Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű."— Előadás másolata:

1 1 Turisztikai vállalkozások szervezése

2 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű hozzárendelését értjük. A szervezési tevékenység célja? A vállalkozás értékének növelése (gazd.szempont ) Az értelemközvetítés ( munkatársak szempontjából)

3 3 A vállalkozás = célorientált társadalmi rendszer Dimenziói:  Célok  Elemek  Kapcsolatok  Magatartás A szervezet típusai oFelépítményi szervezet = statikus szervezet oLebonyolító szervezet = dinamikus szervezet Egymás tevékenységét egészítik ki

4 4 A felépítmény-szervezés a következő problémakörökkel foglalkozik: Feladatfelosztás Szervezeti forma megválasztása és a vezetési kapcsolatok strukturálása Munkakörcsoportok létrehozása

5 5 A turisztikai vállalkozások szervezeti koncepciója A szervezeti kialakítás meghatározói: A szervezet stratégiai céljainak hatékony elérés Rugalmas szervezet formáló tevékenység Terjeszkedő Diverzifikálódó Zsugorodó Profilt ill. piacot váltó cégek esetében A szervezet és folyamatstruktúrák merev megfogalmazása gátolja A kreativitást A kezdeményezőkészséget Az alkalmazkodókészséget A túlzott szervezeti szabadság Akadályozza a termelést, szolgáltatás végzést

6 6 Szervezet kialakításánál figyelembe kell venni: A környezeti jellemzőket A vállalkozás jellemzőit A személyzet feladathordozóinak jellemzőit

7 7 A turisztikai vállalkozások szervezeti kialakítása keretfeltételeik tükrében A szervezet környezete Az értékesítési piacon -A turisztikai ágazat intenzív növekedése esetén: dinamizmus -Erős versenyintenzitás a turisztikai piacon ( eladók piacából, vevő piac ) -Törekvés:önmegvalósí-tásra a szabadidő területén, ökológiai tudat, az üdülés aktív és passzív kialakítása iránti igény A beszerzési piacon -Általános munkaerőhiány esetén is a szállodaiparban tartós munkaerőhiány -Emelkedő bérköltségek -Dráguló berendezések, -Emelkedő alapanyag költésgek -Gyors technológiai fejlődése (vendéglátóipar,személyszáll ítás,sportpálya-létesítmény,) -Információfeldolgozás (PC) -A gépek erkölcsi avulása gyorsabb, mint a fizikai kopás

8 8 A vállalkozás sajátosságai és szervezése Mitől függ a vállalkozás jellegzetessége? Nagyságátől Szolgáltatások fajtáitól Szolgáltatások változatosságaitól A tulajdonviszonyoktól Hálózattal rendelkező cégeknél a földrajzi szétszórtságtól

9 9 A vállalkozás sajátosságai és szervezése (folyt.) A turisztikai vállalkozások sajátossága: A szolgáltatásaik munkaerő és eszközigényesek A szolgáltatások nem tárolhatók A vevő jelenléte elengedhetetlen NEHEZÍTI A HELYEZET Ha előre alig látható a munka mennyiségének ingadozása Ha hiány van személyzetben

10 10 A vállalkozás sajátosságai és szervezése(folyt.) MEGOLDÁS: Állandóan alacsony létszám foglalkoztatása Főidényben szezonmunkásokkal oldják a leterheltséget (heti vagy napi ill. órabérben, részmunkaidőben dolgoznak) RACIONALIZÁLÁS PROBLÉMÁJA A gépesítés és szolgáltatások elhagyása a minőség rovására mehet. ( gépies, személytelen kiszolgálás ) „Racionalizálni igen, de nem a vendég rovására!” prioritás a személyes jellegű kiszolgálás

11 11 A vállalkozás sajátosságai és szervezése(folyt.) ÉRDEKELLENTÉT Képzetlen segéderő alkalmazása: BÉRKÖLTSÉG ALACSONY Minőségi, személyes jellegű munka ( jó kommunikációs képesség ): DRÁGA TOVÁBB NEHEZÍTI A HELYEZET: A turisztikai szolgáltatások erősen decentralizáltak, s így minőség ellenőrzési rendszer hiányzik.

12 12 A vállalkozás sajátosságai és szervezése(folyt.) ÍME A SZERVEZÉSILEG FONTOS PRIORITÁSOK: Különleges erőfeszítések a személyez kiválasztása terén A munkatársak célorientált képzése fontos Egészséges szervezeti légkör kialakítása kell Felelősség és jogkörök átruházása szükséges Ugyanakkor szabványosítani, folyamatokat leszabályozni, csak annyira, amennyire nem gátolja a munkatársak KREATIVITÁSÁT ! TERET KELL ADNI A MUNKATÁRSAKNAK !!

13 13 Vezetési stílus szezonális szállodákban : hierarchizált, tekintélyen alapuló Nagy a személyzet igény Alacsony a képzettségi szint Szállodákra tradicionálisan jellemző: a megrögzött hierarchiagondolkodás Manapság azonban: Jellemző: az autonómia, önmegvalósítás iránti igény

14 14 Nő a jelentősége: A vezető személyes tekintélyének a vezető legyen elismert Magas szakmai ismeret Meggyőzőerő Hatékony menedzsment

15 15 vége


Letölteni ppt "1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű."

Hasonló előadás


Google Hirdetések