Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információ kontra kommunikáció, Indulatátvitel a folyamatban Tábit Sarolta Klinikai szakpszichológus, igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információ kontra kommunikáció, Indulatátvitel a folyamatban Tábit Sarolta Klinikai szakpszichológus, igazgató."— Előadás másolata:

1 Információ kontra kommunikáció, Indulatátvitel a folyamatban Tábit Sarolta Klinikai szakpszichológus, igazgató

2

3 Az előadás vázlata 1. Az iskola mint a szociálpszichológia terepe 2. Az iskolai kommunikáció vizsgálata 3. A pedagógus hivatás-személyisége 4. Tanár-diák kommunikáció 5. Konfliktusok a kommunikációban 6. Az iskola szervezeti kultúrája 7. Pedagógus lelki egészsége 8. Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási- nevelési folyamatban 9. Intézmények közötti kommunikáció 10. Mit adhat a pszichológia a pedagógiának?

4 1. Az iskola mint a szociálpszichológia terepe Miller: kommunikációs paradigma Von Bertalanffy: rendszerszemlélet Az üzenet tartalma, kontextus Küldő és befogadó Mitől lesz eredményes a kommunikáció?

5 2. Az iskolai kommunikáció vizsgálata Mérei-féle szociometria Kurt Lewin: mezőelmélet Bandura: szociális tanulás Kelman: szociális befolyásolás Goffman: szerep és személyiség

6 3. A pedagógus hivatás- személyisége A kiváló tanár személyiségprofilja (Amerikai Oktatási Tanács vizsgálata 1992) => pályaválasztásának előzményei => pályamotivációja => kollegiális kapcsolatai => önjellemzése => iskolán kívüli élete ALAPVONÁSOK: 1. felelősség-teljesség 2. Emberszeretet 3. Jó kommunikáció 4. Empátia 5. Szaktudás 6. önismeret

7 A tanári befolyásolás forrásai: 1. Jutalmazó erő 2. Kényszerítő erő 3. Legitim erő 4. Vonatkoztatási erő 5. Szakértői erő A tanár mint vezető – vezetési stílusuk és osztályszerkezet összefüggései

8 4. Tanár-diák kommunikáció A szocializáció folyamatai: 1. Közvetlen tanítás 2. Jutalmazás és büntetés 3. Megfigyeléses tanulás A modell-kiválasztás okai: 1. A büntetéstől való félelem 2. Másodlagos megerősítés 3. Félelem a szeretet elvesztésétől 4. Vikariáló megerősítés 5. Státusirigység 6. Szociális dominancia 7. hasonlóság

9 5. Konfliktusok a kommunikációban A konfliktusok szintjei: 1. Intrapszichés konfliktusok 2. Interperszonális konfliktusok 3. Társadalmi konfliktusok Az iskolai konfliktusok okai, forrásai: 1. Érdek-, szükséglet- és célkonfliktusok 2. Strukturális konfliktusok 3. Értékkonfliktusok 4. Viszonykonfliktusok Az iskolai stressz hatása mindezek kialakulására és megoldására.

10 6. Az iskola szervezeti kultúrája Fengler: a tanárokkal szembeni elvárások és tanárszerepek 1. A tanulók elvárásai: tanítás, gondoskodás, vezetés, irányítás, barátság  szakember, tanácsadó, apa, példakép, barát 2. A szülők elvárásai: tanítás, nevelés, tanácsadás, lelkisegítség  szakember, szövetséges, segítő, tehermentesítő

11 3. A kollégák elvárásai: részvétel, támogatás, szolidaritás  barát, segítőtárs, küzdőtárs 4. A felettes elvárásai: minden feladat megoldása, a vezető munkájának tehermentesítése, lojalitás, az iskola legitimálása  a szervező, detektív, gondnok, örök munkaerő, imázsgondozó, tudósító 5. A nyilvánosság elvárásai: oktatás, kiválasztás, tanácsadás, alkalmazkodás, értékmegőrzés  bíró, szaktanácsadó, nevelő, terapeuta

12 7. A pedagógus lelki egészsége A kiégéshez vezető szervezeti okok: 1. A problematikus diákok nagy aránya 2. Hierarchikus, bürokratikus iskolarendszer 3. Definiálatlan feladatok és kompetenciák 4. Rossz csoportklíma 5. Szerepzavarral küzdő szülők 6. Merev iskolavezetés 7. Korlátozott előrejutási lehetőségek

13 A kiégés megelőzése: 1. Szervezetdiagnosztika és szervezetépítés 2. A minőségbiztosítás gyakorlati átültetése 3. Esetmegbeszélő csoportok 4. Külső szupervízió 5. Iskolapszichológus

14 8.Pszichoterápiás fogalmak azonosítása az oktatási-nevelési folyamatban 1. Elhárító mechanizmusok 2. áttétel-átvitel 3. Viszontátvitel 4. Projektív identifikáció A személyiség, mint munkaeszköz

15 9. Intézmények közötti kommunikáció Információ-áramlás és információ-torzulás A jelző rendszer hatékonysága Tanácsadó kontra pedagógusok Orvosi szemlélet kontra pedagógiai megközelítés Ki az esetgazda? Az esetátadás buktatója

16 10. Mit adhat a pszichológia a pedagógiának? A pszichológiai készségek javítása pedagógusoknál  növekvő hatékonyság Szupervíziós csoport, rendszeres értekezletek, nyílt napok  jobb közérzet Szervezetfejlesztés  jobb munkahelyi klíma

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Információ kontra kommunikáció, Indulatátvitel a folyamatban Tábit Sarolta Klinikai szakpszichológus, igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések