Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. 07. 18. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék1 Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. 07. 18. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék1 Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő."— Előadás másolata:

1 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék1 Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul a szervezet céljainak eléréséhez. Minden vállalat szervezet.

2 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék2 a., Egyszerű struktúra Kisvállalkozás, döntések az ügyvezető kezében. Dinamikus környezet. Egyedi termékek, gyors reagálás. Versenyképesség. Működésüket kevés szabály korlátozza. Informális adat- és információáramlás. Önálló PC-k, kis lokális hálózat. Irodai programcsomagok. (egyéni munka támogatása)

3 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék3 b., Funkcionális struktúra Hierarchikus felépítés, a vállalat funkcionális területeihez igazodik (lásd korábbi ábra). Előny: a hatáskörök, felelősségek megosztása világos. A hasonló munkakörű alkalmazottak könnyen kommunikálhatnak. Hátrány: látásmód beszűkülés, a szervezet egésze nem látható át. Inf. rendszer: központosított, rendszer mainframe terminálokkal vagy lokális hálózat szerverrel. Vertikális információ áramlás.

4 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék4

5 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék5 c., Termék szerinti struktúra Több telephellyel rendelkező cégek, nagyvállalatok A szakemberek egy-egy termékre specializálódnak (előny) Párhuzamos fejlesztések, magasabb költség (hátrány) Az egyes részlegeknél saját információs rendszer lehet

6 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék6 d., Mátrix forma

7 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék7 -Előző kettő ötvözete -Kettős: funkcionális és termék szerinti felügyelet -Előny: rugalmasság (új termék) több szakember -pl: nagy autógyárak, tanácsadó cégek -Komplex információs rendszer -Több irányú felelősségvállalás -Horizontális és vertikális információáramlás decentralizált rendszer

8 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék8 e., Bürokratikus struktúra Szigorú szabályok, előírások Hatásköri hierarchia Funkcionális munkamegosztás (az egyén felelőssége és tevékenysége megha- tározott) Az ügyfelek és az alkalmazottak (szakmai felkészültség) személytelenek Bank, közigazgatás, katonaság Szervezeti kultúra: közös ideológiák, filozófiák, értékek, hitek, feltételezések, elvárások, hozzáállások és normák együttese a vállalaton belül. Az információs rendszernek alkalmazkodnia kell a szervezeti kultúrához!

9 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék9 Információ és döntéshozatal A vállalati információs rendszerek célja, hogy támogassák a döntéshozatalt, ellássák a menedzsereket a döntések meghozatalához szükséges információval. Adat, információ. AdatFeldolgozásInformáció A döntéshozatal olyan folyamat, melynek során különböző cselekvési alternatívákat dolgozunk ki, majd választunk egyet ezek közül bizonyos célok elérése érdekében.

10 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék10 Adat Olyan tény, folyamat, vagy utasítás, amely alkalmas emberi vagy gépi feldolgozásra, értelmezésre, illetve kommunikációra. Információ Jelentéssel bíró adat, amely a döntéshozatalra közvetlenül felhasználható. Az információ csökkenti egy esemény bekövet- kezésével vagy be nem következésével kapcsolatos tudásunk bizonytalanságát.

11 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék11 Az információ minősége releváns (tárgyhoz tartozó, fontos, meghatározó) időszerű (mennyire?) ne legyen elavult pontos (elfogadható hibahatáron belül) ellenőrizhető teljes (se túl sok, se túl kevés) könnyen elérhető (áttekinthető, vizuális)

12 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék12 Döntési típusok (Herbert A. Simon) Strukturált (kiszámítható, algoritmikus, számítógép) szabályok a megoldásra a probléma pontosan meghatározott Nem strukturált (nem jól definiált a probléma, felsőbb vezetés) a megoldás lépései nem határozhatók meg előre ötletszerű, változó feltételektől függ feltétlenül emberi döntést igényel Gyakorlat: vegyes, félig strukturált

13 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék13 Döntési szintek és információigényük Stratégiai Taktikai szint Operatív szint Adatfeldolgozási szint Felső vezetés Középvezetés Alsó vezetés Nem strukturált problémák Félig strukturált problémák Strukturált problémák (Robert N. Antony) (rövidtávú, konkrét feladatok) (stratégiai döntések is)

14 ************************

15 Vízesés modell


Letölteni ppt "2014. 07. 18. Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék1 Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések