P2P Patient-to-Patient Communication Szvetelszky Zsuzsanna MTA-ELTE Kvantitatív Társadalmi Dinamika Kutatócsoport.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
…több, mint 20 éve a piackutatásban… TREND BUDAPEST PIACKUTATÓ ÉS MARKETING KFT. TREND INTERNATIONAL MARKET RESEARCH LTD. TREND BUDAPEST PIACKUTATÓ ÉS.
Munkácsy Mihály Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola Pápa.
Szabadulás előtt megváltozunk? Mentori tapasztalatok Nagy Kornél október 11.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
A szakiskolák aktuális problémái
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Kőszegi Forrás- Kőszeg
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Szociális kompetencia
1Transzplantációs Alapítvány
Összeállította: Horváth Józsefné
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Segíteni vagy megmenteni
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Egészségügyi közbeszerzések
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A jó közérzet művészete
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Nagyvárad A Kárpát Régió Üzleti Hálózat tevékenysége
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A jó közérzet művészete
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A beteggé válás folyamata
HHR.
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
szakképzési és felnőttképzési szakértő
Isten hozott! A család mint nevelő, és a hit továbbadója.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Munkanélküliség.
Az egészséges nő A HPV-ről és a méhnyakrák megelőzéséről
Környezeti Kontrolling
Felnőttképzés a közművelődésben
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
A kutatás etikai vonatkozásai
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna
Családi vállalkozások
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

P2P Patient-to-Patient Communication Szvetelszky Zsuzsanna MTA-ELTE Kvantitatív Társadalmi Dinamika Kutatócsoport

Komplexitás

Öngyógyító közösségek Horizontális edukáció Informális és félinformális kapcsolatok Sikertörténetek Kudarctörténetek Ajánlások Testreszabás Támogatás és rémhírkeltés

Komplex hálózatok

Homogén és heterogén hálózatokban terjed az információ Homogén: Orvos-orvos Beteg-beteg Heterogén: Orvos-beteg Mind a homogén, mind a heterogén hálózatokban megjelennek a hozzátartozók és más laikusok is

A hálózatok mozgatói A hálózatok fenntartásához szükséges erőforrások: a résztvevők közti kölcsönös bizalom, mint a hálózat alapja motiváció a működésre és az együttműködésre társadalmi utánpótlás közös nyelv és fenntarthatóan működő kommunikációs csatornák folyamatos tudásmegosztás

Terjedékeny negatív érzelmek Elkeseredettség Rémület Döntésképtelenség Félelem Bizalmatlanság Kiszolgáltatottság Szorongás Bizonytalanság Elesettség Feladás Emberkerülés Fásultság Kiborulás Pánik Apátia Szomorúság Kiégettség Zárkózottság Bánat Szenvedés Összeroppanás Beletörődés Kétségbeesés Kilátástalanság Csüggedtség Csalódottság Védtelenség Ijedtség Gyengeség Magatehetetlenség Lemondás Feszültség Fenyegetettség Tompaság

Terjedékeny pozitív érzelmek Altruizmus Átélés Bizalom Remény Elégedettség Elfogadás Elszántság Empátia Életkedv Érdeklődés Érzelmesség Felbátorodás Felelősségérzet Felszabadultság Figyelmesség Gondoskodás Gyengédség Győzni akarás Határozottság Tudásvágy Részvét Jóindulat Kedvesség Kötődés Magabiztosság Őszinteség Vigasz Megbékélés Méltóságteljesség Nyíltság Odaadás Türelem Odafordulás Oldottság Optimizmus Önbecsülés Önbizalom Önuralom Összetartozás Rokonszenv Segítőkészség Sikerélmény Szolidaritás Tapintat Támogatás Tettrekészség Tisztelet Védelmezés

Megosztás - sharing Fórumok Blogok Közösségi oldalak Közéleti szereplők aktív szerepvállalása a virtuális önsegítő betegcsoportokban Adekvát Releváns Aktuális Preferential attachment A virtuális csoportban sokan vannak – könnyebb megtalálni azt, akinek a helyzete leginkább hasonlít

Az orvos-beteg viszony megváltozása Tájékozott betegek Gyógyszerajánlás saját tapasztalatok alapján – a beteg olyan orvost keres, aki felírja az általa kért, másik beteg által ajánlott gyógyszert Önszerveződő gyógyszerkutatás (Cathy Wolf)

Dr. Google – a virtuális váróterem Az érintettek súlyos vagy nagy fájdalmat okozó betegségek esetén kiemelten erős késztetést éreznek az információgyűjtésre Alacsony presztízsű vagy a társas érintkezésben negatív következményekkel társított, ezért többnyire titkolt betegségek esetén nő az értéke: a pozitív betegtörténetek a gyógyszerterápiás kudarctörténetek önszerveződő transzformációinak. Pl.: bőrgyógyászat – esztétikai vonatkozás Internet: anonimitás Más a percepciós környezet a rendelőben, mint a monitor előtt Más a szuggesztibilitás

Storytelling Döntéstámogatás Tájékozódás Szűrés Becslés és önbeteljesítő jóslat Krízis: esély a túlélésre Korai jelzőrendszer Szelep Tudásmegosztás

A gyógypletyka „De vajon miért beszélünk olyan szívesen, és miért szaporítjuk a szót, noha ritkán térünk vissza a hallgatáshoz, valami lelkiismeretfurdalás nélkül? Azért beszélgetünk olyan szívesen, mert vigasztalást várunk attól, hogy egymással szót váltunk, így próbálunk könnyíteni különféle gondolatokban elfáradt szívünkön.“ (Kempis Tamás: Krisztus követése. Jelenits István fordítása)

Helyszínek

Ami megtudható A terjedés jellegzetességei Kik között terjed? Milyen gyorsan terjed? A terjedés során zajló átalakulás (transzformáció) jellegzetességei Mi terjed? Ami terjed, az terjedés közben hogyan változik?

Különbségek A táltoscsepp A vény nélküli A receptköteles

A képzett beteg Ma meggyőződésesebbek a betegek, akár tájékozottak, akár félretájékozottak Példa1: sclerosis multiplex – autoimmun, nem gyógyítható. Hiedelem: a vénás keringéssel függ össze, és agyi vénatágítással gyógyítható – sokan vették igénybe, gyógyulás nem volt, probléma igen. Példa2: H1N1

P2P: orvosi vélemények Mindig nagyobb hitele van a betegek közötti kommunikációnak, mint a papírra írt statisztikáknak: van arca, sorstárs mondja, konkrétabb, és mindezek eredményeként emlékezetesebb és hitelesebb Az orvosok között a betegek közötti kommunikáció megítélése negatív felhangú. Az orvosok, hogy akadályozzák a kedvezőtlen P2P- kommunikációt, odafigyelnek, hogy egy kórterembe ne kerüljön két, azonos betegségben szenvedő páciens, ha az egyik állapota nagyon súlyos. Pozitívan hasznosul a P2P: súlyos mélypontról visszajött beteget beküldik az azonos betegségben szenvedő másikhoz, hogy segítsen hitet adni neki. Általában: az orvos tart a P2P kommunikációtól, mert aláássa az orvos iránti bizalmat.

Átalakulás

Kérdések Melyik beteget érdemes P2P-ben „használni” – ki a betegek között a véleményvezér Hogyan lehet laikusok között torzulásmentesen továbbadódó szakmailag korrekt üzeneteket/ információcsomagokat alkotni Milyen fórumon érdemes terjeszteni ahhoz, hogy hiteles legyen

A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze ismerőseit, ismerőseit, a netet, a netet, a fodrászát és a vendégeit! a fodrászát és a vendégeit!