Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Negyedik előadás Március 11. A modern fogyasztói társadalom gyökerei és kialakulása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Negyedik előadás Március 11. A modern fogyasztói társadalom gyökerei és kialakulása."— Előadás másolata:

1 Negyedik előadás Március 11. A modern fogyasztói társadalom gyökerei és kialakulása

2 Néhány kérdés, amelyre választ akarunk találni Mit nevezünk fogyasztói társadalomnak? Mit nevezünk fogyasztói társadalomnak? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a gazdasági-technológiai fejlődés sajátosságaira? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a gazdasági-technológiai fejlődés sajátosságaira? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a nyugati társadalmak kulturális hagyományaira? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a nyugati társadalmak kulturális hagyományaira? Közelítenek-e egymáshoz a különböző modern társadalmak fogyasztói szokásai? Közelítenek-e egymáshoz a különböző modern társadalmak fogyasztói szokásai?

3 1. Mi az a fogyasztói társadalom?

4 Modern fogyasztói társadalom az első világháborút követően kezdett kifejlődni A második világháború utáni Észak-Amerika, Nyugat- Európa és Japán társadalmait is fogyasztói társadalomnak tekinthetjük Jelenleg már a fejlődő világ egy jelentős részét is ide sorolhatjuk

5 Mi jellemzi a modern fogyasztói társadalmakat? Alapvető élelmezési és lakhatási szükségletek biztosítottak Alapvető élelmezési és lakhatási szükségletek biztosítottak Érdemleges szabadon elkölthető jövedelem a társadalom többsége számára Érdemleges szabadon elkölthető jövedelem a társadalom többsége számára Az anyagi szükségletek jelentős részét a piacon keresztül elégítik ki az emberek Az anyagi szükségletek jelentős részét a piacon keresztül elégítik ki az emberek

6 2. A gazdasági-technológiai fejlődés és a modern fogyasztói társadalom

7 Az ipari társadalom fejlődésének a következményei Munkamegosztás mértékének a növekedése: egyre több dolgot szerzünk be a piacról Munkamegosztás mértékének a növekedése: egyre több dolgot szerzünk be a piacról Racionalizálódás: Racionalizálódás: Hatékonyság Hatékonyság Kiszámíthatóság Kiszámíthatóság Mindezeknek ára van: Mindezeknek ára van: Személytelenség Személytelenség Homogenizálódás Homogenizálódás

8 3. A modern fogyasztói társadalom kulturális gyökerei

9 A nyugati kapitalizmus bölcsője Észak-Nyugat-Európa és Észak-Amerika egyes protestáns közösségei a században Észak-Nyugat-Európa és Észak-Amerika egyes protestáns közösségei a században A vallási értékek fontosak a gazdasági magatartásban és a fogyasztásban A vallási értékek fontosak a gazdasági magatartásban és a fogyasztásban Alapértékek (az akkori katolikus európai illetve más civilizációk értékrendjéhez képest): Alapértékek (az akkori katolikus európai illetve más civilizációk értékrendjéhez képest): Szigor Szigor Munka fontossága Munka fontossága Földi örömök elvetése Földi örömök elvetése Racionalitás előtérbe kerülése Racionalitás előtérbe kerülése

10 A kulturális gyökerek hatása a nyugati fogyasztói társadalomra Termékek puritán megjelenése Termékek puritán megjelenése Célszerűség, egyszerűség fontossága Célszerűség, egyszerűség fontossága Egyes rétegekben radikális fogyasztás-ellenesség Egyes rétegekben radikális fogyasztás-ellenesség

11 A nyugati kulturális sajátosságok és a gazdasági fejlődés…...egymástól néha nehezen szétválasztható módon befolyásolják a fogyasztói kultúrát: A nyugati kapitalizmus a puritán kultúra talaján fejlődhetett gyorsan A nyugati kapitalizmus a puritán kultúra talaján fejlődhetett gyorsan A kapitalista gazdasági fejlődés már a kezdetektől átalakította a mindennapi élet kultúráját A kapitalista gazdasági fejlődés már a kezdetektől átalakította a mindennapi élet kultúráját

12 4. Egy példa: a gyorséttermek terjedése

13 Az étkezés „iparszerűvé” tétele A modern piacgazdaság követelményei: Költséghatékonyság Költséghatékonyság Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piacon Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piaconKövetkezmények: Csökkenő és egységes választék Csökkenő és egységes választék Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Az evés nem igazi társasági/családi esemény Az evés nem igazi társasági/családi esemény

14 Az étkezés „iparszerűvé” tétele A modern piacgazdaság követelményei: Költséghatékonyság Költséghatékonyság Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piacon Reputáció-szerzés a nagyméretű fogyasztói piaconKövetkezmények: Csökkenő és egységes választék Csökkenő és egységes választék Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Nem személyre szóló, nincs helyi specialitás Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Egyszerű ételek, egyszerű étkezés Az evés nem igazi társasági/családi esemény Az evés nem igazi társasági/családi esemény De ez csak olyan kulturális közegben terjed gyorsan, amely nyitott az étkezés puritán megközelítésére

15 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Mit nevezünk fogyasztói társadalomnak? Ahol a nagy többség a létfenntartási szint felett szerez be nagy mennyiségben fogyasztási javakat a piacról Ahol a nagy többség a létfenntartási szint felett szerez be nagy mennyiségben fogyasztási javakat a piacról

16 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a gazdasági-technológiai fejlődés sajátosságaira? Személytelenség Személytelenség Homogenizálódás Homogenizálódás

17 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? A modern fogyasztói kultúra milyen sajátosságai vezethetők vissza a nyugati társadalmak kulturális hagyományaira? Puritán megjelenés Puritán megjelenés Célszerűség Célszerűség Önkorlátozás, fogyasztásellenesség Önkorlátozás, fogyasztásellenesség

18 Összegzés: milyen válaszokat kaptunk kérdéseinkre? Közelítenek-e egymáshoz a különböző modern társadalmak fogyasztói szokásai? A globális márkák és nemzetközi divatok mellett fennmaradtak az értékek markáns eltérései. A globális márkák és nemzetközi divatok mellett fennmaradtak az értékek markáns eltérései.


Letölteni ppt "Negyedik előadás Március 11. A modern fogyasztói társadalom gyökerei és kialakulása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések