Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Változás és válság- menedzsment. A változások csoportosítása A változásoknak két típusa van: 1. Fokozatos változás: szervezeti egységeken belüliszervezeti.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Változás és válság- menedzsment. A változások csoportosítása A változásoknak két típusa van: 1. Fokozatos változás: szervezeti egységeken belüliszervezeti."— Előadás másolata:

1 Változás és válság- menedzsment

2 A változások csoportosítása A változásoknak két típusa van: 1. Fokozatos változás: szervezeti egységeken belüliszervezeti egységeken belüli körülhatárolhat üzleti funkcióra hatókörülhatárolhat üzleti funkcióra ható csak kisebb jelentőségű szervezeti változást generálócsak kisebb jelentőségű szervezeti változást generáló operatív menedzsment hatókörében zajlóoperatív menedzsment hatókörében zajló 2. Stratégiai változás A szervezet egészére hatóA szervezet egészére ható Egy sor összefüggő üzleti funkciót érintőEgy sor összefüggő üzleti funkciót érintő A hatalmi és szervezeti viszonyokat módosítóA hatalmi és szervezeti viszonyokat módosító A működésmódon jelentősen átalakítóA működésmódon jelentősen átalakító A változások célja lehet: 1. Stabilizálás 2. Átalakulás

3 A változások három szintje Megváltoznak az egyéntől megkövetelt készségek, tapasztalatok, ismeretek. Emiatt módosul beállítódásuk, viselkedésük, elkötelezettségükMegváltoznak az egyéntől megkövetelt készségek, tapasztalatok, ismeretek. Emiatt módosul beállítódásuk, viselkedésük, elkötelezettségük Megváltozik a szervezet hivatalos struktúrája, módosulnak a munkamegosztási viszonyok, a hatalmi helyzetMegváltozik a szervezet hivatalos struktúrája, módosulnak a munkamegosztási viszonyok, a hatalmi helyzet Megváltozik az informális szervezet, a rokonszenvek, ellenszenvek, a légkör, a kultúra, és az emberek beállítódásaMegváltozik az informális szervezet, a rokonszenvek, ellenszenvek, a légkör, a kultúra, és az emberek beállítódása

4 A változásokra való reagálás spektruma Elfogadás Lelkesedés Lelkesedés Együttműködés Együttműködés Hajlandóság az együttműködésre Hajlandóság az együttműködésre A változások elfogadása A változások elfogadása Semleges beállítódás Passzív beletörődés Passzív beletörődés Érdektelenség Érdektelenség Apátia Apátia Visszahúzódás, Visszahúzódás, Passzív beállítódás Beszűkülő viselkedés Beszűkülő viselkedés A tanulás visszautasítása A tanulás visszautasítása A lehető legkevesebbet megtenni A lehető legkevesebbet megtenni A szabályok bürokratikus betartása A szabályok bürokratikus betartása Aktív ellenállás Tiltakozás Tiltakozás Szándékos hibázás Szándékos hibázás Károkozás Károkozás Szabotázs Szabotázs

5 A Lewin-féle térerő diagram A változásokat ösztönző, azokat támogató tényezők A változások ellen ható, ellenállást kiváltó tényezők Igazságosabb érdekeltségi rendszer Elbizonytalanodás a jövőbeli teljesítményt illetően A teljesítmények jobb elismerése A kialakult viszonyok és arányok megváltoznak A meglevő aránytalanságok megszüntetése A meglevő csoport szétesik A kiugró teljesítmények honorálása Az informális kapcsolatok megrendülnek A jövedelem objektívabb mércéje A dolgozók alku-pozíciójának gyengülése Összesítve: milyen a változások melletti kiállás Összesítve: milyen mértékű a változással szembeni ellenállás

6 A stabilizáló és az átalakító vezető Stabilizáló vezető Átalakító vezető Irányultsága Múlt, tradíciók Jövő, küldetés HierarchiaElfogadjaMegkérdőjelezi Magyarázata Gyakorlati részletek Víziók, széles összefüggések Tervezése Aprólékos, részletező A teljes kép, rugalmasság Probléma-kezelése Múltbeli tapasztalat Újszerű szemlélet Jutalmazása Státuszon alapul Elismeri a teljesítményt Kockázatvállalása Szeret biztosra menni Vállalja a kockázatot

7 A változás-menedzsment egyes módszereinek előnyei és hátrányai Mikor használják? ElőnyeHátránya Képzés és kommunikáció Hiányos az információ Segít megérteni a miértet Idő és pénzigényes Részvétel és bevonás Ha hiányos az információ Meggyőzhetők az emberek Idő, és pénzigényes Tárgyalás és megegyezés Egyes ellenálló csoportoknál Megteremthető az egyetértés Költségessé válhat Manipuláció Ha más módszerek túl drágák Olcsó és gyors lehet Ha felismerik, elvész a bizalom Erőszakos nyomás Hatalma van a vezetésnek Gyors és olcsó Fellázadhatnak az emberek

8 Válságmenedzsment

9 A válság-helyzet A válsághelyzet olyan állapot, amelyben a szervezet működőképessége hosszabb távon megszakad, képtelenné válik alapvető funkciói betöltésére, az alapítók által meghatározott küldetés teljesítése ellehetetlenül és a szervezet léte veszélybe kerül A válsághelyzet olyan állapot, amelyben a szervezet működőképessége hosszabb távon megszakad, képtelenné válik alapvető funkciói betöltésére, az alapítók által meghatározott küldetés teljesítése ellehetetlenül és a szervezet léte veszélybe kerül

10 A válságmenedzselés a vállalati működés egyes szakaszaiban

11 Első szakasz A vállalat piaci helyzete stabil, nyereséges DE a válság a vállalattól független események eredője is lehet Megelőző válságmenedzselés, vállalati stratégia

12 Második szakasz A vállalatot fenyegeti a válság vagy már válságban van Cél: elhárítani a fenyegető válságot, illetve kivezetni a már kialakult válságból Zavarelhárító válságmenedzselés

13 Harmadik szakasz A vállalat menthetetlen Feladat: a vállalat megmaradt eszközeinek minél kedvezőbb áron történő értékesítése, a hitelezők minél teljesebb kielégítése, a vállalat megszűnésével okozott veszteség minimalizálása Likvidációs válságmenedzselés

14 A válság eredete Szubjektív eredetűek: –Vezetői mulasztások –Közösségi magatartásformák –Emberi képességek, –Felkészítési gondok Objektív eredetűek –Természeti csapások –Technikai meghibásodások, –Forráshiányok

15 Nem megfelelő vezetés „One-man show” típusú vezetés„One-man show” típusú vezetés A menedzsment hiányosságaiA menedzsment hiányosságai Az igazgatóság és ügyvezetés nem működőképesAz igazgatóság és ügyvezetés nem működőképes Az ügyvezetés - stratégia hiányában - rögtönözAz ügyvezetés - stratégia hiányában - rögtönöz Alsó szinteken nincs megfelelő szakemberAlsó szinteken nincs megfelelő szakember Hiányos pénzügyi ellenőrzés és pénzügyi politikaHiányos pénzügyi ellenőrzés és pénzügyi politika Nincs vezetői információs rendszerNincs vezetői információs rendszer Az információkat nem használják megfelelőenAz információkat nem használják megfelelően A költséggazdálkodás nem megfelelőA költséggazdálkodás nem megfelelő EladósodásEladósodás „Túlkereskedés”„Túlkereskedés”

16 Gyenge versenyképesség és magas költségstruktúra Gyenge versenyképesség Nincs versenyelőnyt élvező termékNincs versenyelőnyt élvező termék Hiányzik a megkülönböztető képességHiányzik a megkülönböztető képesség Gyenge a vállalat a kulcs-sikertényezőkbenGyenge a vállalat a kulcs-sikertényezőkben Nem találta meg a megfelelő Porter-stratégiátNem találta meg a megfelelő Porter-stratégiát A portfolió kiegyensúlyozatlanA portfolió kiegyensúlyozatlan Magas költség-struktúra Nem képes érvényesíteni a méret-előnyöketNem képes érvényesíteni a méret-előnyöket Nem megfelelő az inputbeszerzésNem megfelelő az inputbeszerzés Nem fér hozzá az olcsó munkaerőhöz vagy know-how-hozNem fér hozzá az olcsó munkaerőhöz vagy know-how-hoz Alacsony hatékonyságú a termelés vagy a szervezet működéseAlacsony hatékonyságú a termelés vagy a szervezet működése

17 A fogyasztói igények változása és megalapozatlan projektek A fogyasztói igények kedvezőtlen változása A kereslet hosszú-távú csökkenéseA kereslet hosszú-távú csökkenése A fogyasztás struktúra megváltozásaA fogyasztás struktúra megváltozása Új helyettesítő termék megjelenéseÚj helyettesítő termék megjelenése Hiányos marketing tevékenység Gyengén motivált kereskedői gárdaGyengén motivált kereskedői gárda Kevés és rosszul végrehajtott eladás-ösztönzési tevékenységKevés és rosszul végrehajtott eladás-ösztönzési tevékenység Gyenge eladás utáni szolgáltatásokGyenge eladás utáni szolgáltatások Az új marketing-eszközök bevezetésében való késlelkedésAz új marketing-eszközök bevezetésében való késlelkedés Ambíziózus, de megalapozatlan projektekAmbíziózus, de megalapozatlan projektek Rosszul időzített beruházási projektRosszul időzített beruházási projekt Elhúzódó projektElhúzódó projekt Alábecsült indulási nehézségek miatt folyamatos késésAlábecsült indulási nehézségek miatt folyamatos késés

18 A válság fokozatos kialakulásának jelei A nyereség csökkenése, miközben a piaci helyzet kedvezőA nyereség csökkenése, miközben a piaci helyzet kedvező Az eladások csökkenése az árak változatlansága mellettAz eladások csökkenése az árak változatlansága mellett A piaci részarány csökkenéseA piaci részarány csökkenése Növekvő eladósodásNövekvő eladósodás A likviditás rohamos gyengüléseA likviditás rohamos gyengülése A legfelső vezetés széthúzása,A legfelső vezetés széthúzása, Fontos vezetői posztokon gyakran váltják egymást az emberekFontos vezetői posztokon gyakran váltják egymást az emberek A stratégiai elgondolás hiányaA stratégiai elgondolás hiánya

19 A válság fázisai 1.Fenyegető válság: még nem érte el a vállalatot, de jelek már utalnak rá. Módosítani kell a vállalati stratégiát 2.Lappangó válság: elérte a vállalatot, de kézzelfogható jelei még nincsenek. Stratégia módosítása + a válságot előidéző okok megszüntetése 3.Konkrét válság: a vállalati működésben zavarok mutatkoznak. Be kell avatkozni a vállalati folyamatokba. Külön stratégiát kell kidolgozni

20 A válság fázisai 4.Kifejlett válság: a vállalati működésben komoly zavarok vannak. Válságelemzés, azonnali intézkedések szükségesek 5.Akut válság: a vállalat a csőd szélén áll. Azonnali intézkedések sorozata, de még így sem biztos a vállalat túlélése

21 A válság leküzdésének folyamata 1.A válság megjelenése 2.A válság felismerése: a válság leküzdésének feltétele, azonban több gátja lehet 3.Válságmenedzsment kezdeményezése: válságstáb felállítása, vállalati szerkezet átalakítása 4.Durva elemzés: „gyorsfénykép” a válságról. Meg kell határozni a fő veszteségforrásokat, a vállalat likviditási pozícióját, a pénzzé tehető aktívákat. Nem részletes elemzés

22 A válság leküzdésének folyamata 5.Azonnali intézkedések: közvetlen túlélést biztosító intézkedések: likviditást növelő intézkedések, költségcsökkentő intézkedések, bizalomnövelő intézkedések 6.Részletes elemzés: válság okainak meghatározása, ezek konkrét hatása a vállalatra, piaci környezet elemzése 7.Szanálási stratégia kidolgozása: stratégiai célkitűzések, amelyek kivezetnek a válságból 8.Szanálási stratégia végrehajtása 9.A válság sikeres leküzdése: ekkor lehet hozzákezdeni az új stratégia kidolgozásához

23 A válság leküzdésének folyamata Ha a vállalkozás a válságot nem tudja leküzdeni megszűnikHa a vállalkozás a válságot nem tudja leküzdeni megszűnik Ez történhet:Ez történhet:  jogutóddal: összeolvad vagy felvásárolja egy másik vállalkozás  jogutód nélkül: felszámolják

24 A válság leküzdésének folyamata A válságkezelés központi alakja a válságmenedzserA válságkezelés központi alakja a válságmenedzser Jellemzői:Jellemzői:  következetes  „diktátor”  rezdülés nélkül végzi a „hentesmunkát”  képes meggyőzni a megmaradtakat  célorientált  stressztűrő

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Változás és válság- menedzsment. A változások csoportosítása A változásoknak két típusa van: 1. Fokozatos változás: szervezeti egységeken belüliszervezeti."

Hasonló előadás


Google Hirdetések