Mi van ha a gyermek nem direkt csinálja?. Diszlexia Tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó intelligencia szinttől független olvasási és helyesírási gyengeség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
SZAKDOLGOZAT RÖVID BEMUTATÁSA NYELV – ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ TERÜLETEN PEDAGÓGUS SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS, KECSKEMÉT LÁZÁRNÉ.
Zeneterápia hatásai:  A zene serkentő, aktivizáló, lazító ernyesztő és légzésszabályozó  A zenének erős befolyása van a hangulatra, az érzelmi életre.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A zajártalom, mint a leggyakoribb foglalkozási betegség.
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Alzheimer Café Újpalota
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A munka eszköze magam vagyok
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A féltekék munkamegosztása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Ismétlés.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Projektmunka Földrajzolok
Mitől szép az írás?! Készítette: Pékné B. Katalin
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
rendellenességei, betegségei
DARUS.
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
U8 – U10 célok a szezonra.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Iskolai szociális segítő
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Előadás másolata:

Mi van ha a gyermek nem direkt csinálja?

Diszlexia Tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó intelligencia szinttől független olvasási és helyesírási gyengeség Részképesség zavar Vizuális és /vagy akusztikus percepció zavara

Diszlexia illetve diszlexia veszélyeztetettség Háromnegyed részüknél megtalálható a keresztezett dominancia, motoros ügyetlenség, egyenetlen vagy megkésett mozgásfejlődés/ sokszor örökölt/Marosics Istvánné/1992/ Zsoldos Márta,Sarkady Kamilla, Rosta Katalin/ 1993/ „ reafferentációs feedback”-mechanizmusaik nem optimálisan működnek… ” központi óra” időbeli mozgásparancsokat kontrollálja Saját tapasztalat…minden diszlexiás gyermeknél találtam reflexfennmaradást ATNR!!!

Diszlexia lehetséges okai: 6-os testi kromoszóma elváltozása /genetika/ Organikus sérülés/eltérés/ érési zavar hím nemi hormon/tesztoszteron/ felszaporodás szabad fölös érrendszerrel rendelkezik az agy. lelki és környezeti okok Az olvasásnál a hallott-látott-mozgásos rendszer egyszerre működik,a diszes gyermeknél elakad az információ / corpus callosum/

Jobb és bal agyfélteke integrációs problémája /Corpus callosum/ Olvasásnál a szemizmok is középvonalat lépnek át és mindig egy visszaellenőrző funkciója is van az agynak. Ezért lesz értelme az olvasott szövegnek. Diszlexiásoknál nehezitett a középvonal átlépés nemcsak nagymozgásokban, hanem apró izmok tekintetében is/ szemizmok/ Elfelejti az előbb olvasott részt, mintha „ugrálnának – összefolynának a betűk”

Tudományos kutatások: Corpus callosum / kérgestest / átvágásakor elégtelen gátló folyamatokat-motoros gátlás időbeli parancsra nem működik-Chiarenza/ 1990/ Szövettani vizsgálatok Galaburda / 1991/ kéreg alatti,homloklebenyi gátló rendszerekben defektusos területeket talált diszlexiásoknál

Diszgráfia Diszlexia mellé társuló tünet Rendezetlen,görcsös,hibás,nehezen olvasható, Szabálytalan betűkialakítás Kinesztetikus,auditív és téri észlelés folyamatának zavara Alaki / külalak csúnya/ – tartalmi / gyenge helyesírás/

Diszkalkúlia Számolás zavara Grafikus- vonalvezetés,számfelcserélés Olvasási – tükörolvasás, téri számfelcserélés Emlékezeti- sorrendi hiba, téri irány és helyzethiba Gondolkodási – gyenge elemző és összehasonlító képesség,következtetés,indoklás,ítéletalkotás nehézsége

Magatartási rendellenességek: Figyelemzavar- mozgászavar-tanulási zavar ADHD,MCD,POS FIMOTA OPPOZICIÓS ZAVAR TRAUMATIZÁLT GYERMEKEK/ enuresis, encopresis,TIC,szorong, fóbiás,kényszeres, depressziós- rosszkedvű/ Másodlagos tünetként tanulási zavarok miatt kialakuló-dühöngő- bohóckodó Alulszocializált gyermek/elhanyagoló szülők/ Szociális izoláció/ szinte elzárt családi közösségben nő fel/

AUTIZMUS SPEKTRUMZAVAR Szocializáció- kommunikáció-kognitiv készségek minőségének fejlődési zavara Nagyon változó tünetek a súlyos állapotoktól a viszonylag jól kompenzáltig ASPERGER SZINDRÓMA magas IQ Társas kapcsolatok hiánya,szemkontaktus kerülése Kommunikáció-beszéd területe- furcsa hanghordozás Sztereotip tevékenységek- röpköd-csavargat-rázogat Ragaszkodás az állandósághoz – és a rituálékhoz

ASPERGER SZINDRÓMA Nehezebben felismerhető –nyelvi fejlődésük normális! Magas IQ- jobban kompenzál „ kis tudósok”/ dinók – fényképezőgép-űrhajó/ Sokáig beszél egy témáról- tudomást sem vesz a hallgatóságről Szemkontaktus hiánya Töredezett képet lát,ezért perifériás látást használnak / receptor probléma/ Humorérzék hiánya-szó szerint vesz mindent Proprioceptiv- vesztibuláris- koordináció Fájdalomérzet hiánya

Okok a háttérben…. Az Idegrendszer sérülése/eltér ő m ű ködése/ éretlensége SZENZOROS INTEGRÁCIÓS PROBLÉMÁK Primitív reflexek tartós fennmaradása/ STNR,ATNR/ Nystagmus eltérések Input deficit /alap modalitások eltérő működése / Feldolgozási folyamatok eltérése Anyagcserezavarok….neurológiai problémák

Mit jelent a szenzoros integráció? Idegrendszerünk ingerfeldolgozó folyamatainak normál működését Érzékleteink hasznos rendezését Tevékenységeink optimális szervezését, adekvát/megfelelő viselkedést, kommunikációt Minél jobb a szenzoros integrációja egy embernek/ gyermeknek, annál BOLDOGABB, KIEGYENSÚLYOZOTTABB életet él!!!!!

