Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis"— Előadás másolata:

1 A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis
Ábrahám Péter Csontos Gergő Fülöp Mátyás Molnár Gyula

2 Stratégia A hadviselés művészete Sokrétű megfogalmazás
 piacgazdaságban a túlélésért való küzdelem Sokrétű megfogalmazás Leginkább a viselkedés vezérfonala  előretekintő, ésszerű, megelőző reagálás

3 Stratégiai menedzs-ment
Szemléleti mód Viselkedési forma Stratégiai menedzs-ment Egységbe foglaló tevékenység Probléma-kezelési stílus Vezetési funkció

4 Stratégiai menedzsment
Rendszerezett lépésekből álló, folyamatosan ismétlődő eljárás 3 alapvető kérdésre keresünk választ: Hol vagyunk most? Hol akarunk lenni a jövőben? Hogyan jutunk el oda?

5 Stratégiai menedzsment koncepciójának kialakulása
2 felfogás: Stratégiai folyamatra összpontosít Teljes vállalati rendszerre összpontosít

6 Stratégia kidolgozásának folyamata (Chakravarthy alapján)
Tervezési rendszer Vezetői irányítási rendszer Érdekeltségi és ösztönzési rendszer Vezetőkiválasztási rendszer

7 Stratégiai tervezés

8 Stratégiai tervezés Részletesen meghatározott lépések
2 – 3 éves iránymutatás Munkatársak bevétele  kreatív tervezési folyamat Komoly ráfordítást igényel

9 Stratégiai tervezés résztvevői
Döntéshozók mindig jelen Munkatársak közül minél többen  tervezés folyamatában hol, hogyan és milyen szintig Facilitátor megakadás esetén

10 Stratégiai tervezés folyamata
Előkészítési szakasz Intenzív közös tervezés A szervezet társadalmi jövőképének megfogalmazása A szervezet küldetésének és értékeinek megfogalmazása A belső és a külső környezet elemzése A szervezet rövid távú jövőképének kialakítása A környezetelemzés és a jövőkép alapján felmerülő stratégiai kérdések megfogalmazása, megválaszolása, a stratégiai prioritások felállítása A részstratégiák kidolgozása A stratégiai teendők ütemtervének felállítása

11 Stratégiai tervezés lényege
A környezet, a szervezeti célok, a stratégiák és akciók komplex, rendszerszemléletű kezelésére való törekvés. „Design School” modell Ansoff modellje Steiner – modell

12 Stratégiai tervezés kritikája
Nagy volumenű, hosszas munka Túlszabályozással öncélúvá válhat Csökken a rugalmasság Részletesen dokumentált terv Részletes szabályozás A tervezési szakapparátus megerősödése

13 Stratégiai tervezés megvalósulása
Célszerű nyomon követni és időszakonként értékelni Akciótervek részeinek rugalmas változása

14 SWOT-elemzés

15 SWOT-analízis 4 fő elem vizsgálata: Strengths Erősségek
Weakness Gyengeségek Opportunities Lehetőségek Threats Veszélyek

16 SWOT-mátrix (2x2) Erősségek Gyengeségek Lehetőségek Veszélyek

17 SWOT-mátrix (3x3) LEHETŐSÉG VESZÉLYEK 1 2 3 ERŐSSÉGEK GYENGE PONTOK

18 Belső környezet elemzése
Erősségek  versenyelőny pl: fejlett technológia, jól képzett munkaerő, biztos pénzügyi helyzet, magas nyereség… Gyengeségek  versenyhátrány pl: elavult technológia, alulképzett munkaerő, pénzhiány, alacsony nyereség vagy veszteség…

19 Külső környezet elemzése
Lehetőségek  kedvező feltételek pl: gyorsan bővülő piac, javuló gazdasági helyzet, fogyasztói igény növekedése… Fenyegetések  kedvezőtlen hatások pl: piac telítődése, fogyasztói igények változása, demográfiai eltolódás…

20 LEHETŐSÉG-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK
ERŐSSÉGEK 1. Magas műszaki színvonal 2. Rugalmas csapat 3. Egyértelmű érdekeltség 4. Széles szakmai kapcsolat 5. Jó szakmai hírnév GYENGESÉGEK 1. Gyenge infrastruktúra 2. Tőkehiány 3. Vezetési ismeretek hiánya 4. Kialakulatlan szervezet Rivalizálás a vezetésen belül LEHETŐSÉGEK 1. Gyorsan fejlődő technológia 2. Növekvő megrendelések Több versenytárs csődje Jó nemzetközi kapcsolatok 5. Kormányzati tenderek LEHETŐSÉG-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK 1. Átvenni a csődbe kerültek helyét Új rendszereket kifejleszteni Vegyes vállalatot alapítani 4. Külön csoportot létrehozni a tenderekre LEHETŐSÉG-GYENGESÉG STRATÉGIÁK Kormányzati megrendeléssel pénzügyi stabilitás Külfölditőke-bevonás Külföldi partnertől know-how FENYEGETÉSEK 1. Egyre több versenytárs A megrendelők növekvő fizetőképtelensége Egyre több cég önellátó Elmaradás a műszaki fejlődéstől Növekvő infláció, magas kamatok okozta problémák FENYEGETÉS-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK A jó szakmai hírnévre alapozva reklámkampány új fogyasztók megnyerése "Ráépülni" néhány nagy szervezetre 3. Megrendelőkkel finanszíroztatni a termelést FENYEGETÉS-GYENGESÉG STRATÉGIÁK 1. A belső vitákat rendezni Külső szakértők segítségével szervezetfejlesztést megvalósítani 3. A veszteséges üzletágakat bezárni

21 Általános iránymutatások I.
Építs a meglevő erősségeidre úgy, hogy kapcsold össze őket a külső környezetből fakadó lehetőségekkel! Fejleszd tovább meglevő erősségeidet úgy, hogy megfelelőbben illeszkedjenek a kínálkozó lehetőségekhez! Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a külső környezetből fakadó fenyegetéseket! Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a belső gyengédségeidet!

22 Általános iránymutatások II.
Használd ki a veled versengő vállalatok belső gyengeségeit! Kerüld el a versengést azokon a területeken, ahol fenyegetésekkel vagy erőforrásaid hiányával kell szembenézned! Kerüld el a versengést a veled kapcsolatban levő vállalatokkal azokon a területeken, ahol erősségeik meghatározók!

23 SWOT-PEST – analízis

24 A módszer megnevezése Lehetőségek és veszélyek árnyaltabb megközelítése. 4 fő elem vizsgálata: Politics Politika Economy Gazdaság Society Társadalom Technology Technológia

25 Alkalmazási területe Intézményi önértékelés Minőségfejlesztés
Működési terület feltárása

26 Elemzés lépései Brainstorming alapján: pozitívumok negatívumok
Feladatok kijelölése: legfontosabb legsürgetőbb megoldható

27 Alkalmazási tapasztalatok, buktatók
Rugalmasan alkalmazható Erősségek és gyengeségek könnyen meghatározhatók Lehetőségek és veszélyek megállapítása erős odafigyelést igényel Tömör kérdéseket célszerű felbontani Személyeskedés veszélye

28 „Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”   Donald Kress


Letölteni ppt "A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis"

Hasonló előadás


Google Hirdetések