Az Imperium Romanum -művészete: röpdolgozat-. I. A Todi Mars szobra Kr. e. IV. század eleje A Római centurio- k, a légiósok könnyített egyen- mellvértjét.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

Összefoglalás Csillagászat. Tippelős-sok van külön 1. Honnan származik a Föld belső hője? A) A Nap sugárzásából. B) A magma hőjéből. C) A Föld forgási.
Az Imperium Romanum művészete Falkép Stabiae- ből: Flóra istennő. I.szd. vége.
SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
A Kárpát-medence a római korban. Pannónia meghódítása  A hódítás előtt Pannónia lakói kelták voltak  Kr.e. IV. században vándoroltak be, de   hoztak.
  - a kor kezdetét hódító háborúk jellemezték, mely után a Római  Birodalom kettészakadt. I.sz.476-ban a barbár népek elfoglalták  Rómát, ekkor kezdődik.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre Magyar őstörténet 2015/16, 2. félév.
Advent Az advent szó jelentése „eljövetel”. A latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”. A karácsonyt megelőző.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Térkép készítése adataiból
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Lechner Ödön.
Osztálykirándulás 2016 (Szécsisziget).
Készítette: Rubik László 5/c
Gyűjtőköri szabályzat
WE PROVIDE SOLUTIONS.
(Dávid és Salamon uralkodása)
Mayer József Budapest február 27.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
A „fény százada”.
SZÁMVITEL.
GÖRÖG MITOLÓGIA Pygmalion
SZÁMVITEL.
A dél-koreai Nemzeti Levéltár, Szöul
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Környezetgazdaságtan 1
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
A naptevékenységi ciklus vizsgálata a zöld koronavonal alapján
A középkor kultúrája.
SÉTÁLJUNK RÓMÁBAN-1 Zene :Una fortiva lacroma-Pavarotti.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Felebarát – vagy tán egészen az?
A hajszobrász: Baranyai Vivien 12.Asz
VILÁGÖRÖKSÉGEK NAGYBRITANNIÁBAN
Az ókori Róma művészete
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Századfordulós ékkövek – tematikus kalandozások a szecesszió varázslatos világában HUSRB/1203/212/121 Workshop Szeged.
Pécs törökkori emlékei Bianka
1963-ban egy Derinkuyu-i lakos (Kappadókia tartomány, Anatólia közepén, Törökország) egy falat bontott le otthonában és meghökkenve fedezett fel a fal.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Zsolnay Vilmos születésének 190. , szobra felállításának 110
Az ŐRSÉGBEN jártam Oud of Mooi ???? Saját fotóiból készítette:
Swarovski Kristálymúzeum.
Hegyes orrú denevér.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Perspektív térábrázolás
Összeállította: J. Balázs Katalin
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Iglódi István rendezése
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Ének : Nana Mouskouri / Schubert – Ave Maria
Előadás másolata:

Az Imperium Romanum -művészete: röpdolgozat-

I. A Todi Mars szobra Kr. e. IV. század eleje A Római centurio- k, a légiósok könnyített egyen- mellvértjét viseli itt a hadakozás istene A készítés technikája a viaszveszejtéses bronzöntés, melyet az etruszkok tökélyre fejlesztenek. Emlékeztetőül: A bronzművesség 4 csodás alkotása az etruszkoktól:

II. Marzabotto, Harcos és hitvesének szobra A kutatás először Mars és Venus páros szobrának tartotta, de kiderült, hogy ez is etruszk és sokkal korábbi: Kr. e. V. század közepe A viaszveszejtéses bronzöntés lényege: a viaszréteggel bevont modell köré agyagköpenyt készítenek, amit aztán kiégetnek. A kiégetés során az olvadt viasz távozik, az agyagmag és a köpeny közötti üregbe öntik az olvadt bronzot. Az agyagot szobor belsejéből végül kikaparják. Ø

III. A Capitolium- dombon előkerült anyafarkas szobra. Kr. e. V. század első fele. A két csecsemő kisplasztikájával az as években egészítették ki. A viaszveszejtéses eljárás (az utolsó szemléltető képen a külső köpeny eltávolítása után előbukkanó alkotás) nagy előnye, hogy az anyag homogén, légbuborékoktól mentes lesz, míg kihűl.

A Kiméra! (Chimaera) A Kiméra, e mítikus hibrid- szörny bronzszobrát Arezzo városának fala mellett ásták ki a földből az as évek elején. A capitoliumi farkassal egyidős alkotásnak tartja a kutatás. A jobb első lábán látható az etruszk mester bevésett kézjegye.

