Befektetés a jövőbe A duális képzés megvalósulása Magyarországon.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Az előrehozott szakmunkásképzés kiszélesítésének perspektívái Dr. Szilágyi János.
„A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja” Záró konferencia június „ Új esély:
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
„Dolgozva tanulj!” Tájékoztató a „Gyakorlati oktatók továbbképzése a szakképzésben” című TÁMOP B-13/ projekt feladatairól
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kompetencia Végzettség
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Kompetencia Végzettség
Barcsák Marianna KPSZTI
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Mayer József Budapest február 27.
PÁLYAVÁLASZTÁS? SZAKMAVÁLASZTÁS?
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Kompetencia Végzettség
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az új OKJ és a duális képzési rendszer
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Intézmény minőségirányítási programja
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Befektetés a jövőbe A duális képzés megvalósulása Magyarországon

15 ezer fő deficit

Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: év a legkritikusabb!  között általános iskolába járók száma: , lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %)  2010-ben a 19 évet betöltött korosztály létszáma: 127 ezer fő: ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%) 10%-nak 8 osztályos végzettsége sincs a korosztály 1/3-a funkcionális analfabéta

A duális szakképzés bevezetésének evolúciója  Válságmenedzselés: nagyüzemi képzőhelyek összeomlása  1993-as Szakképzési, illetve a 1994-es kamarai törvény  Szakképzési konszolidáció  Szakképzés új fejlődési pályára állítása: termelékenység versenyképesség, szakképzett munkaerő, uniós csatlakozás  NAT, kerettantervi rendszer bevezetése  Kiútkeresés: egyhelyben topogás, szakképzési barkácsolás tanulószerződéssel a munka világába: 2000-ben tanácsadói rendszer kamara középtávú szakképzési stratégiája ben 16 szakma, 2008-ban 11 szakma átvétele  Fordulat éve a duális szakképzés bevezetése

Új időszámítás a magyar szakképzésben szeptember  A magyar duális szakképzési rendszer szeptembertől vált teljessé: 8. osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés 9. évfolyamon már vállalati tanműhelyben Tankötelezettség: általános és szakmai Új OKJ, kerettantervi rendszer Híd programok rendszere a szakmatanuláshoz 39 ágazati szakközépiskola, technikusképzés Gyakorlatorientált FSZ képzés bevezetése  A kamarák megnövekedett felelőssége, szerepvállalása

A változtatások iránya  Tartalomszabályozás: 1/3 közismeret, 2/3 szakmai ismeret  Duális képzés: Lehetőség egy életszerűbb rendszer működtetésére: Üzemi képzőhely és az iskola szoros együttműködése, de az üzemi képzés meghatározó szerepe érvényesül A munkavállalói státusz erősítése  Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modellje Tevékenységből születő kézzelfogható termék legyen  Fő stratégiai cél: a szakképzés vonzerejének növelése és a munka világába történő átmenet erősítése

Az MKIK részvétele a szakmai fejlesztőmunkában I. Pilot szakasz: kormány kamara megállapodás: november duális képzés 48 szakmában: szeptember 1.-től a gyakorlati idő 50%-kal nőtt, megszűntek a maratoni vizsgák II. Új szakmaszerkezet: Új OKJ és szvk-k kifejlesztése 2011 szeptember – 2012 április között III. Kerettantervi rendszer bevezetése: 77 szakmában kísérleti jelleggel kerettantervek szeptember 1-től IV. Kerettantervi rendszer teljes körű bevezetése, duális képzés általánossá válása: szeptember 1. Öntanuló, önfejlesztő rendszer: gyermekbetegségek korrekciója, pedagógusok töltik meg tartalommal Életszerűbb, a tanulók számára több sikert biztosító rendszer

A szakképzés területén elért eredmények Idejekorán elkezdett szakmatanulás Szakmatanulás került a középpontba: 2/3-os szabály Munkatevékenységbe ágyazott szakmatanulás modellje Ágazati szakközépiskolai rendszer: 39 ágazat A technikusképzés reneszánsza Transzparens módon kialakított szakképzési struktúra Széles alapozású, konvertálható ismeretekre épülő új OKJ Munkakörökhöz igazodó szakképzési rendszer A modulrendszer és a tantárgyi rendszer összhangja Komplex vizsgáztatás: virtuális tudás helyett életszerű tudás 50%-kal nőtt a gyakorlati képzés óraszáma A tanulószerződés révén a munkavállalói státusz erősödése Átjárhatóság, zsákutcás jelleg mérséklése: beszámíthatóság

Szakképzési akadálymentesítő csomag  Eredmények konszolidálása, visszarendeződés megakadályozása  A tanulószerződés intézményrendszerének megerősítése kamarai garanciavállalással  A szakképzés integrált állami irányítása: a teljes szabályozási kör, és az intézményirányítás az NGM hatáskörébe tartozzon  A szakmafejlesztés finomhangolása: eladó-, gyakorló-fodrász és kozmetikus, gyakorló ápoló  A nappali képzésben a 21 éves korhatár felülvizsgálata  A gyakorlati oktatásvezető munkakör visszaállítása  A középfokú képzés szerkezetének befolyásolása: általános iskola után kimeneti mérés bevezetése  Gazdálkodók képzési hajlandóságának növelése  Kamarai felelősségvállalás növelése  2018-ban az EuroSkill megrendezése Magyarországon  Kamarai egységes minőségbiztosítási rendszer bevezetése

Lényegét tekintve vállalati képzés, amelyet az iskolai képzés egészít ki Minél több idő eltöltése az üzemben 480 óra évente az iskolában: 320 óra szakmai 160 óra közismereti A tanulót a cég veszi fel!

Érvek a duális képzés mellett Előnyök a gazdaság számára + előnyök a fiataloknak  Az európai szakképzési rendszerek központi pillérévé kell tenni a duális képzést  A munkanélküliség visszaszorításának eszköze  Szakadék csökkentése az oktatás és a munka világa között  Munkahelyi környezetben történő szakmatanulás: tanulási eredmény: szakmai és készségprofil Európai dimenzió

Előnyök a gazdaság számára szakemberigény biztosítása betanítási költségek csökkentése motiváció és munkahelyi hűség növelése megfelelő szakképzettség +

Előnyök a fiatalok számára jó esélyek a munkaerőpiacon elismert bizonyítvány gyakorlatközelség szakképzési javadalmazás +

A duális képzés előnyei A fiatal tanonc szempontjából nézve:  A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés  Gyakorlatorientált minőségi képzés  Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő  Tanulószerződés: Munkaszerződés és munkabér  Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve:  A cég versenyképességének javítása  A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása  A cég kompetencia igényeinek megfelelő képzés  A betaníttatás költségeinek megspórolása  A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása

A tanulószerződés intézményrendszere  A munkával egybekötött szakképzés – munkára szocializálás  A munkatapasztalatokra épülő gyakorlati képzés – sikerélmény  A szakképzés vonzerejének növelése: amiben tehetségesek  A munka világába történő átmenet segítése  A fizikai szakmák társadalmi presztízsének a növelése  Szociális státusz, anyagi függetlenség, munkabér-teljesítmény  47 ezer fő a foglalkoztatási és társadalombiztosítási rendszerben  Évente kb. 11,5 milliárd Ft juttatás a tanulóknak: 12 havi  A tanulószerződés a magyar szakképzés meghatározó formája, érzékeny barométer, gazdaság-közeli képzés lelke

A szakiskola kerettanterve tartalmazza  Kb. 1/3 rész általános ismeretek  Kb. 2/3 rész szakmát érintő ismeretek  A tartalmat gyakorlatorientáltan a vállalati környezet közvetíti A duális rendszerben tanul Tanulók Kerek 40% Duális képzés

Óraszerkezet: több, mint óraszám változása

Közép és felsőfokú képzés szerkezete  Különböző szintű képzési formákban résztvevő fiatalok a gazdaság és a társadalom szempontjából optimális száma és aránya  Szükség van e a gazdaságnak és a társadalomnak ennyi felsőfokú végzettségű szakemberre: Magyarország termelési központ kíván lenni, gazdaság reindustralizációja  A korszerű termelőüzemek nem állhatnak csak menedzserekből. Exportorientált gazdaságnak szüksége van jól képzett szakmunkásokra, technikusokra és mesterekre  Az országnak jó diplomásokra és jó szakmunkásokra egyaránt szüksége van.

Duális képzés: társadalmi igények  Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása  A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességnek kell állítani Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni a szakiskolát választják  A társadalom túlzottan „akadémikussá” vált. Mindenki törekszik a magasabb iskolai végzettség felé, anélkül, hogy vizsgálná a képzés társadalmi hasznosságát és az elhelyezkedési lehetőségeket. Ezért minden erővel erősíteni kell a szakmai életpálya megismertetését, a szakmunkás tevékenység társadalmi presztízsét vissza kell állítani.  Az emberek különbözőek, ezért számukra biztosítani kell a különbözőségeiknek legjobban megfelelő iskolatípust.

Duális képzés: elmélet-gyakorlat  Egyre nehezebb éles határvonalat húzni a szakmai elmélet és gyakorlat között  A szakmai elmélet jelentős változáson ment át: gyakorlatorientáltabb lett  Az elmélet arra koncentrál, hogy megtanítsa a gyakorlati végrehajtáshoz szükséges lépéseket  A szakmai elmélet úgy alakult, hogy azt rögtön ki kell próbálni a gyakorlatban  A duális képzés élő környezetben szocializálja a tanulót, a tanuló megtanulja hogyan működik a valós gazdaság, gondolkodásában erősödik a cselekvőképesség. Megtanulja, hogy cselekedeteiért felelősséget kell vállalni.

Forrás: KSH

Forrás: Eurostat Alacsony ifjúsági munkanélküliség és a jó szakképzési rendszer átlag25 éves

MKIK GVI felmérés Javult az elhelyezkedők aránya: Összesen 53% dolgozik

Problémák: bolti eladó   Elágazások összevonásra kerültek   Részszakképesítés miatt szakma specifikus modulok (teljes képzési időre) A ruházati cikkek és a vegyes iparcikkek Az élelmiszerek, vegyi áruk és gyógynövények forgalmazása A műszaki cikkek forgalmazása

Megoldási lehetőségek 1. Kerettanterv módosítás szept. 1- től nem 1. Kerettanterv módosítás szept. 1- től nem 2. Nagy áruházak (TESCO, SPÁR, ….) 2. Nagy áruházak (TESCO, SPÁR, ….) 3. Teljesítési megbízott igénybevétele 3. Teljesítési megbízott igénybevétele  Határozat kiadható modulokra

Szakmai Versenyek (OSZTV, SZKTV) Szakmai Versenyek (OSZTV, SZKTV) Egy jó szakma felér egy diplomával szakmavilág.hu

SZKTV, OSZTV 2014’ Lebonyolítást az alábbiak szerint tervezzük: január – írásbelik megírása február közepéig javítás, dolgozatok visszavitele, a versenyzők megtekintik a dolgozataikat február második fele – továbbjutott versenyzők értesítése március előválogatók lebonyolítása április eleje döntőbe jutott iskolák értesítése, tájékoztatása Budapesten április országos döntő Budapesten. Fontos, hogy a versenyen résztvevők a honlapon folyamatosan kísérjék figyelemmel az információkat!

A Nemzeti Munkaügyi Hivatal munkatársai a helyszínen interaktív feladatokkal várták az érdeklődő fiatalokat, akik szakmabemutató filmeket nézhettek, szakmatotót, valamint pályaorientációs kérdőíveket tölthettek ki, szakmai tárlatvezetésen vehettek részt. A látogató diákok egyes szakmák standján a nekik szóló feladatokban saját maguk is kipróbálhatták tehetségüket.

