Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis Ábrahám Péter Csontos Gergő Fülöp Mátyás Molnár Gyula.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis Ábrahám Péter Csontos Gergő Fülöp Mátyás Molnár Gyula."— Előadás másolata:

1 A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis Ábrahám Péter Csontos Gergő Fülöp Mátyás Molnár Gyula

2 Stratégia  A  A hadviselés művészete piacgazdaságban a túlélésért való küzdelem  Sokrétű  Sokrétű megfogalmazás  Leginkább  Leginkább a viselkedés vezérfonala előretekintő, ésszerű, megelőző reagálás

3 Szemléleti mód Viselkedési forma Egységbe foglaló tevékenység Vezetési funkció Probléma- kezelési stílus Stratégiai menedzs- ment

4 Stratégiai menedzsment  Rendszerezett  Rendszerezett lépésekből álló, folyamatosan ismétlődő eljárás  3  3 alapvető kérdésre keresünk választ: Hol vagyunk most? Hol akarunk lenni a jövőben? Hogyan jutunk el oda?

5 Stratégiai menedzsment koncepciójának kialakulása 2 felfogás: Stratégiai folyamatra összpontosít Teljes vállalati rendszerre összpontosít

6 Stratégia kidolgozásának folyamata (Chakravarthy alapján)  Tervezési  Tervezési rendszer  Vezetői  Vezetői irányítási rendszer  Érdekeltségi  Érdekeltségi és ösztönzési rendszer  Vezetőkiválasztási  Vezetőkiválasztási rendszer

7 Stratégiai tervezés

8 Stratégiai tervezés  Részletesen  Részletesen meghatározott lépések  2  2 – 3 éves iránymutatás  Munkatársak  Munkatársak bevétele kreatív tervezési folyamat  Komoly  Komoly ráfordítást igényel

9 Stratégiai tervezés résztvev ő i  Döntéshozók  Döntéshozók mindig jelen  Munkatársak  Munkatársak közül minél többen tervezés folyamatában hol, hogyan és milyen szintig  Facilitátor  Facilitátor megakadás esetén

10 Stratégiai tervezés folyamata  Előkészítési  Előkészítési szakasz  Intenzív  Intenzív közös tervezés  A  A szervezet társadalmi jövőképének megfogalmazása szervezet küldetésének és értékeinek megfogalmazása belső és a külső környezet elemzése szervezet rövid távú jövőképének kialakítása környezetelemzés és a jövőkép alapján felmerülő stratégiai kérdések kérdések megfogalmazása, megválaszolása, a stratégiai prioritások felállítása  A  A részstratégiák kidolgozása stratégiai teendők ütemtervének felállítása

11 Stratégiai tervezés lényege Akörnyezet, a szervezeti célok, a stratégiák és akciók komplex, rendszerszemléletű kezelésére való törekvés. „Design School” modell Ansoff modellje Steiner – modell …

12 Stratégiai tervezés kritikája  Nagy  Nagy volumenű, hosszas munka  Túlszabályozással  Túlszabályozással öncélúvá válhat  Csökken  Csökken a rugalmasság  Részletesen  Részletesen dokumentált terv  Részletes  Részletes szabályozás  A  A tervezési szakapparátus megerősödése

13 Stratégiai tervezés megvalósulása  Célszerű  Célszerű nyomon követni és időszakonként értékelni  Akciótervek  Akciótervek részeinek rugalmas változása

14 SWOT- elemzés

15 SWOT-analízis 4 fő elem vizsgálata:  Strengths  Erősségek  Weakness Weakness  Gyengeségek  Opportunities Opportunities  Lehetőségek  Threats Threats  Veszélyek

16 SWOT-mátrix (2x2) Erősségek Gyengeségek Lehetőségek Veszélyek

17 SWOT-mátrix (3x3) LEHETŐSÉGVESZÉLYEK ERŐ SSÉ GEK1 2 3 GYE NGE PON TOK1 2 3

18 Belső környezet elemzése  Erősségek versenyelőny pl: fejlett technológia, jól képzett munkaerő, biztos pénzügyi helyzet, magas nyereség…  Gyengeségek versenyhátrány pl: elavult technológia, alulképzett munkaerő, pénzhiány, alacsony nyereség vagy veszteség…

