Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K. 501- 528.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K. 501- 528."— Előadás másolata:

1 MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K o. alapján) Előadó: Németh Nikoletta Nyugat-magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Vállalatgazdasági Intézet

2 Bevezetés  Vevő megelégedettsége – alacsonyabb költségek – minőség  Vállalati minőségügyi rendszer – célja: T/Sz megfeleljen a vevő elvárásainak  Minőségbiztosítás + minőségszabályozás  Minőségpolitika  ISO 9001-es szabvány – ISO 9002  TQM

3 Minőség fogalma  Minőség a T vagy Sz olyan tulajdonságainak és jellemzőinek összessége, amelyek alkalmassá teszik kifejezett vagy elvárható igények kielégítésére.  Logisztikában: Egyszerű hozzáférés Megbízható rendelés-kielégítés és kommunikáció Pontos, komplett szállítás Időbeni szállítás

4 Minőségszabályozás Művezetői ellenőrzéstől a teljes körű minőségszabályozásig Fejlődési szakaszok: a) Művezetői minőségellenőrzés: műhelyrsz. – adott munkafázis; ellenőrzés beállított b) Funkcionális minőségellenőrzés: független ellenőrök, rendszeres kutatómunka – végtermék ellenőrzése c) Statisztikai minőségszabályozás: nyersanyagok ellenőrzése is, gyártás közbeni ellenőrzési pontok – megelőzés d) Teljes körű minőségszabályozás – hiba mielőbbi felismerése, kiküszöbölése, rendszeres elemzés

5 Fogalmak  Minőségügyi rendszer – T/Sz megfeleljen a vevő követelményeinek  Minőségbiztosítás – kimenet megfeleljen a kívánt minőségi szintnek  Minőségszabályozás – folyamat közbeni tevékenységek és eljárások, cél meghatározott minőségi jellemzők  Minőség-ellenőrzés – nyersanyag-, félkészáru- ellenőrzés, gyártásközi ell., készáru-minősítés

6 Minőségszabályozás Minőség-szakértők által megfogalmazott legfontosabb alapelvek Alapelvek:  Vezetők elkötelezettsége  Mérési módszerek  Team-munka, problémamegoldás  Egyszerű minőségfejlesztési eszközök  Megelőzésen a hangsúly  Vevőorientált

7 Joseph Juran – probléma a fejlesztés forrása, minőséget tervezni kell: Minőség tervezése Minőség szabályozása Minőség javítása TQM – szervezet összes funkciójának bevonása Philip Crosby – megfelelés a követelményeknek, megelőzés, záró hiba, hibaköltségek mérése Kaoru Ishikawa – mindenki használja a minőségtechnikákat, egész vállalatra kiterjedő minőségügy, „minőségi körök”

8 Minőségszabályozás stratégiái 1. Döntő kritériumok: 1. Fogyasztói elégedettség – versenyképes, stabil minőség, világszínvonal 2. Vállalat elégedettsége – minőség tartás, fejlesztés, javítás 3. Realizálhatóság – adatok és információk

9 Minőségszabályozás stratégiái Minőségtartó minőségszabályozás Kritikus pontok feltárása- normál állapot Szabályozás – új fejlesztés Ellenőrzés, karbantartás, elemzések 2. Minőségjavító minőségszabályozás Vállalati folyamaton belül – újbóli megmunkálás ráf., hatás Értékesítés területéről: áreng., szerviz, csere, kötbér, stb. 3. Minőségfejlesztő minőségszabályozás, oka: Fogyasztói oldalról: nehezen kezelhető, nem megfelelő, nehéz beszerezni Gyártói oldalról: T/sz nem versenyképes, nem keresett

10 Minőségirányítás, minőségbiztosítás  Szervezeti célok, felhasználói igények: Kockázat egyeztetése: vállalat és a fogyasztó szükségleteinek összehangolása Kockázat-költség-haszon  Dokumentálás Minőségbiztosítási kézikönyv – alapelvek Minőségbiztosítási eljárások – folyamatok Minőségbiztosítási munka és vizsgálati utasítások  Felelősség

11 MSZ EN ISO 9000  Minőségbiztosítási rendszer tervezése  Szabványsorozat: ISO 9001: tervezés, fejlesztés, gyártás, telepítés és vevőszolgálat ISO 9002: gyártás, telepítés és vevőszolgálat ISO 9003: végellenőrzés és vizsgálat  Rendszer tervezése: Minőségpolitika Minőségszabályozás rendszere és dokumentációja Minőségirányítás rendszere Minőségtervezés Minőségmegvalósítás és –ellenőrzés rendszere Minőséginformációs és –költség rendszer Minőségügyi oktatás és motiválás Cselekvési program

12 QS-9000 rendszer  Autóiparban jellemző  Összetevői: Beszállító rendelkezzen átfogó üzleti tervvel Dokumentáljon Javítsa működési mutatóit Alkalmazza a benchmarking-ot Vevői elégedettség elérése Teamek a hibamódok csökkentésére Vevő szabványainak, előírásainak betartása Alvállalkozó választásnál vevői előírások figyelembe vétele

13 Minőségköltségek Fajtái:  Hibamegelőzési költségek  Értékelési, ellenőrzési költségek – vizsgálat, ellenőrzés, audit  Hibaköltségek

14 Minőségmenedzsment technikák 1. - TQM = Olyan vezetési filozófia, amely a vállalat minden folyamatának, termékének és szolgáltatásának állandó javítására törekszik. ElemeiMutatói, követelményei VevőorientációVevőorientáltságFolyamatok, eljárások Vezetés magatartásaRészvételInformációk Hibamegelőzési magatartás Oktatás, képzésBeszállítók FolyamatorientációMotivációKultúra KommunikációElérhetőség, mérhetőség T/SzTervezés

15 Minőségmenedzsment technikák 2. – QFD és a „Minőség háza” QFD= a vevői igényeknek és követelményeinek strukturált megközelítése és tervezési paraméterekké konvertálása, hogy a termék megfeleljen a vevő elvárásainak Szükséges: Projektstratégia fázis Koncepció, termék konstruálási fázis Folyamattervezés fázis Folyamatszabályozás tervezésének fázisa Minőség háza = adatok összegzés, gyűjtése

16 Minőségmenedzsment technikák 3. – Hibamód- és hatáselemzés FMEA = a minőség és megbízhatóság növelésére használt módszer. Alapelve: termék részeinek hibáit kell mérlegelni. Lépései:  Termék, gép, rendszer felbontása részekre  Részhibák következményeinek mérlegelése  Fontos részhibák okainak megkeresése  Fontos részhibák megszűntetése Fő alkalmazási területek:  Konstrukciós FMEA  Technológiai FMEA  Felhasználási FMEA

17 Minőségmenedzsment technikák 4. – Statisztikai folyamatszabályozás SPC = statisztikai technikák felhasználásával, szabályozókártyák alkalmazásával analizálja a termelési folyamatokat. Munkadarab méretére, pontosságára hat:  Gép jellemzői  Anyag jellemzői  Munkás képzettsége, figyelmessége  Karbantartás szintje  Környezet állapota, jellemzői Ezek kombinációja határozza meg a terméket. Véletlenszerű és rendszeres okok.

18 Összefoglalás: Feladat: 1. Adatgyűjtés 2. Adatelemzés KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "MINŐSÉGMENEDZSMENT Értékteremtő folyamatok menedzsmentje - IX. előadás (Chikán – Demeter (1999): Értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula K. 501- 528."

Hasonló előadás


Google Hirdetések