Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségdíjak. A teljes körű minőségirányítás (TQM) bevezetésében kiváló eredményeket elért vállalatok elismerésére alapított díjak:  Malcolm Baldridge.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségdíjak. A teljes körű minőségirányítás (TQM) bevezetésében kiváló eredményeket elért vállalatok elismerésére alapított díjak:  Malcolm Baldridge."— Előadás másolata:

1 Minőségdíjak

2 A teljes körű minőségirányítás (TQM) bevezetésében kiváló eredményeket elért vállalatok elismerésére alapított díjak:  Malcolm Baldridge Díj (USA 1980)  Európai Minőségdíj (1992)  Magyar Nemzeti Minőségi Díj (1996)

3 A pályázati eljárás menete:  önértékelés: adottságok, eredmények kritériumcsoport  helyszíni értékelés (díjra esélyes pályázóknál)  végső értékelés

4 Kategóriák:  termelő kisvállalat (250 fő alatt)  termelő középvállalat ( fő)  termelő nagyvállalat (1000 fő felett)  szolgáltató vállalat

5 – az eredmények mennyire terjednek ki az egész szervezetre. Az értékelés során azt veszik figyelembe, hogy a pályázó – milyen szemlélettel közelíti meg a teljes körű minőségirányítást, – milyen széles körben alkalmazza ezt a szervezeten belül, – mennyire kiválóak az eredményei és

6 A minőségdíj önértékelésen alapul, amely segít azonosítani a szervezet erős és gyenge pontjait kijelölni a szervezeten belüli legfontosabb fejlesztési területeket meghatározni a továbbfejlődés irányait más szervezetek teljesítményeivel való összehasonlítás alapján

7 – az eredmények mennyire terjednek ki az egész szervezetre. Az értékelés során azt veszik figyelembe, hogy a pályázó – milyen szemlélettel közelíti meg a teljes körű minőségirányítást, – milyen széles körben alkalmazza ezt a szervezeten belül, – mennyire kiválóak az eredményei és

8 A magyar Nemzeti Minőségi Díj

9 VEZETÉS 10% (100 PONT) VEZETÉS 10% (100 PONT) FOLYAMATOK 14% (140 PONT) FOLYAMATOK 14% (140 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK 15% (150 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK 15% (150 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG 9% (90 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG 9% (90 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG 20% (200 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG 20% (200 PONT) TÁRSADALMI HATÁS 6 % (60 PONT) TÁRSADALMI HATÁS 6 % (60 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA 9% (90 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA 9% (90 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA 8% (80 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA 8% (80 PONT) ERŐ- FORRÁSOK 9% (90 PONT) ERŐ- FORRÁSOK 9% (90 PONT) A magyar Nemzeti Minőségi Díj modellje ADOTTSÁGOK (500 PONT)EREDMÉNYEK (500 PONT)

10 VEZETÉS (100 PONT) VEZETÉS (100 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) A magyar Nemzeti Minőségi Díj önértékelési modellje az üzleti kiválóságért ADOTTSÁGOK (500 PONT)EREDMÉNYEK (500 PONT)

11 1. Vezetés 1. a) A vezetők TQM-kultúra iránti elkötelezettsége 1. b) A megfelelő erőforrások és támogatás biztosítása, a továbbfejlesztés és a dolgozók részvétele 1. c) A vezetők együttműködése a vevőkkel, beszállítókkal és más külső szervezetekkel 1. d) A dolgozók erőfeszítésének, teljesítményének megbecsülése, elismerése

12 VEZETÉS (100 PONT) VEZETÉS (100 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) A magyar Nemzeti Minőségi Díj önértékelési modellje az üzleti kiválóságért ADOTTSÁGOK (500 PONT)EREDMÉNYEK (500 PONT)

13 2. Üzletpolitika és stratégia 2. a) A fontos és meghatározó információk érvényesülése az üzletpolitika és stratégia kialakításában 2. b) Az üzletpolitika és stratégia kialakítása 2. c) Az üzleti és stratégiai elképzelések ismertetése és megvalósítása 2. d) Az üzletpolitika és a stratégia aktualizálása, fejlesztése

14 VEZETÉS (100 PONT) VEZETÉS (100 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) A magyar Nemzeti Minőségi Díj önértékelési modellje az üzleti kiválóságért ADOTTSÁGOK (500 PONT)EREDMÉNYEK (500 PONT)

15 3. Dolgozók irányítása 3. a) Az emberi erőforrások tervezése és továbbfejlesztése 3. b) A szervezetben dolgozók képességeinek kibontakoztatása, fenntartása 3. c) A célok egyeztetése a dolgozókkal, a teljesítmények folyamatos felülvizsgálata 3. d) A dolgozók bevonása, felhatalmazása, elismerése 3. e) A vállalaton belüli kommunikáció 3. f) Gondoskodás a dolgozókról

16 VEZETÉS (100 PONT) VEZETÉS (100 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) A magyar Nemzeti Minőségi Díj önértékelési modellje az üzleti kiválóságért ADOTTSÁGOK (500 PONT)EREDMÉNYEK (500 PONT)

17 6. Vevői elégedettség 6. a) A vevők véleménye a szervezet termékeiről, szolgáltatásairól és a vevőkkel kiépített kapcsolatrendszeréről 6. b) A vevői elégedettségre vonatkozó további mutatók

18 VEZETÉS (100 PONT) VEZETÉS (100 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) A magyar Nemzeti Minőségi Díj önértékelési modellje az üzleti kiválóságért ADOTTSÁGOK (500 PONT)EREDMÉNYEK (500 PONT)

19 7. Dolgozói elégedettség 7. a) A munkavállalók véleménye a szervezetről 7. b) A dolgozói elégedettségre vonatkozó további mutatók

20 VEZETÉS (100 PONT) VEZETÉS (100 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) FOLYAMATOK (140 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) ÜZLETI EREDMÉNYEK (150 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) DOLGOZÓI ELÉGEDETTSÉG (90 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) VEVŐI ELÉGEDETTSÉG (200 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) TÁRSADALMI HATÁS (60 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) DOLGOZÓK IRÁNYÍTÁSA (90 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ÜZLET- POLITIKA ÉS STRATÉGIA (80 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) ERŐ- FORRÁSOK (90 PONT) A magyar Nemzeti Minőségi Díj önértékelési modellje az üzleti kiválóságért ADOTTSÁGOK (500 PONT)EREDMÉNYEK (500 PONT)

21 8. Társadalmi hatás 8. a) A társadalom véleménye a szervezetről 8. b) A szervezet társadalmi hatására vonatkozó további mutatók

22 Az EFQM (European Fundation of Quality Management) kiválóságmodell R esults A pproach D eployment A ssessment R eview EredményMegközelítés Alkalmazás Értékelés Átvizsgálás % Folyamatok 14% Dolgozók irányítása 9% Politika és stratégia 8% Partner- kapcsolatok & Erőforrások 9% Kulcsteljesít- mény mutató eredmények 15% Dolgozói eredmények 9 % Vevői eredmények 20% Társadalmi eredmények 6% ADOTTSÁGOK EREDMÉNYEK I NN O V Á C I Ó ÉS TA N U L Á S RA D A R RADAR Kulcs- teljesítmény mutató eredmények Vezetés 15% 10%

23 A kiválóság nyolc alapelve és azok üzleti haszna Eredmény orientáció érték a részvényesek számára hosszú távú siker kölcsönösen előnyös kapcsolatok teljesítmények mérése 2. Vevő orientáció piaci részesedés növelés érték a vevőnek alacsony költségek hosszú távú siker 3. Vezetés és célorintáció dolgozói elkötelezettség és hatékonyság világos fejlődési irány piacorientáltság strukturált feladatlebontás 4. Folyamatokon és eredményeken alapuló irányítás telj. mutatókra irányított tevékenység erőforrások max. kihasználása teljesítmények összhangja teljesítmény ingadozások kezelése megvalósítható célok és stratégiai irányok

24 A kiválóság nyolc alapelve és azok üzleti haszna Dolgozók fejlesztése és bevonása max. részvétel pozitív hozzáállás és erkölcs pozitív magatartás hatékony tudásmegosztás lehetőség új ismeretek megszerzésére 6. Folyamatos tanulás, megújulás és javítás szervezeti élénkség költség csökkentés teljesítmény optimalizálás megelőzés bázisú szemlélet 7. Partnerkapcsolatok fejlesztése érték teremtő képesség versenyképesség erőforrások és költségek összhangja 8. Közösségért való felelősség hitelesség hírnév erősítés közéleti tudatosság biztonság bizalom és megbízhatóság

25 Adottságok : jól szabályozott, rendszerbe foglalt folyamatok minden üzleti területre kiterjedően szisztematikus gyakorlati megvalósítás az eredményesség rendszeres mérése minden üzleti területen az elért eredmények értékelése, célokkal, korábbi saját, il. más szervezetek eredményeivel való összehasonlítás tervszerű, folyamatos javításra való törekvés minden területen EFQM kiválóságmodell főbb tartalmi követelményei Eredmények: (öt évre visszamenően !) fejlődési irányok, trendek célok kitűzése, azok elérése más belső, ill. külső szervezetek eredményeivel való összehasonlítás megléte, ill. annak eredménye az eredmények elérésének tervezettsége, akciókkal való fedettsége az eredmények teljes tevékenységre vonatkozó kiterjedtsége

26


Letölteni ppt "Minőségdíjak. A teljes körű minőségirányítás (TQM) bevezetésében kiváló eredményeket elért vállalatok elismerésére alapított díjak:  Malcolm Baldridge."

Hasonló előadás


Google Hirdetések