Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. Előadás Dr. Szvitacs István

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. Előadás Dr. Szvitacs István"— Előadás másolata:

1 1. Előadás Dr. Szvitacs István Szvitacs.istvan@gmail.com
Minőségirányítás II. 1. Előadás Dr. Szvitacs István

2 Az 5 konzultációs félév tematikája
1. A félév menetének bemutatása, esettanulmány Folyamatok 2. Dokumentált eljárások- folyamatleírások Csoportbeszámolók 3. Vezetőség felelősségi köre. Gazdálkodás az erőforrásokkal A vevői megelégedettség és marketing összefüggései. 4. Termék előállítása 5. Mérés, elemzés, fejlesztés. Csoportok beszámolók A féléves teljes feladat beadása.

3 Információk a teljesítésről
Évközi követelmény leírása: A hallgatók csoportokban dolgoznak, az előadásokon elhangzottak és példák alapján saját MIR-t építenek, melyet a félév végén be kell mutatniuk (az előrehaladás kontrollját 2 ellenőrzési pont beiktatása biztosítja) A jegykialakítás szempontjai: A kialakított MIR-ek komplex értékelése: teljesség: 30%, konzisztencia: 20%, tömörség: 10%, szakmai tartalom valósághűsége: 20%, megvalósíthatóság: 20%. Az elégségeshez legalább 50 %-os összteljesítmény elérése szükséges. Az értékelés eredménye a szóbeli szigorlat egyik komponense, amely a végső jegybe 50%-os súllyal kerül be. A szóbeli szigorlati jegy második felét a Minőségirányítás I. tantárgy témaköreiből kialakított tételekre adott feleletek jegye adja.

4 Irodalom Koczor Z.: Minőségirányítási rendszerek fejlesztése (TÜV Rheinland Akadémia Kft., Budapest, 2001) MSZ EN ISO 9001:2009-es szabvány MSZ EN ISO 9000: 2005 Alapok és Szótár

5 Miről lesz szó ma? Gyakorlati feladatok ismertetése
Csoportok kialakítása Esettanulmány ismertetése ISO 9001 nagyvonalú áttekintése (ismétlés jelleggel) Minőségpolitika meghatározása (lehetőség szerint)

6 Miről lesz szó ma? Gyakorlati feladatok ismertetése

7 Gyakorlati feladat(ok)
Saját MIR építése Találj ki egy céget és adj neki nevet Találd ki a működését (tevékenységi kör, szervezeti felépítés, szereplők, folyamatok, dokumentációs rendszer) Dokumentálj Mutasd be másoknak is (2 ellenőrzési pont a félév során) és gyűjts ötleteket másoktól

8 Gyakorlati feladat(ok)
Dokumentálj: Minőségpolitika Minőségcélok Kézikönyv 6 db. dokumentált eljárás Folyamatleírások (Technológiai utasítások) Formanyomtatványok/sablonok Oktatási terv Belső audit terv

9 Miről lesz szó ma? Csoportok kialakítása

10 Csoportok kialakítása
Alakíts csapatot! 18 fő 4db 4-5 fős csapat

11 Miről lesz szó ma? Esettanulmány ismertetése

12 Esettanulmány ismertetése
„Parmezán Pizza” Tevékenységi kör: pizza készítés, étterem, házhozszállítás 2008 elején alakult, nagy forgalom  kiforrott folyamatok Saját konyha, személyzet, étterem, beszállítók A vezetőség igénye a MIR kialakítására

13 Miről lesz szó ma? ISO 9001 nagyvonalú áttekintése (ismétlés jelleggel)

14 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 0. Bevezetés: 0.1: Általános rész
0.2: Folyamatszemléletű megközelítés Figyelem, ha valami folyamat, akkor 4.1 alkalmazandó rá! PDCA 0.3: kapcsolat az ISO 9004-el (Útmutató a működés fejlesztéséhez) 0.4: Összehangolás más irányítási rendszerekkel

15 0.2 Folyamatszemléletű megközelítés

16 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 1. Alkalmazási terület:
1.1: Általános rész Milyen esetekre határozza meg a MIR-t Mit jelent jelen vonatkozásban a „termék” 1.2: Alkalmazási terület Általános = minden szervezetre alkalmazható Kizárások  7. fejezet

17 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 2. Rendelkező hivatkozások:
Ami nélkülözhetetlen az MSZ EN ISO 9001:2009 alkalmazásához, az a MSZ EN ISO 9000: 2005 Alapok és Szótár

18 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 3. Szakkifejezések és meghatározásuk:
ISO 9000-ben szereplő szakkifejezések és meghatározások érvényesek A „termék” kifejezés szolgáltatást is jelenthet!

19 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 4. Minőségirányítási rendszer:
4.1: Általános követelmények 4.2: Dokumentálás követelményei 4.2.1: Általános előírás 4.2.2: Minőségirányítási kézikönyv 4.2.3: Dokumentumok kezelése 4.2.4: Feljegyzések kezelése

20 4. Minőségirányítási rendszer (1)
Ez a szakasz foglalja össze, a rendszer lényegét és alapkövetelményeit. A szervezetnek létre kell hoznia, dokumentálnia kell, be kell vezetni, fenntartani kell egy MIR-t, valamint folyamatosan fejlesztenie kell annak eredményességét. A dokumentáció a rendszer létezésének a bizonyítéka. A rendszer tanúsítása csak ezen dokumentumok alapján lehetséges.

