AUTOMATIKUS TŰZ ÁTJELZÉSEK BONTÁSÁNAK SZEMPONTJAI Csepregi Csaba tűzvédelmi mérnök Mérnöki Kamara Nonprofit Kft. és MMK Tűzvédelmi Tagozat által szervezett.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Irattári és levéltári funkciók a tanúsított szoftverekben Vágujhelyi Ferenc.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS – 2016 MAGYAR MÉRNÖKI KAMARA TŰZVÉDELMI TAGOZAT Beépített tűzjelző-tűzoltó berendezések A szabályozás aktuális újdonságai MMK Szakmai.
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
1 RÁTAI BALÁZS A konverziós rendelet értelmezése Budapest, május 9.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
Szervezeteken átnyúló folyamatok biztonsága Harsán Péter szervezőmérnök.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Munkáltatói intézkedések közlésének Kttv. szerinti szabályozása
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
M4 metróvonal beüzemelési folyamatai
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tűzvédelem 2012 Minden módosult ! Témák amiről szó lesz:
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Előadó: dr. Bánky Tamás tudományos igazgató ÉMI Kht.
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Helyi támogatási kérelmek benyújtásának ügymenete
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Felvonók hatósági felügyelete
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

AUTOMATIKUS TŰZ ÁTJELZÉSEK BONTÁSÁNAK SZEMPONTJAI Csepregi Csaba tűzvédelmi mérnök Mérnöki Kamara Nonprofit Kft. és MMK Tűzvédelmi Tagozat által szervezett szakmai továbbképzés Budapest január27.

Átjelzés szükségessége

Automatikus tűz átjelzések bontásának szempontjai Átjelzés szükségessége Állandó felügyelet Az átjelzés végpontja Általános kérdések Az információk bontása Minimális elvárások Összefoglalás Tűzoltósági egységes kezelő felület Tervezési feladat

Átjelzés szükségessége  Jogszabály által meghatározott Az állandó felügyelet nem megoldott (a felügyelet kiváltására) Az állandó felügyelet mellett (a felügyelet kiegészítésére)  Harmadik fél által meghatározott Tűzvédelmi hatóság !!! Biztosító Egyéb  Önkéntes vállalás OTSZ156. § (1)

Átjelzés szükségessége  Az állandó felügyelet biztosítása mellett, a tűzjelzést automatikus átjelzéssel továbbítani kell az első fokú tűzvédelmi hatóság által meghatározott, a katasztrófavédelmi szerv által felügyelt helyre □ 30 méter feletti legfelső használati szintű épület, □ fekvőbeteg ellátásra szolgáló intézmény, □ felszín alatti vasútvonal alagútja és állomása esetében. OTSZ156. § (1)

Állandó felügyelet Felügyelet megoldása Az üzemeltető a beépített tűzjelző berendezés, beépített tűzoltó berendezés állandó felügyeletét folyamatosan biztosítja  kioktatott személyzet jelenlétével abban a helyiségben, ahol a tűzjelző vagy oltásvezérlő központ jelzéseit megjelenítő készüléket elhelyezték,  a tűzjelző vagy oltásvezérlő központ jelzéseinek automatikus átjelzésével a létesítményen belül kialakított állandó felügyeleti helyre vagy  a tűzjelző vagy oltásvezérlő központ jelzéseinek automatikus átjelzésével a létesítményen kívül kialakított állandó felügyeleti helyre (távfelügyelet). OTSZ 202. § (2)

Állandó felügyelet Felügyelet létszáma A berendezés felügyeletét folyamatosan, egy időben ellátó személyek száma legalább két fő abban az esetben, ha a jelzéseket megjelenítő eszköz felügyeletén túl más, a helyiség esetleges elhagyását igénylő feladatuk is van. A két személy közül egynek folyamatosan a jelzéseket megjelenítő eszköz helyiségében kell tartózkodnia. OTSZ 202. § (3)

Átjelzés végpontjai Átjelzés  Ha a beépített tűzjelző berendezés, beépített tűzoltó berendezés állandó felügyelete a tűzjelző vagy oltásvezérlő központ jelzéseinek automatikus átjelzésével a létesítményen kívül kialakított állandó felügyeleti helyre, távfelügyeletre történik, a távfelügyelet köteles a tűzátjelzést az első fokú tűzvédelmi hatóság által meghatározott, a katasztrófavédelmi szerv által felügyelt helyre elektronikus úton továbbítani.  Az (1)–(2) bekezdésben meghatározott esetekben a tűzátjelzést automatikus és felügyelt kapcsolaton keresztül kell megvalósítani. OTSZ156. § (2) (3)

Átjelzés végpontjai Átjelzés  Ha a tűzjelzés állandó felügyeletről, telefonon, szóban történik, akkor az kizárólag a nemzeti segélyhívó számon történhet és a (3) bekezdés szerint nyilvántartott adatokról a jelzésfogadót tájékoztatni kell. OTSZ 203. § (6) HATÁLYON KÍVÜL!

Átjelzés információinak bontása

 A legnagyobb kérdés! Általános kérdések Túl kevés információ Túl sok információ Nem jól felhasználható információ Hamis információ

 Mire való? Mi célt szolgál az információ? Az információ célja A beavatkozás segítése Technikai lehetőségek fitogtatása

Az információinak bontása  Van lehetőség a tűz helyszínének pontosítására  Nincs lehetőség a tűz helyszínének pontosítására Van felügyelet Nincs felügyelet

Átjelzés információinak bontása  Megfelelő szintű jelzés bontás esetén nincs késedelem  Plusz pozitív körülmény a grafikus (rajzos, számítógépes) megjelenítés  A tűzjelzés bontása nélkül rendkívül nagy időveszteség következhet be.  A tűzjelzés bontása nélkül teljesen elveszhet a tűzjelző berendezés teremtette előny  Plusz pozitív körülmény volna az átjelzési helyszínt beazonosíthatóan tartalmazó Tűzriadó Terv, Tűzoltási Terv. Van tűzjelzés bontás Nincs tűzjelzés bontás Nincs felügyelet

Minimális elvárások  Minimálisan elvárt átjelzési információ:  A tűzjelző berendezés Normál állapot Tűzriasztás Hibajelzés  Átjelző berendezés Normál állapot Hibajelzés

Információi bontás szempontjai  Tűzjelző berendezés és tűzoltó berendezés kapcsolata szerint  A védett terület feloszthatósága (felderítés) szerint  Beavatkozási megközelíthetőség (mentés, tűzoltás) szerint  Oltást akadályozó körülmények szerint

Információ bontás szempontjai  Tűzjelző berendezés és tűzoltó berendezés kapcsolata  Az oltó berendezést a tűzjelző berendezés (központ, vezérlő modul) indítja (vezérli)  Az oltó berendezést nem a tűzjelző berendezés indítja, azonban a tűzjelző központ (az oltó felügyeletének hiánya miatt) jelzéseket (normál, hiba, oltás) fogad és jelenít meg.

Átjelzés információinak bontása  Létesítmény  Épület, szabadtér  Tűzszakasz,  Kockázati egység  Épületszint, szintcsoport  Helyiség, helyiségcsoport  Helyiségrész  Tűzjelző berendezés (hálózatos)  Tűzjelző berendezés  Zóna csoport (több zóna)  Zóna (jelző, riasztási)  Érzékelő csoport (nem zóna)  Érzékelő, jelzésadó Létesítmény Tűzjelző berendezés A felbontás lehetőségei

Átjelzés információinak bontása Létesítmény TŰZ HIBA NORMÁL Tudjuk hogy:  működik-e a tűzjelző berendezés,  valahol a létesít- ményben tűz van

Átjelzés információinak bontása Létesítmény HIBA NORMÁL Tudjuk hogy:  működik-e a tűzjelző berendezés,  a Kapu 1 vagy 2 frontján lévő épületek valamelyi- kében van valahol tűz Épület 1 Épület 2 Épület 3 TŰZ 1 TŰZ 2 Épület 4 Épület 5 Épület 6 Kapu 1 Kapu 2 Homlokzati külső hang- és fényjelző indokolt!

Átjelzés információinak bontása Épület Tűzszakasz 1 Tűzszakasz 3 Tűzszakasz 2 HIBA NORMÁL Tudjuk hogy:  működik-e a tűzjelző berendezés,  melyik tűzszakaszban van tűz de nem tudjuk melyik helyiségben, illetve hanyadik szinten és milyen magasban TŰZ 1 TŰZ 2 TŰZ 3

Átjelzés információinak bontása Automatikus tűz- és hibaátjelzés Épület Pince (-2) Földszint 5. emelet Gépészeti szint HIBA NORMÁL Tudjuk hogy:  működik-e a tűzjelző berendezés,  Melyik szinten van a tűz TŰZ 1 TŰZ 3 TŰZ 2 TŰZ 4 Pince (-1) 1. emelet 2. emelet 3. emelet 4. emelet 6. emelet 7. emelet TŰZ 5 TŰZ 6 TŰZ 7 TŰZ 8 TŰZ 9 TŰZ 10 TŰZ 11

Átjelzés információinak bontása Épület Gépjárműtároló Üzletek Szálloda Gépészeti szint HIBA NORMÁL Tudjuk hogy:  működik-e a tűzjelző berendezés,  melyik kockázati egységen belül van a tűz TŰZ 1 TŰZ 3 TŰZ 2 TŰZ 4 Irodák TŰZ 5

Átjelzés információinak bontása Épület 0 és -3 méter között 0 és 7 méter között 14 méter felett 30 méter felett HIBA NORMÁL Tudjuk hogy:  működik-e a tűzjelző berendezés,  Milyen magasságban kell majd beavatkozni TŰZ 1 TŰZ 3 TŰZ 2 TŰZ 4 7 méter felett -3 és -6 méter között -6 és -9 méter között -9 méter alatt

Átjelzés információinak bontása Épület Szilárd éghető anyagok-1 Sugárzó anyag-3 Mérgező gázok-2 HIBA NORMÁL Tudjuk hogy:  milyen oltást akadályozó vagy speciális védőfelszerelést oltóanyagot igénylő helyen van a tűz de nem tudjuk melyik helyiségben TŰZ 1 TŰZ 2 TŰZ 3

Átjelzés információinak bontása

 Létesítmény  Épület, szabadtér  Kockázati egység  Tűzszakasz  Épületszint, szintcsoport  Helyiség, helyiségcsoport  Helyiségrész  Tűzjelző berendezés (hálózatos)  Tűzjelző berendezés  Zóna csoport (több zóna)  Zóna (jelző, riasztási)  Érzékelő csoport (nem zóna)  Érzékelő, jelzésadó Létesítmény Tűzjelző berendezés A felbontás lehetőségei

Összefoglalás  Nincsen jogszabályi követelmény és egységes gyakorlat  Beláthatóak az ésszerűség és költséghatékonyság határai  Kiemelt szerepe a felügyelet nélkül működő tűzjelző berendezések esetében van.  Az igényekhez szükséges igazítani (De mik az igények?)  Nagy rendszerek és létesítmények esetében elkerülhetetlen az egységes tűzoltósági kezelői felület.

Tűzoltósági kezelő felület Egységes tűzoltósági kezelő felület osztrák német svéd angol svájci magyar?

Végül, de nem utolsó sorban

73/2015. (XII. 21.) BM rendelet a beépített tűzjelző, illetve tűzoltó berendezések létesítésének, használatbavételének és megszüntetésének engedélyezésére irányuló hatósági eljárás részletes szabályairól

1. § (1) A jogszabályi rendelkezés, hatósági előírás vagy a tűzvédelmi hatósággal engedélyeztetni kívánt önkéntes vállalás alapján létesülő vagy telepített beépített tűzjelző berendezés, illetve a beépített tűzoltó berendezés (a továbbiakban együtt: berendezés) a) létesítése, átalakítása, bővítése (a továbbiakban együtt: létesítés ), b) használatbavétel e vagy c) megszüntetése iránti kérelmet írásban kell a tűzvédelmi hatósághoz benyújtani.

1. § (2) Az (1) bekezdés szerinti kérelem – a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvényben meghatározottakon túl – tartalmazza a) a kérelmezett engedélyezési eljárás megjelölését, b) a berendezés megnevezését, jellegét, c) a létesítési engedély és a használatbavételi engedély iránti kérelem esetén a tervező nevét, kamarai névjegyzéki jelölését, d) a használatbavételi engedély iránti kérelem esetén a kivitelezésért felelős műszaki vezető, ennek hiányában a kivitelező nevét, tűzvédelmi szakvizsga-bizonyítványának számát, és e) a kérelemhez csatolt mellékletek felsorolását.

1.§ (3) Az (1) bekezdés szerinti kérelemhez mellékelni kell a) létesítés esetén az 1. melléklet, b) használatbavétel esetén a 2. melléklet, c) megszüntetés esetén a 3. melléklet szerinti dokumentációt. (4) A (2) és a (3) bekezdés szerinti dokumentáció papír alapon VAGY elektronikus adathordozón rögzített formában nyújtható be. Elektronikus adathordozón rögzített dokumentáció esetén azt PDF/A formátumban, 300 DPI felbontású ábrákkal kell benyújtani..

1. melléklet A beépített tűzjelző berendezés, illetve a beépített tűzoltó berendezés létesítéséhez szükséges engedély iránti kérelem mellékletét képező dokumentáció tartalma.

Tervfajták MEGVALÓSULÁSI TERVDOKUMENTÁCIÓ. LÉTESÍTÉSI ENGEDÉLYEZÉSI TERVDOKUMENTÁCIÓ KIVITELEZÉSI TERVDOKUMENTÁCIÓ

Létesítési engedélyezési tervdokumentáció Cél: … hogy meghatározza a létesítéssel összefüggő követelményeket, a részegységek beépítéséhez szükséges műszaki paramétereket, teljesítményjellemzőket, valamint az engedélyező hatóságokat és az építtetőt kellő információval lássa el annak érdekében, hogy megállapíthassa, hogy a tervezett tűzjelző berendezés megfelel-e a tervezett használat biztonságának és a vonatkozó jogszabályi követelményeknek.

Kivitelezési tervdokumentáció Cél: … hogy szükséges információkkal ellássa a kivitelezést végző szakembereket ahhoz, hogy az engedélyezési tervben, valamint a jogszabályokban, műszaki specifikációkban foglalt követelményeknek megfelelően készíthessék el a tűzjelző rendszert.

Megvalósulási tervdokumentáció Cél: … az elkészült berendezés pontos dokumentálása az üzembe helyezési- és az átadás-átvételi vagy kötelezően létesülő rendszerek esetén a használatbavételi engedélyezési eljárás lefolytatásához, a későbbi üzembentartói, fejlesztési feladatok megalapozásához.

A beépített tűzjelző berendezés létesítési dokumentáció tartalma : Műszaki leírás Rajzmelléklet Tervezői nyilatkozat Szakvizsga bizonyítvány másolata TOVÁBBI RÉSZLETEK A JOGSZABÁLYBAN!

Tűz- és hiba átjelzés Köszönöm a figyelmet Csepregi Csaba tűzvédelmi mérnök