AZ ÍRORSZÁGI CSODA: OKTATÁS Készítette: Honnerné Tibold Dianna Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola Győr
Írországi intézmény fenntartó rendszer 3 alapelv: Politikamentesség /miniszter egyik legfelsőbb rangú, szakfelügyelők/ Erőforrások hasznosítása /anyagi-humán/ Minőségi oktatás /hatóságok:Nemzeti Szakképzési Hatóság NQA;HETAC;FETAC/ CÉL:Minden gyerek megkapja a szükséges oktatást! /Szellemi és morális / Iskolatípusok: Alapiskola:6 – 12 éves korig; saját standartizált tesztek (meg kell venni, de az állam finanszírozza); nincs vizsga, nincs bukás (csak szülői kérésre). Középiskola: 12 – 18 éves korig; magasabb szintű, elméleti képzés; szakiskolák, közösségi iskolák. Magániskolák: arányaiban kevesebb, többnyire egyházi fenntartásúak.
Írországi intézmény fenntartó rendszer II. CENTRALIZÁLT hivatal az Oktatási és Tudományos Minisztérium /helyi önkormányzatokat nem vonták be/ : ISKOLÁT KURATÓRIUAM VEZETI: (intézmény vezetői; 2 szülő; 1 közösségi lakó; 2 fő az iskolát felügyelő ügynökségből) felelős a napi munkavégzésért; tanárokat felvesz, elbocsát
10 szintes szakképzési rendszer as stratégia Középfokú: 1-6.Felsőfokú: Minden szinten tudás, készség, kompetencia 8 dimenziója Állami vizsgabizottságok: FETAC; HETAC; DIT; UNIVERSITAS
Oktatási rendszer 16 éves kortól szakképzésbe lehet lépni. Különböző fenntartó és képzési formák, átláthatóság, centralizálás
ÉRTÉKELÉSI RENDSZER Célok Azonos elvek Azonos szempontrendszer Standardek Koordinálás, ellenőrzés (FETAC) Minőségbiztosításhoz kapcsolódás Elvek Kimenet meghatározása, kritérium alapú mérések Standard, gyakorlatiasság, igazságosság, pontosság Validitás, folyamatos munka figyelembe vétele 6 évenként iskolát is Értékelési formák Központi tesztek és önálló helyi tesztek Modul summatív zárása, házirendben kidolgozott vizsgarendszer alapján Írásbeli tesztforma, gyakorlati teszt és munka alapján, audititiv is a nyelveknél Kivánatos és kritikus részek
Értékelési típusok Feleletválasztásos Rövid kifejtések Vizsgáztatás Állami vizsgaközpontok szerepe, külső vizsgabiztosok, szakfelügyelet Záróvizsga eredménye fontos Minél többen végezzenek Eredményhitelesítő folyamat Új LCA Eredményessége Munkába álláshoz szükséges alapismereteket, + képességeket mér Kiszámíthatóan megmutatja a munkába álláshoz szükséges tudást 70% átmenethez, 85% gyakorlati teljesítménnyel szükséges Nyilvántartása Bürokratikus, sok papírmunkával Belső és külső hitelesítés
„Sikertörténet nehézségekkel” 1.FETAC nem értékel 2.Iskolaönállóság 3.Új, kemény törvények 4.GE gyors, rugalmas 5.Tanárok védettsége, hegemóniája 6.Továbbképzés szükségessége 7.Önfenntartás 8.Értékelési rendszer van 9.Részidős tanár a legjobb 10.Folyamatos megújítások + 20 % tanári munka Merev, önző elképzelések Erős jogszabályok, új nevek, terminológiák, megszünt szakmák Helyi szint nehézkesebb Nehéz átállás GE nem ad rá pénzt GE – 30 %-ot profitból Nincs elég anyagi forrás Főmunkaidős „egészségkárosult” Viták, de alapelvek maradnak
AZ ÍRORSZÁGI CSODA 50 PONTBAN Bemutatja és kiegészíti: Honnerné Tibold Dianna az írországi tanulmányút résztvevője, a Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola tanára Összeállította: Gálosné Sz ű cs Emília mérési – értékelési szakértő, az írországi tanulmányút csoportvezetője „Bár sokáig fordul, mert nagy a hajó, de azért megy”
Társadalmi és politikai hozzáállás az oktatáshoz: 1.Alulról indulnak a folyamatok, az igényeknek igyekeznek megfelelni. 2.Közösségi érdekek a meghatározók. 3.Helyi kísérletezések ösztönzése, társadalmi és állami támogatása 4.Munkaerőt képviselő csoportok létrehozása, társadalmi összhangban. 5.Politikai nyomástól mentes, független oktatás 6.EU-s pénzek 80%-át az oktatásba fektetik, és emberi erőforrást is teremtenek hozzá. 7.JELSZÓ: „OKTASSUNK EGYÜTT!” Mindenki szívügye! 8.Nemcsak iskolában készítenek fel, szakmai képzők is vannak. (9 terülten 20 FAS-központ, ill. templomokban, kb. intézményekben is
9. Változatos formák, sokféle lehetőség (pl.: részidős, kiegészítő, speciális, munkahelyi, levelező, távoktatás, helyszíni, kihelyezett, egyéni stb. 10. Partnerként dolgoznak a közös az ügyért: 700 fenntartó, 1300 központ. 11. Egyenlő elvek alapján képeznek. (Vallás, migráció, népréteg, stb.) 12. JELSZÓ: „VISSZA AZ OKTATÁSBA!” (11 évesen maradtak ki!) 13. Elszámoltatják az intézményeket az eredményekről. 14. Sok társadalmi szervezettel van kapcsolta az iskolának, intézménynek. 15. Célcsoportjuk: a legelesettebbek (egyedülálló anyák, korán kimaradtak, utazó népesség, munkanélküliek, fogyatékosok, drogosok, bevándorlók, hajléktalanok(!), volt bűnözők(!)) 16. 3% fogyatékost kötelező a munkahelyeken alkalmazni.
Ajtónyitás: az elméletből gyakorlat lett: 17. Az áttekinthetetlen káoszból kevesebb hivatal, felelős, egyszerűbb irányítás lett. 18. Rugalmas alkalmazkodás (szerkezetváltás, munkaerőpiac figyelése, óraszám, tantárgykiválasztás, folyamatos elemzések) biztonságérzet. 19. Rendszeres, folyamatos regionális és országos igényfelmérések és elemzések. 20. A szakképzési rendszerbe bárki, bárhol, bármikor beléphet és kiléphet. Nem kell már közismereti tárgyakat tanulnia. 21. Az alacsony képzettségűekre kiemelten figyelnek, programokat készítenek nekik, a szakmához vezető képzéseket segítik. 22. Kiscsoportos és személyes segítés 23. A legfontosabb területek kiemelése valósult meg: nyomdaipar, autó-, elektromos-, építő-, műszaki Mindenkit mindenféle formában fejleszteni kell. Nincs buktatás vagy csak nagyon kevés. 25. Az osztálylétszámok igény szerint alakulnak, de maximálva vannak: előnyös helyzetűek esetén: fő, hátrányosok: 18-20, gyakorlaton 14, de van egyéni foglakozási lehetőség is.
26.Tandíjmentes ország, minden szinten. Csak kisebb regisztrációs díj van. 27.Ketté vált az oktatás és a képzés! 28.Szintmutatók vannak mind a 10 fázisban: 8 dimenzióban meghatározva, tudás, képesség és kompetenciák alapján. 29.Minden nyilvános, mindenki láthatja, honnan hova kell eljutni, mi lesz a vizsgaanyag, részletesek az útmutatók. 30.Nagy az intézményi önállóság, vizsgaelnökről is gondoskodniuk kell. 31.Azt figyelik, kiben mi van, azt fejlesztik Mindenki mindenben kipróbálhatja magát 16-tól 65 évesig. 32.Pozitív gondolkodásúak 33.Integráltan tanítják a fogyatékosokat, mozgássérülteket, segítségre szorulókat, rehabilitációs programjaik vannak. 34.A pénzt az alapképzésre kapják, a 3., 4. szintre. 35.Új készségek kialakítása a cél. 36.JELSZÓ: „ONE STEP UP! = EGY LÉPÉSSEL FELFELÉ” 37.JELSZÓ: „LIFE OF LEARNING! = EGÉSZ ÉLETRE SZÓLÓ TANULÁST!”
Iskolai vetületek: 38. Minden terem ajtaján kukucskáló kisablak van, be lehet nézni, mi folyik odabent. 39. A 3. évi junior vizsga után a 4. év átmeneti, „pihenő” is lehet: tájékozódás a szakmai lehetőségekről és 2 év múlva érettségi vizsga. 40. JELSZÓ: „GYEREKBARÁTTÁ ALAKÍTANI AZ ISKOLÁT!” féle érettségi tehető le: 1. hagyományos, 2. szakmai tárgyakkal kiegészített 3. alkalmazott 42. Alternatív érettségi-vizsgalehetőség: LCA = alkalmazott érettségi, amely képességeken, kompetenciákon alapul. 43. Nemcsak intellektuális tudást mér, de kis kitérővel közvetett úton azért bekerülhetnek egyetemre is, ha még tanulmányokat folytatnak közben. 44. Kiemelt területek: kommunikáció és döntési képesség.
45.A diák önértékelése is megjelenik ebben a vizsgában, önállósága nő, praktikus tárgyakat tanulhatott %-os jelenlét, megjelenés, részvétel kell az órákon hozzá év közben, amiért külön credit-pontokat kapnak, az össz. érték 31%-át! 47. Jól illeszkedik az egész rendszerbe ez a vizsga. 48. A tanárokat megbecsülik, nagy a társadalmi presztízsük. 49. Jól keresnek. (Relatíve?) 50. Sok vendégoktató és részmunkaidős pedagógus van, akik nagyon jól dolgoznak. (A főállás „káros az egészségre”) „ Az oktatás a leger ő sebb fegyver a világ megváltoztatása érdekében.” (Nelson Mandela)
Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet! Honnerné Tibold Dianna