„Jó gyakorlatok” Európából Farkas Zsuzsanna projektmenedzser Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség 1
Limerick, Írország Észak-London, Anglia Graz, Ausztria Koppenhága, Dánia Összegzés
3 Általános tudnivalók: ◦ Közép-nyugati régió „fővárosa” ◦ Írország 3. legnagyobb városa ◦ Lakossága: ~ fő ◦ Régió legnagyobb foglalkoztató központja (~ fő) ◦ Régió népessége fő (~ fő foglalkoztatottal)
Nemzeti szinttől a helyi szintig több mint 20 különféle stratégiát készítettek, amelyet felhasználtak a város fejlesztéséhez ◦ 9 nemzeti ◦ 3 régiós ◦ 9 helyi 2006-ban a lakosság ◦ 35%-a autóval ◦ 31%-a gyalog ◦ 16%-a megosztott autóhasználattal ◦ 3%-a kerékpárral közlekedett 4 stratégia
Londonban található elsősorban hivatásforgalmú kerékpár utak (13 db) ◦ +2 nyílt meg 2010-ben ◦ nyarán ◦ től Az autó általi közlekedés 87%-a az ún. „Külső-London”- ból érkezik a belvárosba
Észak-Londonban a lakosság ◦ 47%-a autóval ◦ 22%-a tömegközlekedéssel ◦ 30%-a gyalog ◦ 1% kerékpárral jár Az autót használók 50%-a 3 km-en belül használja járművét => cél az ő kerékpárra szoktatásuk
Mobilitási terv készítése Kerékpáros rendezvények szervezése ◦ Kerékpáros fesztiválok ◦ Tour de Waltham Forest ◦ Kerékpáros családi napok szervezése ◦ Kerékpáros rendőrség felállítása ◦ Önkormányzati munkatársak kerékpárra való átállása példamutatás
Számos politikus is a kezdeményezés mellé állt, és azóta is kerékpárral közlekednek
áprilisában elkészült Graz Kerékpáros Stratégiája, amelyben megfogalmazták az Európai Kerékpáros Várossá válás paramétereit. Fejlesztéseit ennek szellemében folytatja Nem egy szegmensét emeli ki a stratégiának, hanem funkcióváltással történő fejlesztéseket hajtanak végre pl. közösségi terek kialakítása, forgalomcsillapítással, gyalogosok, kerékpárosok előnyben részeítésével
Eszközhasználat változása 1982-től
A tartományi vezetés már 1989-ben megfogalmazta a kerékpárosok arányának növekedését 75 M € beruházással tervezték 2006-ban elkészült az országos kerékpáros terv 2007-ben a kormányzat célja, hogy a kerékpározás legyen a mindennapi közlekedési forma
Az autósok 50%-a rövidebb, mint 5 km-es távolságot „utazik” 10%-uk pedig alig 1 km-t tesz meg autóval Óriási potenciál rejlik a mindennapi kerékpározásban Infrastruktúra megvalósítása: 2500 km-nyi kerékpárút hálózat a 3 fő folyó mentén
Célcsoport megjelölése ◦ 189 vállalat, 3800 munkavállaló ◦ Iskolások 2010-ben az iskolások 44%-a járt kerékpárral iskolába
Európa 2. legnagyobb „biciklis fővárosa” Több a kerékpár mint az ember A kerékpár utak többsége már nem bírja a terhelést Az első kerékpárút 1910-ben létesült Hálózat kiépítését összehangolják a szomszédos községekkel, az országos és európai hálózatokkal
400 km hosszú kerékpár út = 250 M Dán korona (~8,8 Mrd Ft) ◦ 340 km kerékpárút ◦ 20 km kerékpár sáv ◦ 40 km zöld kerékpárút 1 km kerékpárút ~8 M korona, 1 km kerékpársáv 0,5 M korona
Lakosság: ~ Fő ◦ 37% kerékpározik munkába ( Fő) ◦ Közel 1,2 millió megtett km naponta ◦ 90%-nak van kerékpárja (minden gyereknek van biciklije) Taxikon is van kerékpár szállító Évi 3 M € kerékpáros infrastruktúrára ◦ 1 M € fenntartásra ◦ Prioritás: Több és jobb zöldövezeti kerékpárút Új úttest melletti kerékpárút létesítése Csomópontok, kereszteződések közlekedésbiztonsági szempontú kivitelezése
Erős politikai elkötelezettség ◦ A politikai célok megvalósítása során fontos a visszajelzés, értékelés Rögzítésre kerülnek az intézkedések utóéletét tükröző adatok, statisztikák 2 évente kerékpáros beszámolót készítenek Lakossági, felhasználói véleményeket is tartalmazza
Érdekességek: ◦ Rendszerint 2 sávos kerékpárutak vannak ◦ Átkelésnél élénk kék a kerékpársáv => mindenki számára egyértelmű, hol haladnak majd a kerékpárosok az átkelésnél ◦ Külön forgalmi lámpa ◦ Kerékpársáv mind a járdához képest, mind a gyalogosokhoz képest egy köztes külön szinten halad ◦ 2 szintes kerékpártárolók
A siker tényezői: ◦ Politikai elkötelezettség ◦ Példamutatás ◦ Alapos koncepcionális háttér és tervekkel való alátámasztása ◦ Jól megfontolt és előkészített marketing és kommunikáció
22 Elérhetőség: Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség 8000 Székesfehérvár, Rákóczi u. 1. Tel: 22/ Web: