Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis."— Előadás másolata:

1 SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.

2 A szervezetek környezete A környezetnek két, egymással átfedő csoportja különíthető el. 1.MAKRO (általános) környezet a potenciálisan ható elemeket tartalmazza 2.MIKRO (specifikus) környezet a szervezetre ténylegesen ható környezeti elemeket foglalja magába: pl. vevők, szállítók, versenytársak, szakszervezetek, Kormányzat, stb. A gazdasági szervezet specifikus környezete az általa választott működési területtől függ.

3 A szervezetek környezete, és vizsgálata A vállalati környezet vizsgálati módszerei: makrokörnyezet – PEST / STEEP mikrokörnyezet – SWOT (GYELV) Az analízis célja, hogy a vállalatok befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.

4 PEST - STEEP Political - politikai és jogi környezet (adópolitika, külkereskedelem szabályozása, a Kormány stabilitása, a környezetvédelemmel, az alkalmazottakkal kapcsolatos törvények, stb.) Economic - gazdasági környezet (a kölcsönkamatok, importok és exportok alakulása, fizetési egyenlegek, bankkölcsönök, a részvények árfolyama, árváltozások, stb.) Social - társadalmi környezet (életszínvonal, a munkaidő szerkezete, a munkakörülmények, szociális támogatások rendszere, stb.) Technological - technológia környezet (vezetési, gyártási eljárások, korszerű anyagok, találmányok hozzáférhetősége, az innovációt segítő, korlátozó körülmények, stb.). A környezetnek a fenti négy csoport szerinti értékelését nevezzük PEST analízisnek (Political, Economical, Social, Technical). Napjainkban (GREEN paradigma megerősödésével) kibővült a környezetvizsgálat az alábbival: Ecological - természeti környezet (víz, föld, levegő, zaj-, rezgés, hulladék)

5 STEEP analízis A STEEP analízis az alábbi szavakból összeállt mozaikszó: Social-társadalmi környezet Technological - technológia környezet Economic - gazdasági környezet E Ecological - természeti környezet Political - politikai és jogi környezet A STEEP analízist a makrokörnyezet elemzéséhez használják. Az analízis célja: Hogy a vállalatot (rendszert) befolyásoló tényezőkről (környezetről) átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a vállalati folyamatok tervezését.

6 SWOT -GYELV 1.A külső környezet nyújtotta 1.Veszélyek (fenyegetések) ( Azok a rizikók, amivel a szervezetnek szembe kell néznie. Pl. a kamat emelkedése, munkaerőelvándorlás, új versenytársak megjelenése. 2.L ehetőségek (kínálata) (A fejlődés potenciális területei. Pl. új piacok, új terméklehetőségek.) 2.a belső környezet 3.E rősségeink ( Azok a területek, ahol magas fokú kompetenciával rendelkezünk. Pl. elkötelezett munkaerő, rugalmas szervezeti struktúra.) 4.Gy engeségeink (Azok a területek, ahol megvannak a korlátaink. Pl. gyenge vezetés, rossz ipari kapcsolatok.) (az erőforrások, a szervezeti struktúra, stb.) Ezt az elemzési típust hívjuk SWOT analízisnek (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).

7 PÉLDÁK badacsony.hu/files/files/A%20Zalai%20borvid%C3%A9k%20bort urisztikai%20koncepci%C3%B3ja.pdf

8 Hagyományos (folyamatközpontú megközelítés!) Taktikai tervezés TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához o mit kell tenni, és hogyan (milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá) (folyamatközpontú megközelítés!) o mik a prioritások o mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?

9 Korszerű (termékközpontú megközelítés!) taktikai tervezés SZINTJEI: PROJEKT tervezés, OPERATÍV tervezés TERÜLETEI: Annak részletes meghatározása, hogy a választott stratégiák megvalósításához o Milyen megoldást kell létrehozni? (termékközpontú megközelítés!) o Mit kell tenni, és hogyan? - Milyen erőforrások és tevékenységek kellenek hozzá - (folyamatközpontú megközelítés!), o Mik a prioritások? o Mik a határidők? A terv megvalósításának hatékonyságát mérő kritériumok megválasztása, meghatározása; Annak tisztázása (mindenki számára) milyen akciók kellenek és mikorra?


Letölteni ppt "SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis."

Hasonló előadás


Google Hirdetések