Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Értékteremtő folyamatok menedzsmentje Kötelező irodalom Polónyi István (2007): Tevékenységmenedzsment. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. Csak az előadásokon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Értékteremtő folyamatok menedzsmentje Kötelező irodalom Polónyi István (2007): Tevékenységmenedzsment. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. Csak az előadásokon."— Előadás másolata:

1

2 Értékteremtő folyamatok menedzsmentje

3 Kötelező irodalom Polónyi István (2007): Tevékenységmenedzsment. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. Csak az előadásokon megjelölt részek. Kun András István (2007): Feladatgyűjtemény tevékenység- és termelésmenedzsment kurzusokhoz. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. A feladatgyűjtemény szükséges az órák gyakorlati részein való részvételhez!

4 Másodlagos tevékenységek A Porter-féle értéklánc-koncepció (value chain) H O Z Z Á A D O T T É R T É K

5 Vállalati küldetés és értékteremtő folyamatok Vállalati kompetenciák Vevői kereslet Értékteremtő folyamatok Mit?Miképp?Kinek ?

6 Az értékteremtő folyamatok elemei A cél a fogyasztói igények kielégítése  Hasznosság, kereslet, érték Vállalati kompetenciák Folyamatok, tevékenységek

7 Hasznosság, kereslet, érték Utility (≈ benefits): fogyasztásból származó szükséglet-kielégítés (relatív)mértéke Kereslet: fizetőképes igény Érték: hasznok / ár

8 Vásárlói érték Szubjektív A fogyasztói becsléstől is függ Csak relációban értelmezhető  Magas hasznosság de magas ár = alacsony érték Függ:  Technológiai jellemzők  Kultúra  A szervezet reputációja  Személyzet  Hely és idő  Időzítés, ütemezés  Kiegészítő szolgáltatások  Versenytársak ajánlatai A befektetési javak értékének megítélése objektívebb

9 Az érték dimenziói Használati érték: mennyire képes kielégíteni a szükségleteket Hely: földrajzi elérhetőség Idő-érték Birtoklás értéke (rendelkezési jog)

10 Funkciók közti kapcsolatok Fogyasztó Termelés Szolgáltatás Logisztika

11 A vállalati kompetenciák Mit tudunk a vásárlónak kínálni:  hatékonyan  eredményesen Mag-üzletág (Core business): a szervezet elsődleges tevékenysége Mag-kompetenciák (Core competency): egy speciális tényező (képesség, kompetencia) mely a cég szempontjából központi szerepű:  Jelentősen hozzájárul a végtermék nyújtotta előnyökhöz  Nehéz másolni  Sok termékbe beépül, sok piacon kamatoztatható  Alapvető a hozzáadott érték szempontjából  Hosszú távon is jobb tud benne lenni a szervezet versenytársainál

12 Magkompetenciák és végtermékek Végtermékek Üzletág 1 Üzletág 2 Üzletág 3 Üzletág 4 Mag-termék 1 Mag-termék 2 Kompetencia 1 Kompetenci a 2 Kompetenci a 3 Kompetenci a

13 Értékteremtő folyamat A vállalat erőforrásait és képességeit vásárlói értékké konvertálja Anyagi folyamatok: termelés, logisztika, raktározás  Ellenirányú folyamatok: selejt, hulladék… Információs folyamatok:  Tervezés, irányítás, kontrolling, dokumentálás  Visszacsatolás Marketing Egyéb folyamatok (K+F, pénzügy stb.)