A Róma városa alatt található columbarium- ok, urnatemetők egyike. Az urnatartó kasokban az elhunyt portréját mintázó mellszobrok, avagy büsztök sorakoznak, amelyekbe a hamvakat helyezték.

A XIX. századi rézmetszeten, amely egy rekonstrukciós elképzelést mutat, jól látszik a columbarium hatalmas belmagasságú, szinte csarnokként ható tere. Mindez Róma, az Örök Város alatt!

Segesta, görög gyarmatváros, dór stílusú templom, (Concordia, az Egyetértés temploma) Kr. e. V. szd. második fele

1 22 3  44 DÓRIÓN KORINTHOSZI 55 6  77 A dór, ión és korinthoszi oszloprendek megjegyzendő részletei (piros számokkal) A görögök által kifejlesztett oszloprendek alkotóelemeit és eredet- történetét Marcus VITRUVIUS Pollo írja le Tíz könyv az építészetről című traktátusában. 1: a dór rendszer gerenda- párkányának (architráv) üres mezeje, a metopé. 2: a párkányzat hornyolt tagja, a triglif. 3: a dór oszlopfejezet alsó, kiszélesedő eleme, a párnatag vagyis az echinus. 4: a dór fejezet felső eleme a fedőlemez, az abacus. 5: Az ión fejezet fő motívuma a csigavonal, a voluta 6: Az oszloptörzs vájatolása a kannelúra, a törzs felfelé keskenyedését kiegyensúlyozó optikai „trükk” az entázis, a sudarasodás. 7: akantuszlevél

Aosta, katonai tábor átnézeti képe Aquincum katonavárosi része mutathatott hasonló távlati képet

Tiberius gemmája : Gemma Augustae, Kr. u. I. szd.eleje A gemma féldrágakőből (achát, ónix, karneol) készített ékszer, véséssel készíti ötvöse A jelenet, amit ábrázol, Tiberius trimphusa, azaz győzelmi ünnepélye, Minerva istennő oldalán trónol a császár. Tiberius feje fölé babér- koszorút tart egy nimfa

Pompeii városában található patrícius- villa, vagyis villa urbana rekonstrukciós rajza. A szó szerinti fordításban a villa urbana városi villát, nagy művészi igénnyel épített lakóépületet jelöl. Ez általában egy középütt elhelyezkedő belső udvar köré szerveződik, ami az atrium nevet viseli. Az atrium fontos közös tartózkodásra szolgáló tér is egyben, ahol eredetileg a tűzhely is állt. A tető itt mindig befelé lejt, hogy az esővizet az atrium medencéjében összegyűjtsék.

Pompeii, Vettiusok háza, az atrium Kr. e. 60 k

Vettiusok háza, Lararium. Ez a Lárok házi oltára, ahol az érkező áldozatot mutathat be. A lararium mindig a bejáratnál volt elhelyezve a falon. A Lárok a ház jótéteményű védőszellemei. A két féloszlop tartotta háromszög- oromzatos szerkezet az aediculus

Pompeii, Villa dei Misteri, Dionysios- kultusz beavatási szertartása. Falfreskó a Kr. e. I. szd.- ból. A misztérium- kultuszok egyik legszebben fennmaradt ábrázolása.

Pompeii: Villa dei Misteri A Misztérium- villa Szárnyas géniusz falképe. A murális művészet típusai:  a freskó- „al fresco”  a szekkó- „al secco”  a mozaik  a terrazzo

Aquaductus  aquam ducere  ‘vizet vezetni’ A városiasodás alapvető feltétele a megfelelő bőségű és tisztaságú ivóvíz megléte. Ezek a boltíves építmények gondoskodtak erről. A jobboldali ábrán a legfontosabb építészet- szerkezeti újítás, az archivolt, vagyis a dongaív alkalmazása. A statikai terhelhetősége ennek a többszöröse, mintha csak egy áthidaló gerendát alkalmaznánk. Az urbanizáció, vagyis városépítészet témaköréhez: az aquaductusok

Róma városának egyik legnagyobb közfürdője: a Caracalla császár uralkodása (Kr. u ) alatt kiépülő thermák. Díszes kert és atlétikai pálya (hippodrom) ölelte körül.

Caracalla thermáinak rekonstrukciós elképzelése Kolosszális csarnok, hideg- és melegvizes medencék, gőzfürdő. Fontos közösségi tér!

