Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, 2012. november 27. Szabó Csilla pedagógiai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, 2012. november 27. Szabó Csilla pedagógiai."— Előadás másolata:

1 Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, november 27. Szabó Csilla pedagógiai és tanácsadó szakpszichológus

2 Mire számíthat a hallgató? Műfaja: „s zubjektív beszámoló” Műfaja: „s zubjektív beszámoló” Mit kaptam a pedagógusi gyakorlattól? ( ) Mit kaptam a pedagógusi gyakorlattól? ( ) A két szakember attitűdje, feladat- és hatásköre, szabályrendszere, képzettsége… A két szakember attitűdje, feladat- és hatásköre, szabályrendszere, képzettsége… Viták és belső vívódások --- a változás Viták és belső vívódások --- a változás A pedagógiai és pszichológiai módszerek találkozására kezdeményezések A pedagógiai és pszichológiai módszerek találkozására kezdeményezések Az iskolapszichológusi gyakorlat, Az iskolapszichológusi gyakorlat, azaz: ahogy én látom a hivatásom egy szeletét(1992-től) Összegzés Összegzés

3 Mit kaptam a pedagógusi gyakorlattól? ( ) A pedagógusi szerepben szerzett saját tapasztalatok A pedagógusi szerepben szerzett saját tapasztalatok A szakmára jellemző attitűd…, A szakmára jellemző attitűd…, amely alapvetően más, mint a pszichológusé, de közös pontok… Együttműködés a szülővel, családdal, kollégákkal Együttműködés a szülővel, családdal, kollégákkal Osztályokkal munka /magas létszámú csoportok!/ Osztályokkal munka /magas létszámú csoportok!/ A csoportos és frontális munkaforma megtapasztalása A csoportos és frontális munkaforma megtapasztalása Módszertani próbálkozások, kísérletezések Módszertani próbálkozások, kísérletezések Szülői értekezletek Szülői értekezletek …

4 Módszertani próbálkozások, kísérletezések Szaktanárként: irodalom és személyiségfejlesztés /pl.Parainesis../ irodalom és személyiségfejlesztés /pl.Parainesis../ „rajzos” irodalom „rajzos” irodalom iskolarádió iskolarádió újságszerkesztés újságszerkesztés olvasókör olvasókör … és  és  Osztályfőnökként: peremhelyzetű gyerekek Iskolarádió, pl.április 1. Családi és osztálykirándulások Osztályfőnöki órán önismereti játékok /!/ Szülők az oszt.főnöki órán Közös tevékenységek, munkák Pályaorientáció és pályaválasztás /pl. jellemzés a szülőktől éves találkozó/ … és 

5 A pszichológus attitűdje és szabályai (1992-től ) …a teljesség igénye nélkül Szabályok és attitűd változása Szabályok és attitűd változása Önkéntesség, titoktartás elve Önkéntesség, titoktartás elve Csoportszabályok közösen/a passzolás joga/ Csoportszabályok közösen/a passzolás joga/ Engedélyeztetés, hozzájárulás 18. év alatt Engedélyeztetés, hozzájárulás 18. év alatt …

6 A formai elkülönítés alapfok – középfok alapfok – középfok csoport – osztály csoport – osztály /alacsony létszámú osztályok / direkt – indirekt direkt – indirekt engedéllyel – hozzájárulás nélkül /infok átadása/ engedéllyel – hozzájárulás nélkül /infok átadása/ ÉS ÉS a pszichológus státusza / teljes vagy részállás, „utazó”szakemberek/ és a vállalható feladatok köre és a vállalható feladatok köre

7 Alapfokú intézmény alacsony létszámú osztályaiban Pl. alapítványi iskolák, Irányi Közvetlen módszerek: Mesék megbeszélése, mese rajzokban Mesék megbeszélése, mese rajzokban 5-6.osztály: pl. Heltai fabulák 5-6.osztály: pl. Heltai fabulák 7-8.osztály: „színes”zene 7-8.osztály: „színes”zene Önismeret és készségfejlesztés Önismeret és készségfejlesztés Pályaorientáció és pályaválasztás előkészítése /fogalmak tisztázása, iskolarendszer felépítése…/ Pályaorientáció és pályaválasztás előkészítése /fogalmak tisztázása, iskolarendszer felépítése…/ Methálhigiénes programok /Csendes Éva/ Methálhigiénes programok /Csendes Éva/ Felmérések /szociometria, tanulással kapcsolatos felmérés, szűrés/ Felmérések /szociometria, tanulással kapcsolatos felmérés, szűrés/ Közös oszt.f.órák a védőnővel /életmód,felvilágosítás / Közös oszt.f.órák a védőnővel /életmód,felvilágosítás / Közvetett módszerek: - Együttműködés a pedagógusokkal - Konzultáció és együttműködés a szülőkkel - Szülői értekezletek - Szülők Klubja –”kerekasztal”

8 Alapfokú intézmény osztályaiban /25-27 fő/ Közvetlen módszerek: Mesék megbeszélése, mese rajzokban Mesék megbeszélése, mese rajzokban 5-6.osztály: pl. Heltai fabulák 5-6.osztály: pl. Heltai fabulák 7-8.osztály: „színes”zene 7-8.osztály: „színes”zene Önismeret és készségfejlesztés ; CSAK bizonyos feladatok, módszerek!!! Önismeret és készségfejlesztés ; CSAK bizonyos feladatok, módszerek!!! /hobbi—Lali, térkép…/ /hobbi—Lali, térkép…/ Pályaorientáció és pályaválasztás /fogalmak tisztázása, iskolarendszer felépítése…/ Pályaorientáció és pályaválasztás /fogalmak tisztázása, iskolarendszer felépítése…/ Methálhigiénes programok /Csendes Éva/-----részleges KUDARC --- változás!!! Methálhigiénes programok /Csendes Éva/-----részleges KUDARC --- változás!!! Felmérések /szociometria, tanulással kapcsolatos felmérés, szűrés/ Felmérések /szociometria, tanulással kapcsolatos felmérés, szűrés/ Közös oszt.f.órák a védőnővel /életmód,felvilágosítás / Közös oszt.f.órák a védőnővel /életmód,felvilágosítás / Közvetett módszerek: Együttműködés a pedagógusokkal, gyermekvédelmi felelőssel Együttműködés a pedagógusokkal, gyermekvédelmi felelőssel Konzultáció és együttműködés a szülőkkel Konzultáció és együttműködés a szülőkkel Szülői értekezletek –bemutatkozás, bizonyos témákban fakultatív is /tanulással kapcsolatos felmérés/ Szülői értekezletek –bemutatkozás, bizonyos témákban fakultatív is /tanulással kapcsolatos felmérés/ Szülők Klubja –”kerekasztal”-beszélgetések Szülők Klubja –”kerekasztal”-beszélgetések

9 Középfokú intézmények osztályaiban /30-35 fő/ főállás Direkt formában: 1. Bemutatkozás osztályfőnöki órán 2. Felmérések: szociometria, tanulással kapcsolatos felmérés a belépő osztályokban /felvétel, visszajelzés osztályban, egyénileg --- kapcsolatfelvétel, javaslatok, egyéni vizsgálatok, javaslatok, közös munka vagy szakintézménybe irányítás/ 3. Tanulási módszerekről közös osztályfőnöki órák 4. Védőnővel közös osztályfőnöki órák az „étlapunkról” /pl.életmód, életvezetési tanácsadás, szexuális felvilágosítás,a kamaszkor jellemzői…/ Elsődleges cél: infok adása!/ 5. Pályaorientáció és a pályaválasztás előtti közvetlen időszak támogatása /alapfogalmak, általában a p.v. szempontjai, pályaismeret bővítése, iskolarendszer…diákmunka, gyakornoki munka, ösztöndíj,önéletrajz, az újratervezés lépései OKJ-s képzések…/ ( Bizonyos ponton akár iskolai szinten is támogatható… ) ( Bizonyos ponton akár iskolai szinten is támogatható… )

10 Középfokú intézmények osztályaiban /30-35 fő/ Indirekt módszerek: Pedagógussal konzultáció Pedagógussal konzultáció Esetmegbeszélések / a szabályok mentén!/ Esetmegbeszélések / a szabályok mentén!/ Osztályfőnök „felkészítése”, szakirodalom adása Osztályfőnök „felkészítése”, szakirodalom adása Szülői értekezleten bemutatkozás Szülői értekezleten bemutatkozás Tematikus,fakultatív szülői értekezlet Tematikus,fakultatív szülői értekezlet Szervezési nehézségek - osztályfőnöki órák szerepe a középfokú intézményekben - óraszám - diákok nyitottsága - tanárok nyitottsága Külön kérdés : a pszichológia oktatója vagy gyakorló pszichológus?

11 Kérdések Ki lehet iskolapszichológus? Ki lehet iskolapszichológus? Milyen keretek között dolgozhat a szakember? Milyen keretek között dolgozhat a szakember? Mit vállalhat az adott/kapott/ keretek között? Mit vállalhat az adott/kapott/ keretek között?

12 Összegzés Szakmai alapok és kompetencia határai Szakmai alapok és kompetencia határai Alapvető szabályok betartása Alapvető szabályok betartása Hitelesség megőrzése Hitelesség megőrzése Az adott intézmény helyzete, légköre Az adott intézmény helyzete, légköre Kapcsolat az osztályfőnökkel, szaktanárokkal, szülőkkel Kapcsolat az osztályfőnökkel, szaktanárokkal, szülőkkel Az osztály jellemzői Az osztály jellemzői Folyamatos alkalmazkodás és megújulás … Folyamatos alkalmazkodás és megújulás … és akkor örömmel végzett, de komoly játék az egész de komoly játék az egész

13 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, 2012. november 27. Szabó Csilla pedagógiai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések