Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1 7.29. Kontroling gyakorlata a.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1 7.29. Kontroling gyakorlata a."— Előadás másolata:

1 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Kontroling gyakorlata a szállodában „Kontrolling” 1.Kontroling elmélet „Elméleti kontrolling” 2. Szállodai kontroling elmélete „Kontroling relevancia” 3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 4. Kontrolling a speciális területei „Kontroling normatívák” 5. Kontrolling speciális területeken „Minőség” 6. Inspiráció„CBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Kimutatások” 8. Ellenőrző kérdések „Önértékelés”

2 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 2 1.Kontroling elmélet „Elméleti kontrolling” 1.1.Kontroling célja Vezetés koordináló, reagáló, adaptációs készségét fenntartani a célok elérése érdekében Szervezet gazdálkodási kockázatát csökkenteni 1.2. A szállodai kontrolling feladata Koordinálja információkat, ellenőrzést, tervezést a környezet változásainak figyelembe vételével

3 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 3 2. Szállodai kontroling elmélete „Kontroling relevancia” 2.1. A kontrolling tevékenység síkjai Tulajdonosi sík Vezető sík Dolgozói sík 2.2. Szállodai kontrolling tevékenységei Normatívák kialakítása Mérések Elemzés 2.3. Kontrolling helye a szervezetben Irányító és irányított alrendszerek Irányító, de információ összegző és döntés előkészítő

4 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 4 3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 3.1. Szállodai kontrolling relevancia Alaptevékenységek Általános tevékenységek Kiemelt területek Minőség Biztonságvédelem Tervezés Kiemelt munkafolyamatok A tevékenységek közvetlen költségei, az összes üzemeltetési költség 60%-át elérik. A stratégiai tervezés középtávú célkitűzéseket jelenti. A jövőkép alkotás szabadság foka magasabb, mint az éves tervekké. A futurisztikus jövőképalkotás bátrabban határozza meg a pozíciókat, mint az előrevetítés a trendalkotás.

5 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 5 3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 3.2. Szobakiadási tevékenység kiemelt kontroling területei Bevétel Fizetési garancia Bevételgazdálkodás, Fizetési garancia, Fizetőképesség Kedvezmények, grátiszok Egyedi kedvezmények Levonások, sztornók, javítások Vendéganyagok Vendéganyagok, No-show politika, Szobatakarítási jelentések Reggeli Reggeli, Napi vezetői jelentések

6 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 6 3. Kontroling a gyakorlatban „Üzemeltetési kontroling” 3.4. Kontrolling a vendéglátásban Bevételek Számlázás, Levonások, Reprezentáció Árukezelés Megrendelés, Könyvelés Leltár Készletek, Leltározási sajátosság Anyagfelhasználás Napi vezetői jelentések 3.5. Szállodai kontrolling a specializáció területén Hasonló mint vendéglátás

7 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 7 4. Kontrolling a speciális területei „Kontroling normatívák” 4.1. Pénzgazdálkodás Bank Banki beszolgáltatás, Banki tételek a jóváírások és terhelések Szállítók Szállítói utalások, Hitelkártyák kezelésének szabályai Valutaváltás Vevők Hitelezési politika 4.2. Szállodai kontrolling tevékenység a munkaügyi területen Létszám Bér Alvállalkozók

8 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 8 5. Kontrolling speciális területeken „Minőség” 5.1.Számítástechnika 5.2. Biztosítás 5.3. Beruházás 5.4. Szállodai kontrolling tevékenység a minőségbiztosítás területen Minőség Vendégpanaszok kezelése Vendégkérdőív

9 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 9 6. Inspiráció„CBL” 6.1. Formalizált kontroling előnyei Rendszeres, rögzített eljárások, rendszeresség, kötelezettség Kötelességtudat 6.2. Monetáris és naturális normatívák Eltérő normatívák előnyei és hátrányai a gyakorlatban

10 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Gyakorlati foglalkozás témaköre „Kimutatások” 7.1. Gazdálkodás esszenciája és kimutatások Virtuális szállodák összevetései

11 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Ellenőrző kérdések „Önértékelés” 1.Ismertesse a szállodai kontroling általános célját, feladatait és helyét a szervezetben 2.Ismertesse a szállodai kontroling síkjait és tevékenységeit 3.Indokolja a kontroling gyakorlati alkalmazásának területeit relevancia alapján 4.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a szállás területén 5.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a vendéglátásban 6.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a pénzügy területén 7.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a munkaügy és kockázat kezelés területén 8.Mutassa be a szállodai kontroling gyakorlati tevékenységeit a minőség, a vendégpanasz és vendég kérdőívek területén

12 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 12 „szállás tevékenység kontroling feladatai” (bevétel, vendégadat, reggeli) Bevétel: Fizetési garancia, kedvezmény adása, levonás és sztornó igazolása Vendégadat: számla, aláírás, no-show, HK jelentések eltérései Reggeli: adag és ár egyeztetés, eltérés indoklás, napi vezető jelentések aláírásának ellenőrzése „minőség kontroling feladatai” A feladat releváns tényező a vendéggel érintkező munkafolyamatok és formalizált ellenőrzések miatt. Eszközök megléte, állapota tekintetében lista kerül összeállításra., melynek formalizált ellenőrzése rendszeres. Az ígéretekben és kiajánlásokban és a valóságban meglévő választékok rendszeres összevetése a szálloda minden területén. A vendég elvárások alapján kialakított és munkafolyamat rendszeres felülvizsgálata a minőségbiztosítás egyik alappillére. A feltárt eltérések elemzése és megszüntetésükre irányuló akció tervek elkészítése lehetőséget azonnali beavatkozásokra vagy ha szüksége eszközpótlásokra.

13 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 13 Kérdés Köszönöm

14 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 14 adaptációs vezetés koordináló készségeit fenntartani célok elérése érdekében Szállodai kontrolling célja reagáló Szervezet gazdálkodási kockázatát csökkenteni

15 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 15 Belső ellenőrzési alapelvei Eszközök védelme Hatékony működés elősegítése Pontos és megbízható adatnyilvántartás Üzletpolitikai törekvések végrehajtásának segítése Szállodai kontrolling alapjai

16 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 16 Koordinálja környezeti változások információt ellenőrzést tervezést cél orientáció Szállodai kontrolling feladata

17 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 17 vezetés tulajdonosok egyedi és egységre vonatkozó adatok részletes kidolgozott V I R dolgozók egyszerű érthető éves beszámoló Szállodai kontrolling síkjai

18 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 18 mérés normatívák kidolgozása elemzés normatívától + - eltérés egység szintjén rendszeresen monetáris eltérés oka egyszeri trend javaslatok szinten tartásra Szállodai kontrolling tevékenységei naturális jövedelmezőség költségszintek megtérülések likviditás kintlévőség fajlagos energia egy szobára jutó mosatás egy vendégre jutó víz használat Normatíva releváns és mérhető legyen

19 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 19 szállás vendéglátás munkaügy pénzgazdálkodás információs technológia Alaptevékenység Általános tevékenységek Szállodai kontrolling relevanciája Speciális tevékenység minőség – kockázat - tervezés munkafolyamat szabályozása mint normatíva Kiemelt munkafolyamatok áru, pénz, vendég rendelés, átvétel, felhasználás, elszámolás kötelezettség vállalás

20 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 20 reggeli adatok bevétel szállás kp, kártya, utalásFizetési garancia Szállodai kontrolling a szobakiadás területén Kedvezmények - grátiszok Levonások – sztornók, javítások Szoba takarítási jelentések Reggeli elszámolások Napi vezetői jelentések Vendéganyagok No - show ki, kinek, engedély aláírás, magyarázat vendég aláírás, számla politika, követés HK - FO egyezés egyeztetés, indoklás rutin, aláírás, elemzés

21 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 21 leltár árú bevétel vendéglátás rendelés, számlázásSzámlázás Szállodai vendéglátás kontroling Bár számlázás Levonások - sztornók Könyvelés Készlet Napi vezetői jelentések Grátiszok - reprezentációk Megrendelés – árú átvétel rendelés, ellenőrzés aláírás, magyarázat aláírás, indoklás funkciók szétválása ár, utalási határidő egyeztetés, indoklás leltárak elemzése kimutatások, vételezés raktárak zárása selejtezés, veszteség Leltár Anyagfelhasználás

22 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 22 vevők szállítók bank Pénzgazdálkodás pénztár - ellátmányBevételek Szállodai kontrolling a pénzgazdálkodásban Banki beszolgáltatás Szállítói utalások Valutaváltás Hitelezési politika Banki tételek Hitelkártyák bevétel - bank függő tételek ellenőrzése kp vásárlás - bér kifizetés fizetésnél jogosultság árfolyam kiírás Hitelképesség - előleg Határidő - felszólításokÁtutalásos számlák követése Cash

23 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 23 Munkaügy szerződés - jog - zárt rendszerLétszám Szállodai kontrolling munkaügy és kockázat Bérpontosság–ellenőrzés-egyezés Alvállalkozókszerződés - jog - bejelentés Számítástechnika Fizikai biztonság Mentések Kockázat Felügyelet felelős személy - hibák zártság - tűz - jelszavak - csatlakozások - jogosultság - rendszer vagyon - felelősségiBiztosítás Beruházás kötelezettség vállalás - folyamat - kifizetés

24 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 24 Minőség ígért színvonal lista több száz tétel Eszköz Szállodai kontrolling minőség (vendég panasz és kérdőív) Választék Válaszolni Vendégpanasz Értékelni ellenőrzés Innováció – fejlesztésÖsszegezni Folyamateltérés – akcióterv Figyelembe venni Valamire sokszor tény Évi 1–40, 35% szoba, 25 számla, 20 személyzet, 10 szolgáltatás, 5 egyéb, 5 környezet, EU fogyasztó védelem Vendég kérdőív


Letölteni ppt "Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Kontrolling a szállodákban” Dr. Juhász László PhD – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1 7.29. Kontroling gyakorlata a."

Hasonló előadás


Google Hirdetések