Róma, a Marcellus- színház, Kr. e. 13 A középkorban lakóépületté alakítják, ez a Colosseum kis méretű „elődje”

Róma, Amphiteatrum Flavium ‘a Flavius- dinasztia színháza’ -- a Colosseum- Kr. u

Róma, Castello dei Angeli, az Angyalvár Hadrianus mauzóleumának épül, Kr. u. II. szd. eleje

Róma: Pantheon Kr. e. 27- ben kezdi építeni Marcus Agrippa, utána Kr. u ban Hadrianus átépítteti

A Pantheon keresztmetszete és alaprajza. A világon az első, önmaga súlyát megtartani képes félgömb-boltozat, melyről a reneszánsz nagy építészei (Filippo Brunelleschi, Donato Bramante kupolás épületeikhez a példát veszik)

Róma, a Vesta- szüzek körtemploma Kr. u. I. szd A Vesta- szüzek eredetileg a házi tűzhely őrzőiből lett papnők

Róma, Traianus oszlopa Kr. u. 110 k

Kr. u 313: Constantinus császár diadalíve A Maxentius felett aratott győzelme alkalmából emelték A kör alakú medallionok  Hadrianus korában készültek, vadászjeleneteket és áldozat- bemutatást.

Két síremlék Róma városfala mellől: Caius Cestius piramisa Mindkettő a Kr. e. I. szd. végéről Cecilia Metella kör alaprajzú „tomba”- ja

Az ARA PACIS AUGUSTAE, Augustus császár engesztelési oltára Fönt: A Földanya, Tellus, ami Itáliát szimbolizálja Balra: a Szenátorok menete

Pannonia provinciánk volt az egész Birodalom legkeletebbi határ- provinciája. Az abszolút külső határvonalat, a dunai limest erődök és ellenerődök sora védte a barbár népcsoportok betöréseitől. A központ Aquincum városa volt, amely állt a katonavárosból és a polgárvárosból. Ez azért fontos, mert a II. dunai kisegítő légió- legio adiutrix- állandó jelleggel itt állomásozott. castrum, azaz katonai erőd rekonstrukciója 

Az aquincumi helytartói palota rekonstrukciója. Aquincum a mai Óbuda területén feküdt, a helytartóság palotája pedig a Hajógyári- szigeten. !!! Megjegyzendő hely- és földrajzi nevek még: Duna = Ister ; Győr = Arrabona ; Pécs = Sophianae ; Balaton = Pelso

Aquincum, villa urbana metszetrajza, amely a hypocaustum rendszerét mutatja: a padlószint alatt található fűtőtér ez, ahova forró gőzt áramoltatnak. Voltaképp a padlófűtés elődjét köszönthetjük benne, briliáns komfort- beli újítás.

Aquincum polgárvárosában előkerült két egyedülálló lelet A víziorgona fellelt és rekonstruált állapotában Egy Sylvanus erdőistent ábrázoló melldísz

Aquincum, a Meggyfa utcai Hercules- villa padlómozaikja: Hercules és Nessos kentaur harca, amint a kentaur Ladón folyamisten leányát, Deianeriát próbálja elrabolni. Kr. u. III. század eleje A Hercules- villa a villa urbana legszebb példája Pannoniából, a padlómozaik jelenetei felölelik a mitológia számos történetét, mint a Bacchusnak szentelt mámoros meneteket

Tigris lopakodik a Herkules- villa padlómozaikján!

A Seuso- kincs

1 2 A Seuso- kincs a világ egyik legértékesebb késő római- kori ötvösművészeti tárgyegyüttese. Aquincumban élt az patrícius tulajdonosa, aki a barbár betörések elől próbálta elrejteni. Seuso nevét a medallion keretén láthatjuk bevésve (1). Feltűnik a Pelso szócska (2) ami kétséget kizárólag igazolja, hogy a tárgyegyüttes Pannoniában készült. A nagyméretű kínálótál közepének medallionjában mitológiai ihletésű lakomajelenetet látunk.

A Seuso- kincs két részlete. A leletegyüttes kínálótálakat, kézmosótálat, korsókat, illatszertartó szitulákat egyaránt tartalmaz. A domborítással készített jelenetek az egyes tárgyak oldalán mitológiai alakokat ábrázolnak.

Szerkesztette: Vasuta Zsolt A felhasznált képanyag egy részének jogtulajdonosa a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Művészettörténet Tanszékének oktatója, dr. Jankovits Katalin. Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Bodajk 2015