A Ráckevei Járási Hivatal Járási Gyámhivatala A járási gyámhivatal feladat- és hatásköre.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A JÁRÁSI GYÁMHIVATAL MEGVÁLTOZOTT FELADATKÖREI 2013-BAN
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Tájékoztatás a települési önkormányzat jegyzőjének mint I
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Gyermekvédelmi alapellátás
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Magyar Államkincstár ügykörei: családtámogatás, fogyatékosügy
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A kapcsolattartás szabályozása
A kapcsolattartás útvesztőiben
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Igazságügyi pszichológia
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Szerző: Dr. Lantai Csilla
Az anyakönyvi igazgatás
Szociális ellátás a településeken - család- és gyermekvédelem -
Eseti gondnok, ügygondnok Jegyzőknek
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Kérdések és válaszok az iskoláztatási támogatás felfüggesztéséről
„Az igazolatlan iskolai hiányzásokkal összefüggő gyámhatósági
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
Cselekvőképesség fajtái
Főbb szociális, gyámügyi jogszabályváltozások 2011.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Két éven túli védelembe vétel
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
főosztályvezető-helyettes
Támogatott döntéshozatal
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
a gyermekvédelem rendszerében Megelőző pártfogás szakmai nap
Házassági perek előadás Polgári eljárásjog Dr. Pribula László
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
A támogatott döntéshozatal
Családtámogató ellátások
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Szociális és gyámügyi igazgatás (hatályosítva ) SZTE ÁJTK ÁPRILIS 4. DR. MEZEY RÓBERT.
Szociális és gyámügyi igazgatás SZTE ÁJTK MÁRCIUS 23. DR. MEZEY RÓBERT HATÁLYOSÍTVA NAPJÁVAL.
2014. február 25.. valamennyi gyermekvédelmi szerv (alapellátást, szakellátást nyújtó intézmények, gyámhatóságok ) érintett és van tennivalója teljes.
Család-, gyermek-, ifjúságvédelmi jog II.. A jegyző feladat és hatásköre Teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatot vesz fel Teljes hatályú apai elismerő.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Feladatmeghatározás - a gyermek testi és lelki egészségének,
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
Önkormányzat és állam.
Egyéb személyállapottal kapcsolatos perek
A közigazgatási eljárás II.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Apasági (egyéb származási) perek,
A közigazgatási perek április 3..
A személyállapottal kapcsolatos perek A házassági perek
GONDNOKSÁGGAL KAPCSOLATOS PEREK SAJÁTOS SZABÁLYAI
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Közbeszerzési Döntőbizottság
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Előadás másolata:

A Ráckevei Járási Hivatal Járási Gyámhivatala A járási gyámhivatal feladat- és hatásköre

A munkakör ellátásához szükséges legfontosabb jogszabályok a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. Tv.(Ket) a házasságról, a családról a gyámságról szóló évi IV. Tv. (Csjt.) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló évi XXXI. Tv. (Gyvt.) a Polgári Törvénykönyvről szóló évi IV. Tv. (Ptk.) a Polgári perrendtartásról szóló évi III. Tv. (Pp.) a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet (Gyer.) gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről 331/2006. (XII.26.) Korm. rendelet a hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló évi LXXII. törvény egyéb, a hatáskör gyakorlása során felmerülő jogszabályok pl.: a Büntető Törvénykönyvről szóló évi IV. törvény (Btk.) (kiskorú veszélyeztetése, tartás elmulasztása miatti feljelentések, stb.) évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről és ennek végrehajtási rendeletei; évi CXLI. törvény az ingatlan-nyilvántartásról; évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról; 29/2010. (XII. 31.) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről, évi XXXIV. törvény a Rendőrségről (elővezetés kapcsán), évi XCIII. tv. a járások kialakításáról, valamint az ezzel összefüggő törvények módosításáról

Gyámhivatali hatáskörök {331/2006. (XII.23.) Korm. rendelet (4)-(12) bekezdései alapján} A gyermekek védelme érdekében : elhelyezi a gyermeket ideiglenes jelleggel különélő szülőnél, más hozzátartozónál vagy arra alkalmas személynél, ennek hiányában gyermekotthonban, nevelőszülőnél, stb. felülvizsgálja a más szerv által alkalmazott ideiglenes hatályú elhelyezést, megállapítja a szülői felügyeleti jog feléledését, átmeneti vagy tartós nevelésbe veszi a gyermeket; azt felülvizsgálja dönt az utógondozás, utógondozói ellátás kérdéséről, dönt a gondozási díjról, eljár a gyermekek védelembe vétele, a családi pótlék természetbeni juttatása, illetőleg az iskoláztatási támogatás szüneteltetése ügyében. A pénzbeli és természetbeli támogatásokkal kapcsolatban: dönt az otthonteremtési támogatás megállapításáról, valamint a gyermektartásdíjak megelőlegezéséről, felfüggesztéséről, folyósítás megszüntetéséről.

