Greenstreet berman 2002. október 31. 1 Kompetencia-értékelés a veszélyes iparágakban Michael S. Wright, Jon Berman & David Turner Greenstreet Berman Ltd.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Advertisements

A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Munkajogi ismeretek Jogok és kötelezettségek I.. A felek jogai és kötelezettségei a munkajogviszonyban Együttműködési kötelezettség A munkajogviszonyban.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
A év értékelése és a év újdonságai
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
JSA/LMRA – Veszélyazonosítás a munkavégzés előtt
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TMF Termékminőségi Felülvizsgálat Dr
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
M4 metróvonal beüzemelési folyamatai
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Számítógépes szimulációval segített tervezés
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
A kutatás etikai vonatkozásai
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

greenstreet berman október Kompetencia-értékelés a veszélyes iparágakban Michael S. Wright, Jon Berman & David Turner Greenstreet Berman Ltd

greenstreet berman október HSE-elvárások "A biztonsági jelentés mutasson rám, mely intézkedésekkel biztosítják a humán gépkezelők megfelelő teljesítményét,.." ;

greenstreet berman október Biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítása Kompetencia-értékelés Ismétlő képzés Kiválasztás Kompetens oktatók A képzést elemezni kell. Súlyos balesetek megelőzése

greenstreet berman október Miért a kompetencia-értékelés? "A szept. 25-i baleset fő oka az volt, hogy az Esso nem biztosította a megfelelő tudást dolgozói számára az ilyen esemény kezeléséhez," Esso longfordi robbanás - 1 mrd USD csoportos kereset

greenstreet berman október Miért a kompetencia-értékelés? Eredményes a képzés? Mit tanultak az emberek a tapasztaltakból? Romlottak az ismeretek? A kompetencia hiánya csak véletlenül nem vezetett még balesethez?

greenstreet berman október HSE-ellenőrök aggályai Biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosításának hiánya; Annak feltételezése, hogy vki kompetens, csak mert képzett vagy tapasztalt; Az értékelés a személyi biztonságra összpontosít; Nem strukturált, munkavégzés közbeni értékelésen alapul; Nincsenek kritériumok a kompetencia értékelésére; NVQ-kra támaszkodik; Folyamatos értékelés hiánya; Nem képzett értékelőkre támaszkodik.

greenstreet berman október Mi a kompetencia-értékelés? Képességek és teljesítmény bizonyítékainak gyűjtése A készség nem egyenlő a képességgel Készség = jellemzők és tudás birtoklása Képesség = a tudás és ismeretek helyes alkalmazásának képessége

greenstreet berman október Aktuális gyakorlatok Mini-felmérés

greenstreet berman október Rossz példák Nincs módszer a biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítására; Nem tesznek különbséget a képzés és az értékelés között; Munkavégzés közbeni (kritériumok nélküli) megfigyelés alkalmazása; Nincs újraértékelés az éves vezetői értékelésen túl; NVQ-kra támaszkodik; Nem kapcsolódik a súlyos balesetek megelőzéséhez.

greenstreet berman október Jobb példák Feladatok rendszeres azonosítása, pl. feladatlisták; Mérhető teljesítményszabványok, pl. tudjon kezelni 3 szimulációt; Szimuláció, teszt és munkavégzés közbeni értékelés kombinációja; Ütemezett újraértékelés, pl. 3 évente; Képzett értékelők, pl. D32 NVQ.

greenstreet berman október Más szektorok tanulságai Atomenergia-szektor A kompetencia-értékelést a "kellően képzett és tapasztalt személyzet" folyamat keretén belül végzik Minden szerepnél megvan: A beosztás foka és célja; Feladatok és teljesítménykritériumok; Megalapozó tudás, nem műszaki kompetencia és orvosi szükségletek; Képzés és újraértékelés gyakorisága Az alacsonyabban képzett személyeknél meghatározott szintű felügyelet Az értékelés kitér a feladatteljesítményre és tudásra Értékelése: kompetens/még nem kompetens

greenstreet berman október Más szektorok tanulságai Légiközlekedés Repülőgép-specifikus engedélyezés; Tudástesztek; Félévente szimulációs tesztek Humán erőforrás-irányítás Interperszonális és kognitív kompetenciák mérhető szintjei; Magatartásmarkerek használatával történő értékelés, tapasztalt értékelőkkel

greenstreet berman október Magatartás-markerek Kért a kapitány tájékoztatást a legénységtől? Közölte a kapitány a döntését? Milyen a hozzáállás a kapitány autoritásához?

greenstreet berman október kompetencia-értékelési keret a veszélyes létesítmények számára Általános

greenstreet berman október Keretrendsze r A biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítása Mérhető teljesítmény- szabványok meghatározása Értékelés módszerének kiválasztása Értékelő szükségletei Újraértékelés szükségessége Teljesítmény eredmények monitorozása és értékelés módosítása

greenstreet berman október A biztonsági szempontból kritikus feladatok azonosítása Technikák Feladatelemzés, Mi van, ha & HAZOP Súlyos balesetek forgatókönyveinek felülvizsgálata A nem megfelelő teljesítmény okozhat súlyos balesetet? Hiba észlelésének hiánya... hibás csoportos beállítás.. Rossz tömítés egy szivattyún... lassú reakció egy szivárgásra...

greenstreet berman október Kompetenciák és teljesítmény- szabványok meghatározása A kompetencia szabvány: Adjon ellenőrizhető leírást a kompetenciáról Határozzon meg mérhető kritériumokat a teljesítmény értékeléséhez; Határozza meg, milyen szintű teljesítménybizonyíték kell egy adott szerephez, figyelembe véve az egyén státuszát (pl. felügyelet alatt álló szerelő - nem felügyelt technikus) Tükrözze az adott kompetencia-típust, főként az ismeretek vs. tudás vs. magatartás tekintetében

greenstreet berman október Kompetenciák és teljesítmény- szabványok meghatározása Ismeretek Előírt eljárást 3-szor hibátlanul fel tud idézni és követni Tudás El tudja magyarázni a csövezési és műszerezési diagramot, ill. meghatározni a biztonságos üzemeltetési határértékeket Hozzáállás és magatartás Nem biztonságos magatartás esetén eljár

greenstreet berman október Az NVQ-k szerepe Munkatapasztalat összehasonlításának szisztematikus módszere. De: Túl általános? Mi a helyzet a ritka feladatokkal? Arányos az értékelés szintje a kockázathoz képest?

greenstreet berman október Értékelés módszerének és szintjének kiválasztása Az alkalmazandó értékelési módszer típusához figyelembe kell venni: A kompetenciák jellegét - pl. manuális készségek vagy magasszintű döntéshozatalt igényelnek? A feladat összetettsége és kapcsolódó kompetenciák; Megfigyelhető-e a feladat végrehajtása - pl. a folyamatfennakadás diagnosztizálásával járó gondolkodás közvetlenül megfigyelhető-e? Biztonságosan értékelhető-e a munkateljesítmény

greenstreet berman október Az értékelés formája Fizikai / szenzoros-motoros kompetenciák: gyakorlati "mutasd be" értékelésekkel figyelhető meg, mint pl. tartálykocsi vezetése. Képes-e követni az előírt munkaeljárást: általában "mutasd meg" teszttel vizsgálható, hogy teljesíti-e a feladatot. Kognitív készségek: Képes-e magáévá tenni a VDU-ból származó információt és értelmezni azt: pl. a megjelenített információ átbeszélésével értékelhető. A berendezések, üzem és folyamatok ismerete: írásos vagy szóbeli kikérdezés formájában értékelhető. A formális képesítéseket vagy az értékelt képzést/munkatapasztalatot gyakran a tudás mértékeként használják. Interperszonális és csapatvezetői készségek: a valós viselkedés megfigyelése a munkakörnyezetben, magatartásmarkerek használatával. Biztonságos magatartás és hozzáállás: a valós viselkedés megfigyelése a munkakörnyezetben, magatartásmarkerek használatával.

greenstreet berman október Az értékelés szintje Az értékelés szintje (szigorúsága) Legmagasabb: Engedélyezés/igazolás Közepes: Tesztek, képesítések és megfigyelés Legalacsonyabb: Munkavégzés közbeni megfigyelés Tényezők Feladat összetettsége A folyamat hibaérzékenysége Felügyelet szintje

greenstreet berman október Értékelő kompetenciája Kompetens az értékelésben; Az értékelt szerint hiteles; Tájékozott; Pártatlan.

greenstreet berman október Folyamatos újraértékelés Gyakoriság Biztonsági szempontból kritikus; Készség romlásának mértéke; A berendezés/eljárás megváltoztatásának gyakorisága

greenstreet berman október Folyamatos értékelés Módszer Ugyanaz, mint az eredeti értékelésnél SHE-auditok Incidens-elemzés Magatartás biztonságosságának megfigyelése Társszakértői vizsgálat

greenstreet berman október Konklúzió A kötelezettek elismerik, hogy a biztonság a munkatársak tapasztalatán, elkötelezettségén és kompetenciáján múlik. A COMAH-előírások és a súlyos incidensekből levont tanulságok azt mutatják, hogy nem szabad azt feltételezni, hogy a képzés és a tapasztalat biztosítja a kompetenciát. Vannak példák a helyes gyakorlatra. Ez a beszámoló általános keretet nyújt és tanácsot ad a COMAH által szabályozott kül. üzemek számára.