A Magyar Köztársaság Elnökének fogadásán

Komplex szakmai vizsgáztatás bevezetése a duális rendszerbe Kormány rendelete a komplex szakmai vizsga szabályairól A duális képzéshez fejlesztett SZVK-ek alapján készített vizsgatételek szerinti számonkérés A kamara javaslatot tehet az elnök és tagok személyére Időben rövidebb lesz a vizsga a modulrendszerűnél A gyakorlati vizsgateljesítmény 55-60%-ban számít a végső értékelésbe. Adminisztrációs feladatok jelentős csökkenése, Vizsgáztatás új rendszere nagyobb felelősségvállalást és szakmai felkészültséget vár el

Komplex szakmai vizsga előnyei Lecsökken a vizsgarészek, vizsgafeladatok száma Csökken a vizsga időtartama és az adminisztrációs feladat mennyisége és ezáltal a költségek Lehetőséget ad az ágazati szakmai sajátosságok munkatevékenységei hangsúlyosabban és összefüggően megjelenhessenek a vizsgákon Vizsgabizottság 3 fő helyett 4 fő, ugyanakkor 2-3 fővel csökken a vizsgában érintettek száma „kérdező illetve értékelő tanári szerepkör”

 A mennyiségi beiskolázási mutatókon kívül nagyobb hangsúlyt kell fektetni a minőségi indikátorokra  Ágazatok megjelenítése, kompetencia szükséglet elemzések, idősoros adatok 5 évre, tanulók felmérése, szakiskolai létszámprognózis  Jobban kell koncentrálni a hiányszakmákra, annak érdekében, hogy a struktúra átalakulás a hiányszakmák irányába történjen MFKB új prioritások megjelenése

Átlagosan 40 korlátozás nélkül támogatott szakképesítés 34 különböző szakképesítést neveztek meg hiány- szakképesítésként a bizottságok (TOP 3: gépi forgácsoló 19, villanyszerelő 17, hegesztő 16) A nem támogatott szakképesítések már nem kizárólag a nem oktatott szakképesítéseket jelentik Vállalati adatfelvételbe a szakmánkénti kereslet meghatározásához a FEOR munkakörök becsatolása A szakmaszerkezeti javaslat általános tapasztalatai, várható új elemek: MFKB

Felnőttképzéshez kapcsolódó kamarai feladatok évi LXXVII. tv. szerint Szakmai programkövetelmények nyilvántartása (kamarai szakmajegyzék, felnőttképzési szvk) Akkreditált szakmai célú képzési programok felülvizsgálata Döntési jogkör a programkövetelmény elfogadásában: MKIK által működtetett Bizottság Programszakértői névjegyzék nyilvántartása Közreműködés a gyakorlati képzések ellenőrzésében

Szakmai programkövetelmény javaslat tartalmi követelményei Fktv. 18. § Programkövetelmény megnevezése OKJ szerinti szakmacsoport megjelölése MKKR szerinti szintjének meghatározása Bemeneti kompetenciák Szakmai végzettséggel ellátható legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület rövid leírása Képzési formától függő minimális és maximális óraszám Szakmai követelmények leírása Elméleti és gyakorlati képzési idő aránya Szakmai végzettség megszerzését igazoló dokumentum kiadásának feltételei Képzés munkaerő-piaci relevanciája

Felnőttképzés igazgatás elemei, szereplői és a szereplők együttműködése

„Dolgozva tanulj” Tájékoztató a „Gyakorlati oktatók továbbképzése a szakképzésben” című TÁMOP B projekttervről „A” alprojekt: Gyakorlati képzést végző szakemberek módszertani felkészítése 750 fő képzése „B” alprojekt: Külső képzőhelyen gyakorlati oktatást végzők mestercím megszerzésének támogatása fő képzése: 2015 szeptembertől kötelező a gyakorlati oktatók mestervégzettsége „C” alprojekt: Gyakornoki programba belépést ösztönző szolgáltatások nyújtása, a programban résztvevő mentorok és a gyakornokok támogatása tanácsadói rendszeren keresztül

Indikátorok területi kamarai megoszlása Indikátorok nyilvántartása, dokumentálása: Ügyfélnapló

„Az ember nevelésének a cselekvéssel kell kezdődni. A fej (értelem), a szív (érzelem) kiművelése mellett nem szabad a kéz normális munkaszerepéről sem megfeledkezni” Pestalozzi

Köszönöm a figyelmet!

EM a szakközépiskolák évfolyamain  Szakképzésnek minősül  Összefüggő szakmai gyakorlatra köthető  Iskolán kívüli gyakorlat esetén kötelező  Nem kell pénzbeli juttatást fizetni  A gazdálkodó a normatíva szerint elszámolhat  Kamara: ellenjegyzés, nyilvántartásba vétel