21 4. Minőségirányítási rendszer (2)
A MIR dokumentációjának tartalmaznia kell: Minőségpolitikai nyilatkozatot, dokumentált minőségcélokat Minőségirányítási kézikönyvet Megkövetelt dokumentált eljárásokat Megkövetelt feljegyzéseket és egyéb még szükséges dokumentumokat Mi a különbség dokumentum és feljegyzés között?

22 4. Minőségirányítási rendszer (3)
6 db dokumentált eljárás (bármilyen adathordozón lehet): A dokumentumok kezelése A feljegyzések kezelése A belső felülvizsgálat (audit) Nem megfelelő termék kezelése Helyesbítő tevékenységek Megelőző tevékenységek

23 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 5. A vezetőség felelősségi köre:
5.1: A vezetőség elkötelezettsége 5.2: Vevőközpontúság 5.3: Minőségpolitika 5.4: Tervezés 5.4.1: Minőségcélok 5.4.2: A MIR tervezése

24 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 5.5: Felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció 5.5.1: Felelősségi körök és hatáskörök 5.5.2: a vezetőség képviselője 5.5.3: Belső kommunikáció 5.6: Vezetőségi átvizsgálás 5.6.1: Általános előírások 5.6.2: Az átvizsgálás bemenő adatai 5.6.3: Az átvizsgálás kimenő adatai

25 5. Vezetőség felelőssége (1)
Vevőközpontúság: Nem csak biztosítani, hanem fokozni kell a vevő megelégedettségét, ez a felső vezetés feladata. A felső vezetés felelős a vevői követelmények meghatározásáért, és nem pedig a vevő. Kommunikáció: A kommunikáció kötelező követelmény. Eszközei lehetnek pl.: A vezetőség által tartott csoporttájékoztató vagy értekezlet Hirdetőtáblák, vállalati újságok, internetes honlapok A munkatársakkal folytatott beszélgetések kapcsán nyerünk információkat és javaslatokat gyűjtünk. Minőségpolitika és minőségcélok meghatározása

26 5. Vezetőség felelőssége (2)
Vezetőségi átvizsgálást kell készíteni Ki kell nevezni a vezetőség egy képviselőjét  Ki legyen ő?

27 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 6. Gazdálkodás az erőforrásokkal:
6.1: Gondoskodás az erőforrásokról 6.2: Emberi erőforrások 6.2.1: Általános előírás 6.2.2: Felkészültség, képzés és tudatosság 6.3: Infrastruktúra 6.4: Munkakörnyezet

28 6. Gondoskodás az erőforrásokról (1)
Emberi erőforrásokkal való gazdálkodás: Azok a személyek, akiknek a munkája befolyásolja a termék minőségét, legyenek erre felkészülve, megfelelő oktatás és gyakorlat alapján. Gondoskodni kell arról, hogy a munkatársak tudatában legyenek a tevékenységük fontosságával, valamint annak, hogy miképpen járulnak hozzá a minőségcélok eléréséhez. Infrastruktúra: Infrastruktúra biztosítása alapkövetelmény: épületek; munkahely; eszközök megléte. Munkakörnyezet biztosítása: Azokat a dolgokat kell biztosítani egy dolgozónak, amelyek növelik a dolgozó megelégedettségét, teljesítményét, motiváltságát. (tisztaság, megvilágítás) Információ: A döntéshozatalhoz feltétlenül szükséges. Meg kell határozni az információs szükségleteket, a külső és belső információ forrásokat. Az információt át kell alakítani használható ismeretté és fel kell használni a szervezet céljaihoz.

29 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 7. A termék előállítása:
7.1: A termék-előállítás megtervezése 7.2: A vevővel kapcsolatos folyamatok 7.3: Tervezés és fejlesztés 7.4: Beszerzés 7.5: A termék előállítása és szolgáltatás nyújtása 7.6: A megfigyelő és mérőberendezések kezelése

30 7. Termék előállítása (1) A vevővel kapcsolatos folyamatok:
A vevő által előírt követelmények, beleértve a kiszállítási és kiszállítás utáni teendőket. Amelyeket a vevő nem jelölt meg, de amelyek szükségesek az előírt, vagy a szándék szerinti használathoz. A termékkel kapcsolatos törvényekben és rendeletekben szereplő követelmények. A szervezet által meghatározott bármilyen további követelmény. Kapcsolattartás a vevőkkel: A szervezetnek meg kell határoznia és meg kell valósítania a vevővel való kapcsolattartást a megrendeléstől a visszajelzésig, és bele kell érteni a vevők panaszait is.

31 7. Termék előállítása (2) A termék azonosítása: A nyomonkövethetőség az előállított termék előéletének visszakereshetőségét szolgálja, a kiinduló adatoktól kezdve, egészen a megrendelőkig és a felhasználókig. Megfigyelő és mérőeszközök kezelése: A szervezetnek meg kell határoznia, hogy milyen méréseket kell végezni, ehhez milyen mérőeszközökre van szükség a termék megfelelőségének igazolására. Fontos, hogy bizalmunk legyen a mérési eredmények pontosságát illetően. Ennek érdekében a mérőeszközök legyenek időszakonként, vagy használat előtt kalibrálva és beállítva. Legyenek megvédve a károsodástól és állaguk romlásától. A mérésekhez kapcsolódó számítógépes szoftvereket is időnként felül kell vizsgálni.

32 MSZ EN ISO 9001: 2009 (‘01) 8. Mérés, elemzés, fejlesztés:
8.1: Általános előírások 8.2: Figyelemmel kísérés és mérés 8.2.1: Vevői elégedettség 8.2.2: Belső audit 8.2.3: Folyamatok figyelemmel kísérése és mérése 8.2.4: A termék figyelemmel kísérése és mérése 8.3: A nem megfelelő termék kezelése 8.4: Az adatok elemzése 8.5: Fejlesztés 8.5.1: Folyamatos fejlesztés 8.5.2: Helyesbítő tevékenység 8.5.3: Megelőző tevékenység

33 8. Mérés, elemzés, fejlesztés (1)
A folyamatos fejlesztés, változtatásokat tesz szükségessé a szervezeten belül. A változtatások kiértékeléséhez mérésekre van szükség. A szervezetnek meg kell terveznie és be kell vezetnie azokat a mérési, elemzési és fejlesztési folyamatokat, amelyek szükségesek: A termék megfelelőségének bizonyításához A MIR megfelelőségének bizonyításához Eredményességének folyamatos fejlesztéséhez A mérés ne legyen öncélú információgyűjtés.

34 8. Mérés, elemzés, fejlesztés (2)
Figyelemmel kísérés és mérés: A vevői megelégedettségre vonatkozó mérés: Meg kell határozni az ilyen információ gyűjtésének és felhasználásának a módszereit. (pl. kérdőív) Az elégedettség változásának az alakulása (trendje) fontos mutatója lehet a szervezet működésének. Belső felülvizsgálat (audit): Célja: annak megállapítása, hogy a MIR megfelel-e a tervezett intézkedéseknek, a szabvány követelményeinek valamint, hogy a bevezetése, fenntartása eredményes-e. Fejlesztés: A szervezetnek folyamatosan fejlesztenie kell a MIR - t. Eszközei: Az auditok eredményei, az adatok elemzése, és a helyesbítő és megelőző tevékenységek.

35 8. Mérés, elemzés, fejlesztés (3)
Mi a helyzet Mi a tevékenység Mire irányul Hogyan végezzem A hiba már megtörtént Nem megfelelő a termék kezelése Termék Megelőzőm, hogy tovább ne jusson a termék. Javítást rendelek el. Eltérési engedélyt kérek. Selejtezés. Helyesbítő Folyamat Kijavítom a folyamat hibáit, hogy ne ismétlődhessen meg. A hiba még nem történt meg Megelőző Ne történjen meg a hiba soha, ezért keresem a hiba keletkezésének a lehetőségét, hogy megszüntessem.

36 Esettanulmány ismertetése
„Parmezán Pizza” Tevékenységi kör: pizza készítés, étterem, házhozszállítás 2008 elején alakult, nagy forgalom  kiforrott folyamatok Saját konyha, személyzet, étterem, beszállítók A vezetőség igénye a MIR kialakítására

37 Miről lesz szó ma? Minőségpolitika meghatározása

38 Minőségpiramis

39 Minőségpolitika A Parmezán Pizza tulajdonosainak és vezetőinek meggyőződése, hogy az eredményes működés legfontosabb feltétele Ügyfeleinek megelégedettsége. Ez minden tulajdonos, vezető és munkatárs számára egyaránt azt jelenti, hogy tevékenységünket szakmailag magas szinten, a vonatkozó előírások és jogszabályoknak eleget téve, tisztességesen, gyorsan és a vevői elvárásoknak megfelelően végezzük. Önmagunkkal szemben támasztott elvárásaink: megfeleljünk a minőségirányítással kapcsolatos követelményeknek udvariasság tisztességes munkavégzés az ügyfeleink igényeinek maradéktalan kielégítése, versenyképességünk, piaci pozíciónk, jó hírnevünk folyamatosan erősítése, minőség iránti elkötelezettség a szervezet minden szintjén Ügyfeleink megelégedettségét folyamatosan mérjük és értékeljük. Céljaink eléréséhez az MSZ EN ISO 9001:2009 szabvány szerint kialakított, vevőorientált minőségirányítási rendszert üzemeltetünk.

40 Felhasznált irodalom:
MSZ EN ISO 9001:2009 MSZ EN ISO 9000:2005

41 Köszönöm a figyelmet! Következő előadás: Folyamatok


Letölteni ppt "1. Előadás Dr. Szvitacs István"

Hasonló előadás


Google Hirdetések