Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben Vidra Szabó Ferenc Könyvtári Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben Vidra Szabó Ferenc Könyvtári Intézet."— Előadás másolata:

1

2 A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben Vidra Szabó Ferenc Könyvtári Intézet

3 Minőségmenedzsment ISO 9000-es szabványsorozat §Intézményi alrendszer l a szervezeti egységek munkájának összehangolásával garantálja a minőséget Total Quality Management (TQM) §Irányítási, vezetési filozófia l támogatja és elősegíti a folyamatos fejlődést

4 Minőségmenedzsment Az ISO 9000 fontosabb elemei: §A vezetőség felelőssége §Az erőforrás gazdálkodás §A termék/szolgáltatás előállítása §Mérés, elemzés, javítás A TQM alapelvei: §Partnerközpontúság §A folyamatos javítás §Teljes elkötelezettség Kiegészítő elemek A vezetőség felelőssége Oktatás, képzés Támogató struktúrák Elismerés, értékelés, motiváció Döntés: tények alapján

5 A teljesítménymérés célja Mérés, elemzés, javítás! Döntés: tények alapján! Cél: önértékelés a munkafolyamatok hatékonyságának mérése, javítása a különböző időpontok összevetése a különböző szolgáltatások összevetése különböző szervezetek összevetése (benchmarking)

6 A teljesítménymérés területei §A partnerek elégedettségének és elvárásainak vizsgálata §A munkafolyamatok hatékonyságának mérése §Az intézmény társadalmi megítélése

7 A partnerek elégedettségének és elvárásainak vizsgálata A partnerek azonosítása Rangsorolás, súlyozás Az egyes szolgáltatások „népszerűsége” A könyvtári személyzet megítélése A valós és látens igények feltérképezése A mérések eredményének beépítése a mindennapi munkába Visszajelzés a partnerek részére

8 A munkafolyamatok hatékonyságának mérése A folyamatok „azonosítása”, folyamatábra készítése Folyamatgazda kijelölése Ellenőrzőpontok beépítése Mérés (mintavétel!) A kapott eredmények értékelése, oknyomozás Módosító intézkedések Folyamatos mérés (PDCA)

9 PDCA P = Plan (tervezés) D = Do (kivitelezés) C = Check (ellenőrzés) A = Action (a levont következtetés után módosított bevezetés) P DC A

10 A társadalmi hatékonyság mérése §Milyen kép él a szűkebb és tágabb környezetünkben a könyvtárról? »A könyvtárt nem használók véleményének felderítése »A lakosság szükségleteinek feltérképezése »A távolmaradás okainak kiderítése »A lemorzsolódás vizsgálata »A helyi és az országos média figyelése »A fenntartó elvárásainak megismerése »A társadalmi elvárások manifesztálódása a törvényekben, rendeletekben, határozatokban

11 A könyvtári teljesítménymutatók §MSZ ISO 11620:2000 szabvány A használók véleménye Nyilvános szolgáltatások Állománygyarapítás és feldolgozás A szabványban nincs kidolgozva: »A szolgáltatások népszerűsége »Az emberi erőforrások elérhetősége és használata

12 MSZ ISO 11620:2000 §A használók véleménye l Használói elégedettség Kérdőív Panaszok és reklamációk Vendégkönyv Fókusz csoport

13 MSZ ISO 11620:2000 §Nyilvános szolgáltatások l Általános l Dokumentumszolgáltatás l Dokumentumok visszakeresése l Dokumentumok kölcsönzése l Dokumentumszolgáltatás külső forrásokból l Tájékoztató szolgáltatások l Információkeresés l Tárgyi eszközözök

14 MSZ ISO 11620:2000 §Állománygyarapítás és -feldolgozás l Dokumentumok beszerzése l Dokumentumok feldolgozása l Katalogizálás

15 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben Vidra Szabó Ferenc Könyvtári Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések