Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Egészségturisztikai marketing
2
Nemzetközi trendek Egészség-tudatosság terjedése Természetes és keleti gyógymódok térnyerése Tradicionális és modern módszerek kapcsolása Komplex szolgáltatás – all inclusive Wellness elterjedése – több, mint víz Wellness növekedési ütem
3
Kereslet növekedése Kínálat sokféle megjelenési formája Wellness üdülések kombinálása egyéb turisztikai termékkel (üzleti turizmus, golf, stb.) Új desztinációk előretörése Személyre szabott szolgáltatások elterjedése Változatosság, a kínálat folyamatos bővülése
4
Állami szintű irányítás/marketing: Magyar Turizmus ZRt.feladatai:
Magyarország, mint turisztikai desztináció presztízsének emelése a belföldi lakosság körében, ismertségének növelése és imázsának javítása külföldön Promóciós tevékenység belföldön és külföldön Piaci információ szolgáltatása a termékfejlesztés irányainak meghatározásához Turisztikai információ biztosítása belföldi és az itt tartózkodó külföldi turisták, potenciális utazók, a döntéshozók, a belföldi és a külföldi turisztikai szakma számára A magyar turisztikai kínálat piacra jutásának segítése versenysemleges módon belföldön és külföldön
5
Magyar Turizmus ZRt. csatornái: Külföldön:
23 külképviselet szerte a világban Belföldön: Tourinform – franchise Több mint 150 Tourinform-iroda Internet: nagyközönségi és szakmai oldal akcióterv
6
Termékjellemzők: Wellness Gyógyturizmus Egészség fenntartása
Önkéntes Egyéni és magánbiztosítói finanszírozás Életforma, kényeztetés 70 % Megelőzés 28 % Pihenés 2 % Betegség Gyógyturizmus Gyógyászat Orvosi rendelvényre OEP finanszírozás Kúrák, 1-2 hét Kutatás, belföld- motiváció: 75 % Betegség 20 % Megelőzés 5 % Pihenés
7
Keresleti trendek Jellemző szegmensek
Gyógyturizmus Senior/idősebb korosztály Városban élők Közép- és felsőfokú végzettség Alacsony/átlagos jövedelmi szint Fejletlenebb régiók lakosai Wellness turizmus Középkorú/fiatal korosztály Nagyvárosiak Felsőfokú végzettség Átlagosnál magasabb jövedelmi szint Fejlettebb régiók lakosai, stresszelt életvitel Önmegvalósítók
8
A turizmus piaca, piaci összetevők
Kereslet-kínálat A piac: Mindazon potenciális fogyasztókból áll, akiknek közös szükségleteik ill. igényeik vannak, s ennek kielégítésére hajlandók és képesek is csereügyletekbe bonyolódni. Tágabb értelemben: Kereslet és kínálat találkozóhelye
9
Kereslet: Kínálat: Szabadidő Vonzerő Diszrécionális jövedelem Infrastruktúra Motiváció Szálláshely, étkezési lehetőség szórakozás, egyéb szolg. higiéné, biztonság vendégszeretet
10
A turizmus keresletének jellemzői: · Sokféle megjelenési forma
· Változékonyság · Komplexitás · Szezonalitás · Nagyfokú kockázat · Érzékenység gazdasági és politikai változásokra
11
A turizmus kínálatának jellemzői: · Sokféleség · „Láthatatlan export”
· Szolgáltatások nagy hányada · Komplementaritás, komplexitás · Romlékonyság · Bizonytalanság · Helyhez kötöttség · Merevség és eszközigényesség
12
· Fogyasztóorientált koncepció
Piacorientáció: · Termékorientált · Fogyasztóorientált koncepció (fogyasztó szükségleteinek kielégítése, fogyasztó megszerzése, megtartása, új/visszatérő fogyasztó)
13
Marketing management folyamata: Lehetőségek elemzése
Lehetőségek elemzése A célpiacok felkutatása és szelektálása A marketingstratégiák kialakítása Marketingprogramok megtervezése Műveletek megszervezése, végrehajtása és ellenőrzése
14
product-place-price-promotion
Marketingstratégia: Meghatározza azokat az átfogó elveket, amelyekre alapozva az üzletág teljesíteni kívánja célpiaci elképzeléseit. Alapvető döntéseket foglal magába, amelyek a marketing kiadására, eszközrendszerére és forrásainak szétosztására vonatkozik. Marketingmix: Azoknak a marketingeszközöknek az összessége, amelyeket a vállalat a célpiacokra vonatkozó tervek megvalósításához használ fel. 4P product-place-price-promotion
15
Piaci szegmentumok meghatározása,
célpiacok kiválasztása és termékpozicionálás Piacszegmentáció: a piac különböző csoportokra vagy vevőkre bontása (különböző marketingmixet igényelnek!) formái: geográfiai demográfiai (kor, nem, jövedelem) pszichográfiai (társadalmi osztályok, életstílus, személyiség) magatartás szerinti (indítékok, várt előnyök, márkahűség, attitűd)
16
körvonalak meghatározása Hatékony szegmentáció követelményei:
folyamata: kutatási szakasz elemzési szakasz körvonalak meghatározása Hatékony szegmentáció követelményei: Mérhetőség Méret (még elég nagy és nyereséges) Elérhetőség Kezelhetőség
17
-versenyelőnyök hansúlyozása!
Termékpozicionálás A vállalati image és érték tervezésének tevékenységét kínálja úgy, hogy a szegmentum vevői megértsék és méltányolni tudják, mit képvisel a vállalat a versenytársaival szemben. -versenyelőnyök hansúlyozása! Miben más a mi termékünk, szolgáltatásunk? (megszerezhető versenyelőnyök meghatározása és a legjobb előny kiválasztása)
18
Árpolitikai célok kiválasztása: · Túlélés
Az ár megállapítása: Árpolitikai célok kiválasztása: · Túlélés · A pillanatnyi nyereség maximalizálása · A pillanatnyi árbevétel maximalizálása · A forgalomnövekedés maximalizálása (piaci behatolásos árképzés) · A piac lefölözése (piaclefölöző árképzés) · Vezető termékminőség
19
Árérzékenységet befolyásoló tényezők: o Egyediség értéke
o Tájékozottság a helyettesíthetőségről o Összehasonlítás nehézsége o Költekezés mértéke (jövedelemhez mért alacsony kiadás) o Végső előny hatása (elérendő termék összköltségéhez képest alacsony kiadás) o Költségmegoszlás hatása (költségek egy részét más vállalja) o „Ember megy a pénze után” ( korábban megvásárol termékhez szükséges) o Ár-minőség hatás o Raktározási hatás
20
· Elismert érték (használat által megmutatkozó érték)
Az árképzés módja: · Haszonkulcs elv · Tervezett hozam · Elismert érték (használat által megmutatkozó érték) · Igazodó árképzés (piaci viszonyok!) · Ajánlatiár-jellegű árképzés Végső ár kiválasztása-Lélektani árképzés!
21
Árleszállítások és engedmények · Mennyiségi engedmény
· Funkcionális engedmény (viszonteladói) · Szezonális · Beszámítás
22
· Alacsony kamatú részletfizetés · Lélektani árengedmény
Promóciós árképzés: · Reklámár · Alkalmi ár · Pénzvisszatérítés · Alacsony kamatú részletfizetés · Lélektani árengedmény
23
Megkülönböztető árképzés: · Vásárlói szegmentumok szerinti árazás
· Kivitelezés szerinti árazás · Image-en alapuló árazás · Helyezkedés szerinti árazás · Idő szerinti árazás
24
Versenytársak reakciója az árváltozásokra: · Tartja az árat
· Részben javít az elismert minőségi jellemzőkön · Csökkenti az árat · Emeli az árat és javítja a minőséget · Olcsó áron versenyző terméket indít útjára
25
· Meghatározni a vetélytársak körét
Versenytársak · Meghatározni a vetélytársak körét · Információgyűjtés (céljukról, erős és gyenge pontjaikról, reakciójukról) · Információk elemzése (folyamatosan) · Egyensúly vevő és versenytársak között (nem szabad túl nagy hangsúlyt sem fektetni a versenytársakra!) piacorientált tevékenység!!!
26
Az idegenforgalmi keresletet és
kínálatot besolyásoló tényezők: · Szükséglet, motiváció · Idegenforgalmi adottságok Idegenforgalmi adottság Ø Természeti tényező ( vonzerő) Ø Kulturális (emberek múltja, jelene, életmódja, tradíciók) Ø Etnikai (barátok, rokonok, szülőföld meglátogatása) Ø Szórakoztató jellegű attrakció (élményparkok)
27
Fő probléma a marketingkutatók számára:
MOTIVÁCIÓ Fő probléma a marketingkutatók számára: -nemcsak a tudatos, látható motívumokat kell tanulmányozni, hanem a tudat alatti, latens ill. rejtett motívumokat is. A motiváció fogalma: A motiváció olyan belső állapot, amely meghatározott célok teljesítése irányába mozgatja az embereket, akik ezáltal céltudatos magatartást valósítanak meg. (Bauer-Berács)
28
Motívumok osztályozása:
· Elsődleges: ösztönös motívumok, fiziológiai alapszükségletek · Másodlagos: tanulás eredménye · Pozitív (vágyak, célok elérése) · Negatív ( nehéz, kellemetlen szituációk)
29
Motivációs elméletek: Maslow motivációs elmélete (piramis!)
Maslow motivációs elmélete (piramis!) Ø Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság Ø Biztonsági szükségletek: biztonság, rend, állandóság Ø Valahová tartozás: szeretet, ragaszkodás, csatlakozás Ø Elismerés: státusz, hatalom, siker, önbizalom, presztizs Ø Önmegvalósítás
30
(pl. luxustermékek, 5*-os wellness hotel)
Reklámok szerepe: lehet hangsúlyozni a termékek előnyeit fiziológiai, egyéb szempontokból (pl. luxustermékek, 5*-os wellness hotel)
31
Motivációs kutatások: Alapelv: a vásárlók nem termékeket és
szolgáltatásokat vásárolnak, hanem megoldásokat, melyekkel szükségleteiket kielégítik! A legalapvetőbb projektív technikák: 1. asszociációs technika-szótársítás (reklámok esetén, reklámszövegek és márkák vizsgálata: létezik-e negatív asszociáció) 2. kiegészítő technikák: a) mondatkiegészítés b) történetkiegészítés 3. Összetett technikák (képek, 3.személy alkalmazása)
32
A turistákat különböző motívumok (indítékok) késztetik utazásra.
A turisták motivációi A turistákat különböző motívumok (indítékok) késztetik utazásra. Turizmus különféle formái-eltérő kereslet-formák Egészségturizmus-turistái is hasonlóan gondolkodnak!!! Szükségletek, motivációk hasonlóak
33
Idő és elköltött pénzösszeg forrásai szerint:
Csoportosítás: Idő és elköltött pénzösszeg forrásai szerint: · Vakációs (saját szabadidő-saját jövedelem) · Hivatásturizmus Szabadidő eltöltésével kapcsolatos motivációk: · Üdülés · Pihenés · Kikapcsolódás · Túrázás · Emberi kapcsolatok ápolása · Egészségmegőrzés
34
· Sportrendezvények látogatása
· Szórakozás · Sportolás · Sportrendezvények látogatása · Oktatás · Tanulás · Kulturális célok
35
Hivatásturizmus motivációi:
(lehet ez a főmotiváció és a mellék-motiváció az egészségtudatosság!) · Üzleti tárgyalás · Konferencia · Szakmai kiállítás · Vásárok látogatása · Politikai tárgyalás · Tanulmányút · Stb.
36
Idegenforgalmi szektor oldaláról történő csoportosítás:
1. fizikai vagy fiziológiai motivációk (pihenés, üdülés, gyógyulás) 2. kulturális jellegű motivációk 3. emberi kapcsolatokkal összefüggő motivációk (konferenciák, rokonlátogatás) 4. emberi fantázia által előidézett motivációk (új élmény-wellness)
37
Maslow-féle szükséglet-hierarchia elmélet:
Fiziológiai motivációk: q Pihenés q Gyógyulás q Sport Pszichikai motivációk: q Kitörés a mindennapi elszigeteltségből q Szórakozás q Élmény iránti vágy
38
Társadalmi motivációk: q Barátok és ismerősök meglátogatása
q Vidámság, társasági kapcsolatok q Menekülés Kulturális motivációk: q Más országok, szokásaik, hagyományaik és nyelvük megismerése q Művészeti érdeklődés q Utazás vallási okokból
39
Státusz-és presztizs-motivációk:
q Személyes kibontakozás (képzés és továbbképzés) q Elismerés és értékbecslés iránti vágy
40
A fogyasztói/vásárlói magatartás
Egyre gyakoribb a magatartás alapján történő szegmentálás Vizsgálni kell a vásárlói magatartást egyes termékekkel szemben Cél: vásárlói típusok meghatározása Vizsgálati módszer: mélyinterjú, megkérdezés, fókuszcsoport-vizsgálat stb.
41
· Vásárlók egyre öntudatosabbak és függetlenségre vágyók
Jellemző tendenciák: · Vásárlók egyre öntudatosabbak és függetlenségre vágyók · Szokatlanul és nehezen felismerhetően viselkednek · Igénytelenek és igényesek is egyidejűleg · Érzelmek jelentősen befolyásolják · Státusz-szimbólumokat márkatermékek közül választják · A korszerű technika vívmányait élvezik, ugyanakkor a környezetvédelmet is egyre inkább preferálják · Új társadalmi csoportokat alkotnak (pl. fiatal öregek)
42
Minél gazdagabb egy nemzetgazdaság,
Tény: Minél gazdagabb egy nemzetgazdaság, annál összetettebb vásárlói magatartást fedezhetünk fel. Vásárlói magatartás alapján szegmentált csoportok pl: Ø Nem aktív-aktív vásárlók Ø Szolgáltatást igénylők Ø Hagyománykedvelők Ø Elszántan „mások” Ø Árérzékenyek Ø Átmeneti vásárlók Ø Kényelmesek Ø Felfedezők
43
Ø Tartózkodó optimista Ø Érzelemteli Ø Pesszimista-optimista
Ø Öntudatos érzelmes Ø Optimista Ø Csalódott érzelmes Ø Nagyvonalú presztizsvásárló Ø Bio/környezettudatos vásárló Ø Teljesítmény-ár vásárló
44
Magyar vásárlók vizsgálata is régóta folytatódik: termékspecifikusság jellemző legfőképpen (egyes terméket vagy szolgáltatást vizsgálják) Érdekes elemzés lehet pl.: wellness-szolgáltatások iránt fogékony fogyasztók magatartása!!!
45
A magatartást befolyásoló tényezők:
· Társadalmi, gazdasági környezet tényezői o Gazdasági keretfeltételek (pl. diszkrécionális jövedelem nagysága, mekkorák a beruházás jellegű vásárlások) o Fogyasztói index (gazdasági helyzet megítélése és az azzal kapcsolatos várakozás, munkanélküliséggel kapcsolatos várakozás, árak megítélése és a várakozás, háztartások pénzügyi helyezete és várakozásaik, nagyobb beruházások megvalósítása, tervezése, a takarékoskodás jelenlegi és jövőbeli megítélése)
46
o Társadalmi viszonyok (mennyire differenciálódik a társadalom)
o Társadalmi viszonyok (mennyire differenciálódik a társadalom) o Árak és árviszonyok o Jövedelmi viszonyok o Demográfiai jellmzők o Cégek marketingaktivitása (reklámok szerepe!) o Tömegkommunikáció o Divat
47
· Szűkebb szociológiai környezet tényezői
o Szubkultúra milyensége és nagysága –eltérő normák alapján működő csoport(homogén/zárt szubkultúra van-e) o Társadalmi szerkezet (felső-közép-alsó réteg) o A szerepek (nemi szerep, tulajdonított szerep..) o A státus (státusszimbólum) o Referenciacsoportok (értékeket ill. normákat képviselő csoportok) o Véleményvezetők o család
48
o Foglalkozás, iskolai végzettség, jövedelem
· Egyéni tényezők o Életkor, életciklus o Nem o Foglalkozás, iskolai végzettség, jövedelem o Életstílus o személyiség
49
A vásárlási döntések típusai: · Impulzusvásárlás
· Impulzusvásárlás o Tisztán impulzív vásárlás o Emlékezés hatására hozott impulzív döntés o Szuggesztív impulzusvásárlás (vásárló készül vásárolni, de nem ott és akkor, de kedvező alkalom van számára) o Tervezett impulzusvásárlás A vásárlás élményszerűségének növelésével növelhető az impulzusvásárlások száma! A fiatalabb vásárlók hajlamosabbak az impulzusvásárlásra
50
· Szokásokon alapuló döntések (vásárlói automatizmus)
o Szociális minták követése (pl. családi minta) o Egyszer meghozott döntés rögzülése miatt o Erős érzelmi érintettségnél-erős márkahűség alakul ki o Gyenge érzelmi érintettségnél „kvázi” márkahűség alakul ki (4-5 preferált márka) · Leegyszerűsített vásárlási döntés (vásárló nem él a rendelkezésre álló összes információval) · Az igazi problémamegoldó vásárlási döntés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.