A pozitív pszichológia hatása az (adaptív) tanulásban Czobor Zsuzsa Tanulás és Szervezet Fejlesztő Tanácsadó BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA Gazdasági Szolgáltatások Tagozat, XX. Tanácsadó Osztály innováció – megújulás - növekedés VI. Országos Tanácsadói Konferencia
Zeitgeist Projekt tanulás Appreciative inquiry: értékalapú szervezetfejlesztés Pozitív pszichológia Együttműködés Tudásmegosztás ‘Stílus és szenvedély’ Fejlesszük a jobb agyféltekét Dicsérni, dicsérni, dicsérni Multimédia és flow élmény BOLDOGSÁG KÖZGAZDASÁGTAN
Oktatás a Zeitgeist szellemében Munkahelyi projekt készítése angol dipl. Mesterkurzuson – világos célok és követelmények Együttműködés építése Multimédia és játékos elemek Blended Learning – Takeuchi és Nonaka modelljét követve Meghallgatás, dicséret, motiválás A tanulási lehetőségek széles körének a biztosítása (pl. egyéni konzultáció) ‘Roadmap’ a feladat elkészítéséhez
Az eredmény drámai kudarc Az kurzus értékelése jó (happy sheet) A bukás 80%-os A bukások okai – Plágium – Üres, semmitmondó dolgozatok – Lefutott kérdőívek bemásolása – A dolgozat valami egész másról szól – Irodalom és módszerek ismeretének hiánya
Seligman: A Tanult Tehetetlenség Seligman/Burkeman: a szélsőséges individualizmus és ambíció, amit a társadalom ma elvár a fiatal generációtól a bukástól való bénító félelmet váltja ki bennük Elkerülő, passzív, apatikus viselkedés – minimális munkabefektetés Zárt, előítéletes, elutasító gondolkodás Félelem a saját kortársaktól is A megszólalás agresszív, támadó és számon kérő Önmagukról és a világról alkotott képük irreális (Second Life) A negatív gondolkodás megakadályozza őket abban, hogy alkalmazkodjanak a nehézségekhez Vagy, hogy felismerjék és kihasználják a lehetőségeket
Alvin Toffler: Future Shock (1970) A 21 század analfabétái nem azok, akik nem tudnak írni olvasni, hanem azok, akik nem tudnak, tanulni, felejteni (unlearn) és újratanulni. ’ A világról vallott felfogásunk és a viselkedésünk nagyrészt tanulás útján alakul ki, ami Toffler felismerésének különös fontosságot ad. Az érzelmi és pszichológiai megújulás a túlélés záloga Ebben is meg kell tanulnunk - tanulni, felejteni és újratanulni - Ez ma egy fajta evolúciós írni-olvasni tudás.
Krízis vagy Lehetőség?
Felejtés (un-learn) és újratanulás (re-learn) Ne foglalkozzunk azzal, ami nem sikerült. Gretchen Rubin: Let it go. Hagyjuk. Fátylat rá. (Boldogságterv) A SIKERTELENSÉGNEK EZER OKA LEHET A SIKERNEK CSAK NÉHÁNY A SIKERTELENSÉGET NEHÉZ MEGFIGYELNI A SIKER DOKUMENTÁLHATÓ Az erősségekre fókuszáljunk. Arra építsünk, ami működik. (Appreciative Inquiry.) A Kockázatok és Előnyök újratanulása.
Irodalom Alvin Toffler: Future Shock 1970 Mihály Csíkszentmihályi Jó üzlet – Leadership. Flow. Az értelem keresése Martin Seligman: Autentikus életöröm 2002 Daniel Pink: A megújult elme – használd az agyad jobbik felét 2006