Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői Összeállította:Dóber Valéria.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői Összeállította:Dóber Valéria."— Előadás másolata:

1 A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői Összeállította:Dóber Valéria

2 Mi a kommunikáció?  A kommunikáció: latin eredetű szó; jelentése: közzététel, teljesítés, megadás, a gondolat közlése a hallgatóval  Értelmezése: tájékoztatás, gondolatok közlése, cseréje,  Mi az emberi kommunikációról beszélünk, de létezik kommunikáció, gondolatcsere más élőlények, illetve emberek élőlények; de emberek és gépek között is

3 Háttere: a valóság, a konkrét beszédhelyzet Kapcsolat Üzenet Csatorna A kommunikáció folyamata kód

4 A kommunikáció folyamata, tényezői 1.  Minden olyan folyamatot, amelyben legalább két résztvevő van, s valamilyen jelrendszer segítségével egymással közölnek valamilyen információt kommunikációnak nevezünk  A kommunikációs folyamat tényezői:  1. feladó (beszélő, adó) – az egyik résztvevő, aki közöl valamilyen információt, üzenetet küld a címzettnek

5 A kommunikáció folyamata, tényezői 2.  2. vevő (címzett, befogadó, hallgató) – aki az üzenetet fogadja, értelmezi, ha módjában áll válaszol rá, így kölcsönös szerepváltás zajlik adó és vevő között  3. üzenet – maga a közlés, annak aktuális tartalma, az információ, amelynek „cseréje” éppen zajlik adó és vevő között  4. kód – az üzenetet kifejező összefüggő jelek csoportja. A kommunikáció csak akkor sikeres, ha a résztvevő mindegyike ismeri a kód jelentését (közös nyelv, jelrendszer)

6 A kommunikáció folyamata, tényezői 3. A kommunikációs folyamatban résztvevők nyelvi (verbális) és nem nyelvi (nonverbális = metakommunikációs=gesztusnyelv) jeleket, jelrendszereket is használnak 5. Csatorna – amely módon eljut az üzenet a címzetthez (a telefonbeszélgetés pl. hallható, a tapintás érezhető, a levél látható stb.)

7 A kommunikáció folyamata, tényezői 4.  6. valóság – közös előismeret, közös előzmények megfelelő tudás, tájékozottság  Az üzenetet mindig ott és akkor, egy adott beszédhelyzetben, szövegkörnyezetben kell értelmezni; így a jelentés többrétegű

8 A kommunikáció célja, típusai 1.  1. Tájékoztatás – az adó valamit közöl a címzettel (főleg kijelentő mondatok)  2. Kifejezés – érzelem, hangulat, lélekállapot is kifejezésre jut (főleg felkiáltó, óhajtó mondatok)  3. Felhívás – az adó cselekvésre akarja késztetni a címzettet, felszólít (főleg felszólító mondatok)

9 A kommunikáció célja, típusai 2.  4. Kapcsolatteremtés, kapcsolatfenntartás, kapcsolatzárás – köszönés, megszólítás, kérdés, búcsúzás  5. Esztétikai szerep – az üzenettel gyönyörködtetni is akar a beszélő  A kommunikáció funkciói általában együtt vannak jelen, együttesen hatnak. Mindig a kommunikáció céljától függ, melyik szerep kerül előtérbe

10 A kommunikáció típusai  1. irányultsága szerint lehet  A, egyirányú – nincs mód a vevő számára a visszajelzésre pl.:előadás, televízió hírek, könyvolvasás stb.  B, kétirányú – a beszélő és a hallgató állandóan szerepet cserél  2. a kommunikációs partnerek jelenléte alapján  A, közvetlen – az adó és a vevő egy helyen egy időben van jelen  B, közvetett – nem egy térben és időben zajlik


Letölteni ppt "A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői Összeállította:Dóber Valéria."

Hasonló előadás


Google Hirdetések