Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A publicisztikai és tájékoztató műfajok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A publicisztikai és tájékoztató műfajok"— Előadás másolata:

1 A publicisztikai és tájékoztató műfajok
Összeállította: Dóber Valéria

2 A publicisztika A tájékoztatás, meggyőzés hagyományos formája az írott sajtó Régóta léteznek különféle újságok Az újságírásban megkülönböztethetünk (információs), véleményt közlő (publicisztikai) műfajokat A modern kor embere már többféleképpen juthat információhoz: rádió, televízió, Internet Az Internet terjedésével az emberek a magánvéleményüket, érzéseiket is nyilvánossá tehetik: blog (internetes napló) stb.

3 A tájékoztató sajtóműfajok 1.
Hír, információ, közlemény, tudósítás, riport, interjú A hír: Az újságírás alapműfaja; akkor jó, ha friss, közérdekű, fontos; és válaszol a következő négy kérdésre: kivel (mivel), hol, mikor, mi történt A hírnek sok fajtája lehet Az információ: A hír alapja; hírláncok összessége; mindig címmle jelenik meg

4 A tájékoztató sajtóműfajok 2.
A közlemény: Valamilyen vállalat, szervezet vagy magánszemély fontos, közérdekű információját tartalmazó üzenetek A tudósítás: A hír rokona; készülhet valamilyen különleges esetről vagy egy mindennapi eseményről; a tudósító az eseményt mindig maga átélte, tapasztalta

5 A tájékoztató sajtóműfajok 3.
A riport: Az újságíró személyes jelenlétében készült; a valóságban megtörtént eseményről tudósít a résztvevők megszólaltatásával; hitelességét a párbeszédek biztosítják; fontos jellemzője a helyzet-és jellemrajz és a személyes hang Az interjú: Az újságíró kérdései nyomán a köz számára érdekes információk hangzanak el; itt az újságíró inkább közvetítő, faggató

6 Véleményközlő sajtóműfajok 1.
A szerkesztők, újságírók, olvasók véleményét közli egy-egy eseményről Alapja: a közvéleményt foglalkozató valamilyen információ Műfajai: cikk Korrekt tényközlés mellett a cikkíró véleményét is megfogalmazza A kommentár: A hírek, információk háttérmagyarázata; hírmagyarázat

7 Véleményközlő sajtóműfajok 2.
A glossza: Rövid, tömör, szókimondó, csattanóval záródó írás; valamilyen ellentmondás, jelenség gúnyos bírálata A jegyzet: Valamilyen hétköznapi esemény jellemzőjét ragadja meg érzékletes stíluseszközökkel; cél az olvasó érzelmeire és gondolataira hatni A nyílt levél, olvasói levél: Valamilyen közérdekű témáról ismert szól egy ismert személyhez

8 Véleményközlő sajtóműfajok 3.
A kritika: Valamilyen műalkotásról készült értékelő írás; lehet ismertetés (egy mű ajánlása), recenzió (értékelő elemzés), bírálat (amely az értékelésen túl az alkotó egész munkásságában helyezi el a művet)

9 Összegzés A tömegtájékoztatás átalakulásával, az internet terjedésével a internetes hírportálokon, újságokban nap mint nap találkozhatunk ezekkel a műfajokkal Az Internet segítségével méginkább válogathatunk a nekünk fontos hírek, információk között; ennek veszélye lehet a felületesség, elmélyültség hiánya


Letölteni ppt "A publicisztikai és tájékoztató műfajok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések