Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. 07. 08.Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 1 Üzleti informatika Vállalati információs rendszerek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. 07. 08.Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 1 Üzleti informatika Vállalati információs rendszerek."— Előadás másolata:

1 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 1 Üzleti informatika Vállalati információs rendszerek

2 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 2 Irodalom:  Kacsukné dr. Bruckner Lívia - Kiss Tamás: Bevezetés az üzleti informatikába - Amit a sikeres üzletembernek tudni kell Akadémiai Kiadó, 1999  Soltész Ernő: Gazdasági informatika I. Jegyzet, Szolnoki Főiskola, Követelmény: 2. szemeszter: kollokvium 3. szemeszter: az összevont módszertani szigorlat része

3 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 3 Támogatás: Dúl Imre főiskolai docens, tanszékvezető Miskolczi Ildikó főiskolai adjunktus Informatika Tanszék 56/ / Távoktatás - Informatika Tanszék

4 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 4 A számítástechnika az élet valamennyi területét behálózza. Rég: kiegészítő szerep Ma: stratégiai jelentőség Legdinamikusabban fejlődő tudományterület. A felszín sokat, gyakran változik, - az alapok időtállóak. VEZETŐ: Az információigényre és nem a technikai részletekre koncentrál. Célja a hatékony eszközfelhasználás.

5 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 5 Információs rendszer típusok Tranzakciófeldolgozó rendszer Vezetői információs rendszer Döntéstámogató rendszer Felsővezetői információs rendszer Szakértő rendszer Rendszerfejlesztés

6 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 6 Kell-e számítógépes információs rendszer a vállalatnak? Miért? Előnyösebb versenyhelyzet Jobb minőségű termékek Tervezési és gyártási ciklusok rövidülése Egyszerűbb vállalatnövekedés Növekvő termelékenység Döntések automatizálása - több idő másra Több és jobb minőségű információ

7 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 7 Kell-e értenie a menedzsernek az informatikához? Dinamikusan fejlődő tudományterület, de az elméleti háttér viszonylag stabil Nem technikai részletek, hanem információigény Hatékonyság Az informatikus nem tud egyedül jól működő vállalati információs rendszert fejleszteni Közös nyelv Választás az ajánlatok közül Rendszerfejlesztés

8 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 8 Rendszerelmélet Rendszerszemléletű megközelítés a problémák megoldásában: bemenet-kimenet, részrendszer, kapcsolódás. Cél: az, hogy a túlságosan bonyolult, átláthatatlan rendszert megfelelő absztrakciós szinttel kezelhetővé tegye. Ne vesszünk el a részletekben, képesek legyünk a problémát egységes egészként látni és lebontani a már átlátható, kezelhető részletekre. Rendszer: egy bizonyos határon belül valamilyen cél érdekében együttműködő elemek halmaza. Alrendszer: a rendszer azon része, amely önmagában is rendszer (rendszer a rendszerben). Elem: a rendszer olyan egysége, melynek szerkezete az adott feladat szempontjából lényegtelen. Legkisebb egység, tovább már nrm bontható. Relatív fogalmak!

9 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 9 Befogadó rendszer: a vizsgált rendszer egy nagyobb rendszer része. Arisztotelész: az egész több, mint a részek összege! Kast, Rosenzweig: A rendszer: szervezett vagy összetett egész. Egy komplexumot vagy egységes egészet alkotó dolgok vagy részek együttese vagy kombinációja.

10 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 10

11 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 11 Rendszer határa: az a közeg, amely a rendszert más rendszerektől elválasztja. Az elemzés során eldöntjük, hogy mi tartozik a rendszerbe és mi nem! 1. Fontos-e az adott objektum a rendszer céljainak eléréséhez? 2. Tudjuk-e befolyásolni a paramétereit? Környezet: a rendszer határain kívül eső világ azon részét, amely a rendszerre hatással van.

12 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 12 Input: a rendszerbe bemenő energia. jel input – outputot állit elő belőle fenntartó input – a rendszer működését biztositja Output: a rendszerből a környezetbe kibocsátott energia. hasznos output – végtermék, a célnak megfelelő hulladék output – feldolgozás során keletkezik Interfész: az a felület, amely az egyik rendszer outputját a másik rendszer inputjára továbbítja. (mindig két rendszer határa közt) Visszacsatolás: során mérjük a rendszer kimenetét, és ha szükséges a bemenet változtatásával befolyásoljuk azt. Ashby törvénye: Egy rendszer vezérléséhez szükséges, hogy minden rendszerállapothoz tartozzon egy vezérlési eljárás.

13 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 13 Feldolgozó folyamat InputOutput Feldolgozó folyamat InputOutput ÉrzékelőVezérlő Visszacsatoló hurok Visszacsatolás nélküli rendszer (nyílt hurkú) Visszacsatolással rendelkező rendszer (zárt hurkú)

14 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 14 Fekete doboz: ha a rendszer túl bonyolult, vagy nincs szükség a belső szerkezet ismeretére, akkor csak a bemenetek és a kimenetek összefüggését vizsgáljuk. Használatának feltételei: 1. A doboz működésének időben állandónak kell lennie. 2. Az egyes fekete dobozoknak egymástól függetlenül kell működniük. Zárt rendszer: nincs sem inputja, sem outputja. A gyakorlatban minden rendszer nyílt! Entrópia: a rendszer belső rendezetlenségének mérőszáma. A termodinamika II. főtétele. Fizikai és fogalmi rendszer: a valóságban létező ill. annak modellje.

15 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 15 A rendszerszemléletű megközelítés előnyei: -Komplex egészként lássuk, ne vesszünk el a részletekben -Bonyolult folyamatoknál jó módszer az alrendszerre bontás -Absztrakt megközelítés: - általános -Egyes rendszereknek sok közös tulajdonsága: - analógia -Összetett problémák leírásához jó módszer -Hangsúlyozza a kisebb részek együttműködésének jelentőségét.

16 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 16 Ellenőrző kérdések, feladatok 1.Mi a rendszer általános meghatározása? 2.Mi az alrendszer és a befogadó rendszer? Mi a kapcsolat a kettő között? 3.Mik egy rendszer elemei? 4.Mit nevezünk egy rendszer környezetének? 5.A Szolnoki Főiskola (vagy bármelyik, Ön által ismert oktatási intézmény) mint rendszer vonatkozásában sorolja fel az inputokat, az outputokat, és nevezzen meg néhány alrendszert! 6.A fenti példát folytatva határozza meg az iskola környezetét és azt, hogy milyen interfészekkel kapcsolódik hozzá! 7.Mi a visszacsatolás, és milyen célt szolgál? 8.Mit mond ki Ashby törvénye? 9.A vizsgált iskola esetében milyen visszacsatolásokat talál? 10.Ashby törvényének alkalmazásával vizsgálja meg, hogy az iskola mint rendszer megfelelően vezérlehető-e! (Vizsgálja meg, hogy a rendszerben reálisan elképzelhető állapotokra vannak-e előre meghatározott kezelési eljárások, szabályok!) 11.Mi a fekete doboz elmélet, és mire való? 12.Mi a különbség a nyílt és zárt rendszerek között? 13.Mi az entrópia, és mivel lehet csökkenteni? 14.Melyek a rendszer szemléletű probléma-megközelítés előnyei?

17 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 17 Technikai háttér Számítógép, hardver, szoftver, adatok. Információtechnológia (IT): számítástechnikai és telekommunikációs eszközök és módszerek együttese. Számítógép Input adatok Output adatok A számítógép olyan elektronikus berendezés, amely képes a beépített utasításkészletének elemeiből összeállított utasítás-sorozatokat (programokat) tárolni és végrehajtani.

18 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 18 Hardver alapfogalmak, jellemzőik Központi egység Operatív memória Vezérlő egység Aritm. logikai egység Output eszközök Input eszközök

19 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék január Pentium4 2000Mhz notebook, 14” kijelző (1024x768), 128 Mbyte RAM, 20 Gbyte HDD, 8x DVD meghajtó Ft ACORP 4S845A alaplap, Intel Pentium4 Celeron 1.7 Ghz processzor, 256 Mbyte SDRAM 133 Mhz, 105 gombos magyar billentyűzet, 1.44 Mb floppy drive, 40 Gb 7200 rpm HDD, 16x/40x DVD/CD-ROM, hangkártya, egér Ft

20 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 20 Trendek  USB flash memória (128 MB „pen drive” ma: kb Ft). Átviteli sebesség: 12 Mbps ---> 480 Mbps. Floppy, soros és párhuzamos port: kihal.  64 bites processzorok (Intel Itanium 64, Athlon „ClawHammer” 64, Opteron „SledgeHammer”, stb.)  Növekvő LCD méretek, csökkenő árak (ma 100e Ft kezdőár, jön a 17”-os modell!)  DVD írók árcsökkenése és elterjedése (ma 60-80e Ft)  GPRS (General Packet Radio Service), 3GSM  Bluetooth

21 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 21  Smart Display és tábla PC  Palmtop, Pocket PC, intelligens mobiltelefon, sci-fi karóra

22 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 22 Számítógépek osztályozása: Mikroszámítógépek (microcomputers) (IBM PC, Apple Macintosh) Középkategóriájú gépek (midrange computers) (SUN Microsystems, DEC Alpha, HP 9000) Nagyszámítógépek (mainframe) (VAX 9000, IBM ES/9000) Szuperszámítógépek (supercomputers) (Cray T3E, IBM SP2)

23 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 23 Szoftver alapfogalmak a., Rendszerszoftver 1. Operációs rendszer (DOS, Windows, UNIX) 2. Segédprogramok (állománykezelés, vírusvédelem, tömörítés) 3. Programozási nyelvek (gépi kódú, assembly, strukturált, 4GL) A számítógép alapvető működését biztosítják

24 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 24 b., Felhasználói szoftver Szövegszerkesztő Táblázatkezelő Adatbázis-kezelő Prezentáció készítő OAS: Office Automation System c., Kommunikációs szoftverek fax telnet, stb. Integrálva: workflow management Az információfeldolgozást kielégítő igények: széria, egyedi vagy saját készítésű

25 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Operációs rendszerek A különböző operációs rendszerek más-más szolgáltatásokat nyúj- tanak, de mindnek teljesítenie kell az alapfeladatokat: 1. A rendszer elindítása 2. A programok futtatása 3. Erőforrások kezelése Be- és kikapcsolás között folyamatosan működik és felügyeletet tart a programok felett. Egy része mindig a memóriában van. Rég: egyszerre csak egy program Ma: egyszerre több program, (neve: multitask)

26 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 26 Időosztás - nagy gépeknél - egyszerre több felhasználó dolgozik úgy, mintha csak ő használná a gépet. Felhasználói interface Parancs ikon

27 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Segédprogramok Állománykezelés Vírusvédelem Tömörítés …

28 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Programozási nyelvek 1.GÉPI KÓDÚ NYELV - elemi szinten két jel: 0, 1 - ezekből épül fel az utasítás kódja, melyet a szg. ért, fel tud dolgozni - nehéz, lassú 2.ASSEMBLY - szimbolikus nyelv - az utasítások 3 betűs szavak (angol rövidítések) - adat: szöveges elnevezéssel hivatkozunk rá - ma is használják alapfeladatok beprogramozására a rend- szerprogramozók

29 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 29 - át kell fordítani a gép nyelvére - minden gépnek saját assembly nyelve ven - bonyolult, hosszadalmas 3. PROCEDURÁLIS, ELJÁRÁSORIENTÁLT NYELVEK - pl: BASIC, FORTRAN, PASCAL, C, COBOL… - nincs elemi utasítás - bonyolult kifejezésekből felépülő forráskód - fordítóprogram készíti a futtatható programkódot - nem géphez kötött 4. NEGYEDIK GENERÁCIÓS NYELVEK - laikusok számára minimális ismeret kell - pl: EXCEL, ACCESS

30 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 30 - felhasználók és programozók használják - gyors, hibamentesebb - bizonyos, meghatározott feladatokra készülnek, ezért - a felhasználói kör behatárolt - nagy részük interpreter ( azaz önálló futtatható kódot nem készit ) 5. OBJEKTUMORIENTÁLT NYELVEK - pl: DELPHI - professzionális programozók számára - cél: programok újrahasznosíthatóságának elősegítése - építkezés zárt egységekből, objektumokból

31 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 31 Hálózatok Kiterjedtség (LAN, MAN, WAN) Történet Protokoll (TCP/IP, OSI modell) Internet szolgáltatások ( , chat, ftp, telnet, www, e-shopping…) Intranet, extranet: Internet szabványokon alapuló belső vállalati vagy vállalatközi kommunikációs rendszer

32 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 32 lan:lokális, kis távolság cél: erőforrás megosztás, közös használat, kommunikáció wan:nagy távolságokat összekötő cél: erőforrás elérés, adatátvitel, távoli hardver, szoftver eszközök használata

33 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 33 Adatbázis-kezelés A vállalatok életében az egyik legfontosabb alkalmazástípus! Adatszerkezetek * (bit, byte, mező, rekord, tábla, fájl, lista, stb.) Adatmodell, relációs adatelemzés DBMS (Database Management System) Access, SQL, Oracle

34 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 34 Adatszerkezetek * Egység: byte KB, MB, GB, TB 1 byte = 8 bit 0, Alfanumerikus: kódrendszer Adatbázis-kezelők főbb feladatai -közvetít az adatok írási-olvasási műveleteinél -lehetőséget ad az adatszerkezet kialakítására és módositá- sára, adatkezelésre,rendezésre, szűrésre, lekérdezésre -hozzáférési jogok adhatók -felhasználás ellenőrzése, adminisztrálás

35 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 35 Ellenőrző kérdések, feladatok 1.Milyen fő részekből áll a számítógép? 2.Milyen input, illetve output egységeket ismer? 3.Hol tárolódnak az adatok és a programok? 4.Milyen szempontokat kell figyelembe venni a háttértár kiválasztásánál? 5.Méret szerint milyen kategóriákba soroljuk a számítógépeket? 6.Felhasználás szerint milyen kategóriákba soroljuk a számítógépeket? 7.Nézzen meg egy-két számítógépeket kínáló cég PC ajánlatát! Milyen PC-t venne otthoni használatra és miért? 8.Miért jó, ha nagy RAM, illetve ha nagy háttértár áll rendelkezésünkre? 9.Mi a program és hogyan történik a végrehajtása? 10.Hogyan osztályozzuk a szoftvereket? Soroljon fel néhány példát! 11.Mik az operációs rendszer alapfeladatai? 12.Milyen fontosabb segédprogramokat tartalmaznak a jelenleg használatos PC-s operációs rendszerek? 13.Mi a multitask operációs rendszer működésének lényege? 14.Mi a programozási nyelv és hogyan kategorizáljuk őket?

36 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Mik az irodai automatizálás lehetséges eszközei? 16.Milyen alkotóelemekből áll egy számítógépes hálózat? 17.Mire használhatók a lokális hálózatok? 18.Mire használhatók a nagy nemzetközi hálózatok? 19.Milyen szolgáltatások vannak az Interneten? 20.Mi az adattárolás logikai rendszere? 21.Mi az adattárolás fizikai mértékegységei? 22.Mit nevezünk adatbázisnak? 23.Mik az adatbázis-kezelő rendszer feladatai? 24.Mi az előnye és a hátránya az adatbázis alapon működő információs rendszereknek a fájl alapú rendszerekhez képest? Mi a különbség a kettő között? Ellenőrző kérdések, feladatok - folytatás

37 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 37 Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul a szervezet céljainak eléréséhez. Minden vállalat szervezet.

38 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 38 a., Egyszerű struktúra Kisvállalkozás, döntések az ügyvezető kezében. Dinamikus környezet. Egyedi termékek, gyors reagálás. Versenyképesség. Működésüket kevés szabály korlátozza. Informális adat- és információáramlás. Önálló PC-k, kis lokális hálózat. Irodai programcsomagok. (egyéni munka támogatása)

39 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 39 b., Funkcionális struktúra Hierarchikus felépítés, a vállalat funkcionális területeihez igazodik (lásd korábbi ábra). Előny: a hatáskörök, felelősségek megosztása világos. A hasonló munkakörű alkalmazottak könnyen kommunikálhatnak. Hátrány: látásmód beszűkülés, a szervezet egésze nem látható át. Inf. rendszer: központosított, rendszer mainframe terminálokkal vagy lokális hálózat szerverrel. Vertikális információ áramlás.

