Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák A szervezeti kultúra szintjei Kultúra váltás Kategóriákszintekváltás def.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák A szervezeti kultúra szintjei Kultúra váltás Kategóriákszintekváltás def."— Előadás másolata:

1 Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák A szervezeti kultúra szintjei Kultúra váltás Kategóriákszintekváltás def

2 Mi a szervezeti kultúra? A szervezeti kultúra olyan - magatartások, - normák, - értékek rendszere, amely a múltban eredményesnek bizonyult a - külső és - belső kihívások leküzdésében és a belső integráció kialakításában.

3 Mi a szervezeti kultúra? A szervezeti kultúra az, ahogyan, amilyennek a szervezet tagjai a szervezetet megélik.

4 Mi a szervezeti kultúra? A szervezeti kultúra gyakran készpénznek vett értékek sorozata, amelyek a szervezet tagjait segítik abban, hogy megértsék azt, hogy mely cselekedeteik elfogadhatók és melyek nem. Ezeket az értékeket gyakran sztorik, mesék, vagy más szimbolikus eszközök segítségével juttatják el az érintettekhez.

5 A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák Munkakörrel vagy szervezettel való azonosulás Egyén vagy csoportközpontúság Humán-orientáció ( feladat, vagy kapcsolat )Humán-orientáció Belső függés, függetlenség Erős vagy gyenge kontroll Kockázatvállalás mértéke Teljesítményorientáció Konfliktustűrés-konfliktuskerülés Cél ( eredmény ) – eszköz ( folyamat ) orientáció Nyílt rendszer ( külső ) – zárt rendszer ( belső ) orientáltságNyílt rendszer ( külső ) – zárt rendszer ( belső ) orientáltság Rövid vagy hosszú távú időorientáció

6 Munkakörrel, vagy szervezettel való azonosulás Pl.: A matematika tanár kijavítja-e a helyesírási hibákat is a dolgozatokban?

7 Egyén vagy csoportközpontúság Egyénileg tervezik-e a munkát vagy csoportokban. Pl.: Van-e munkamegosztás a közös feladatok terén?

8 Humán orientáció A vezetés mennyire veszi figyelembe a szervezeti feladatoknak az egyénekre gyakorolt következményét pl.: Osztályfőnökök kijelölése

9 Belső függés - függetlenség Mennyire elfogadott az egyes szervezeti egységek önálló fellépése, vagy mennyire elvárt a koordinált cselekvés

10 Erős vagy gyenge kontroll A szervezet mennyire konrollálja tagjainak viselkedését szabályokkal, közvetlen felügyelettel. Pl.: igazgató óralátogatása váratlan vagy előre bejelentett?

11 Kockázatvállalás mértéke Mennyire elvárt a munkatársaktól az innovatív, kockázatkereső, rámenős magatartás. Pl.: Nehéz osztállyal erdei iskolába menni.

12 Teljesítményorientáció A szervezeti jutalmak mennyire teljesítményhez kötöttek, ill. mennyire függnek más tényezőktől. Pl.: pedagógus elismerése mitől függ ( tanulási nevelési eredmények, vagy pl. mióta van az intézményben ).

13 Konfliktustűrés - konfliktuskerülés Mennyire nyilváníthatók ki nyilvánosan a kritikák és konfliktusok. Pl.: Egy tanár problémás osztállyal fennálló konfliktusa megosztható-e a tantestülettel?

14 Cél ( eredmény ) – eszköz ( folyamat ) orientáció Mennyire koncentrál a vezetés a végső eredményre, vagy inkább az odáig vezető folyamatokra. Pl.: Új képzési rendszer bevezetése esetén már az első kimenő osztály esetén maximáli eredményt vár, vagy csak a későbbi évfolyamoknál várja ezt el.

15 Nyílt rendszer ( külső ) – zárt rendszer ( belső ) orientáció Mennyire követi a szervezet a külső környezet változásait, vagy csak a saját belső működésére koncentrál. Pl.: az iskola foglalkozik –e a drogproblémával

16 Rövid vagy hosszú távú időorientáció A szervezet milyen időhorizonton tervezi jövőjét. Pl.: Milyen távon tervez az iskola?

17 A szervezeti kultúra szintjei látható láthatatlan

18 A szervezeti kultúra megfigyelhető elemei cirkusz

19 A szervezeti kultúra láthatatlan elemei Eszköz: Belső marketing

20 Kultúra váltás Mikor történik kultúra váltás? - Új érdekeltségek megteremtésekor - Új szervezeti célok ( új program ) kitűzésekor - Új vezető érkezésekor - Növekedés ( csökkenés ) esetén A kollégák részéről várható ellenállás okai Az ellenállás csökkentésének lehetséges módjai Hogyan zajlik a kultúra váltás? Mire lehet építeni a beavatkozás során?

21 Kultúra váltást elősegítő beavatkozások Vezetői elköteleződés kinyilvánítása Önbizalom növelő tréning Csapatépítő tréning Információ átadása, párbeszéd Team munka ( változások kidolgozása ) Külső jegyek átalakítása Értékelési, érdekeltségi rendszer átalakítása, kommunikálása és működtetése


Letölteni ppt "Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák A szervezeti kultúra szintjei Kultúra váltás Kategóriákszintekváltás def."

Hasonló előadás


Google Hirdetések