Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségmenedzsment 4. előadás Minőségirányítási rendszerek I-II.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségmenedzsment 4. előadás Minőségirányítási rendszerek I-II."— Előadás másolata:

1 Minőségmenedzsment 4. előadás Minőségirányítási rendszerek I-II

2 A minőség létrehozásának 2 féle stratégiája nyitott láncú beavatkozás: a tapasztalt eltérések kijavítására hivatott, különböző korrekciós tevékenységek elvégzésével. visszacsatolásos beavatkozás (szabályozás) : rendszeresen ismétlődő folyamatra a tapasztalatok alapján legyünk hatással, hogy a folyamat vizsgált pontján előre meghatározott szint valósuljon meg.

3 A minőség létrehozásának módjai 1. Minőség ellenőrzés: Olyan tevékenység, amely valamely egység egy vagy több jellemzőjének mérése, szemrevételezése, vagy vizsgálata és az eredmények összehasonlítása a követelményekkel a megfelelőség megállapítása érdekében. 2. Minőségszabályozás. Eszközök módszerek és tevékenységek alkalmazása, amelyek a minőségi követelmények teljesítését szolgálják. (Nem egyenlő a minőség ellenőrzéssel!) Mint a folyamatfigyelése, a nem kielégítő teljesítőképesség okainak megszűntetése. 3. Minőség irányítás: Az általános irányítási feladatköröknek minden olyan tevékenysége, amely meghatározza a minőségpolitikát, a minőségre vonatkozó célkitűzéseket és feladatköröket, és megvalósítja ezeket olyan eszközökkel, mint a minőségügyi tervezés, a minőségszabályozás, s minőségbiztosítás és a minőségfejlesztés. 4. Minőségirányítási rendszer. Minden tervezett és módszeres tevékenység, amely megfelelő bizalmat hivatott kelteni arra, hogy a termék teljesíti a minőségi követelményeket.

4 Teljes körű minőségmenedzsment TQM Total Quality Management Teljes körű minőségmenedzsment TQM Total Quality Management Integrált menedzsment rendszerek ISO 9001:2008 ISO 14001:2004 MSZ 28001:2008 Integrált menedzsment rendszerek ISO 9001:2008 ISO 14001:2004 MSZ 28001:2008 Minőségbiztosítás Quality Assurance ISO 9001:1994 Minőségbiztosítás Quality Assurance ISO 9001:1994 Teljes körű minőségszabályozás TQC Total Quality Control Teljes körű minőségszabályozás TQC Total Quality Control Minőségszabályozás SQC Statistical Quality Control Minőségszabályozás SQC Statistical Quality Control Minőség-ellenőrzés QCh Quality Check Minőség-ellenőrzés QCh Quality Check Minőségirányítás Quality Management ISO 9001:2008 MSZ EN ISO 9001:2009 Minőségirányítás Quality Management ISO 9001:2008 MSZ EN ISO 9001:2009 Európa Egyesült Államok Európa Egyesült Államok Japán ????

5 Integrált menedzsment- rendszer Integrált menedzsment- rendszer MSZ EN ISO 9001:2008 MIR = Minőségirányítási rendszer MSZ 28001:2008 MEBIR = A munkahelyi Egészségvédelem és biztonság irányítási rendszere MSZ EN ISO 14001:2005 KIR = Környezetközpontú irányítási rendszer Integrált minőségirányítási rendszer

6 ISO 9000

7 TípusNévLeírás Minőségbiztosítási rendszerek ISO 9001: 1994 A tervezés/fejlesztés, gyártás, telepítés és szervizelés minőségbiztosítási modellje ISO 9002: 1994 A termelés a telepítés és a kiegészítő szolgáltatás minőségbiztosítási modellje ISO 9003: 1994 A végső ellenőrzés és vizsgálat minőségbiztosítási rendszere Irányelvek ISO : 1994 Irányelvek a kiválasztáshoz és a használathoz ISO : 1993 Irányelvek az ISO 9001, 9002 és 9003 alkalmazásához ISO : 1991 Irányelvek az ISO 9001 alkalmazásához a szoftverfejlesztésben, ellátásban és karbantartásban ISO 8402: 1995 Minőségügyi szótár

8 A minőségirányítás és a minőségügy rendszer elemei ISO 9004: 1994 Irányelvek ISO : rész Szolgáltatásokra vonatkozó irányelvek ISO Feldolgozott termékekre vonatkozó iránylevek ISO Minőség javítás ISO Minőség tervek ISO Projektmenedzsment ISO Konfiguráció menedzsment ISO Minőség elvek a menedzsmentben Irányelvek minőségügyi rendszerek felülvizsgálatához ISO : rész: felülvizsgálat ISO : rész: Minőségügyi rendszerek felülvizsgálóinak kvalifikációs kritériumai ISO : rész: felülvizsgáló programok irányítása

9 ISO 9001:1994 (MSZ EN ISO 9001:1996) Minőségügyi rendszerek. A tervezés a fejlesztés a gyártás, a telepítés és a vevőszolgálat minőségbiztosítási modellje. ISO 9002:1994 (MSZ EN ISO 9002:1996) Minőségügyi rendszerek. A gyártás, a telepítés és a vevőszolgálat minőségbiztosítási modellje. (más által megvalósított tervezés alapján végzi ezeket a tevékenységeket) ISO 9003:1994 (MSZ EN ISO 9003:1996) Minőségügyi rendszerek. A végellenőrzés és a vizsgálat minőségbiztosítási modellje. (egyedi termék, egyszerű ellenőrzött tervezés alapján, amely ellenőrzése a végtermék ellenőrzésén keresztül könnyen megvalósítható)

10 Kritika Túlságosan átláthatatlan stagnálás nem törődik a költségekkel nem foglalkozik a rendszer humán oldalával

11 2000. évi átdolgozás: koncepcionális átalakítások új szemlélet, amely a vevő véleményét hangsúlyosabban érvényesíti a vezetői döntésekben szabványok új szerkesztésben (folyamat centrikus pontszámozás a szabványon belül) egyes szabványok összevonása vezetői felelősség pontosítása, és az elvárások növelése A vevői elégedettség mérésének elvárása mérés és az adatok elemzésének értelmezhetőbb és következetesebb elvárása

12 Az ISO ISO 9000:2008 – alapok és szótár ISO 9001:2008 – Követelmények ISO 9004:2008 – útmutató a fejlesztéshez

13 A évi átalakítás ISO 8402  ISO 9000:2000 ISO ISO ISO 9001  ISO 9001:2000 ISO 9002 ISO 9003 ISO  ISO 9004:2000 ISO ISO ISO ISO ISO

14 ISO eszközök  Megszűnik ISO  értelmező szabvány ISO  Megmarad ISO  Műszaki jelentés ISO  ISO 19011:2001 ISO ISO ISO ISO ISO

15 Az ISO 9001 és az ISO 9004 fejezeteinek ismertetése 1. Alkalmazási Terület 1. általános rész 2. Alkalmazás 2. hivatkozás, szakkifejezés 3. Hivatkozás, szakkifejezés 4. Minőségirányítási rendszer 1. Általános követelmények 2. Dokumentálás követelményei 5. A vezetőség felelősségi köre 1. A vezetőség elkötelezettsége 2. Vevőközpontúság (új) 3. Minőségpolitika 4. Tervezés 5. Felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció 6. Vezetőségi átvizsgálás 6. Gazdálkodás az erőforrásokkal 1. Gondoskodás az erőforrásokról 2. Emberi erőforrások 3. Infrastruktúra 4. Munkakörnyezet 7. A termék előállítása 1. A termék-előállítás megtervezése 2. A vevővel kapcsolatos folyamatok 3. Tervezés, fejlesztés 4. Beszerzés 5. Előállítás és szolgáltatás nyújtása 6. Megfigyelő és mérőeszközök kezelése 8. Mérés, elemzés és fejlesztés 1. Általános rész 2. Figyelemmel kísérés és mérés 3. A nem megfelelő termék kezelése 4. Az adatok elemzése 5. Fejlesztés

16 4.1 Általános követelmények Minőségirányítási rendszer bevezetése, dokumentálás, fenntartása és fejlesztése Folyamatok felismerése, sorrend és kölcsönhatások Folyamatok hatékony végrehajtása Folyamatok mérése, felügyelete, elemzése Ha egy folyamat alvállalkozásban valósul meg, meg kell határozni a szükséges kontrollt

17 4.2 dokumentálás Dokumentált eljárások megkövetelése A dokumentumoknak biztosítaniuk kell az eljárások hatékony működését A feljegyzéseknek biztosítaniuk kell az elvégzett dolgok igazolását Kötelező dokumentumok:  Minőségügyi kézikönyv  Folyamatok leírása  Dokumentált eljárás: Dokumentumok kezelése Minőségügyi feljegyzések kezelése Belső auditok Nem megfelelő termék kezelése Javító, helyesbítő intézkedések Megelőző tevékenységek A többi folyamatra nem kötelező

18 5. vezetőség felelősségi köre 5.1 vezetőség elkötelezettsége  Vezetői felelősség és példamutatás 5.2 Vevőközpontúság  A vevői igények felmérése, követelményekké alakítása 5.3 Minőségpolitika  Elkötelezettség kihirdetése

19 5.4 Tervezés  Minőségcélok, mérhetők legyenek, összhangban legyenek a minőségpolitikával 5.5 felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció  Egyértelműek legyenek  Vezetőség képviselője – határozott és egyértelmű felelősség a MIR irányítására 5.6 vezetőségi átvizsgálás  Fejlesztési lehetőségek, ezek értékelése  Auditok eredményei, vevői elégedettség, termékek megfelelőssége, folyamatok értékelése  Mit értünk el? Hogyan tovább (termékfejlesztés, erőforrás igény)

20 6. Gondoskodás az erőforrásokról 6.2 Emberi erőforrások  Személyzet képzettség igényének felmérése  Képzések meghatározása (szakmai, biztonsági, MIR képzések) 6.3 infrastruktúra  A szükséges infrastruktúra felmérése, biztosítása és karbantartása  Munkahely, berendezések, folyamatok eszközei, informatikai rendszerek 6.4 Munkakörnyezet  Munkakörülmények (öltözők, zuhanyzók, étkezők, stb.)  Munka és tűzvédelmi előírások meghatározása

21 7. Termék előállítás 7.1 termék előállítás megtervezése  Folyamatok, dokumentumok, berendezések szükségessége  Ellenőrzések tervezése, mik az elfogadási kritériumok 7.2 vevővel kapcsolatos folyamatok  Vevői elvárások  Vevő által ki nem fejezett elvárások  Vevői kapcsolattartás módja 7.3 termék tervezés és fejlesztés  Egyedi termékek tervezése esetében  Meg kell határozni a tervezés szakaszait, szükséges ellenőrzéseket, felelősségi köröket  A fejlesztési módosítások hatásaink értékelése a fontos alkatrészekre és a kiszállított termékekre

22 7.4 beszerzés  Beszerzések folyamata, beszerzendő termék követelményei, ennek ellenőrzése  Beszállítók teljesítményének értékelése 7.5 előállítás és szolgáltatás nyújtása  Folyamatok szabályozott végrehajtása  A termék nyomon követhetősége a teljes termék életciklus során 7.6 megfigyelő és mérőberendezések  Mérési folyamatok kialakítása, a szükséges berendezések biztosítása  Mérések érvényességének biztosítása  Feljegyzések készítése

23 8. Mérés, elemzés, fejlesztés 8.1 általános útmutató  Szükséges mérési folyamatok, amelyek igazolják a termék megfelelősségét 8.2 figyelemmel kísérés és mérés  Vevői elégedettség mérése (kötelező)  Belső auditok rendszeres végzése  Folyamatok mérése, értékelése (mennyire jó a folyamat), helyesbítő tevékenységek  Termék mérése, jellemzőinek figyelemmel kísérése, eredmények megőrzése

24 8.3 nem megfelelő termék kezelése  Nyomon követés (véletlenül se kerüljön felhasználásra)  Intézkedés a kezelésről 8.4 adatok elemzése  Trendek követése,  Vevői elégedettségről, beszállítókról 8.5 Fejlesztés  Folyamatos javítás, fejlesztés  Megelőző tevékenységek megállapítása  Hibák ismétlődésének elkerülése

25 A TQM

26 folyamatos javítás Középpontban a vevő folyamatok javítása teljes elkötelezettség Vezető szerep Oktatás és képzés Támogató struktúrák Kommunikáció Jutalmazás elismerés mérés célkitűzés elvek elemek

27 Q9001 D ARD9000 SA 8000 QS9000) TQC GLP (Good Laboratory praxis) HIR VDA 6.1 ISO TS AS 9000 ISO szabványsorozat COMENIUS 2000 KES (Kórházi Ellátási Standardok) CAF (Egységes Értékelési Keretrendszer) Six Sigma További minőségügyi rendszerek

28 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Minőségmenedzsment 4. előadás Minőségirányítási rendszerek I-II."

Hasonló előadás


Google Hirdetések