Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás A vállalkozás környezete.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás A vállalkozás környezete."— Előadás másolata:

1 Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás A vállalkozás környezete

2 Piac Valamely jószágnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igény kielégítési törekvései szempontjából szóba jöhet.  Termékek - helyettesíthetőség  Földrajzi határok  Jövedelmezőségi viszonyok (kockázati tényezők)

3 Piacra való belépés korlátai Állami szabályozás Méretgazdaságosság Fogyasztói hűség Tőkekorlát Partnerváltás költségei Elosztási csatornához való hozzáférés Kilépési korlátok  Rendelkezésre álló eszközök eladása  Emberi erőforrások konvertálhatóságának hiánya  Tőkepiac fejletlensége

4 A vállalatok kialakítását, működését befolyásoló tényezők Környezet Piac, tudományos technikai környezet, szervezetközi kapcsolatok, kulturális környezet A szervezet tagjainak jellemzői (vezetők és beosztottak) Szakmai ismeretek Vezetési ismeretek Autoritás Általános vezetési és szervezési elvek Konfliktus tűrő és feloldó képesség Kommunikációs hajlam és képesség Szerepflexibilitás Meglévő motiváció és érdekstruktúra A szervezet alapfeladatainak jellege Diverzifikátlság Vertikalitás Komplexitás Tartósság Újdonságtartalom A vállalat adottságai Méret Alapfolyamati és információs technológia Eredet Telepítettség Rendelkezésre álló erőforrások Belső kooperáció foka Releváns döntési kritériumok és feltételek Meglévő szervezeti struktúra Új szervezeti struktúra, működés

5 Piaci környezet Változékonyság  Dinamikus  Statikus Komplexitás  Egyszerű  Összetett Korlátozó hatás Bizonytalanság

6 Tudományos technikai környezet Új tudományos eredmények megjelenésének gyakorisága A tudományos eredmények gyakorlati alkalmazásának üteme Tudományos technikai fejlődés kiszámíthatósága Technika komplexitása Bizonytalanság

7 Szervezetközi kapcsolatrendszer Politikai, kormányzati érdekvédelmi szervezetek Bankok Szállítók Kooperációs partnerek Szektor: az azonos vagy hasonló termékeket és szolgáltatásokat értékesítő, s az azonos piacon jelenlévő vállalatokat foglalja magában

8 Kulturális környezet – Hofstede modellje Minél eltérőbb kultúrájú országokat hasonlítanak össze, annál eltérőbb a szervezetek struktúrája  Hatalmi távolság index (PDI)  Bizonytalanságkerülés index (UAI)  Individualizmus – kollektivizmus (IDV)  Férfias – nőies értékek (MAS)  Hosszú távú orientáció (LTO)

9 Magyarország értékei

10 Hatalmi távolság bizonytalanság kerülés PIACCSALÁD JÓL OLAJOZOTT GÉP PIRAMIS Angolszáz és skandináv országok Német nyelvű és kultúrájú országok Délkelet-ázsiai országok Latin kultúrák és iszlám országok

11 Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest oldal Hofstede modell: Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés. KJK- KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft, Budapest, old


Letölteni ppt "Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás A vállalkozás környezete."

Hasonló előadás


Google Hirdetések