19 Külső környezet elemzése  Lehetőségek kedvező feltételek pl: gyorsan bővülő piac, javuló gazdasági helyzet, fogyasztói igény növekedése…  Fenyegetések kedvezőtlen hatások pl: piac telítődése, fogyasztói igények változása, demográfiai eltolódás…

20 ERŐSSÉGEK 1. Magas műszaki színvonal 2. Rugalmas csapat 3. Egyértelmű érdekeltség 4. Széles szakmai kapcsolat 5. Jó szakmai hírnév GYENGESÉGEK 1. Gyenge infrastruktúra 2. Tőkehiány 3. Vezetési ismeretek hiánya 4. Kialakulatlan szervezet 5. Rivalizálás a vezetésen belül LEHETŐSÉGEK 1. Gyorsan fejlődő technológia 2. Növekvő megrendelések 3. Több versenytárs csődje 4. Jó nemzetközi kapcsolatok 5. Kormányzati tenderek LEHETŐSÉG-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK 1. Átvenni a csődbe kerültek helyét 2. Új rendszereket kifejleszteni 3. Vegyes vállalatot alapítani 4. Külön csoportot létrehozni a tenderekre LEHETŐSÉG-GYENGESÉG STRATÉGIÁK 1. Kormányzati megrendeléssel pénzügyi stabilitás 2. Külfölditőke-bevonás 3. Külföldi partnertől know-how FENYEGETÉSEK 1. Egyre több versenytárs 2. A megrendelők növekvő fizetőképtelensége 3. Egyre több cég önellátó 4. Elmaradás a műszaki fejlődéstől 5. Növekvő infláció, magas kamatok okozta problémák FENYEGETÉS-ERŐSSÉG STRATÉGIÁK 1. A jó szakmai hírnévre alapozva reklámkampány új fogyasztók megnyerése 2. "Ráépülni" néhány nagy szervezetre 3. Megrendelőkkel finanszíroztatni a termelést FENYEGETÉS- GYENGESÉG STRATÉGIÁK 1. A belső vitákat rendezni 2. Külső szakértők segítségével szervezetfejlesztést megvalósítani 3. A veszteséges üzletágakat bezárni

21 Általános iránymutatások I.  Építs  Építs a meglevő erősségeidre úgy, hogy kapcsold össze őket a külső környezetből fakadó lehetőségekkel!  Fejleszd  Fejleszd tovább meglevő erősségeidet úgy, hogy megfelelőbben illeszkedjenek a kínálkozó lehetőségekhez!  Használd  Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a külső környezetből környezetből fakadó fenyegetéseket!  Használd  Használd fel erősségeidet, hogy ellensúlyozd a belső gyengédségeidet!

22 Általános iránymutatások II.  Használd  Használd ki a veled versengő vállalatok belső gyengeségeit!  Kerüld  Kerüld el a versengést azokon a területeken, ahol fenyegetésekkel vagy erőforrásaid hiányával kell szembenézned! el a versengést a veled kapcsolatban levő vállalatokkal azokon a területeken, ahol erősségeik meghatározók!

23 SWOT-PEST – analízis

24 A módszer megnevezése Lehetőségek és veszélyek árnyaltabb megközelítése.  4  4 fő elem vizsgálata:  Politics  Politika  Economy  Gazdaság  Society  Társadalom  Technology  Technológia

25 Alkalmazási területe  Intézményi  Intézményi önértékelés  Minőségfejlesztés  Működési  Működési terület feltárása

26 Elemzés lépései  Brainstorming  Brainstorming alapján: pozitívumok negatívumok  Feladatok  Feladatok kijelölése: legfontosabb legsürgetőbb megoldható

27 Alkalmazási tapasztalatok, buktatók  Rugalmasan  Rugalmasan alkalmazható  Erősségek  Erősségek és gyengeségek könnyen meghatározhatók  Lehetőségek  Lehetőségek és veszélyek megállapítása erős odafigyelést igényel  Tömör  Tömör kérdéseket célszerű felbontani  Személyeskedés  Személyeskedés veszélye

28 „ Az „ Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest. ” Donald Kress


Letölteni ppt "A stratégiai tervezés módszerei, eszközei: SWOT-analízis Ábrahám Péter Csontos Gergő Fülöp Mátyás Molnár Gyula."

Hasonló előadás


Google Hirdetések