SZEREPJÁTÉK A KÉMIAOKTATÁSBAN avagy, hogyan kerül a csizma az asztalra..
Két bevezető gondolat Mire használom a szerepjátékot és miért? Hogyan alkalmazom? Néhány példa Szerepjáték a kémiaoktatásban
Két bevezető gondolat „A tanuló feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani” Galileo Galilei Galileo Galilei A tudás boldoggá tesz, tehát a tanulás az örömszerzés egyik módja A tudás boldoggá tesz, tehát a tanulás az örömszerzés egyik módja
Mire használom és miért? Számonkérés, de másképpen A hagyományos számonkérés egyhangu és egyoldalu, sablonos Felszólító jellegü Kevés a sikerélmény Szorong a diák a teljesítmény kényszer miatt
Mire használom és miért? A szerepjáték miatt a számonkérés látszólag háttérbe kerül Felszabadult a diák, várja az órát Meg akarja mutatni, hogy mit tud (ez nem dicsekvés) Másodlagos a tárgyi tudás elsajátítása Azonnali a sikerélmény Biztos a jobb jegy
Hogyan alkalmazom? Tanévenként egyszer, két egymással lazán összefüggő de külön-külön értékelt részek I szemeszter:önállómunka - tudományos kisdolgozat- II szemeszter: csoportmunka -plakátkészítés és bemutató-
Hogyan alkalmazom? I szemeszter:önállómunka Általános téma, szabadon keresgélhet Előre megadott szempontok szerint kell a dolgozatot összeállítani A határidő 2 hónap Értékelési szempotok: Tartalom (címválasztás, témaválasztás és tudományosság, könyvészet) Külalak (terjedelem és megszerkesztés, ilusztrációk, benyomás)
Hogyan alkalmazom? II szemeszter: csoportmunka tagu szabadon szerveződő csoportok A csoporttagok, első félévi dolgozataikból ki kell emeljenek egy közös gondolatot, amit megjelenítenek a plakáton és szerepjátékkal mutatják be Határidő 2 hét Értékelési szempotok: Plakát (közös gondolat, kreativitás, képi kifejezés, külalak) Bemutató (ötletesség, csoportmunka, minőség)
Megtanul tudományos dolgozatot összeállítani Hozzászokik a csoportmunka előnyeihez és hátrányaihoz Fejleszti a kreativitást, az önkifejezést Elmosódnak a tantárgyak közti határok Sikerélmények párosulnak a kémiatanuláshoz Hozadéka