Ha az agy nem jól integrálja az érzékleteket Ha nem elég hatékony az információk feldolgozása … AZ ÉLET OLYAN.. MINT EGY CSÚCSFORGALMI DUGÓ….. A figyelem egyszerre több minden iránt kiváltódik ….

ATNR REFLEX keresztezett mozgások helyett azonos oldali / homolaterális/ mozgások testközépvonal keresztezésének nehezítettsége / corpus callosumon való tökéletes információ áramlás ELENGEDHETETLEN AZ OLVASÁSÁHOZ!!!/ gyenge követő szemmozgások, olvasásnál a szemmozgató izmok is átlépik a középvonalat!!! kevert oldaliság / dominancia/ csúnya, rossz írás/ mindig amikor elfordítja fejét, a kar ki akar egyenesedni, ujjak szét akarnak nyílni…emiatt nehéz a ceruzafogás, tartás. a gondolatok ÍRÁSBELI kifejezésének gyengesége ennek következményeként jelenik meg –mivel a figyelem terelődik-

STNR reflex nagymozgásos koordináció nehezítettsége pl: úszás kar- lábtempó összehangolása rossz testtartás nehezére esik ülni az iskolapadban, emiatt figyelmi deficittel is számolhatunk lassúság a feladatok másolásánál gyenge szem-kéz koordináció rendetlen étkezés úgynevezett „ malac” módon eszik

Előre irányuló TLR Rossz időérzék hypotónia, görnyedtség/ rossz tartás Rossz egyensúly, tengeribetegségre való hajlam sporttevékenységek iránti ellenszenv térérzékelési problémák/ szemmozgató rendszerhez köthető nehézségek - biztos fejtartás szükséges a szem működéséhez, mivel az agyban ugyanahhoz az ideghálózathoz kötött- az egyensúlyi látási reflexívhez / vestiuloocularis/ gyenge sorba rendezési képesség

HÁTRA IRÁNYULÓ TLR térérzékelési, térlátási nehézségek rossz tartás, hajlam a lábujjhegyen járásra Gyenge egyensúly, koordináció fokozott izomtónus, merev szögletes mozgások, mivel fokozott a feszítő / extensor/ izmok befolyása

Alap modalitások. Érzékszervi problémák Látás- vizuális / POLA teszt/ Hallás- auditív /hallásvizsgálat,hurutos betegségek,allergiák/ Egyensúly- vesztibuláris /elutasítja a mozgást/ Bőrön keresztül felvett információk- taktilis /alapbiztonság hiánya/ Proprioceptiv –kinesztetikus / test térbeli helyzetének érzékelése, beállítása,izmok feszülése- elernyedése-

SMT – neuro-szenzomotoros szemléletű vizsgálat KIKNEK??- MIKOR?? Viselkedési, beilleszkedési problémák Tanulási nehézségek Mozgáskoordinációs, egyensúlyi problémák Megkésett beszédfejlődés Részképesség problémák / diszlexia, diszgráfia/ Figyelemzavar Szorongás, különösen feladathelyzetben/ teljesítményszorongás/

A terápia célja… Idegrendszeri funkciók javítása Figyelem fókuszálás, koncentrációs képesség hatékonyabbá tétele- magasabb szintre emelése Hatékonyabb működés kialakítása a tevékenységek szervezése, kommunikáció terén, pl. gyorsabb feldolgozási folyamatok „ vág az esze” Önbizalom erősítése „ezt én biztosan meg tudom csinálni!” Irányíthatóság, feladat –tudat kialakítása. Önfegyelem, motiváció kialakítása

ESZKÖZEINK

Mit tehet az óvónő? Mindennapos testnevelésbe illeszthető reflexintegráló feladatok- gyakorlatok: pók-rák járás,sánta róka,nyuszi ugrás,medve járás,kutya – kerge kutya,balettozó kutya..stb..különböző feladatokkal pl: forgatja a fejét a medve jobb-bal.. Kúszások hason- háton… Forgások testtengely körül-palacsintázás- Talicskázás közben állatok „ kipöckölése” oldalra Helikopter –forgás,amig el nem szédül…majd hanyattfekszik a gyermek

Mit tehet az óvónő? Sok zenés- táncos foglalkozás – népi játékok – Mondókázás – elmutogatva azokat Naponta több olyan alkalmat teremteni, amikor reflexintegráló feladatokat adhatunk..pl: tyúklépésben,indián járással, sarkon járva kimenni mosdóba Eszközökkel pl: labda ülésben ritmusra tapsolva mondókázás Ugróiskola Célbadobások dobozba-karikába

Sally Goddard Blythe: Reflexek,tanulás és viselkedés Dr.Lakatos Katalin: Az iskolaérettlenség szűrése az állapot és mozgásvizsgáló teszttel Kárpáti Márta:Mi van ha gyermeked nem direkt csinálja?

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!