Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DR. KOÓS TAMÁS-SOLYMOSY JÓZSEF-BALOGH JUDIT ORSZÁGOS EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI INTÉZET 2014.DECEMBER 17. Beszámoló az iskolai egészségfejlesztési prevenciós.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DR. KOÓS TAMÁS-SOLYMOSY JÓZSEF-BALOGH JUDIT ORSZÁGOS EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI INTÉZET 2014.DECEMBER 17. Beszámoló az iskolai egészségfejlesztési prevenciós."— Előadás másolata:

1 DR. KOÓS TAMÁS-SOLYMOSY JÓZSEF-BALOGH JUDIT ORSZÁGOS EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI INTÉZET 2014.DECEMBER 17. Beszámoló az iskolai egészségfejlesztési prevenciós programok szakmai ajánlási rendszerének tapasztalatairól

2 Az egészségfejlesztési program olyan, meghatározott időbeli, térbeli kiterjedéssel és körülhatárolt céllal, célcsoporttal, mérhető hatással szervezett komplex tevékenység (vagyis több összehangolt tevékenység összessége), amelynek során az egyes emberek és/vagy közösségek az egészség társadalmi, gazdasági, környezeti és életmódbeli meghatározóit az egészségük számára kedvező irányban alakítják, és ezen keresztül megelőzik a lehetséges megbetegedéseket és javítják egészségi állapotukat. Az egészségfejlesztési program, a gyermek, a tanuló egészséghez, biztonsághoz való jogainak érvényesülését szolgálja. Egy egészségfejlesztési programtól elvárás, hogy a célcsoportnál olyan viselkedés/attitűd mintákat adjon és erősítsen, melyek az egészségesebb választást megkönnyítik, pl.: az energia egyensúly (táplálkozás-testmozgás); a viselkedés/szer függőségek elkerülését elősegítik; a bántalmazást és iskolai erőszakot megelőzik; a személyi higiénét fenntartják; a baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás területén korosztálynak megfelelő ismeretekkel látnak el. Mérhető (egészség)hatás A célcsoport aktívan alakítja életét személyi higiénét fenntartó program Tehát csak az a pl.: személyi higiénét fenntartó program egészségfejlesztési, amely attitűdöt formál, a célcsoport aktivitását előmozdítja és mérhető a hatása.

3 Szakmai ajánlás? 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 128. § 7) A nevelési-oktatási intézmény saját pedagógus-munkakörben foglalkoztatott alkalmazottján kívül csak olyan, a nevelési-oktatási intézménnyel jogviszonyban nem álló szakember vagy szervezet programjait, alkalmazásában álló munkatársát vonhatja be tanórai vagy gyermek, tanuló részére szervezett egyéb foglalkozás vagy egyéb egészségfejlesztési és prevenciós tevékenység megszervezésébe, aki vagy amely rendelkezik minőségbiztosított egészségfejlesztési, prevenciós programmal és az egészségpolitikáért felelős miniszter által kijelölt intézmény szakmai ajánlásával. Egészségfejlesztési, prevenciós programokat ajánló intézmény: OEFI /2012 NÜF ÉRTELMEZÉSI KERETEK Egyeztetett, jóváhagyott eljárásrend, formai és tartalmi követelmények, dokumentumok, értékelők felkészítése (pl.: Adatlap)

4 A szakmai vélemény kialakításához szükséges ismeretek 1. A PROGRAM ÖSSZEGZŐ ADATAI Pozicionálás 2. A KÉRELMEZŐ Ki? 3. A PROGRAM ELŐKÉSZÍTÉSE, HELYZETELEMZÉSE Hogyan készíti elő? 4. A PROGRAM RÉSZLETES BEMUTATÁSA Hogyan valósítja meg? 5. MONITOROZÁS, ÉRTÉKELÉS, VISSZACSATOLÁS Hogyan biztosítja, hogy azt valósítja meg? 6. BEKÜLDÖTT DOKUMENTUMOK LISTÁJA 1-5 alátámasztása Program adatlap Szakmai értékelés ≠ Bizottsági döntés (6 fejezet)

5 Kérelmek téma szerinti megoszlása (∑173)

6 Drog prevenció, kortárssegítés, szenvedélybetegségek megelőzése (N=111) Beérkezett kérelmek száma: 111 db (80 civil*, 24 szervezettől) Támogatást kapott: 10 kérelem ( 7 civil, 10 szervezettől) Formai okok miatt utasítottuk el: 15 db (6 civil, 6 szervezettől) Nem kapott támogatást : 84 db (65 civil, 15 szervezettől) Értékelés alatt: 2 db (2 civil, 2 szervezettől) * „civil” – egyesület, alapítvány

7 Kimenet (N=173)

8 Ajánlást kapott kérelmek belső tartalmi eloszlása (N= 27)

9 Elutasítás jellemző indokai Célrendszer Célokhoz rendelt indikátorok Monitorozás Értékelés Adatkezelés – jogszabályi követelményeknek nem felelt meg (pl. szülői nyilatkozat írásos vagy képi adatrögzítés esetén 14 év alatt, ill között)

10 Elutasítás jellemző indokai Módszertan nem volt összefüggésbe hozható a célokkal Időkeret kevés volt a kitűzött célok eléréséhez (pl. „személyiségfejlesztés 45 percben”) Sok esetben program-elemek jelentek meg, önálló egészségfejlesztő hatás nélkül  Nem klasszikus elutasítás: egyes esetekben illetékességi körünkön kívül esett a benyújtott program (pl. nem jelenik meg iskolában külsős szakember, hanem tanár töltheti le az internetről, vagy pl. tisztán bűnmegelőzési program egészségfejlesztési célok és eszközrendszer nélkül) – de ehhez is részletesen kellett értékelni.

11 Bevezetett, tervezett intézkedések Bevezetett o Folyamatos beadás o Konzultációs napok biztosítása Tervezett o Eljárásrend és program adatlap módosítása (a más színtereken tervezett fejlesztésekkel szinkronizálva) o Értékelők további támogatása, közös értékelő programok o Későbbi „akkreditációs” rendszerre való felkészülés érdekében szakmai irányelvek és modell-programok, ill. iskolai szervezeti modellek kidolgozása (TÁMOP ) o Köznevelési államtitkárság megkeresésére a programok pedagógiai-módszertani megfelelőségének vizsgálata

12 o „ …ha egyenként számba vesszük a kocsi darabjait, az nem a kocsi.” Lao-Ce (IV. sz. Kr.e.) : Az Út és az Erény könyve, XXXIX. vers (Tőkei Ferenc fordítása)

13 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "DR. KOÓS TAMÁS-SOLYMOSY JÓZSEF-BALOGH JUDIT ORSZÁGOS EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI INTÉZET 2014.DECEMBER 17. Beszámoló az iskolai egészségfejlesztési prevenciós."

Hasonló előadás


Google Hirdetések