Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 1 / 57 s 8. Vállalati információ-menedzsment © Dr. Dobay Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 1 / 57 s 8. Vállalati információ-menedzsment © Dr. Dobay Péter."— Előadás másolata:

1 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 1 / 57 s 8. Vállalati információ-menedzsment © Dr. Dobay Péter

2 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 2 / ICT és tervezés: Az ICT/IM stratégia, IT governance, Mo és EU stratégiák (ismétlés: eBusiness stratégiák) Vállalati információ-menedzsment Üzleti biztonság

3 Információfeldolgozás-támogatás: mit használunk?

4 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 4 / 57 A/ RENDSZEREK ÉS STRATÉGIA HA rissz-rossz összegzés, down-to-top AKKOR az IT/IR eredménye: - rossz hatékonyság - elmaradt lehetőségek Azaz: LEHET-E EREDMÉNYES, HATÉKONY IT/IR az üzleti stratégia átalakítása nélkül? NEM! A stratégia-készítés akkor szükséges, HA fennáll: versenytársak, szállítók/vevők alkuerejének erőteljes megváltozása üzleti célok és korlátok ütközése integráció hiánya, tranzakciós költségek és veszélyek tisztázatlan célok, drága IT/IR rendszerek változó prioritások, tervek konfliktusa az IT/IR-rel nem integrálható, új IT elemek kényszerítő hatása

5 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 5 / 57 IT stratégiai alapvetés JÓ CÉLOK: fenntartható, hosszú távon nyereséges, megtérülésre alapozott munkát kell célbavenni EGYEDI ÉRTÉKEK: a versenytársakétól különböző output ELTÉRŐ ÉRTÉKLÁNC: a többiektől eltérő tevékenységet kell végezni, vagy ugyanazt, de másképpen - ezért fognak bennünket választani LEÉPÍTÉS: meg kell szabadulni olyan termékektől, termék- tulajdonságoktól (!), szolgáltatásoktól, amelyek nem szolgálják a fentieket ILLESZTÉS: az értéktermelő folyamatnak kölcsönösen egymást erősítő elemekből kell állniuk. Ha másképp nem megy: partnerkeresés. FOLYAMATOSSÁG: Elkötelezetten dolgozunk a fenti értékeken, eközben egyes alkalmi kitérőkről le kell mondanunk, folyamatosan egyirányban kell haladnunk. A kockázatok mértékét partner-kapcsolattal, integrációval csökkentjük.

6 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 6 / 57 Az IR fejlesztést kiváltó tényezők érdekszféra IS/IT fejlesztés külső üzleti környezet külső üzleti környezet belső üzleti környezet belső üzleti környezet külső IR/IT lehetőségek külső IR/IT lehetőségek belső IR/IT környezet belső IR/IT környezet IR/IT stratégia jövőbeli alkalmazás-portfólió jövőbeli alkalmazás-portfólió + infrastruktúra

7 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 7 / 57 A belső IR/IT környezet tervezése  Informatikai infrastruktúra tervezése –meglévő hardver, –hálózati elemek, –rendszerszoftverek –üzemeltető személyzet –licenszek  Alkalmazás-portfolió tervezése –platformok –adatbáziskezelők –fejlesztőrendszerek –kommunikációs rendszerek –funkcionális rendszerek –biztonsági rendszerek

8 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 8 / 57 Stratégia : a szervezet jövőjére, a környezethez való alkalmazkodás módjaira vonatkozó céltudatos elképzelések és a megvalósításhoz szükséges intézkedések összessége. Informatikai stratégia: a vezetésnek azon eszköze, amellyel az informatikai komponenseket a szervezeti céloknak megfelelően alakítja, egy olyan terv, amely lehetővé teszi az informatikai tevékenységnek a szervezeti folyamatokba való integrálását és az informatikai erőforrások optimális kihasználását.

9 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 9 / 57 A hibás informatika-menedzselés igény összesítés, prioritások korlátok üzleti igények információkezelés „Stratégia”

10 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 10 / 57 Az üzleti és az informatikai stratégia összefüggései Üzleti stratégia - üzleti döntések - célok, irányok - változások IR stratégia - üzleti alapú - igény-orientált - alkalmazás-centrikus IT stratégia - tevékenységorientált - kínálatorientált - technológiaközpontú üzleti irány igények, prioritások infrastruktúra, szolgáltatások segíti az üzleti folyamatokat

11 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 11 / 57 A tervezés szintjei

12 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 12 / 57 Híres „stratégiai” esetek STRATÉGIAI jelentőségű információ - rendszerek: létrehozásukat informatikai stratégiai terv előzte meg!  Az American Hospital Supply Corporation jelentősen növelte értékesítését azzal, hogy ASAP néven online rendelésfelvételt vezetett be, minimalizálva a raktári szükségleteket  Az American Express kiterjesztette eladásait leányvállalatainál a kártya-üzletággal közös információrendszerrel  A Kodak az új termékekkel való piacralépés felgyorsítása érdekében olyan CAD rendszert alkalmaz, amelyben a konstruktőrök kölcsönösen hozzáférnek egymás kidolgozás alatt lévő terveihez. Ezáltal az új fényképezőgépek számos részegysége párhuzamosan tervezhető meg, ami az átlagosan 38 hetes termékfejlesztési időt közel felére csökkentette. (Hammer-Champy, 1993)  Ford alkatrészek EDI rendelése, a Frito-Lay mobil ügynökei, stb. Itth on:  Felére csökken az ügyfélforgalom az APEH-nél, az okmányirodában  A DIEGO nemzetközi piacra lépve MS Axapta-val 100 felhasználóval dolgozik (készletek, boltok, értékesítés, megrendelések, logisztika)

13 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 13 / 57 IT/IM „maturity stages”: which system to build in which period? Nolan / Gibson, 1974 Wiseman, 1985 Porter, 1990 Hirschheim,1992 Edwards, 1997 Corporate IT/IS development The “maturity” in IT/IS: budget, staff, etc. procrastinator learner innovator Initiation Contagion Integration Control stage Expansion Formalization Maturity stage questions no questions

14 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 14 / 57 Láttuk: A Porter-féle versenyerők és az IR elemzése stratégia-alakító lehet új belépők vevők helyettesítő termékek iparági belső verseny szállítók Alkuerő: csökkentsük ICT-vel Fenyegetés: emeljünk gátat ICT-vel Fenyegetés: hozzunk ki új termékeket ICT „töltettel”

15 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 15 / 57 A Porter-féle 5-Forces Model

16 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 16 / 57 Porter – elemzés: találjunk példákat az IT iparból! Piacra újonnan belépők: Veszélyezteti a pozíciónkat, ha: nincs franchise, márkahűség,; ha az elosztási csatornákhoz való hozzájutás egyszerű és olcsó; ha az üzletvitel másoktól függ; Erősíti a pozíciónkat: ha márkanévhez-jutás bonyolult, de fontos; ha korlátozott az elosztási hálózat; ha kemény szerződéses fegyelem kell a beszállítókkal szemben; Beszállítók általi fenyegetettség: Veszélyezteti a pozíciónkat, ha: egyedi igényünk van; tőkeigényes új beszállítót találni; Erősíti a pozíciónkat, ha: tömegterméket vásárolunk; az import könnyen elérhető; Vásárlók általi fenyegetés: Veszélyezteti a pozíciónkat, ha: egyes vásárlók hozzánk képest jelentős mennyiséget vásárolnak; ha sok a hasonló termék; ha sok a kihasználatlan kapacitás; Erősíti a pozíciónkat, ha: piacvezető pozícióban vagyunk; ha gyorsan nő a piaci igény; Meglévő konkurencia fenyegetése: Veszélyezteti a pozíciónkat, ha: nem ismerjük a versenytárs gondolkodását; ha piacvezető pozícióban vagyunk; ha bevezetett márkaneveink vannak; Helyettesítő termékek: Veszélyezteti a pozíciónkat, ha: a járulékos költségek alacsonyak; más szolgáltatásokhoz kapcsolható; ha az új termék bevezetése magas költségekkel jár; ha magas a fejlesztési költség; ha a fejőstehén pozícióban van a termékünk.

17 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 17 / 57 A response: IT strategy to achieve competitive advantage A1/ Product differentiation: microprocessor driven houseware, portable AV, computerized personal car, etc... A2/ Focused differentiation: PC for families, MS Office, software for kids and CAL purposes, mySAP, eStart suite-packages A3/ Linking with customers/suppliers home-banking, credit-cards, smartcards, e-shopping, customer web-portals, B2B, EDI, etc. A4/ Lower costs with IT/IS EDI, AOS, SWIFT, JIT mgmt, economies of scale... "A marketingesek hozzá voltak szokva ahhoz, hogy olyan széles kategóriákban gondolkodjanak, mint például 'a 18 és 34 év közötti felnôttek', vagy 'a 25 és 49 év közötti nők'. Manapság viszont az AmEx-nél egy tipikus felosztásba az olyan üzleti utasok tartoznak, akik az elmúlt hónap során külföldön drága ékszert vásároltak. Volt a vállalatnak olyan ajánlata is, amelyet mindössze húsz embernek postáztak." (Business Week, szeptember 5.)

18 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 18 / 57 A szokásos folyamat üzleti stratégia inforendszer - stratégia info-technológiai stratégia IT - személyzet: Menedzserek: „down-to-top”„top-down” Tipikus probléma: eltérő, de stabil, nagyértékű, kritikus rendszereket (egyesülés-felvásárlás!!) össze kell tudni kapcsolni. SOA: Service Oriented Architecture, több szállító „teszi össze” „best of breed” alapon a rendszert, „mindenki a legjobbat”, és ugyanúgy üzemeltetik!

19 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 19 / 57 Az IR-stratégia  Az informatikai stratégia nem más, mint egy alkalmazás-stratégiai terv: részei a –stratégiai rendszerterv, az alkalmazás- fejlesztési portfolió, - a „kereslet”, valamint –a technológiai (IT) terv, formalizált rendszermodellek, interfészek, szolgáltatások rendszere, - a „kínálat”.  A feladat: ez a terv üzlet-orientált, „BUSINESS-DRIVEN” legyen Michael Earl, 1989  Wiseman (1980): ez nem a szokásos MIS, hanem más; üzleti informatikai gondolkodás

20 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 20 / 57 Parsons (1983): az IT stratégiai hatásai  Termékek/Szolgáltatásokra a termék/szolgáltatás jellege a termék-életciklus hossza az elosztás gyorsasága  Piacokra gyakorolt hatás az igény nagysága a szegmentáció mélysége a földrajzi terítési képességek kiterjesztése  Az előállítás gazdaságosságára: a gazdaságos előállítás mértéke (pl. autók) rugalmasság és szabványosítás belépési korlátok

21 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 21 / 57 Scope and Context of IS and IT Strategies Business Strategy Business decisions Objectives and direction Business Change Where is the BUSINESS going? IS Strategy Business based systems Demand orientated Application-focused IT Strategy Activity-based Supply-orientated Technology-focused IT/IS impact What is required? How can it be delivered? Supports businessDirection for business Infrastructure & services Needs & priorities ALL THREE STRATEGIES HAVE TO BE SUCCESSFULLY INTEGRATED

22 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 22 / 57 Az IR/IT stratégia: input és output belső üzleti környezet külső üzleti környezet külső IR/IT környezet belső IR/IT környezet üzleti stratégia IR/IT stratégiai tervezés IR-strat: MIT? IT-strat: hogyan? igények szolgáltatások alkalmazási portfólió: MOST JÖVŐJÖVŐ IR/IT lehetőségek GIGO!

23 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 23 / 57 Az eljárás lépései: az üzleti környezet számbavétele BELSŐ, üzleti :  Küldetésünk, céljaink - nem „a hónap divatja” IT!  Tevékenységeink: mit, hogyan, folyamatok - az ezeket szolgáló IT architektúra  SWOT: a helyzet azonosítása  Fizikai struktúra és üzleti stílus KÜLSŐ, üzleti környezeti:  Az iparág, az ágazat helyzete, mozgása: az IT/IR szerepe mindebben  Helyünk a piacon, a verseny-környezet  Egyedi jelenségek, kényszertényezők

24 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 24 / 57 Az eljárás folytatása: az IR/IT környezet számbavétele KÜLSŐ, ICT környezeti: A várható új technológiák és hatásaik: rövid- és hosszú távon, kockázatokkal… A technológiák használata az ágazatban BELSŐ, ICT erőforrások: Létező vállalati rendszerek és a vállalkozáshoz adott értékük Az IR/IT vagyon és erőforrások: eszköz, jelen szolgáltatások, humán tőke, a jövő igényei? VÉGÜL: az inputok összegzése, elfogadása

25 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 25 / 57 Az IR/IT stratégiai tervezés irányítása: két megközelítés INFORMÁLIS TEVÉKENYSÉGEK:  IT/IR indíttatású javaslatok: - „ez most már kell nekünk”  a kreativitás kihasználása az innovációhoz + FORMÁLIS TEVÉKENYSÉGEK:  mindent formálisan dokumentálunk, megértetünk és elfogadunk - / +  formális projekt-menedzsment, minden szinten, ha a változások elérik a BPR szinteket+

26 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 26 / 57 Mitől lesz „jó” a tervezési munka?  Hogyan álljunk neki, kikkel, hogy pontosan azonosíthassuk az üzleti szükségleteket? MINDENKIre szükség lesz, „participatív” rendszerépítéssel kell dolgoznunk  Hogyan és mikor történjen fejlesztés? Irányítható, véges folyamatokat tervezzünk, megfelelő mérföldkövekkel, „megfogható” eredményekkel („outcome”), nem csupán kimenetekkel („output”) MEGGYŐZÉS, OKTATÁS, RÉSZVÉTEL

27 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 27 / 57 Gyakorlati problémák A „gazdálkodási egység” kérdése: az új IR/IT architektúrát egy elkülöníthető, definiálható, feltárható részrendszerre kell megfogalmazni (kiválasztás: a termékek, a vevők-szállítók, és a versenytársak halmaza alapján - „üzletág”) A szigetrendszerek jövője: rendszer-integrálás, adatmigráció, SOA Service Oriented Architecture (a szolgáltatás a lényeg, nem az ICT megoldás) Konfliktuskezelés szükségessége: a down-top IT stáb és a top-down menedzserek; a „közös” stratégia kényszerének feszültsége; egyedi IT érdek-érvényesítés veszélyei, stb. A szállítók folyamatosan felvásárolják egymást!

28 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 28 / 57 Az alkalmazások portfolió-elemzése: a siker környezete  A stratégia feladata: igények és válasz  Az alkalmazások jelene és jövője üzleti kockázati tényező: vezetői döntést igényel  McFarlan: osztályozzuk az esetleges „IR/IT mix” elemeit, egységes szemléletben – készítsünk „alkalmazási portfoliót”, elemezzük!  Ezután: lehetőség a konstruktív team-munkára, a döntések előkészítésére, helyzetek és trendek felismerésére.

29 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 29 / 57 IR alkalmazási portfolió stratégiai elemzése: vezetői feladatok STRATÉGIAI: kritikus az üzleti stratégia szempontjából pl. EDI, OLTP, OLAP SOKAT ÍGÉRŐ: fontos lehet a jövő sikerei szempontjából pl. DSS, ES, e-business KISZOLGÁLÓ, TÁMOGATÓ: értékes, de nem kritikus, egyedi alkalmazások e.g. SOP, bér, , stb. KULCS-SZEREPŰ, MŰVELETI SZINTŰ: a jelen sikerek hátterét adja pl. TPS, MIS, MRP Feladat: tájékozódás, elemzés Feladat: döntés, ráfordítás, indítás Feladat: hatékony működtetés Feladat: a „kutyák”, hadd menjen McFarlan, 1989, Edward, 1997 v.ö.:„BCG”: problémás gyerek, csillag, fejőstehén, kutyák

30 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 30 / 57 1/ „Stratégiai” alkalmazások  új ötlet, technológia - kockázatok!  egyéni kezdeményezés (új ember? oktatás? kiküldetés? ipari kémkedés?)  probléma: az érték demonstrálása MÓDSZER:  prototípus-fejlesztési eljárások  szakértelem importálása  a döntés sürgetése: elvetés, vagy továbbfejlesztés - kevés kockázati tőkével!

31 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 31 / 57  a piac és a versenytársak nyomása, kívülről: válaszidők, vevőkapcsolat, stb.  stratégiai vállalati célok kiszolgálása MÓDSZER:  gyors fejlesztés, stabil üzembe helyezés  felsőszintű beruházási döntések, támogatás  előnyszerzés, majd rugalmas fejlesztési taktika 2/ Sokat ígérő”alkalmazások

32 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 32 / 57 3/ „Kulcs-szerepű” műveleti alkalmazások  gyorsabban, pontosabban, eredményesebben, hatékonyabban csinálni azt, ami van  integráció, biztonságos együttműködések  kritikussá váló üzleti tevékenységek támogatása MÓDSZER:  magas minőségű IR/IT megoldások, szállítók  költség/haszon elemzések, bizonyító erővel  objektív kockázat-elemzés, megfontolt, biztonságos fejlesztés

33 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 33 / 57 4/ „Kiszolgáló” alkalmazások  hatékonyabb, eredményesebb munka  lokális, nem-kritikus megoldások fejlesztése  külső kényszer (pl. hatóság), „megúszni minél olcsóbban” MÓDSZER:  minimál-költségű, „még elmegy” megoldások  korszerű, de alacsony szintű üzemeltetés  csak kipróbált alkalmazások a fejlesztésben  szigorú pénzügyi kontroll, szűk költségvetés

34 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 34 / 57 Az eltérő kezelés jelentősége az alkalmazási mátrixban StratégiaiSokat ígérő a ráfordítás a szervezet a technológia a módszerek az alkalmazás KiszolgálóKulcs-szerepű Az alkalmazás helyzete időben változik! Eltérő:

35 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 35 / 57 Strategy types by Michael Earl, 1989:  Technology led: focus on architectures, resources, carried out by IT specialists  Method driven: consultants, analysing needs of business processes, „engineering” philosophy, top-down  Administrative: main objective is to establish IT capital and budget, by collecting priority lists from users  Business led: functional business plans, identifying most critical points for IT/IS  Organisational: IT/IS investments are derived from strategic business objectives, agreed by senior management Create an IS/IT strategy!

36 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 36 / 57 Készítsünk IR/IT stratégiát!  Átfogó stratégia-típusok (Parsons, 1983, HBS): –központilag tervezett, beépülő, felsőszintű –élenjáró, K+F jellegű, kockázatos –szabadpiaci, outsourcing-versenyeztető –monopolizált, központosított, „szolgáltató iroda” –szűk erőforrások, pénzügyi szigor, belső verseny –az IR/IT „szükséges rossz”, de (pl.jogilag) kötelező

37 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 37 / 57 A brit Central Computer and Telecomm. Agency és az Informatikai Tárcaközi Bizottság ajánlásai  Bevezetés: cél, alapadatok, CEO Summary  A jelenlegi belső és külső környezet  A jövőbeli környezet  A jelenlegi informatikai környezet elemzése  A várható IT/IR fejlődés, koncepciók  Előrelépés, forgatókönyvek elemzése  A stratégia-készítés és kivitelezés terve (Gábor et al.)

38 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 38 / 57 Érdekhordozók, résztvevők a „Strat IR Tervezés” folyamatban  FELSŐVEZETŐK Vállalati stratégia képviselői. Kezükben a pénz és a hatalom. Nincs IT tapasztalatuk. IM gondolatkör, szervezet-elemzési tudásuk és szándékaik hasznosíthatóak. Költség-alapú szemlélet a döntésekben. Rouhonen, 1991, J of SIS

39 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 39 / 57  FELHASZNÁLÓK, KÖZÉPVEZETŐK Az üzleti egység szintjén gondolkodnak. Gyakorlott implementálók. Erőteljes hatás a munkahelyi megvalósításra, ellenőrzési szemlélet. Kevés IT tapasztalat, de beleszólnak a rendszertervezés során. IR szolgáltatások költségeire és egyéb erőforrás-igényére figyelnek. Jól használhatók a stratégia-alkotásban. Érdekhordozók a SIRT folyamatban

40 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 40 / 57  IT VEZETŐK Technikai szakértelem, IT/IR beható ismeretek, szakzsargon, dinamizmus, újdonságkeresés. Kooperációval döntésekbe bevonhatók. IT architektúra-döntéshozók. Minden IR fejlesztési fázisban tapasztaltak. Naprakészek az IT elemeiben. A stratégia-készítésben ők a megvalósíthatósági kontroll letéteményesei, bár torzulások lehetségesek. Érdekhordozók a SIRT folyamatban

41 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 41 / 57 A Magyar Információs Társadalom stratégia Célok: - életminőség javítása - versenyképesség - csatlakozás az eEurope akciótervhez Módszer: - alapdokumentum, MITS, NFT - beavatkozási területek - főirányok - célok, ágazati stratégiák - KKP Központi Kiemelt Programok - folyamatos MITS kontroll

42 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 42 / 57 A MITS főbb célkitűzései „Az információs társadalomba való átmenet a FOLYAMATOK és SZOLGÁLTATÁSOK korszerűsítésével, ICT megoldásokkal” Beavatkozási területek: Tartalom és szolgáltatások (Gazdaság, Közigazgatás, Kultúra, Oktatás, Egészség, Környezet) Infrastruktúra (szélessáv, elérési lehetőségek, közcélú elérés) Tudás és ismeretek Jogi és társadalmi környezet valamint Kutatás-fejlesztés és Esély-egyenlőség Programok: Kiemelt Központi Programok (KKP: lásd fent) Ágazati Kiemelt Programok (ÁKP: pl. eKormányzat, Egészségbiztosítás, Nyugdíj, Közlekedés, Felsőoktatás, Közháló, Elektronikus aláírás, stb. ) Ágazati Programok (minisztériumok)

43 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 43 / 57 Az eEurope Program „ eEurope is part of the Lisbon strategy (2002) to modernise the European economy and to build a knowledge based economy in Europe with improved employment and social cohesion by 2010, and thus it is one of the main instruments to build an “Information Society for All”.  The mid-term review of eEurope was adopted in February 2004 and endorsed by the spring 2004 Telecom Council.  Actions: Public services online – eGoverment – eLearning – eHealth Services – eBusiness – eInclusion – Security – Broadband – Benchmarking - Funding

44 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 44 / 57 eEurope programok  lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52002DC0263:EN:NOT   Warsaw (Poland) conference in May, 2000, Central and Eastern European “candidate” countries agreed to launch an "eEurope-like Action Plan" (eEurope+)  0_vol_2.pdf Brussels, Commission Staff Working Document 0_vol_2.pdf  Mark Wheeler: The ICT labour market: Where agendas collide; Technology & Business Magazine 18 October 2005; see at market-Where-agendas-collide/0, , ,00.htmTechnology & Business Magazine   Tanulmányozzuk az eEurope programokat az EU szerveren!

45 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 45 / 57 Példa: eKözigazgatás  „Elektronikus kormányzati Központ”, MeH irányítja  Az E-Kormányzat Operatív Bizottság (EKOB) feladata az eEurope Közigazgatás 12+8 akciójának végrehajtása: pl. SZJA bevallás, munkaügyi ügyek, TB, okmányirodák, stb.  Common List of Basic Public Services CLBPS, 1-4 szint: 1. az információ a Weben látható: „hogyan kell adózni” 2. Online letöltési lehetőség (dokumentumok, formok) 3. Egyutas feltöltés: kitöltött formok továbbítása, pl. adó 4. szint: kétirányú dialóg tranzakció, pl. adófizetés  EU TESTA trans-european szélessávú adminisztrációs hálózat + hazai szélessávú gerinc (kizárólagos használat!)  EU IDA Interchange of Data between Administrations: EU szintű kormányzati adatcsere hálózat, egységes back-office  Kormányzati Portál, Ügyfélkapu, eMagyarország, eEU-konform Közigazgatási Eljárási Törvény KETKET  eKözigazgatás Stratégiai terv elemei: alapinfrastruktúra kiépítése - e-szabályozás bővítése - e-hatékonyság építés - e-szolgáltatások - e-kultúra fejlesztés - EU integráció

46 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 46 / 57 Ismétlés: az e-Stratégia!  Nézzük át még egyszer, hogyan lehet nekiállni  Mi az,ami azonos elvek alapján mehet  Mi az, ami új, különleges  Emiatt milyen másfajta erőforrások (szaktudás, munkaerő, szolgáltatás, ICT infrastruktúra, stb. ) szükséges  Hogyan lesz ebből pénz, pluszpénz, nyereség?

47 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 47 / 57 e-business, e-Stratégia? Brochure-ware Customer interaction Transaction enabler 1:1 relationships Real-time organisations COIN COIN: Community of Interest Network Allied Signal Hewlett Packard GE’s TPN Cisco, eSchwab Onsale, eBay VerticalNet Hartman Fig.1. Az Internet-használat fejlődése

48 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 48 / 57 Kalakota: Főbb trendek, az e-Business hajtóerői  vevők  e-Service  szervezet  alkalmazottak  vállalati technológia  általános technológia gyorsabb kiszolgálás bővebb önkiszolgálás nagyobb termék-választék integrált szolgáltatások integrált értékesítés és szolgáltatások folyamatos vevőtámogatás rugalmas, kényelmes szolgáltatások a folyamatok átláthatósága outsourcing gyártás kihelyezése, újfajta szerződések virtuális disztribúció, “nagykereskedelem” kevesebb, de kvalifikáltabb munkaerő értékes belső stáb megtartása integrált alkalmazások multichannel integráció middleware megoldások, szolgáltatókkal “drótnélküli” web-alkalmazások kézi számítógépek infrastruktúrák konvergenciája Application Service Providers, ASP ADJUNKPÉLDÁKAT!ADJUNKPÉLDÁKAT!

49 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 49 / 57 Szervezeti megoldások Elkezdjük “új csatornaként”, és elérkezünk az üzlet teljes átalakításáig E-Channel E-Portal B2C Tiszta E mindenben Click&Brick E-Market B2B az értékesítés hatékonyságának növelése e-értékesítési formák e-fizetési megoldások a hagyományos üzleti területek átalakítása új közvetítő szerepek új SCM formák a vevő mindenhol a “E”-t keresi az üzlet újraszervezése e-alapokon új szervezeti struktúrák a virtuális /e-bus megoldások érdekében

50 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 50 / 57 Szervezeti változás: a digitális üzlet E-Business minták (pattern): szervezeti alapvetés E-Business modellek: stratégiai keretrendszer E-Business megoldások (design): mit kell megtenni? Milyen új lehetőségeket látunk: piac, vevők? Hogyan változik a makro-business környezet? Milyen digitális technikák alkalmazása jellemző a mi iparágunkban? Vannak standardnak tekinthető új modellek? Milyen folyamatokat kell átalakítanunk? Készen áll a szervezet az e-átalakulásra? Készen áll a menedzsment a változásra? Kik lesznek az (új) vevők? Mit tudunk nekik nyújtani? Mennyit fognak ezért fizetni, miből fogunk élni? Hogyan szerezzük és tartjuk meg őket? Hogyan szerezzünk/tartsunk meg új embereket?

51 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 51 / 57 e-Stratégia alapkérdés: Net-Readiness? Vevők igényei technológia Szervezeti hajtóerők Üzleti okok Szervezeti célok E-Business tervezés Aggregált e-Bus és üzleti tervek Egyedi projektek és alkalma- zások Technológiai-innovációs IT stratégia Vevő-piac üzleti stratégia Hajtóerők -stratégia - akciók

52 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 52 / 57 A vállalati Net-Readiness pillérei (Hartman)  Vezetés e-business kezdeményezések? Felsővezetés? Vízió, munkamenet- tervek?  Irányítás Szerepek, felelősségek? Döntéshozatali eljárások e-business ügyekben? Finanszírozás? Mértékek, mérési eljárások e-bus akciókra? Hajtóerők?  Kompetenciák Hogyan állunk a gyors változásokkal? Implementációs és technikai felkészültség? Internet stratégia? Eddigi tapasztalatok? Partnerek mire használhatók?  Technológia Meg tudjuk venni egészben? IT architektúra? IT/IM szervezet és staff? Vannak jó képességű emberek? Rugalmas megoldások? Testreszabás?

53 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 53 / 57 (The „pocket-size” Roadmap)  DEFINE WHY YOU'RE GOING ONLINE „for traffic”; „for more revenue”; „for new revenue model”; „for develop the COIN”, etc.  CONSIDER THE CONSUMER Reaching a younger group – how? Keeping former aged customers – how? Same staff to work with Web-customers?  LEARN FROM THOSE WHO HAVE GONE BEFORE A lot of SMEs have already jumped into the Web by renting out their systems – and you?  LOOK AT ALTERNATIVE REVENUE MODELS Partnering, a new product, a marketing campaign…  ENTICE ADVERTISERS A small site should attract niche audiences. Give them a content, a COIN, traffic data.

54 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 54 / 57 Az informatikai stratégia tervezése  célok, a környezet meghatározása  fejlesztés  értékelés, döntés  megvalósítási terv  stratégia-felügyelet

55 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 55 / 57 Összefoglalás  „A stratégia a szervezet jövőjére, a környezeti alkalmazkodás módszereire vonatkozó céltudatos elképzelések, valamint a megvalósításhoz szükséges intézkedések összessége.” Gábor et al., 1997  „Az IT használatából eredő kudarcok fő oka a rossz üzleti vízió és a sokkal jobb IT konfliktusa.” Peter Keen

56 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 56 / 57 Kulcs-szavak Üzleti és IT stratégia – A benchmarking szükségessége – Hogyan és milyen stratégiát kell építeni? – Nolan érettségi állapotai – A McFarlan mátrix: az alkalmazási portfolió szerepe - Porter és az IT – EU és más stratégiák

57 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 57 / 57 Web-források: ICT industry   Hungary:  pdf pdf   _1_1_1_1,00.html# _1_1_1_1,00.html# 

58 Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 58 / 57 TERMÉKEKSZOLGÁLTATÁSOK Forrás : [EITO 2001] TOVÁBBÍTÁS TARTALOM Irodaaut 10 Műsor- szórás, posta 105 Számítógép HW, SW, OW szolgáltatások 212 Mrd€ Média 244 Mrd€ Távközlés 254 Mrd€ Online üzleti szolg. adatbázis, vásárlás, hirdetés, marketing 189 Szór. elek- tronika 77 Melléklet: Ny-Európai információs piac, 1091 Mrd €, 1999 Tk: 254 Mrd€ IT: 222 Mrd€ ICT: 478 Mrd€ + 10%/év Dr. Sallai Gyula, BME


Letölteni ppt "Információ-menedzsment/ Dobay 8. előadás GINFO 2010 ősz 1 / 57 s 8. Vállalati információ-menedzsment © Dr. Dobay Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések