Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász."— Előadás másolata:

1 Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász Timea

2 Tartalom  Hipotézis  A vizsgálat és a terep bemutatása  Elméleti kontextus: ◦ Világzenéhez kapcsolható jelentések ◦ A balkáni zene ◦ A világzenei események jelentősége  A kutatás főbb eredményei

3 Hipotézis  A világzene ismerete, netán szeretete elősegítheti a kultúrák közötti párbeszéd és a szolidaritás kialakulását.

4 A vizsgálat és a terep ismertetése  Terep: Kelet-nyugati Átjáró Balkán Világzenei Fesztivál és Konferencia  Vizsgálat: ◦ szervezői oldal: fesztivál előadói, eszmeisége, története ◦ befogadói oldal: fókuszcsoport interjúk  Pécs, ezen belül a Balkán Világzenei Fesztivál, mint Kelet és Nyugat találkozásának lehetséges helyszíneként történő értelmezési kereteit kutattam.

5 Elméleti kontextus  A világzenének tulajdonított jelentések: ◦ A zenei produktum honnan származik, milyen lokalitással azonosítható → „a világ többi része” ◦ A világzene a sokszínűség eszméjének példája ◦ Egy termék a globalizáció piacán, mechanizmusait a piaci igények formálják

6 Elméleti kontextus ◦ Volt Bizánci és Ottomán birodalom területén való elhelyezkedés ◦ Roma kultúra megszólalása  Balkáni etnozene = ott élő cigány közösségek zenéje  Balkán: ◦ Egységes kulturális identitás

7 Elméleti kontextus  Világzenei események → progresszív szolidáris cselekvésként azonosíthatók: ◦ Közönség: év közötti, liberális, közép-, felsőosztályba tartozó, jól képzett ◦ Burkolt cél: a nevelés ◦ Veszélye: ön-sztereotípiák megjelenése, a közönség a másságra kíváncsi → pótlékai csak az aktivizmusnak

8 Kelet-nyugati átjáró Balkán Világzenei Fesztivál  Pályázat szövege: ◦ Imidzs: Pécs Nyugat kapujának metaforája ◦ Déli kulturális övezet ◦ Eredeti elképzelés: Pécs egy piactér  Hivatalos szöveg mellett megjelen ő diskurzus: ◦ Pécs eladhatóbb, érdekesebb a Nyugat számára a Balkán által ◦ Balkán a sokféleség jelölője ◦ Helyi politikai erők kritikája

9 Kelet-nyugati átjáró Balkán Világzenei Fesztivál  A fesztivál mai története: ◦ Szervezők, mint közvetítők ◦ A rendezvénynek nem célja a balkáni zene bemutatása: 3 év 28 fellépő, minden évben 1 pécsi, összesen 15 magyarországi magyar zenekar, 13 csupán a külföldi (1 francia, nem balkánhoz köthető fellépő)

10 Fókuszcsoport vizsgálat  3 fő fókusz ◦ a világzene, mint fogalom ismerete ◦ a Balkán, mint földrajzi, kulturális térség meghatározása ◦ a közeg megnevezése, amelyen keresztül hat a balkáni zene a befogadóra

11 Fókuszcsoport vizsgálat eredményei  A negatívumok a feltételezett balkáni életkörülmények leírásából fakadtak: elhatárolódás a gondolattól, hogy Pécs Balkán kapuja.  Zene hallgatása nem választódott külön az adott földrajzi egységtől→Balkán azonosítása a Macskajajjal  Kelet és Nyugat orientalista ellentéte létezik, viszont csupán a színpadon lehet legitim Világzene lokalitásokat kínál a nyugati piacon

12 Összegzés  A világzene: a kultúrák közötti párbeszéd médiuma? Valós a szolidaritás? A multikulturalizmus narratívája?  Orientalizmus tézisei újra artikulálódnak: nyugati civilizáció→←keleti elmaradottság, premodernség  Befogadók: elhatárolódás a Balkán kapujától  Szervezők: piactér, találkozás helyszíne

13

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász."

Hasonló előadás


Google Hirdetések