Családi jogállás, örökbefogadás A családi jogállás rendezése érdekében a gyámhivatal: apai elismerő nyilatkozatot vesz fel, megállapítja a gyermek családi és utónevét, családi jogállás rendezése érdekében pert indít, s ehhez eseti gondnokot rendel, ment fel, s megállapítja munkadíját, megállapítja az ismeretlen szülőktől származó gyermek szüleinek adatait, vagy a képzelt apa adatait. Az örökbefogadással kapcsolatban: dönt a gyermeket örökbe fogadni szándékozók alkalmasságáról, felveszi azon szülők nyilatkozatát, akik hozzájárulnak gyermekük ismeretlen személy általi örökbefogadásához. Pest megyében a feladat ellátásra hatáskörrel rendelkező járási hivatal a Szentendrei Járási Hivatal Járási Gyámhivatala

Per indítás, feljelentés, szülői felügyeleti jog Pert indíthat: a gyermek elhelyezése, illetőleg kiadása, a gyermeket megillető tartás követelése, a cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyezés, számadási kötelezettség, illetőleg számadás helyességének megállapítása iránt. Feljelentést tesz: a gyermek veszélyeztetése vagy a tartás elmulasztása, a gyermek sérelmére elkövetett bűncselekmény miatt. A szülői felügyeleti joggal összefüggésben: dönt a kapcsolattartás szabályozásáról, eljár a kapcsolattartás végrehajtása érdekében, hozzájárul a gyermek családba fogadásához, jóváhagyja a gyermek végleges külföldre távozását, engedélyezi a gyermek részére a szülői ház elhagyását, a 16. életévét betöltött gyermek házasságkötését.

Gyámság, gondnokság, vagyonkezelés A gyámsággal és gondnoksággal kapcsolatban: a gyermek részére gyámot, a gondnokolt részére gondnokot rendel ki, és irányítja, felügyeli, adott esetben felfüggeszti tevékenységüket; eseti gondnokot, zárgondnokot, ügygondnokot, méhmagzat gondnokot rendel ki és ment fel, megállapítja munkadíjukat. A vagyonkezeléssel kapcsolatban: gondoskodik a gyermekek és gondnokoltak ingó, ingatlan- és készpénzvagyonának az elhelyezéséről, felhasználásáról; elbírálja az ezzel kapcsolatos számadásokat; felügyelet alá vonja a vagyonkezelést, közreműködünk a hagyatéki eljárásban.

2013. Változás az ideiglenes hatályú elhelyezésben január 1-től a települési önkormányzat jegyzője, illetőleg a gyermekjóléti szolgálat családsegítője csupán kezdeményezője az ideiglenes hatályú elhelyezésnek.

Járási Gyámhivatalok január 1. napját követő hatáskör változásai A 331/2006. (XII23.) Korm. rendelet a települési önkormányzat jegyzőjének hatásköréből kivette az ideiglenes hatályú elhelyezéshez való jogosultságot, s azt I. fokon a Járási Gyámhivatalhoz telepítette, mely a hatályban maradt anyagi jgszabályok miatt ellentmondáshoz vezet. Az évi XXXI. Tv. (Gyvt.) 72. § ( ( ( (1) bekezdése értelmében „Ha a gyermek felügyelet nélkül marad vagy testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődése családi környezete, vagy önmaga súlyosan veszélyezteti, és emiatt azonnali elhelyezése szükséges, gyámhatóság valamint a rendőrség, az idegenrendészeti hatóság, a menekültügyi hatóság, az ügyészség, a bíróság a büntetés-végrehajtási intézet parancsnoksága a gyermeket ideiglenesen …… A Gyvt. értelmező rendelkezéseket tartalmazó 5. § k) pontja értelmében „ „ „ „gyámhatóság: a fővárosi és megyei kormányhivatal szakigazgatási szerve, a fővárosi és megyei kormányhivatal Járási (fővárosi kerületi) hivatalának szakigazgatási szerve, valamint a települési önkormányzat jegyzője,…” A fentiek alapján tehát az anyagi jogszabály rendelkezése mind a jegyzőt, mind pedig a járási gyámhivatalt nevesíti, mint ideiglenes hatályú elhelyezésre jogosult hatóságot.

Jogi norma A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet (Gyer.) 96. § (1) bekezdése szerint „A beutaló szerv az ideiglenes hatályú elhelyezésről való döntése előtt meghallgatja a Gyvt §-ában meghatározott személyeket, kivéve, ha a súlyos veszélyeztetettség a gyermek életét közvetlen veszélynek teszi ki.”

Ideiglenes hatályú elhelyezés, átmeneti nevelésbe vétel Komoly gondot jelent az ideiglenes hatályú elhelyezések, illetőleg az átmeneti nevelésbe vétel során a határidők betartása. A Gyvt. 73. § (1) bekezdése értelmében „A gyámhatóság – …….. – az ideiglenes hatályú elhelyezést követően – függetlenül attól, hogy arra mely beutaló szerv intézkedése alapján kerül sor, és hogy a döntést megfellebbezték-e – annak elrendelésétől számított a) harminc napon belül megszünteti az ideiglenes hatályú elhelyezést, ha annak okai nem állnak fenn, vagy b) harmincöt napon belül elrendeli a gyermek átmeneti vagy tartós nevelésbe vételét, vagy c) két hónapon belül pert indít az ideiglenes hatályú elhelyezés fenntartása vagy megváltoztatása mellett a gyermekelhelyezés megváltoztatása, illetve a szülői felügyelet megszüntetése iránt.”

A törvény szövegében megfogalmazott 30 napos, 35 napos és 2 hónapos határidő a gyámhivatalra nézve annyit jelent, hogy a döntést ennyi időn belül meg kell hoznia. Ezen határidők tartása a gyakorlatban nehezen tarthatók az alábbiak miatt: A gyámhivatalnak vizsgálnia kell hatáskörét, illetékességét. Adott esetben szükség lehet az Okmányiroda megkeresésére a lakóhelyek, s így az illetékesség tisztázása érdekében. Vizsgálni kell a szülői felügyelet kérdését. Be kell szerezni a gyermekjóléti szolgálatnál keletkezett iratokat, vagy amennyiben a család nem állt gondozás alatt, úgy a családról szóló adatlap felvételére szólítja fel a szolgálatot. Fel kell kérni az illetékes jegyzőt a gyermek ingó és ingatlan vagyonának leltározására, és a leltárt a hagyatéki leltár szerint kell elvégezni. Meg kell hallgatni a feleket, Őket idézni kell. Javaslatot kell beszerezni a Szakszolgálattól a gyermek gondozási helyére vonatkozóan, mely javaslatot a Szakszolgálat a Szakértői Bizottság véleménye alapján alakítja ki. Környezettanulmányt kell készíteni. Be kell szerezni a gyermek születési anyakönyvi kivonatát, másolatát. Be kell szerezni a szülő vagy tartásra köteles más személy jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozó igazolásokat. Pedagógiai véleményt kell kérni. Meg kell keresni a gyermek háziorvosát a szükséges igazolás kiadása céljából. Vizsgálni kell, hogy mi akadályozza a szülőket a gyermek nevelésében, ezen problémák alapellátás keretében megoldhatók-e.

Eljárási cselekmények A felsoroltak többsége esetén a gyámhivatal belföldi jogsegély keretében keresi meg az illetékes hatóságokat, akik a jogsegélyt a Ket.-ben maghatározott határidőn belül teljesítik (5, 8, 15, 30 nap). Az ügyfelek idézése is hosszú idő, mivel az idézéseket legalább 8 nappal az adott időpont előtt kell megkapniuk. Amennyiben az idézésre az ügyfél nem jelenik meg, ismételt idézése, esetleg rendőri elővezetése további időt vesz igénybe. A Szakértői Bizottság vizsgálatára a hivatal által beszerzett és megküldött iratok alapján kerül sor, a gyakorlatban több hetes várakozást követően. A Szakértői Bizottság véleménye alapján a Szakszolgálat összehív egy elhelyezési értekezletet, s az ott elkészített elhelyezési tervet és javaslatot küldi meg a gyámhivatalnak a további intézkedések megtétele céljából. Gyámhivatal a beszerzett iratok, nyilatkozatok és javaslatok alapján tárgyalást tart, melyre a feleket idézi. Csak ezt követően tudja meghozni döntést

Megoldási javaslat a változás tükrében: Amennyiben a gyermekjóléti szolgálat él jelzéssel a gyámhivatal felé a gyermek azonnali kiemelése érdekében, akkor a jelzéssel együttesen küldjék meg a családgondozás iratait részletes adatokkal, az általuk korábban végzett környezettanulmánnyal, a törvényes képviselők elérhetőségével. A jelzéssel egyidejűleg tájékoztassák a hivatalt a korábbi családgondozás, az esetleges védelembe vételi eljárás eredményéről. Tegyenek javaslatot az elhelyezés módjára (van-e olyan családtag akinél a gyermek elhelyezhető lenne, s hogy azon személy körülményeit alkalmasnak tartják-e a gyermek fogadására). A gyermekjóléti szolgálatoknak alaposabb, körültekintőbb munkát kell végezniük, részletesebb iratanyagot kell küldenie a gyámhivatal részére hiszen a megalapozott döntés csak így hozható meg. Kiemelten fontos a gyermekek gondozását, nevelését ellátó intézmények jelzése, mert a problémák időben történő orvoslásával – a legtöbb esetben – megelőzhető lenne a gyermek kiemelése a családból. Szükséges lenne a gyermekjóléti szolgálatok és a gyámhivatalok munkatársai részére közös egyeztető megbeszéléseket tartani a jobb együttműködés, a gyorsabb és szakszerűbb intézkedés, a mielőbbi megalapozott határozathozatal érdekében.

Átmeneti nevelés Az átmeneti neveléssel kapcsolatosan a leggyakoribb problémák egyike az, hogy a különleges ellátási igényű gyermekek esetében a felülvizsgálat gyakran nem esik egybe a különleges igény megállapításával. Ahhoz, hogy a gyámhivatal az átmeneti nevelésbe vételt elrendelő, vagy azt felülvizsgáló határozatban rendelkezni tudjon a gyermek különleges ellátási igényéről, a Szakszolgálat Szakértői Bizottságának ilyen irányú írásos javaslatára van szükség. A mostani gyakorlat szerint a gyámok a gyermek egészségi állapotát igazoló orvosi szakvéleményt megküldik a Szakszolgálat részére, akik ezt továbbítják a Szakértői Bizottság felé. A Bizottság az orvosi irat alapján teszi meg javaslatát a különleges ellátásra. Mivel az orvosi igazolások időtartama általában nem egyezik az átmeneti nevelés felülvizsgálatának időtartamával, ezért a gyámhivatalnak az iratokat a felülvizsgálat időpontját megelőzően is át kell tekinteni. A nevelőszülők, mint gyámok képzése, szakmai felügyelete kiemelten fontos, tudatosítani kell a gyámokban, hogy a gyermekkel történt fontos eseményeket, történéseket (pl.: kórházi kezelés, bűncselekmény elkövetése, szökés, terhesség, stb…) soron kívül kell közölni a gyámhivatallal és nem várni az éves felülvizsgálatig. Ez azért is kiemelt, mivel a gyámhivatal felügyeli a gyámok munkáját, s szükség esetén utasíthatja őket a megfelelő feladatellátásra. Az is előfordul időnként, hogy a nevelőszülő nem vállalja a gyermek gyámságát. Meggyőződésünk, hogy hivatásos gyám nem képes megfelelően ellátni a gyermek mindennapjaiban jelentkező feladatokat, mint pl. egy ellenőrző aláírása.

Hivatásos gyámok feladatellátása során jelentkező problémák A hivatásos gyámok vagyonkezelése során gyakori probléma, hogy a gyámok rendszerint elfeledkeznek az ingatlanvagyon kezeléséről. Az nem elégséges, ha a gyermek ingatlannal rendelkezik -, hogy ez nyilvántartásba kerül. A vagyon állagát meg kell óvni, az ezzel kapcsolatosan felmerült kiadásokat finanszírozni kell, esetlegesen gondoskodni kell az ingatlan bérbe adásáról, vagy értékesítéséről. Nagyobb összegű készpénzvagyon esetében is csak sajnálatos módon a legritkább esetben kezdeményezik a vagyonkezelők annak befektetését. Még mindig előfordul, hogy a kiskorúak pénzfelhasználási kérelme esetében automatikusan javasolják a kért összeg kifizetését, minden különösebb megfontolása nélkül.

Zárszó Köszönöm a megtisztelő figyelmet!