Engedélyezett gazdálkodó státus AEO az Uniós Vámkódex szerint Takácsné Illés Mária pénzügyőr százados NAV KI Vám Főosztály 1
Engedélyezett gazdálkodó (AEO) és jogszabályi háttere Authorised Economic Operator – engedélyezett gazdálkodó ( től létező státusz) AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 952/2013/EU RENDELETE (2013. október 9.) az Uniós Vámkódex létrehozásáról - UVK: (különösen) engedély típusok, kritériumok A BIZOTTSÁG (EU) 2015/2446 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE (2015. július 28.) a 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az Uniós Vámkódex egyes rendelkezéseire vonatkozó részletes szabályok tekintetében történő kiegészítéséről - FJA: (különösen) egyszerűsítések, könnyítések, kedvezőbb elbánás A BIZOTTSÁG (EU) 2015/2447 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE (2015. november 24.) az Uniós Vámkódex létrehozásáról szóló 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet egyes rendelkezéseinek végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról - VA: (különösen) kritériumok alkalmazására vonatkozó szabályok A BIZOTTSÁG december 17-i (EU) 2016/341 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE a 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az Uniós Vámkódex egyes rendelkezéseire vonatkozó, a szükséges elektronikus rendszerek működésbe lépéséig alkalmazandó átmeneti szabályok tekintetében történő kiegészítéséről, valamint az (EU) 2015/2446 bizottsági felhatalmazáson alapuló rendelet módosításáról - ÁFJA: (különösen) papír alapú kérelem, engedély, AEOF (teljes) engedély Az uniós vámjog végrehajtásáról szóló évi XIII. törvény - Nemzeti vámtörvény: kritériumok alkalmazására vonatkozó nemzeti szabályok NGM rendelet: gyakorlati jellegű szakértelem, képesítés igazolásának szempontjai 2
AEO-ra vonatkozó uniós általános és speciális szabályok A vámjogszabályok alkalmazásával kapcsolatos határozatokra (engedélyekre) vonatkozó általános szabályok: -UVK 1. cím 2. fejezet 3. szakasz -FJA 1. cím 2. fejezet 2. szakasz -VA 1. cím 2. fejezet 2. szakasz Engedélyezett gazdálkodóra vonatkozó különös szabályok: -UVK 1. cím 2. fejezet 4. szakasz: 38. cikk-39. cikk -FJA 1. cím 2. fejezet 3. szakasz: 23. cikk-30. cikk -VA 1. cím 2. fejezet 3. szakasz: 24. cikk-35. cikk Több, közösségi vámjogszabályok szerinti AEO „szabály” vált általánossá az UVK- ban (pl. kérelem befogadása, határidők, nyomon követés)! 3
UVK 38. cikk - Kérelmezés és engedélyezés Ki kérheti? Az a gazdálkodó, aki az Unió vámterületén letelepedett, és aki megfelel az UVK 39. cikkben felsorolt kritériumoknak. Ki adja meg a státust, és végzi a kritériumok, feltételek vizsgálatát, nyomon követését? A vámhatóságok, szükség esetén más illetékes hatóságokkal folytatott konzultációt követően. Illetékes szervek a NAV Korm. rendelet szerint! Mi igazolja a státust? Engedély (tanúsítvány helyett) Milyen típusai vannak a státusnak? AEOC - „vámügyi egyszerűsítések”, amely lehetővé teszi annak jogosultja számára, hogy a vámjogszabályoknak megfelelően bizonyos egyszerűsítéseket élvezzen; AEOS - „biztonság és védelem”, amely a biztonsági és védelmi szempontok tekintetében könnyítésekre jogosít. A két típussal egyszerre is rendelkezhet egy gazdálkodó (UVK 38. cikk (3) bekezdés; VA 33. cikk; ÁFJA 7. melléklete szerinti engedély formanyomtatvány kitöltési útmutatója szerint AEOF) Hol érvényes a státus? Valamennyi uniós tagállamban (UVK 26. cikk általános szabály), és az Unió vámterületén kívül a kölcsönös elismerési megállapodások (MRA-k) alapján. 4
UVK 38. cikk - Kérelmezés és engedélyezés Mi a státusz „haszna”? (FJA cikk) AEOC: vámügyi egyszerűsítésekben, AEOS: a vámellenőrzések tekintetében kedvezőbb elbánás -UVK-ban megjelölt kedvezmények (egyszerűsítések és könnyítések) -FJA 24. cikk kedvezőbb elbánás a kockázatértékelés és az ellenőrzés szempontjából Kérelem benyújtása és befogadása: -Általános szabályok alapján: UVK 22. cikk, -Különös szabályok: -AEO speciális szabály: FJA 11. cikk (2) szerint 3 éves korlát (visszavonást követően)! -Kérelem benyújtandó: formanyomtatványon (ÁFJA 5. cikke alapján a rendelet 6. melléklete szerinti formanyomtatványon) Önértékelési kérdőív benyújtása kötelező FJA 26. cikk (1) bekezdés alapján! Határidők: Befogadás/hiánypótlás: UVK 22. cikk (2) 30 nap általános szabályok alapján 5
UVK 39. cikk - A státus megadása (kritériumok) a)vámjogszabályok és adószabályok súlyos vagy ismételt megsértésének hiánya, ideértve a kérelmező gazdasági tevékenységeihez kapcsolódó súlyos bűncselekmény nyilvántartásának hiányát VA 24. cikk: Megfelelés Vámtörvény 23. § (1) bekezdés: vámjogszabályok és adószabályok ismételt megsértése Vámtörvény 23. § (2) bekezdés: vámjogszabályok és adószabályok súlyos megsértése Vámtörvény 24. §: csekély jelentőségű jogsértés Vámtörvény 4. § (4) bekezdés: gazdasági tevékenységével összefüggő súlyos bűncselekmény b) a kérelmező a műveleteit és az áruforgalmat szigorúan ellenőrzi a kereskedelmi és adott esetben szállítási nyilvántartások vezetésének rendszerén keresztül, ami lehetővé teszi a megfelelő vámellenőrzést; VA 25. cikk - A kereskedelmi és szállítási nyilvántartások vezetésének kielégítő színvonalú rendszere c) igazolt fizetőképesség, vagyis a kérelmező olyan jó pénzügyi helyzetben van, amely lehetővé teszi számára kötelezettségei teljesítését az érintett üzleti tevékenységtípus jellemzőinek kellő figyelembevétele mellett; VA 26. cikk – Fizetőképesség 6
UVK 39. cikk - A státus megadása (kritériumok) d) AEOC státus esetében a végzett tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó, gyakorlati jellegű szakértelem, vagy szakmai képesítések; VA 27. cikk – Gyakorlati jellegű szakértelem vagy szakmai képesítések Vámtörvény 23. § (3) bekezdés: gyakorlati jellegű szakértelem teljesülésének időintervalluma Vámtörvény 23. § (4) bekezdés: gyakorlati jellegű szakértelem igazolása – NGM rendelet Vámtörvény 23. § (5) bekezdés: képzés alatt a vámjogi szakértői hatósági képzést és hatósági vizsgát kell érteni – NGM rendelet Vámtörvény 23. § (6)-(8) bekezdés: hatósági képzést lebonyolító szerveket és vizsgabiztosokat nyilvántartó szerv Vámtörvény 23. § (9)-(11) bekezdés: vizsgabiztosok e) AEOS esetében megfelelő biztonsági és védelmi szabványok alkalmazása, amelyek akkor tekinthetők teljesítettnek, ha a kérelmező bizonyítja, hogy a nemzetközi ellátási lánc biztonságát és védelmét biztosító megfelelő intézkedéseket alkalmaz, többek között a testi épség, a hozzáférés-ellenőrzés, a logisztikai folyamatok és bizonyos árutípusok kezelése, a személyzet és az üzleti partnerek azonosítása tekintetében. VA 28. cikk – Biztonsági és védelmi szabványok 7
UVK 39. cikk - A státus megadása (kritériumok) Egyeztetési eljárás: VA 31. cikk (1)-(3) bekezdés -Amennyiben egy feltétel egy, a kérelmet befogadó tagállamtól eltérő, másik tagállamban teljesül, úgy egyeztetési eljárás megindításának van helye az engedély kiadása vagy nyomon követése folyamán is -Határidő az egyeztetésre felkért tagállam részére: 80 nap. Információs eljárás: VA 31. cikk (4) bekezdés -Az engedély megadása szempontjából lényeges információval bíró másik tagállam a kérelem EOS-ban való közlésétől számított 30 napon belül közli ezt az információt a határozat meghozatalában illetékes vámhatósággal. 8
UVK 39. cikk - A státus megadása (kritériumok) Határozat/AEO engedély kiadásának határideje: -Általános szabály: UVK 22. cikk (3) és FJA 13. cikke alapján 120 nap + hosszabbítás 30 nap vámhatóság, és külön ügyféli kiigazítás -AEO különös szabály: határidő hosszabbítás FJA 28. cikk (1) alapján + 60 napos hosszabbítás vámhatóság által AEO engedély formája: ÁFJA 5. cikke alapján a rendelet 7. melléklete szerinti formanyomtatványon Meghallgatáshoz való jog: -Általános szabályok és -AEO különös szabály: FJA 32. cikk szerint a kérelem elutasítása nem érinti automatikusan a már meglévő egyéb határozatokat 9
Döntés és a határozat kezelése Döntés módja: Határozat - UVK 22. cikk Hatály: -Általános szabály: UVK 22. cikk (4): A határozat vagy a vámjogszabályok eltérő rendelkezése hiányában, a határozat attól a naptól kezdve hatályos, amelyen a kérelmező azt megkapta, vagy úgy tekintendő, hogy megkapta + FJA 14. cikk, DE -AEO különös szabály: FJA 29. cikk - az AEO engedély a határozat meghozatalát követő ötödik naptól kezdve hatályos! A kérelemre hozott határozatok kezelése - UVK 23. cikke szerint: Határozat jogosultja teljesíti kötelezettségeit, a változásokat bejelenti. Vámhatóság intézkedései a határozat/engedély esetében: Eseti: -megsemmisítés -módosítás -visszavonás (+ VA 34. cikk) -újraértékelés -Felfüggesztés (+ FJA 30. cikk) Folyamatos: -nyomon követés - engedély kiadásától folyamatos, nem csupán az esetenkénti helyszíni ellenőrzést jelenti (+VA 35. cikk) 10
Közösségi vámjogszabályok alapján kibocsátott AEO tanúsítványok újraértékelése! FJA 250. cikk (1): A 2913/92/EGK vagy a 2454/93/EGK rendelet alapján kiadott, május 1-jén hatályos, határozatlan időtartamra érvényes engedélyeket újra kell értékelni (kivétel a (2) bekezdés szerint) - Beleértendő az AEO tanúsítvány is! FJA 251. cikk (1): A 2913/92/EGK vagy a 2454/93/EGK rendelet alapján kiadott, május 1-jén hatályos engedélyek a következők szerint megtartják érvényességüket: a) a határozott időtartamra kiadott engedélyek a határozott időtartam végéig, de legkésőbb május 1-jéig; b) minden más engedély a 250. cikk (1) bekezdésében előírt újraértékelésig. – AEO is VA 345. cikk (1): valamely engedély FJA 250. cikkének (1) bekezdése szerinti újraértékelését követő határozatot május 1. előtt meg kell hozni, egyúttal visszavonásra kerül az újraértékelt engedély, és – amennyiben helyénvaló – új engedély kerül kibocsátásra. - AEO is Igazgatósági ütemterv alapján! 11
Köszönöm a figyelmet! Takácsné Illés Mária pénzügyőr százados NAV KI Vám Főosztály 12