40 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 40

41 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 41 c., Termék szerinti struktúra Több telephellyel rendelkező cégek, nagyvállalatok A szakemberek egy-egy termékre specializálódnak (előny) Párhuzamos fejlesztések, magasabb költség (hátrány) Az egyes részlegeknél saját információs rendszer lehet

42 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 42 d., Mátrix forma

43 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 43 -Előző kettő ötvözete -Kettős: funkcionális és termék szerinti felügyelet -Előny: rugalmasság (új termék) több szakember -pl: nagy autógyárak, tanácsadó cégek -Komplex információs rendszer -Több irányú felelősségvállalás -Horizontális és vertikális információáramlás decentralizált rendszer

44 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 44 e., Bürokratikus struktúra Szigorú szabályok, előírások Hatásköri hierarchia Funkcionális munkamegosztás (az egyén felelőssége és tevékenysége megha- tározott) Az ügyfelek és az alkalmazottak (szakmai felkészültség) személytelenek Bank, közigazgatás, katonaság Szervezeti kultúra: közös ideológiák, filozófiák, értékek, hitek, feltételezések, elvárások, hozzáállások és normák együttese a vállalaton belül. Az információs rendszernek alkalmazkodnia kell a szervezeti kultúrához!

45 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 45 Információ és döntéshozatal A vállalati információs rendszerek célja, hogy támogassák a döntéshozatalt, ellássák a menedzsereket a döntések meghozatalához szükséges információval. Adat, információ. AdatFeldolgozásInformáció A döntéshozatal olyan folyamat, melynek során különböző cselekvési alternatívákat dolgozunk ki, majd választunk egyet ezek közül bizonyos célok elérése érdekében.

46 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 46 Adat Olyan tény, folyamat, vagy utasítás, amely alkalmas emberi vagy gépi feldolgozásra, értelmezésre, illetve kommunikációra. Információ Jelentéssel bíró adat, amely a döntéshozatalra közvetlenül felhasználható. Az információ csökkenti egy esemény bekövet- kezésével vagy be nem következésével kapcsolatos tudásunk bizonytalanságát.

47 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 47 A döntéshozatal lépései (Herbert A. Simon, 1965) Feladat- meghatározás, adatgyűjtés Tervezés Választás Megvalósítás Információ a feladat- meghatározáshoz Információ a tervezéshez Információ a választáshoz Információ a megvalósításhoz

48 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 48 Az információ minősége releváns (tárgyhoz tartozó, fontos, meghatározó) időszerű (mennyire?) ne legyen elavult pontos (elfogadható hibahatáron belül) ellenőrizhető teljes (se túl sok, se túl kevés) könnyen elérhető (áttekinthető, vizuális)

49 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 49 Döntési típusok (Herbert A. Simon) Strukturált (kiszámítható, algoritmikus, számítógép) szabályok a megoldásra a probléma pontosan meghatározott Nem strukturált (nem jól definiált a probléma, felsőbb vezetés) a megoldás lépései nem határozhatók meg előre ötletszerű, változó feltételektől függ feltétlenül emberi döntést igényel Gyakorlat: vegyes, félig strukturált

50 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 50 Döntési szintek és információigényük Stratégiai Taktikai szint Operatív szint Adatfeldolgozási szint Felső vezetés Középvezetés Alsó vezetés Nem strukturált problémák Félig strukturált problémák Strukturált problémák (Robert N. Antony) (rövidtávú, konkrét feladatok) (stratégiai döntések is)

51 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 51 JellemzőkA döntéshozatal szintje OperatívTaktikaiStratégiai Problémák változatosságaaknagy Strukturáltság fokamka Bizonytalanság fokaakm Ítélőképesség fokaakm Időtartamnapokhónapokévek Programozható döntéseklegtöbbnéhánysemmi Tervezési döntésekkevéskb. felelegtöbb Ellenőrzési döntéseklegtöbbkb. felekevés A döntéshozatal három szintjének jellemzői (Hicks, 1993) JellemzőkA döntéshozatal szintje OperatívTaktikaiStratégiai Problémák változatosságaaknagy Strukturáltság fokamka Bizonytalanság fokaakm Ítélőképesség fokaakm Időtartamnapokhónapokévek Programozható döntéseklegtöbbnéhánysemmi Tervezési döntésekkevéskb. felelegtöbb Ellenőrzési döntéseklegtöbbkb. felekevés

52 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 52 Információ jellemzőiA döntéshozatal szintje OperatívTaktikaiStartégiai Függés belső inf.-tólnmmk Függés külső inf.-tólaknm Inf. összegzés fokanakm Real-time inf. igényenmmk Előrejelző inf. igényeamnm Archív inf. igényemka Pénzügyi inf. igényeakm Függés az inf. rendszertőlmkk-a "Mi van, ha" inf. igényeamnm A különböző döntési szinteken szükséges információ jellemzői

53 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 53 Menedzseri funkciók (Henri Fayol) tervezés szervezés igazgatás szabályozás Menedzseri szerepek (Henry Mintzberg) Interperszonális információs döntéshozói Milyen szerepet játszik ezekben a vállalati információs rendszer?

54 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 54 1.Mi a szervezet? 2.Mi a kapcsolat a szervezet felépítése és az alkalmazott információs rendszer között? 3.Mi az egyszerű szervezeti struktúra, és mi jellemi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? 4.Mondjon példákat egyszerű struktúrájú szervezetre! 5.Mi a funkcionális szervezeti forma, és mi jellemi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? 6.Soroljon fel példaként funkcionális felépítésű szervezeteket! 7.Mi a termék szerinti szervezeti forma, és mi jellemzi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? 8.Soroljon fel példaként termék szerinti felépítésű szervezeteket! 9.Mi a mátrix forma, és mi jellemzi a hozzá leginkább illeszkedő információs rendszert? 10.Hol alkalmaznak mátrix felépítésű szervezeti formát? 11.Mik a bürokratikus szervezeti előnyei és hátrányai? Mondjon példákat ilyen szervezetekre! 12.Mire kell ügyelni a bürokratikus szervezet információs rendszerének létrehozásakor? 13.Mi a kapcsolat a szervezeti kultúra és az információs rendszerek között? 14.Mit jelent az információtechnológia stratégiai alkalmazása? Ellenőrző kérdések, feladatok

55 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Mi a Porter-modell? 16.Milyen kompetitív stratégiákat tesz lehetővé az IT? 17.Mi az üzleti folyamat újratervezése? 18.Milyen változásokat okoz a szervezetek felépítésében a BPR? 19.Vizsgálja meg a Szolnoki Főiskola (vagy más, Ön által ismert oktatási intézmény) szervezeti felépítését! Illeszkedik-e ehhez a szervezeti formához az iskolai információs rendszere? 20.Mi a különbség az adat és az információ között? 21.Mi a döntéshozatal, és milyen lépésekből áll? 22.Mi jellemzi az információ minőségét? 23.Milyen döntési típusokat különböztetünk meg? Soroljon fel néhány példát! 24.Milyen döntési szinteket különböztetünk meg egy vállalatnál, és melyikre milyen döntési típusok jellemzőek? Adjon példákat! 25.Mi jellemzi az egyes döntési szintek információ igényét? Ellenőrző kérdések, feladatok - folytatás

56 Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék Példa: A Hamm gyorsétteremlánc vezetők elhatározták, hogy kibővítik hálózatukat speciális, kisgyermekek számára tervezett Hamipapi üzletekkel. Ezeknek kínálatát az 1-6 éves korosztály ízlése szerint alakítják ki, mellette természetesen a szülők ellátásáról is gondoskodnak, különösen a fogyókúrás csemegékre áhítozó anyukákra, nagymamákra koncentrálva. Az üzletek kialakítása megfelelne a kisgyermekek nagy mozgás- és játékigényének. Milyen típusú és milyen szintű döntéseket hoztak a történetben szereplő vezetők, és milyen információra lapozhatták ezeket? Milyen egyéb, fontosabb döntéseket kell még meghozni az egyes döntési szinteken az üzlet beindításához? Milyen információkra van szükség és hogyan lehetne megszerezni azokat? 27.Melyek a menedzseri funkciók? 28.Melyek a menedzseri szerepek? Ellenőrző kérdések, feladatok - folytatás


Letölteni ppt "2014. 07. 08.Dúl Imre - Miskolczi Ildikó Szolnoki Főiskola - Informatika Tanszék 1 Üzleti informatika Vállalati információs rendszerek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések