Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2. előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2. előadás."— Előadás másolata:

1 2. előadás

2 A szervezet kialakítását, működését és megváltoztatását befolyásoló tényezők

3 A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe
A környezet Piaci környezet Tudományos-technikai környezet Szervezetközi kapcsolatrendszer Kulturális környezet A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe A méret Alapfolyamati és információtechnológia Eredet A telepítési helyzet A szervezet alapfeladatai Stratégia

4 A környezet A piaci környezet A szervezet alakításához fontos piaci jellemzők: változékonyság Komplexitás Korlátozó hatás

5 Dinamikus piaci környezet Statikus piaci környezet
piaci változékonyság Típusai: Dinamikus piaci környezet Gyorsan változik, Statikus piaci környezet Stagnál, változatlan

6 1.1.1.3. a piac korlátozó hatása
OKAI: A partnerek monopolhelyzete A kereslet-kínálat egyensúlyának hiánya Az állami korlátozó intézkedések stb.

7 Egyszerű piaci környezetet ( statikus )
Piaci komplexitás alapján megkülönböztetünk Egyszerű piaci környezetet ( statikus ) Jól áttekinthető Stabil tervek készíthetők Feladatok pontosan leírva Specializáció Formalizált szigorú szabályok Merev hierarchia Centralizált döntés Szoros vezetői irányítás és ellenőrzés Összetett piaci környezetet ( dinamikus) Bizonytalan környezet Decentralizált döntéshozatal A beosztottak részvételére építő participatív vezetői stílus

8 1. A környezet I. 1.2. Tudományos-technikai környezet Jellemzői: a) új tudományos eredmények megjele- nésének gyakorisága b) ezen eredmények gyakorlati alkalma- zásának üteme c) a tudományos-technikai fejlődés irá- nyának kiszámíthatósága d) a technika komplexitása

9 1. A környezet II. 1.2. Tudományos-technikai környezet( folyt.) A Technikai komplexitás típusai: - magas - alacsony

10 1. A környezet III. 1.3. A szervezetközi kapcsolatrendszer
Azok akikkel a szervezetek kapcsolatban vannak: - politikai szervezetek - kormányzati szervezetek - érdekvédelmi szervezetek - bankok - szállítók - kooperációs partnerek

11 Miért fontos a kapcsolatrendszerek kezelése? - az erőforrások kezelése
1. A környezet IV. 1.3. A szervezetközi kapcsolatrendszer (folyt.) Miért fontos a kapcsolatrendszerek kezelése? - az erőforrások kezelése - a vállalat törekvései - az inputok beszerzése - az outputok piacra juttatása miatt. Mindezek kezelése csak együttműködéssel lehet!

12 1. A környezet V. 1.4. A kulturális környezet
a) A kultúra a közösségek együttélésének terméke. b) Az együttélés során alakulnak ki: a) a magatartási formák b) a viselkedési szabályok c) A kultúra szerepnek fontosságára jó példa: a japán vállalat vezetési módszerek alkal- mazása Európában és USA-ban. KUDARC A KUTÚRÁLIS KÜLÖNBSÉG MIATT !!

13 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe I.
A szervezet kialakításánál ne csak a környezettel legyen összhangban a vállalat, hanem saját adottságaival is!!! Mik ezek az adottságok? 2.1. méret 2.2. alapfolyamati és információtechnológia 2.3. eredet 2.4. a telepítési helyzet

14 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe II.
2.1. Első adottság:a méret - a nagyméretű szervezetekben a szervezet tag- jainak tevékenységét segít összehangolni: - a részletes munkamegosztás - az írásbeli szabályok - a hierarchia

15 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe III.
2.1. Első adottság:a méret ( folyt.) - Milyen ismérvek alapján definiáljuk a szer- vezet nagyságát? a) foglalkoztatottak számával b) forgalom értékével c) lekötött eszközök értékével

16 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe IV.
2.1. Első adottság:a méret ( folyt.) - Milyen követelményeket támaszt a méret? a) egyre nagyobb mértékű munka meg- osztása b) a tevékenységek írásbeli szabályozottsága - Ha a méret nő, a) fokozódik a decentralizálódás

17 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe V.
2.2. Alapfolyamati és információtechnológia A technológia a feladatok megoldása során alkamazott eszközök,( technika ) eljárások és ismeretek összessége. 2 fajtája: Alapfolyamati technológia Információ technológiai

18 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe VI.
2.2. Alapfolyamati és információtechnológia 2 fajtája: Alapfolyamati technológia: a szervezet profilja szerinti alaptevékenység területén alkalmazott eszközökre, eljárásokra és ismeretekre utal. Információ technológiai Az adatgyűjtés- tárolás- feldolgozás és informá- ció továbbítás megvalósítási módja és alkalma- zott technikai eszköz.

19 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe VII.
2.3. Eredet A vállalat eredetének jellemzői: - a vállat létrejöttének körülményei (pl. koráb- bi szervezet összevonása ) - a szervezet keletkezésének személyhez kötöttsége vagy személytelensége - a szervezet kora - a történelmi jelentőségű változások, törté- neti események

20 2. A vállalat adottságainak befolyásoló szerepe VIII.
2.3. A telepítési helyzet Jellemzői: - telephelyek száma - földrajzi elhelyezkedése - földrajzi távolsága - a nemzeti és régióbeli különbségek - a város/falu,vidék/főváros közti különb- ségek - az infrastruktúrális ellátottság

21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "2. előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések