Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A publicisztikai és tájékoztató műfajok Összeállította: Dóber Valéria.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A publicisztikai és tájékoztató műfajok Összeállította: Dóber Valéria."— Előadás másolata:

1 A publicisztikai és tájékoztató műfajok Összeállította: Dóber Valéria

2 A publicisztika •A tájékoztatás, meggyőzés hagyományos formája az írott sajtó •Régóta léteznek különféle újságok •Az újságírásban megkülönböztethetünk (információs), véleményt közlő (publicisztikai) műfajokat •A modern kor embere már többféleképpen juthat információhoz: rádió, televízió, Internet •Az Internet terjedésével az emberek a magánvéleményüket, érzéseiket is nyilvánossá tehetik: blog (internetes napló) stb.

3 A tájékoztató sajtóműfajok 1. •Hír, információ, közlemény, tudósítás, riport, interjú •A hír: •Az újságírás alapműfaja; akkor jó, ha friss, közérdekű, fontos; és válaszol a következő négy kérdésre: kivel (mivel), hol, mikor, mi történt •A hírnek sok fajtája lehet •Az információ: •A hír alapja; hírláncok összessége; mindig címmle jelenik meg

4 A tájékoztató sajtóműfajok 2. •A közlemény: •Valamilyen vállalat, szervezet vagy magánszemély fontos, közérdekű információját tartalmazó üzenetek •A tudósítás: •A hír rokona; készülhet valamilyen különleges esetről vagy egy mindennapi eseményről; a tudósító az eseményt mindig maga átélte, tapasztalta

5 A tájékoztató sajtóműfajok 3. •A riport: •Az újságíró személyes jelenlétében készült; a valóságban megtörtént eseményről tudósít a résztvevők megszólaltatásával; hitelességét a párbeszédek biztosítják; fontos jellemzője a helyzet-és jellemrajz és a személyes hang •Az interjú: •Az újságíró kérdései nyomán a köz számára érdekes információk hangzanak el; itt az újságíró inkább közvetítő, faggató

6 Véleményközlő sajtóműfajok 1. •A szerkesztők, újságírók, olvasók véleményét közli egy-egy eseményről •Alapja: a közvéleményt foglalkozató valamilyen információ •Műfajai: cikk •Korrekt tényközlés mellett a cikkíró véleményét is megfogalmazza •A kommentár: •A hírek, információk háttérmagyarázata; hírmagyarázat

7 Véleményközlő sajtóműfajok 2. •A glossza: •Rövid, tömör, szókimondó, csattanóval záródó írás; valamilyen ellentmondás, jelenség gúnyos bírálata •A jegyzet: •Valamilyen hétköznapi esemény jellemzőjét ragadja meg érzékletes stíluseszközökkel; cél az olvasó érzelmeire és gondolataira hatni •A nyílt levél, olvasói levél: •Valamilyen közérdekű témáról ismert szól egy ismert személyhez

8 Véleményközlő sajtóműfajok 3. •A kritika: •Valamilyen műalkotásról készült értékelő írás; lehet ismertetés (egy mű ajánlása), recenzió (értékelő elemzés), bírálat (amely az értékelésen túl az alkotó egész munkásságában helyezi el a művet)

9 Összegzés •A tömegtájékoztatás átalakulásával, az internet terjedésével a internetes hírportálokon, újságokban nap mint nap találkozhatunk ezekkel a műfajokkal •Az Internet segítségével méginkább válogathatunk a nekünk fontos hírek, információk között; ennek veszélye lehet a felületesség, elmélyültség hiánya


Letölteni ppt "A publicisztikai és tájékoztató műfajok Összeállította: Dóber Valéria."

Hasonló előadás


Google Hirdetések