból kísérli meg összerakni az egyetlen járható utat. A szervezeti változások itt mint a szervezeti léttel állandóan együtt járó jelenségek tűnnek elő, melyek a „puha” /kulturális, magatartási és hatalmi/ tényezők értő kezelését igénylik.

A feldolgozás koncepciója A szervezetek stabilitását a hosszú távú működőképesség jelenti, ennek feltétele a környezeti változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás képessége. A rugalmasságot az egyes kultúra- elemek, ill. a kultúra formálásában szerepet játszó tényezők hordozzák.

A hagyományos és a rugalmas szervezetek jellemzői Overholt, után HagyományosRugalmas Felsővezetés irányultsága Vezetői stilus-preferenciák és szokások alapján történik Stratégiai kérdésként kezelik a versenyelőny megszerzéséhez, az adott helyzet figyelembe vételével Kialakitás preferencia - szeszélyes változó - mások példájának mechanikus átvétele - részmegoldások dominálnak - piaci szükségletek - fogadó kultúra - versenytársak - iparág jellege - „core” kompetenciák Változtatási stratégia - módszer irányultságú- taktikai elemek- nem épit a dolgozói részvételre „Mire van szükség ahhoz, hogy a változás illeszkedő és konguens legyen, és a rugalmasság beépithető legyen a szervezetbe?” Változtatási folyamat Meghatározott célok elérésére irányuló egyszeri projekt Folyamatos, adaptiv, ciklikusmegújulás

McKinsey-féle 7S modell

Kemény tényezőknek nevezzük azokat, amelyek kidolgozására, kezelésére léteznek számszerűsítő módszerek, modellek, vezetői eszközök. Megfelelő szintű meglétük alapvető fontosságú a vállalat számára. Ezek azonban a versenyben a kötelező belépőt jelentik és kevéssé jelentenek igazi versenyelőnyt. A szervezet kultúrájának legalábbis nem ezek a központi elemei, noha elválaszthatatlanok attól. Stratégia Struktúra Rendszerek Lágy tényezők szerepe kiemelkedő a szervezet kultúrájának alakulásában, mivel ezek által lehet más a vállalat, mint versenytársai Képességek Káderállomány Stílus Közös érték

„A szervezeti kultúra nem más, mint alapvető feltételezések rendszere, amely eléggé jól működik ahhoz, hogy érvényesnek tekinthessék, ennélfogva ezt az új tagoknak el kell sajátítaniuk, mint a szóban forgó problémákkal kapcsolatos helyes felfogási, gondolkodási és érzelmi módot.” Schein, E. (1980) Szervezeti kultúra fogalma

A szervezeti kultúra funkciói Külső adaptációBelső integráció Misszió és stratégiaKözös nyelv és fogalmi kategóriák CélokCsoport köt ő dések és a csoportba történ ő felvétel és kizárás EszközökHatalom és státusz MérésKözvetlenség, barátság és szeretet KorrekcióIdeológia és vallás Forrás: Schein, E. (1992): Organizational Culture Leadership,

A dolgozói rugalmasság összetevői Tanulási potenciál (szakmai képzettség, más vállalatoknál végzett tevékenységek, munkatartalmak, kapcsolatok) Értékorientáció ( a munka fontossága) Térbeli és időbeli rugalmasság (lakóhelycsere, munkaidő, túlórák) Képzés-, és továbbképzés (részvétel, készség…) A rugalmas alkalmazás vágya, óhajtása és kockázatvállalás (munkaorientáció, felelősség, döntési játéktér) A tevékenységek követelményei (kollégák, döntési játéktér, munkatempó)

A vezető szerepe a kultúra formálásában  Példaképek  Jutalmazási rendszer  Személyzet kiválasztás  Struktúrát és stratégiát érintő döntések  Fizikai elrendezés

A hosszú távú működés szempontjából a szervezeti kultúra három összefüggése különösen fontos: Iránya /milyen mértékben támogatja a célok elérését/ Átható volta /mennyire fogja át a szervezeti viszonyokat/ Er ő ssége /mennyire fogadják el a szervezet munkatársai/

Mire figyeljünk? Minden egyes szervezeti komponens összhangban legyen a választott szervezeti megoldással és a dolgozók gondolkodásmódjával, attit ű djeivel. A kereteket, vagyis a struktúrát az emberi viselkedést és a kultúrát kell egyidej ű leg formálni, ha változásokat szeretnénk elérni

Az erő-kultúra Hatékonyság feltétele a bizalom és az empátia A kommunikáció a telepátián és a személyes beszélgetésen alapul Gyorsan reagál a fenyegetésre vagy veszélyre A középpontban lév ő személy(ek)t ő l függ A méret problémát jelenthet

Szerep-kultúra A logika és racionalitás alapján m ű ködik Ereje a taróoszlopokon, a funkciókon alapszik A munkát a szerep- és kommunikációs eljárások, a vitás kérdések elrendezésének szabályai irányítják Az egyéneket a szerep kielégít ő ellátására válogatják Kiszámítható környezetben sikres Lassan változik

Feladat-kultúra Munka- vagy projektorientált Összehozza a megfelel ő er ő forrásokat és embereket Er ő és befolyás a háló sejtjeiben Befolyás szakértelmi er ő n alapul Alkalmazkodó, rugalmas

Személyi-kultúra Egyén központú Segítség / Összhang Megegyezéses döntéshozatal Szakértelem Dolgozók nehezen befolyásolhatók

„Ideális” ideológia Némi erő-orientáció, a verseny kezelése végett Kevés szerep-orientáció, a jó probléma megoldás végett Elegendő személy-orientáció a lojalitás megteremtéséért Feladat-orientált keretek között a rugalmasság és a hatékonyság érdekében

A változtatásra leginkább kész kultúra A megértés, az előrelátás és a vevők igényeire való figyelés kiemelkedő szükségletére koncentrál A vezetők bizakodók, hajlandók új gondolatokkal kísérletezni, amelyek szakítanak a hagyományokkal… A szervezet olyan, hogy kiválassza, megtartsa és fejlessze a tehetséges és ügyes munkaerőt. Mindenki ismeri a küldetését, szerepét és munkáját: a célok, amelyre törekszik, világosak és pontosan meghatározottak.

Szervezetfejlesztési alapelvek 1. Ne feladatok, hanem folyamatok köré szervezd a vállalatot 2. Lapítsd le a piramist 3. Alapozz mindent teamek-re 4. Legyenek a fogyasztók azok, akik megítélik a teljesítményt 5. Jutalmazd a csoportteljesítményt 6. Bővítsd minden dolgozó kapcsolatát a beszállítókkal és a fogyasztókkal 7. Állandóan informáld és képezd az összes dolgozót

Az emberi tényező szerepe Megfelelő szakmai képességek, ambíciók szükségesek Érdekes, kihívást jelentő feladatok fokozzák az elégedettséget, növelik az elkötelezettséget A szakemberek kiválasztását, képzését és motiválását folyamatosan figyelni kell

Köszönöm a figyelmet!

Szervezeti/strukturális jellemzők Munkamegosztás és annak szabályozása Hatáskörmegosztás /elsősorban döntési centralizáció-decentralizáció/ Koordináció és annak szabályozása Konfiguráció /szervezeti séma/

Mikro- és kisvállalkozások /Mikrováll.: max.10 mill árbevétel, 10 alkalmazott, műhely, kisgépek/ /Kisváll.: max. 300 mill. árbevétel, 50 alkalmazott, kisüzem-célgépek / Vezető Szolgálati út Vertikális bővítés Horizontális bővítés

Közepes vállalkozások szervezete /Max: mill. árbevétel, 150 alkalmazott, sorozatgyártás, szerelő gyártásrendszer/ HR Vezető MŰSZ.GAZDTERM.KER.

Nagyvállalatok szervezete 1500mill. feletti árbevétel, 150 feletti alkalmazott, nagy sorozatok gyártása Vezető 3. szint Divízió 2 PÜ.…. 1. szint 2. szint TervezésPénzügy K+F ….. Divízió 1 Divízió 3 Terv.