Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szórakoztatás határai médiaetikai szempontból A szórakoztatás etikája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szórakoztatás határai médiaetikai szempontból A szórakoztatás etikája."— Előadás másolata:

1 A szórakoztatás határai médiaetikai szempontból A szórakoztatás etikája

2  a tömegtársadalomban a média egyik szükséges szolgáltatása a feszültség csökkentése  a szórakoztató sajtó/szórakoztató média: látszólag kisebb jelentőségű: enyhébb megítélés?  követelések: a pornográfia korlátozása, az erőszak látványának csökkentése, a puszta szenzációhajhászás mérséklése

3 Tájékoztatás és szórakoztatás  „A közelmúlthoz képest a mai életstílus kevesebb időt, figyelmet, energiát hagy a nyomtatott sajtóra. Mind többen még az információt is szórakoztató keretben keresik, amit az infotainment, korunk műfajának hazai terjedése igazol.” (Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet M.o.)

4 Tájékoztatás és szórakoztatás  a köztük levő határ képlékennyé vált – pl. a sport  az információk közti rangsorolás szükségessége:  előnyben a társadalmi csoportokat, társadalmakat, az emberiséget érintő hírek  a célcsoport – elit közönség – hasznos információk – populáris közönség – „faktoidok” szórakoztató tényszerűségek – populáris közönség – „faktoidok” szórakoztató tényszerűségek a kettő közti különbséget jelezni kell

5 A szórakoztatás határai  a szórakoztatás ne fedje el és ne vulgarizálja a hiteles információt; ne váljon uralkodóvá  kifogásolható: az izgalmak túlfeszítése; túldramatizáltság; puszta fikciók közreadása; esztétikai igénytelenség; szellemi üresség; morális indifferencia  az újságíró/szerkesztő/animátor nem „bohóc”; a közönség nem csupa voyeur  alkalmazható követelmények: objektivítás, méltányosság, erőszak bátorításának elkerülése, rejtett reklám tilalma

6 A MÚOSZ Etikai Bizottságának álláspontja  „mind a szakmának, mind a közvéleménynek meg kell szoknia, hogy különbséget tegyen az újságírás tényközlő és véleményt formáló, nemes szórakoztatást biztosító tevékenysége és az igénytelen, valóság helyett pletykákat közlő, durvaságoktól, trágárságoktól hemzsegő szórakoztató sajtó között, akkor is, ha megjelenési színterében azonos az újságírói produktumok megjelenési helyeivel.”

7 Felületesség és túlegyszerűsítés a.) esztétikai igénytelenség b.) szellemi üresség c) morális indifferencia

8 Esztétikai igénytelenség  kevés igény az újjításra és a kulturális eredmények, az elismert alkotások felhasználására  az ízlésformálás kötelessége  a tömegtermelésen és a nézettségi mutatókon túl minőséginek is kell lennie

9 Szellemi üresség  a gondolkodtatás helyett „a szem rágógumija”  rövidtávú figyelem, a múlt figyelmen kívül hagyása, türelmetlenség  butaság, okkultizmus, paranormális jelenségek

10 Morális indifferencia  nem állampolgár vagy hívő csak fogyasztó  a boldogság – fogyasztás, a siker külső jegyei (pénz, közismertség, könnyű érvényesülés)  a jó–rossz kategóriák leegyszerűsítése; sztereotípiák használata (rasszizmus, szexizmus)  az emberi viszonyok középpontjában a hatalom; a probléma megoldása az erőszak  egyes kategóriák mellőzése; kulturális elzárkozás;

11 A beszélgető műsor (talkshow)  Műsorvezető: showman  a beszélgetés bensőséges, olykor intim együttlét a riporter és a riportalany között  közönség előtt történik: bizonyos fokú természetellenesség  kulcsszereplő: a műsorvezető (?), nem pedig a vendég  „cél”: beszélgetőtársait olyan helyzetbe hozni, hogy kimondják amit gondolnak  feltétel: sajátos előadói, színpadi tehetség és tudás + jó riporter

12 Mónika-show (Erdélyi Mónika, RTL Klub)  „Szereplői a meghívott vendégek, a közönség és a műsorvezető. A show alapját a különböző témák adják, amelyek helyszíne egy sajátosan berendezett stúdió. Részben a cirkuszhoz hasonlít a félkörben kialakított megemelt nézőterével, az előtte elhelyezkedő poronddal, ahol az attrakció zajlik. Ugyanakkor a „bevonuló” ajtó és a hosszú széles lépcső, amelyen kezdéskor a műsorvezető levonul a revü hangulatát kelti. A háttér (bárányfelhős égbolt) azt sugallja, hogy a műsor nyitott a világra és mindenkinek szól. ” (Mihalik Árpádné )

13 Mónika-show (Erdélyi Mónika, RTL Klub )  „A Mónika show rögzített, konzerv műsor. Előbb készül el, mint ahogyan adásba kerül. A felvett műsoranyagot „megcenzúrázzák”, összevágják, ügyelve arra, hogy kellő mennyiségben mutassák meg a közönséget, annak reakcióit, megmutatják a nyilatkozók arcát, szembesítik őket egy másik nyilatkozó ugyanabban a témában elmondott véleményével. Lemérik, mindez hogyan néz ki egymás mellett. Ahhoz, hogy ez a képernyőn tökéletes hatást nyújtson, komoly szakmai munkát igényel. ” (Mihalik Árpádné)

14 Mónika-show (Erdélyi Mónika ) Kifogásolható magatartások (You Tube):  Mónika show - Mónikánál kiborul a bili  Mauni-ka show - Veszekedés, verekedés, ordibálás...  Orbitális pofon a Mónika showban

15 Mónika-show (Erdélyi Mónika, RTL Klub)  az RTL Klub Mónika showjának április 22-i adása alkotmánysértő volt; a műsorszám a riportalany volt házastársának kifejezett tiltakozása ellenére került sugárzásra; bizonyítást nyert, hogy a riportalany állításai olyan valótlanságokat tartalmaztak, amelyek lehetőségére a panaszos kellő időben felhívta a műsorszolgáltató figyelmét.  A Panaszbizottság megállapította, hogy a kifogásolt műsor súlyosan sértette a panaszosnak az alkotmányban is védett személyiségi jogait, és alkalmas volt arra, hogy a panaszos személyét - kifejezett tiltakozása ellenére - közvetlen munkahelyi és lakókörnyezetében beazonosítsa (Az ORTT nyilatkozatából)

16 Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub)  Ma megválasztjuk a Balázs-show legszexisebb nőjét”!  Döntsd el, az anyád vagy én!  Ma kiderül az igazság a párodról!  Balázs segíts összehozni a családomat!

17 Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub)  Győzike a Balázs Show vendégeként büszkén mesélte, hogy milyen sokat fogyott, ám amikor Balázs a gyomorgyűrűvel kezdett el poénkodni a rapper kirohant a stúdióból.  "Eszem ágában sincs bocsánatot kérni, hiszen a Balázs Show egy olyan műsor, amelyben van irónia és önirónia. Emellett pedig nem kötelező a showban szerepelni" - jelentette ki határozottan Balázs.

18 Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub)  A "Balázs show" a résztvevők megválasztása révén személyeskedő, alpári veszekedéssé és verbális durvaságok tobzódásává silányította a műsort. A nemtelen perpatvar nem nélkülözte a szexualitással összefüggő trágárságok alkalmazását, amely annak ellenére feltűnő volt, hogy a műsorszolgáltató sípszó segítségével megpróbálta tompítani az ízléstelen vita élét. (2004. március 2-i műsorról az ORTT)

19 Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub)  Az ORTT panaszbizottsága szerint a május 21- én sugárzott Balázs-show-t, amelynek témája a szüzesség elvesztése volt, nem a megfelelő korhatárjelzéssel látták el. A médiatestület szerint az RTL Klub műsorának kritizált adása közvetett módon utalt a szexualitásra, ezért a 16 éven aluliak számára nem ajánlott kategóriába tartozik. Az RTL Klub azonban a 12 éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott adásnak minősítette a show-t, amivel a panaszbizottság szerint a kereskedelmi csatorna megsértette a médiatörvényt.


Letölteni ppt "A szórakoztatás határai médiaetikai szempontból A szórakoztatás etikája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések