Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Reklámállítások megítélése Balogh Virág 2009. május 5.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Reklámállítások megítélése Balogh Virág 2009. május 5."— Előadás másolata:

1 Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.

2 2 Verseny és fogyasztóvédelem •Piacok keresleti és kínálati oldala •Fogyasztó: a piac szereplője •Információs aszimmetria •Közvetlen és közvetett fogyasztói hátrány •A fogyasztói döntéshozatal védelme egyben a hatásos verseny védelme •Beavatkozás 1.Keresleti oldalon – fogyasztói tudatosság növelése 2.Kínálati oldalon – vállalkozások magatartásának befolyásolása

3 3 Új jogszabályi környezet •Fttv. és Grt. hatályba lépése, Tpvt. módosulása •Folyamatosság a GVH joggyakorlatában •Versenytanács korábbi ügyekben tett megállapításai – a legtöbb esetben továbbra is érvényesek •! Feketelista: a jogsértés megállapítása során elemzés számos eleme elhagyható •Versenyérintettség-teszt

4 4 Kínálati oldali problémák •Marketing – reklám – eladásösztönzés •A GVH által a reklámok kapcsán észlelt gyakorlatok 1.„akár” 2.Apróbetűs tájékoztatás 3.Utólagos tájékoztatás 4.A reklámállítások bizonyítása

5 5 Marketing – reklám – eladásösztönzés •Marketingfogalmak •Fttv. által használt fogalmak 1.Kereskedelmi gyakorlat 2.Kereskedelmi kommunikáció •Grt. által használt fogalom –Reklám

6 6 „akár” …* •Rendkívül elterjedt kommunikációs fordulat •Akár ár, akár minőség kommunikációja során helyet kaphat •Nem kell minden egyes fogyasztó esetében érvényesülnie, •DE! reális lehetőséget kell, hogy jelentsen

7 7 Apróbetűs tájékoztatás •Bonyolult termékek, hosszútávú szerződések esetén megjelenő probléma •Fttv. körében kezelése: Fttv. 7. § alapján – megtévesztő mulasztás •Alapvető kérdés: észlelhető-e a fogyasztó számára? •Különbségtétel az egyes kommunikációs eszközök között – a jogsértés mércéje azonos, ám az egyes kommunikációs eszközök más-más „áteresztő” képességgel bírnak (különös figyelemmel kezelendő a TV-reklám és az óriásplakát)

8 8 Utólagos tájékoztatás •A fogyasztói döntéshozatal védelme a hatásos verseny védelme •A GVH a fogyasztói döntéshozatal teljességét védi, így a fogyasztói döntéshozatal akkor is torzulhat, ha utóbb (pl. szerződéskötéskor) a fogyasztó az összes releváns információ birtokába jut •Fttv. 2. § h) pontja: ügyleti döntés fogalma kifejezetten elválik a szerződéskötéstől •Fttv. 7. § (2): az utólagos tájékoztatás mérlegelésének kötelezettsége

9 9 Reklámállítások valódiságának bizonyítása •Fttv. 14. §: a bizonyítási teher •Milyen jellegű reklámállítások bizonyítandóak? 1.Ár vonatkozásában 2.Minőség vonatkozásában •Különös fontossággal bírnak a különböző élettani hatás elérésére vonatkozó állítások –Követelmény: tudományos ismeretek megléte (nem tekinthetőek ilyennek pl. a pozitív terméktapasztalatok, betegektől vagy orvosoktól származó vélemények)

10 10 Keresleti oldali problémák •Fogyasztói tudatosság •Ésszerű fogyasztó – átlagfogyasztó – marginális fogyasztó •Fogyasztói döntéshozatal teljességének védelme •Fttv. 2. § h) pontja: az ügyleti döntés fogalma •Fttv. 4. § (1) és (2) bekezdései – az ésszerűen eljáró fogyasztó és a sérülékeny fogyasztó •A fogyasztói magatartás ismerete alapvetően fontos a jogsértések megítélésekor •! Feketelistás magatartás megítélésekor nem szükséges a keresleti oldali magatartás értékelése

11 11 A jövő •Együttműködés a magyar hatóságok között és az EU-tagállamok között •Eljárási és anyagi jogi kérdések tisztázása •A határon átnyúló kereskedelmi gyakorlatok kezelésének kérdése

12 12 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Reklámállítások megítélése Balogh Virág 2009. május 5."

Hasonló előadás


Google Hirdetések