Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus"— Előadás másolata:

1 Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus

2 Fogalmak I. : Menedzser Megbízó-ügynök/megbízó-megbízott

3 Menedzser A tulajdonos céljait, illetve a saját maga által kitűzött célokat más emberek munkáján keresztül éri el, így az ő teljesítménye is a beosztottak erőfeszítésén múlik. Menedzseri funkciók

4 Menedzser szerepe: 1. misszió közvetítése, képviselete 2. összefogás beosztottak, egyéb 3. ösztönzés erkölcsi példamutatás, szavakkal, szankciók révén 4. munkatervek

5 5. stratégiaalkotás rövid-, közép-, hosszútáv 6. kommunikáció éreztesse az egyenrangúságot, tiszteletet, legyen egyértelmű, konkrét, következetes, teremtsen bizalmat 7. ütközőfal piac - belső világ között; tulajdonos – munkavállaló, illetve mvói érdekképviseleti csoport között

6 8. felelősségvállalás a csoport döntéseiért, munkájának minőségéért 9. beosztott reakcióinak (is a ) jóslata 10. beosztottak, kontra tulajdonosok érdekeinek képviselete 11. emberközpontú szemlélet 12. megfelelő embert a megfelelő helyre 13. konfliktuskezelés

7 Menedzser, ahogy kívülről látszik… Bipartit

8 Menedzser a mindennapokban… Multilaterális (Reklamáció, elmaradt teljesítmények, panasz, késés, érdekvédelmi követelések stb. )

9 Megbízó-ügynök elmélet Jensen és Meckling (1976); Fama (1980) Alapfeltételezés: Racionálisan cselekvő, önérdekkövető egyének. Lényege : o lyan ösztönző -ellenőrző rendszer (hiánya esetén meghiúsulhat a szervezeti cél) kiépítése, amelynek köszönhetően érdekükben áll a megbízó céljainak megfelelő cselekvés. Tipikus: lazsálás Menedzser feladata: Az egyének reakcióinak jóslata Ösztönzőrendszer kiépítése

10 Preferált: Erőfeszítések (=költségek) csökkentése, Vállalt kockázatok csökkentése Haszonmaximalizálás

11 Ha a megbízó a tulajdonos, az ügynök a menedzser…

12 Részvényesek problémája: a menedzser ellenőrzése nagy+diffúz a részvényesek csoportja – kooperáció nehéz potyautas-szindróma Igazgatótanács: - jelölőbizottság - esetleges jogi korlátok

13 Menedzser: problémája: kivásárlás veszélye (tőkepiaci verseny, ami egyébként külső kiigazító tényező) eszköze a haszonnövelésre: hatékonynál nagyobb méretnövekedés Ha a megbízó a menedzser…, hierarchia Barnard (1938) erkölcsi példa Ha a megbízó a szakszervezet… szervezet a szervezetben kapott hatalommal élés és visszaélés (pl.: régi, volt vezetők)

14 Összefoglalva: H ierarchikus rendszerben relatív h atékonyság érhető el a megfelelő szankciók és ösztönzők (pl.: Ford – 5 dolláros napi bér), rendszerével illetve erkölcsi példamutatással.

15 Megbízó-ügynök elmélet 1. Azonos vagy eltérő célok? 2. Profitmaximalizálás? 3. Piaci részesedés? 4. Technológiai újítás? 5. Fenntartható működés? 6. Szervezeti kultúra, munkaviszonyok? 7. Szabálykövetés? Jogszerűség?


Letölteni ppt "Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus"

Hasonló előadás


Google Hirdetések