A kereskedelmi jogszabályok alkalmazásával kapcsolatos kérdések, tapasztalatok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Rendezvények tűzvédelmi előírásai
Advertisements

Hiányzással kapcsolatos szabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51. §
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Blahó Tamás tű. alezredes Igazgató-helyettes
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
Jegyzői értekezlet április 12. dr. Rácz Vanda
Jogszabályváltozások kereskedelmi témában Dr. Kálmán Ágnes
BIZTONSÁGOS SZÓRAKOZÓHELY
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Változások a szabálysértési jogban
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
A kémiai biztonságról közérthetően
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
A kereskedelem szabályozásának változásai NFGM Dr. Komáromi Márta főovh. Köncse Tamásné tanácsadó BKIK október.
A kereskedelem szabályozásának változásai NFGM Köncse Tamásné tanácsadó KEMKIK október.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Mi változott a West Balkán tragédia óta? Előadó: Semsei Rudolf MaReSz alelnök.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A vasárnapi munkavégzés új munkajogi szabályai dr. Bérdi András.
Katonáné Papp Ágnes főosztályvezető-helyettes Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Munkavédelmi és Munkaügyi Ellenőrzési.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Tűzvédelmi Szabályzat
A közigazgatási eljárás II.
A kereskedelmi egység nyitásával kapcsolatos feladatok
Előzetes piaci konzultáció
A szabadtéri rendezvények jogi, szervezési feladatai, problémái
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Miskolci Járási Hivatal
Tűzvédelem 2018-ban, előírások a jogszabályi változások tükrében
A vendéglátó ipari tevékenység tükrében
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

A kereskedelmi jogszabályok alkalmazásával kapcsolatos kérdések, tapasztalatok

Jogszabályi háttér  évi CLXIV. tv. a kereskedelemről  210/2009. (IX. 29.) kormányrendelet a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről  évi CXL. tv. a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól  évi XCIII. tv. az illetékekről

210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet 21. § (1)-(3)  (1) Tilos szeszes italt forgalmazni a diáksport egyesület és a nevelési-oktatási intézmény sportlétesítményeiben, kivéve azokat a rendezvényeket, amelyeken 18 éven aluliak nem vesznek részt. Tilos 5%-nál magasabb alkoholtartalmú italok forgalmazása a versenyrendszerben szervezett, illetve a sportág versenynaptárában egyébként szereplő sportrendezvény kezdetét megelőző két órától a sportrendezvény befejezését követő egy óráig terjedő időszakban a sportlétesítmények területén.  (2) A melegkonyhás vendéglátó üzlet kivételével tilos szeszes italt kimérni nevelési-oktatási, egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény bármely bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül.  (3) A (2) bekezdésben megjelölt intézmények napi működési idejének lejárta után történő szeszes ital kimérést a jegyző – a kimérés helye szerint illetékes rendőrkapitányság, valamint a vámhatóság előzetes írásbeli véleményének figyelembevételével – engedélyezheti.

210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet 24. § (1)-(2)  (1) A kereskedő, illetve alkalmazottja ellenőrzéskor eredeti okirattal vagy másolattal köteles igazolni, hogy eleget tett a kereskedelmi tevékenység bejelentési kötelezettségének, illetve rendelkezik működési engedéllyel, továbbá megfelel a külön jogszabályban meghatározott feltételeknek.  (2) Ha az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségét a kereskedő nem teljesíti, emiatt vele szemben nem alkalmazható jogkövetkezmény, ha a kereskedő az ellenőrzés időpontjában tevékenységét ténylegesen a szükséges engedély birtokában vagy bejelentés alapján folytatta.

210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet 10. §  (1)A kereskedő a működési engedély megadását követően az 1. melléklet B) pontjában megjelölt adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, illetve a nyitva tartási idő változása esetén az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek.  (2) A jegyző az adatokban történt változást a bejelentés alapján a nyilvántartásba bejegyzi.  (3) A működési engedélyről szóló igazolás tartalmát is érintő adatokban történő változás esetén a jegyző a nyilvántartásba történt bejegyzést követően – a korábban kiadott működési engedély igazolásának bevonásával egyidejűleg – a módosított adatoknak megfelelő működési engedélyről szóló igazolást ad ki.  (4) Az üzlet használatára jogosult személyében történő változás esetén – amennyiben az üzletben folytatott tevékenységet, illetve forgalmazott üzletköteles termékkört nem érinti – a (3) bekezdés szerinti eljárást kell alkalmazni azzal, hogy a változást – annak megfelelő igazolása mellett – az új jogosult köteles bejelenteni.

210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet 29. § (3)  Az e rendelet hatálybalépésekor már működő és hatályos működési engedéllyel rendelkező üzlet esetében a kereskedőnek csak az 1. melléklet szerinti adatokban bekövetkezett változás esetén kell az e rendelet szerinti új működési engedély iránti kérelmet vagy bejelentést benyújtania. A jegyző a 6. § (6) bekezdése, illetve a 10. § szerint jár el.

Ker. tv. 9. § (4)-(5) bekezdés  (4) A tevékenységre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén – a külön jogszabályban foglaltak szerint – a kereskedelmi hatóság  a) elrendeli az üzlet vagy szálláshely ideiglenes bezárását,  b) elrendeli az üzlet vagy szálláshely azonnali bezárását,  c) ha a kereskedő tevékenysége a külön jogszabályban meghatározott veszélyes mértékű környezeti zajjal jár, az üzlet környezetében, illetve a kereskedelmi tevékenység hatókörében lakók egészséges életkörülményeinek és pihenéshez való jogának biztosítása érdekében  ca) korlátozza 22 óra és 6 óra között a kereskedelmi tevékenységet, illetve az üzlet kötelező éjszakai zárva tartását rendeli el,  cb) korlátozza vagy megtiltja a vendéglátó üzletben a vendégek szórakoztatására nyújtott szolgáltatást, tevékenységet,  cc) korlátozza vagy megtiltja a hirdetés vagy figyelemfelhívás céljára szolgáló hanghatást okozó eszköz használatát,  d) megtiltja az engedély nélkül folytatott, előírásokba ütköző tevékenység végzését, termékkör értékesítését,  e) ha az adott tevékenység végzése engedélyhez kötött, visszavonja az engedélyt,  f) bírságot szab ki, illetve  g) a külön jogszabályban meghatározott egyéb jogkövetkezményt alkalmaz.  (5) A kereskedelmi hatóságnak a (4) bekezdés a), valamint c)–g) pontjában foglaltak megsértése esetén hozott határozata ellen nincs helye fellebbezésnek.

Köszönöm figyelmüket! Kisnémet Tamás

A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet

A Kormány 1032/2011. (III. 28.) Korm. határozata A Kormány elrendelte, hogy azon vendéglátó üzletekben, amelyekben a vendégek szórakoztatására zeneszolgáltatás nyújtható, műsoros előadás, tánc rendezhető, továbbá a szerencsejáték szervezéséről szóló évi XXXIV. törvényben foglaltak alapján szerencsejátéknak nem minősülő szórakoztató játék folytatható, a megyei kormányhivatalok közreműködésével összehangolt, fokozott hatósági ellenőrzéseket kell végrehajtani. A Kormány elrendelte, hogy azon vendéglátó üzletekben, amelyekben a vendégek szórakoztatására zeneszolgáltatás nyújtható, műsoros előadás, tánc rendezhető, továbbá a szerencsejáték szervezéséről szóló évi XXXIV. törvényben foglaltak alapján szerencsejátéknak nem minősülő szórakoztató játék folytatható, a megyei kormányhivatalok közreműködésével összehangolt, fokozott hatósági ellenőrzéseket kell végrehajtani.

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal ellenőrzési ütemterve Jász-Nagykun-Szolnok megye: 78 település 78 település A települések többségében nincs zenés, táncos szórakozóhely, vagy csak alkalomszerűen tartanak rendezvényeket. A települések többségében nincs zenés, táncos szórakozóhely, vagy csak alkalomszerűen tartanak rendezvényeket. Az ütemterv alapján 22 településen volt összehangolt, fokozott hatósági ellenőrzés

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal ellenőrzési ütemterve  május 31-ig közel 200 ellenőrzés  Ellenőrzésekben résztvevő hatóságok: -Fogyasztóvédelmi Felügyelőség, -Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv, -Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv, -Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóságok, -Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr- főkapitányság, rendőrőrsök, -Jegyzők.

Az ellenőrzések tapasztalatai  A vendéglátó egységek nem tartják be a nyitvatartási időt, azt a vendégek tartózkodásáig meghosszabbítják.  Az éjszakai órákban a visszamért italok kiszolgált tömege kevesebb volt a kért mennyiségnél.  A vásárlók könyvét több esetben a pulton belül tartották.

Az ellenőrzések tapasztalatai  Nehezen bizonyítható a fiatalok szeszesitallal és dohányáruval való kiszolgálása, ez csak tettenéréskor sikerül. A fiatalok nem ismerik el, hogy kiszolgálták őket, ezzel védik a kiszolgáló személyzetet.  Melegkonyhás üzletkörre kérnek engedélyt, ételkiszolgálás viszont nincs, csak ital, ami egyébként tiltott lenne, mert a közelben oktatási intézmény van.

Az ellenőrzések tapasztalatai  A kiértesítés nélküli ellenőrzések során is az tapasztalták, hogy a létszámmal kapcsolatban pontos információval rendelkeztek a szórakozó helyen (számozott belépő karszalag), jellemzően nem lépik túl a megengedett létszámot.  Villamos berendezések érintésvédelmi hiányosságai, munkaköri orvosi vizsgálatok hiánya, munkavédelmi dokumentációk hiánya.  A légtechnikai berendezések és azok karbantartási dokumentációjának hiánya.  Menekülési útvonal jelzésének hiánya, tűzvédelmi szabályzat, tűzriadó terv hiánya.

Az ellenőrzések tapasztalatai  Az önkormányzatok képviselőtestületei helyi rendeletben ritkán szabályozzák az éjszakai nyitva tartást.  A szórakozóhelyek éjszakai nyitva tartásának korlátozásával ritkán élnek a kereskedelmi hatóságok.

23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről A rendelet hatálya kiterjed azokra az alkalmi vagy rendszeres zenés, táncos rendezvényekre, amelyeket: A rendelet hatálya kiterjed azokra az alkalmi vagy rendszeres zenés, táncos rendezvényekre, amelyeket: Tömegtartózkodásra szolgáló helyiségben tartanak és annak befogadóképessége egyidejűleg 300 főt meghaladja, Olyan tömegtartózkodásra szolgáló építményekre amelyekben tömegtartózkodásra szolgáló helyiség van, illetőleg amelyen (híd, kilátó) bármikor egyidejűleg 300 főnél több személy tartózkodhat

-Olyan rendezvényekre amelyeket a szabadban tartanak és a rendezvény időtartama alatt várhatóan lesz olyan időpont amelyen résztvevők létszáma az 1000 főt meghaladja (szabadtéri rendezvény).

23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről  zenés, táncos rendezvény: rendszeresen vagy meghatározott alkalomból, illetve időpontban tartott, nyilvános, nem zártkörű válogatott lemezbemutatás vagy élő előadás útján nyújtott zeneszolgáltatást főszolgáltatásként nyújtó rendezvény, amelyen a részvételhez nem kell megváltott ülőhellyel rendelkezni;  rendszeres rendezvény: adott helyszínen hetente több alkalommal, heti vagy havi gyakorisággal megtartott rendezvény;  alkalmi rendezvény: adott helyszínen egy alkalommal legfeljebb tíz egymást követő napon megtartott rendezvény.

23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről A rendeletet nem kell alkalmazni: A rendeletet nem kell alkalmazni:  a gyülekezési jogról szóló törvény hatálya alá tartozó rendezvényekre;  a választási eljárásról szóló törvény hatálya alá tartozó gyűlésekre;  a törvényesen elismert egyházak és vallásfelekezetek által szervezett vallási szertartásokra, rendezvényekre;  a családi eseményekkel kapcsolatos rendezvényekre és  a közoktatási intézményekben az intézmény által szervezett rendezvényekre.

Az üzemeltető, illetve a szervező kötelezettsége  A rendezvény szervezőjének feladata, hogy folyamatosan nyomon kövesse, hogy nem várható-e a rendezvény biztonságát veszélyeztető időjárás  Felel a biztonsági tervben foglaltak és a tűzvédelmi szabályok betartásáért  Gondoskodik arról, hogy elsősegély nyújtásra képzett személy legyen a helyszínen