AZ ÍRORSZÁGI CSODA: OKTATÁS Készítette: Honnerné Tibold Dianna 2007. 11.11-18. Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola Győr.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Advertisements

A tanári munka értékelése
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
A pedagógusminősítési rendszer
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Méltányossági elvek a közoktatásban
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
szerepe a köznevelésben
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
PÁLFFY MIKLÓS KERESKEDELMI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Norvég Oktatási és Kutatási Főigazgatóság - Megyei Önkormányzat Oktatási Hivatala - Városi Önkormányzat Oktatási Hivatala Intézményfenntartói rendszer.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Írország, Dublin november Kontra Éva Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium Kecskemét, Nyíri út 32.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
Új képzési eszköz. Teknikcollege - Munkához kötött emelt szintű műszaki képzés Teknikcollege új fajta regionális kompetencia központ az ipari/műszaki.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
HAZAI REGIONÁLIS SZAKMAI VIZSGAKÖZPONT HÁLÓZAT ELKÉPZELÉSEK Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék „Szakképzési és felnőttképzési.
A felsőoktatási felvételi eljárás
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Szakiskolai fejlesztési program
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
Szakiskolai Fejlesztési Program I
Norvégiai szakmai út október
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Pályaválasztási szülői értekezlet
2007.okt Készítette: Kohány Szabolcs
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
2007.okt Készítette: Dóczi Balázs
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Kompetencia alapú szakoktatás
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Pályaválasztási szülői értekezlet
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

AZ ÍRORSZÁGI CSODA: OKTATÁS Készítette: Honnerné Tibold Dianna Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola Győr

Írországi intézmény fenntartó rendszer 3 alapelv:  Politikamentesség /miniszter egyik legfelsőbb rangú, szakfelügyelők/  Erőforrások hasznosítása /anyagi-humán/  Minőségi oktatás /hatóságok:Nemzeti Szakképzési Hatóság NQA;HETAC;FETAC/ CÉL:Minden gyerek megkapja a szükséges oktatást! /Szellemi és morális / Iskolatípusok:   Alapiskola:6 – 12 éves korig; saját standartizált tesztek (meg kell venni, de az állam finanszírozza); nincs vizsga, nincs bukás (csak szülői kérésre).   Középiskola: 12 – 18 éves korig; magasabb szintű, elméleti képzés; szakiskolák, közösségi iskolák.   Magániskolák: arányaiban kevesebb, többnyire egyházi fenntartásúak.

Írországi intézmény fenntartó rendszer II.  CENTRALIZÁLT hivatal az Oktatási és Tudományos Minisztérium /helyi önkormányzatokat nem vonták be/  :  ISKOLÁT KURATÓRIUAM VEZETI: (intézmény vezetői; 2 szülő; 1 közösségi lakó; 2 fő az iskolát felügyelő ügynökségből) felelős a napi munkavégzésért; tanárokat felvesz, elbocsát

10 szintes szakképzési rendszer as stratégia Középfokú: 1-6.Felsőfokú: Minden szinten tudás, készség, kompetencia 8 dimenziója Állami vizsgabizottságok: FETAC; HETAC; DIT; UNIVERSITAS

Oktatási rendszer 16 éves kortól szakképzésbe lehet lépni. Különböző fenntartó és képzési formák, átláthatóság, centralizálás

ÉRTÉKELÉSI RENDSZER Célok  Azonos elvek  Azonos szempontrendszer  Standardek  Koordinálás, ellenőrzés (FETAC)  Minőségbiztosításhoz kapcsolódás Elvek  Kimenet meghatározása, kritérium alapú mérések  Standard, gyakorlatiasság, igazságosság, pontosság  Validitás, folyamatos munka figyelembe vétele  6 évenként iskolát is Értékelési formák  Központi tesztek és önálló helyi tesztek  Modul summatív zárása, házirendben kidolgozott vizsgarendszer alapján  Írásbeli tesztforma, gyakorlati teszt és munka alapján, audititiv is a nyelveknél  Kivánatos és kritikus részek

Értékelési típusok  Feleletválasztásos  Rövid kifejtések Vizsgáztatás  Állami vizsgaközpontok szerepe, külső vizsgabiztosok, szakfelügyelet  Záróvizsga eredménye fontos  Minél többen végezzenek  Eredményhitelesítő folyamat  Új LCA Eredményessége  Munkába álláshoz szükséges alapismereteket, + képességeket mér  Kiszámíthatóan megmutatja a munkába álláshoz szükséges tudást  70% átmenethez, 85% gyakorlati teljesítménnyel szükséges Nyilvántartása  Bürokratikus, sok papírmunkával  Belső és külső hitelesítés

„Sikertörténet nehézségekkel” 1.FETAC nem értékel 2.Iskolaönállóság 3.Új, kemény törvények 4.GE gyors, rugalmas 5.Tanárok védettsége, hegemóniája 6.Továbbképzés szükségessége 7.Önfenntartás 8.Értékelési rendszer van 9.Részidős tanár a legjobb 10.Folyamatos megújítások  + 20 % tanári munka  Merev, önző elképzelések  Erős jogszabályok, új nevek, terminológiák, megszünt szakmák  Helyi szint nehézkesebb  Nehéz átállás  GE nem ad rá pénzt  GE – 30 %-ot profitból  Nincs elég anyagi forrás  Főmunkaidős „egészségkárosult”  Viták, de alapelvek maradnak

AZ ÍRORSZÁGI CSODA 50 PONTBAN Bemutatja és kiegészíti: Honnerné Tibold Dianna az írországi tanulmányút résztvevője, a Pálffy Miklós Kereskedelmi Szakképző Iskola tanára Összeállította: Gálosné Sz ű cs Emília mérési – értékelési szakértő, az írországi tanulmányút csoportvezetője „Bár sokáig fordul, mert nagy a hajó, de azért megy”

Társadalmi és politikai hozzáállás az oktatáshoz: 1.Alulról indulnak a folyamatok, az igényeknek igyekeznek megfelelni. 2.Közösségi érdekek a meghatározók. 3.Helyi kísérletezések ösztönzése, társadalmi és állami támogatása 4.Munkaerőt képviselő csoportok létrehozása, társadalmi összhangban. 5.Politikai nyomástól mentes, független oktatás 6.EU-s pénzek 80%-át az oktatásba fektetik, és emberi erőforrást is teremtenek hozzá. 7.JELSZÓ: „OKTASSUNK EGYÜTT!” Mindenki szívügye! 8.Nemcsak iskolában készítenek fel, szakmai képzők is vannak. (9 terülten 20 FAS-központ, ill. templomokban, kb. intézményekben is

9. Változatos formák, sokféle lehetőség (pl.: részidős, kiegészítő, speciális, munkahelyi, levelező, távoktatás, helyszíni, kihelyezett, egyéni stb. 10. Partnerként dolgoznak a közös az ügyért: 700 fenntartó, 1300 központ. 11. Egyenlő elvek alapján képeznek. (Vallás, migráció, népréteg, stb.) 12. JELSZÓ: „VISSZA AZ OKTATÁSBA!” (11 évesen maradtak ki!) 13. Elszámoltatják az intézményeket az eredményekről. 14. Sok társadalmi szervezettel van kapcsolta az iskolának, intézménynek. 15. Célcsoportjuk: a legelesettebbek (egyedülálló anyák, korán kimaradtak, utazó népesség, munkanélküliek, fogyatékosok, drogosok, bevándorlók, hajléktalanok(!), volt bűnözők(!)) 16. 3% fogyatékost kötelező a munkahelyeken alkalmazni.

Ajtónyitás: az elméletből gyakorlat lett: 17. Az áttekinthetetlen káoszból kevesebb hivatal, felelős, egyszerűbb irányítás lett. 18. Rugalmas alkalmazkodás (szerkezetváltás, munkaerőpiac figyelése, óraszám, tantárgykiválasztás, folyamatos elemzések) biztonságérzet. 19. Rendszeres, folyamatos regionális és országos igényfelmérések és elemzések. 20. A szakképzési rendszerbe bárki, bárhol, bármikor beléphet és kiléphet. Nem kell már közismereti tárgyakat tanulnia. 21. Az alacsony képzettségűekre kiemelten figyelnek, programokat készítenek nekik, a szakmához vezető képzéseket segítik. 22. Kiscsoportos és személyes segítés 23. A legfontosabb területek kiemelése valósult meg: nyomdaipar, autó-, elektromos-, építő-, műszaki Mindenkit mindenféle formában fejleszteni kell. Nincs buktatás vagy csak nagyon kevés. 25. Az osztálylétszámok igény szerint alakulnak, de maximálva vannak: előnyös helyzetűek esetén: fő, hátrányosok: 18-20, gyakorlaton 14, de van egyéni foglakozási lehetőség is.

26.Tandíjmentes ország, minden szinten. Csak kisebb regisztrációs díj van. 27.Ketté vált az oktatás és a képzés! 28.Szintmutatók vannak mind a 10 fázisban: 8 dimenzióban meghatározva, tudás, képesség és kompetenciák alapján. 29.Minden nyilvános, mindenki láthatja, honnan hova kell eljutni, mi lesz a vizsgaanyag, részletesek az útmutatók. 30.Nagy az intézményi önállóság, vizsgaelnökről is gondoskodniuk kell. 31.Azt figyelik, kiben mi van, azt fejlesztik Mindenki mindenben kipróbálhatja magát 16-tól 65 évesig. 32.Pozitív gondolkodásúak 33.Integráltan tanítják a fogyatékosokat, mozgássérülteket, segítségre szorulókat, rehabilitációs programjaik vannak. 34.A pénzt az alapképzésre kapják, a 3., 4. szintre. 35.Új készségek kialakítása a cél. 36.JELSZÓ: „ONE STEP UP! = EGY LÉPÉSSEL FELFELÉ” 37.JELSZÓ: „LIFE OF LEARNING! = EGÉSZ ÉLETRE SZÓLÓ TANULÁST!”

Iskolai vetületek: 38. Minden terem ajtaján kukucskáló kisablak van, be lehet nézni, mi folyik odabent. 39. A 3. évi junior vizsga után a 4. év átmeneti, „pihenő” is lehet: tájékozódás a szakmai lehetőségekről és 2 év múlva érettségi vizsga. 40. JELSZÓ: „GYEREKBARÁTTÁ ALAKÍTANI AZ ISKOLÁT!” féle érettségi tehető le: 1. hagyományos, 2. szakmai tárgyakkal kiegészített 3. alkalmazott 42. Alternatív érettségi-vizsgalehetőség: LCA = alkalmazott érettségi, amely képességeken, kompetenciákon alapul. 43. Nemcsak intellektuális tudást mér, de kis kitérővel közvetett úton azért bekerülhetnek egyetemre is, ha még tanulmányokat folytatnak közben. 44. Kiemelt területek: kommunikáció és döntési képesség.

45.A diák önértékelése is megjelenik ebben a vizsgában, önállósága nő, praktikus tárgyakat tanulhatott %-os jelenlét, megjelenés, részvétel kell az órákon hozzá év közben, amiért külön credit-pontokat kapnak, az össz. érték 31%-át! 47. Jól illeszkedik az egész rendszerbe ez a vizsga. 48. A tanárokat megbecsülik, nagy a társadalmi presztízsük. 49. Jól keresnek. (Relatíve?) 50. Sok vendégoktató és részmunkaidős pedagógus van, akik nagyon jól dolgoznak. (A főállás „káros az egészségre”) „ Az oktatás a leger ő sebb fegyver a világ megváltoztatása érdekében.” (Nelson Mandela)

Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet! Honnerné Tibold Dianna