14 Értéklánc A vállalati folyamatok láncolata. Iparágfüggő. Üzleti egység szintjén értelmezhető Ahogy a termék áthalad az egyes folyamatokon, értéknövekedés következik be. Piaci alapú értékfelfogásra épül (vs. költségalapú) Iparági szinten: ellátási lánc (supply chain)

15 Tevékenységmenedzsment Termelés-menedzsment Folyamat-menedzsment Tevékenység-menedzsment Értékteremtő folyamatok menedzsmentje

16 Termelés vs. szolgáltatás Jellemzőik TermelésSzolgáltatás Output Vevőkapcsolatok Intput uniformizáltsága Munkaintenzitás Output uniformizáltsága Termelékenység mérhetősége Lehetőség a minőségi Megfogható Alacsony Magas Alacsony Magas Könnyű Magas Megfoghatatlan Magas Alacsony Magas Alacsony Nehéz Alacsony problémák javítására

17 A termelési menedzsment fogalma A termelési és szolgáltatási struktúra tervezésével és a működés folyamatosságának biztosításával, a termelési és szolgáltatási folyamat eredményességét érintő tényezők hatékony irányításával foglalkozik.

18 A vállalat mint rendszer

19 Termelésmenedzsment feladatai

20 A termelési funkció kapcsolata más szervezeti funkciókkal és a környezettel

21 Néhány tervezési szempont a szoros és laza fogyasztó kapcsolat esetében

22 Vállalati rendszermátrix elemei 1.) Az erőforrás - produktum mátrix A vállalat erőforrásainak és produktumainak kapcsolatait line-áris és determinisztikus kapcsolatként - az erőforrás-felhasználási koeficiensek segítségével - írják le. Az E-P mátrix a gyártási operációs teret adja meg. 2.) Számszerűsíthető környezeti kapcsolatok (környezeti mátrix) A piaci értékesíthetőséget és az értékesítés kondícióit mutatja be, - azaz a piaci operációs teret adja meg.

23 Erőforrás-produktum mátrix

24 Környezeti mátrix

25 Erőforrás-produktum mátrix

26 Erőforrás-produktum kapcsolatfajták

27 Termékszerkezet – fazekas műhely vállalati rendszermátrix KöcsögTányér Agyag (kg/db)1,00,5 Korongidő (ó/db)0,51,0 Festék (kg/db)00,1 Kapacitás 50 kg/hét 100 Ft/kg 50 ó/hét 800 Ft/óra 10 kg/hét 100 Ft/kg Minimum (db/hét)10 Maximum (db/hét)100 Egységár (Ft/db) Fedezet (Ft/db) e 1 : 1*T 1 +0,5*T 2 < 50 e 2 :0,5*T 1 +1*T 2 < 50 e 3 : 0,1*T 2 < 10 p 1, p 2 : 10 < T 1 < 100 p 3, p 4 : 10 < T 2 < 100 cf F : 200 T T 2 =MAX 200

28 Fazekas műhely vállalati rendszermátrix megoldása T1 T2 33,3 Tehát hetente 33 köcsög és 33 tányér a megoldás Fedezet: 13,2 eFt/hét e 1 : 1*T 1 +0,5*T 2 < 50 e 2 :0,5*T 1 +1*T 2 < 50 e 3 : 0,1*T 2 < 10 p 1,p 2 : 10 < T 1 < 100 p 3, p 4 : 10 < T 2 < 100 cf F : 200 T T 2 =MAX

29 Határozza meg a maximális árbevételt és a maximális fedezettömeget biztosító termékszerkezetet is! T1T1 T2T2 T3T3 T4T4 T5T5 T6T6 b (óra/év) E1E E2E E3E E4E E5E MIN (db/év) MAX (db/év) ÁR (Ft/db) f (Ft/db)

30 Megoldás T1: erőforráskorlát 2000/4=500 > piaci korlát 400 T2-T3: Melyik a jobbik termék? Árbev. max: 270/2 < 200/1tehát T3 T3=( *2)/1=2600>1000 T2= /2=1000<1100 Fed. max: 110/2 > 50/1tehát T2 T2=( *1)/2=1400>1100 T3= /1=800<1000

31 Megoldás 2. T4: megéri-e? Árb. max.: 1000/1 > 500 Fed. max.: 200 T5-T6: lin. prog. e1: 2*T5+3*T6≤6000 e2:2*T5+2*T6≤5000 p1, p2:50≤T5≤1500 p3, p4:100≤T6≤2000 cfÁ:50*T5+150*T6=max cfF:30*T5+20*T6=max

32 Megoldás 3. e2 e1 cfF cfÁ Fed. max: T5=1500, T6=1000 Árb. max: T5=50, T6=1966

33 ÁKFN struktúra Áb – árbevétel - Kp – proporcionális költség F - fedezet - Kf - fix költség Ny - nyereség

34 Ár-Költség-Fedezet-Nyereség struktúra elemei

35 Ár-Költség-Fedezet-Nyereség struktúra

36 A költségreagálást figyelembe vevő vállalati költség-struktúra 1. Proporcionális költségek (Kp) a./ Eredeti proporcionális költségek (Kpe) - alapanyag- felhasznált félkész termék- közvetlen bér és közterhei- egyéb közvetlen költségek (pl. volumennel egyenesen arányos gyártási és értékesítési különköltségek) b./ Redukált proporcionális költségek (Kpr) a főbb szervezeti egységek, illetve azok csoportjai költségeinek a termelés volumenével arányosan változó része 2. Fix költségek (Kf) a./ Eredeti fix költségek (Kfe) - értékcsökkenési leírás- egyéb fix költségek b./ Redukált fix költségek (Kfr) a főbb szervezeti egységek, illetve azok csoportjai költségeinek a termelés volumenétől független része

37 A költségreagálást figyelembe vevő vállalati költség Vállalati összes költség Kö = Kp + Kf Költségváltozási tényező:  =Kp/Kö Rezsi tényező: R = Kpr/Kpe R20 % a gépiparban, R % az élelmiszeriparban, a könnyűiparban

38 ÁKFN struktúra Áb – árbevétel - Kp – proporcionális költség F - fedezet - Kf - fix költség Ny - nyereség

39 Az ÁKFN struktúra – a volumen függő költségszerkezet Áb K Fix Áb K Prop Q K N Q x, Áb x

40 ÁKFN struktúra – példa 1 Egy vállalat adatai: Ab: 1000 mill Ft K ö : 900 mill Ft δ = 0,7 Mekkora a nyereség? Költség struktúra: K Ö = K P + K F δ = K P /K Ö Kp= 0,7*900 = 630 mill Ft Kf = = 270 mill Ft Áb: - Kp: F: - KF: N: 1000 mill Ft mill Ft 370 mill Ft mill Ft 100 mill Ft

41 ÁKFN struktúra – példa 2 Áb: - Kp: F: - KF: N: 1000 mill Ft mill Ft 370 mill Ft mill Ft 100 mill Ft A vállalat 10 %-os béremelésre kényszerül, amelynek nyomán a proporcionális költségek 5 % -kal a fix költség pedig 30 mil- lió forinttal növekednek Hány %-os áremeléssel lehet az eredeti nyereségtömeget visszaállítani ? Áb: - Kp: F: - KF: N: 1000, ,5 338, ,0 38,5100,0 mill Ft mill Ft 400,0 mill Ft - 661,5 mill Ft 1061,5 mill Ft Δa= 6,15 %

42 Mi is történt? Áb Q K N Q x, Áb x K össz Áb K Fix K Prop

43 Másik megoldás – volumen növelés Áb Q K N Q x, Áb x ██ N Q x2

44 Készlet a vállalatnál adott pillanatban meglévő, a termelési vertikum különböző fokozatában elhelyezkedő anyagok, félkész-, és késztermékek állománya. - szélesebb értelemben a készlet magában foglalja az inputokat és outputokat és a termelésközi állapotban lévő termékeket. A termelői készletek jellemző csoportjai:  késztermékek,  alkatrészek,  kiegészítő termékek,  termelési készletek,  anyagok

45 A készletelemzés célja A készletezés általános célja: meghatározni, hogy mikor kell a rendelési tételeket feladni, és hogy mekkora legyen a rendelés. A készletezés céljai:  a termék iránti változó kereslet kielégítésére  az egyes műveletek függetlenségének fenntartására  a termelésütemezés rugalmasságának biztosítására  biztonsági tartalék az anyagok szállításánál adódó csúszások kivédésére  a nagyobb rendelési mennyiségből adódó előnyök kihasználására

46 Készletezési költségek A készletezési döntéseket a készletezéssel kapcsolatos költségek figyelembe vételével kell hozni. A következő készletezési költségekkel kell számolni:  készlettartási költségek  (termékváltás/átállítás költsége)  megrendelési költségek  hiányköltség A megfelelő rendelési/gyártási mennyiségek meghatározása az összköltségek minimalizálásával történhet, ahol az összköltség a három költségfajta - a készlettartás, a megrendelés/átállás és a hiányköltség - felmerüléséből származik.

47 A készletezési rendszer 1. A készletezési rendszer gondoskodik a készletek fenntartásához és szabályozásához szükséges szervezeti rendszerről és működési politikáról. A rendszer felelős a termékek megrendeléséért és átvételéért: a megrendelés feladásának időzítésért, annak nyomon követéséért, hogy miből mennyit mikor és kitől rendeltek. A készletezési rendszer alapfeladata meghatározni, hogy egy adott termékből  mikor rendeljünk és  mennyit kell egy alkalommal rendelni

48 A készletezési rendszer 2. A rendelés időpontja lehet:  rögzített időközönkénti (T),  a készletszint meghatározott minimális szintjétől függő (R) A rendelési tétel lehet:  rögzített mennyiségű (Q)  a készletezés maximális szintjétől függő (S)

49 A készletezési rendszer 3.

50 Készletezési modellek A "fűrészfog" modell

51 A fűrészfog modell akkor használható, ha mindent biztonsággal ismerünk:  a termék iránti kereslet állandó és az égész periódus alatt változatlan,  az átfutási idő (a rendeléstől az átvételig) állandó,  a termék egységára állandó,  a készlettartás költsége az átlagos készleten alapul,  a rendelési és a termékváltási költség állandó  a termék kereslete maradéktalanul ki van elégítve (nincs várakozás)

52 Készletezés összes költsége

53 Optimális rendelt mennyiség Az optimális rendelt mennyiség az a rendelt készlet, amelynél az összes készletezési költség a legalacsonyabb Az összköltség ott minimális, ahol az összköltség függvény meredeksége zérus.

54 Optimális rendelt mennyiség K = D* k a + D*k r /Q + Q/2/k t Tc=F*p+FS/Q+(Q/2)H Tc’=0+(-FS/Q 2 )+H/2 0 = 0+(-FS/Q 2 )+H/2 Qopt = (2FS/H) -0,5

55 „Fűrészfog modell” 2

56 Biztonsági készlet

57 Egyperiódusos, vagy "újságárus” modell Itt az optimális döntés olyan mennyiség készletezése, ahol az utolsó egység eladásából származó haszon nagyobb, vagy egyenlő, mint az a veszteség, amely akkor keletkezik, ha az utolsó egység eladatlan marad. MP > ML - ahol  MP = az N-edik termék eladásából származó haszon  ML = az N-edik termék el nem adásából származó veszteség A fenti összefüggést úgy is használhatjuk, hogy az események valószínűségét vetjük össze. P(MP) > (1 - P) ML - ahol  P annak a valószínűsége, hogy a terméket eladják,  1-P annak a valószínűsége, hogy a terméket nem adják el Azaz: P > ML / (MP+ML)

58 Példa - Egy termék ára 100 $, költsége 70 $. Minden eladatlan termék újrafelhasználási értéke 30 $. A kereslet a vizsgált időszakban 35 és 40 egység közé becsülhető: azaz 35 termék biztosan elkel, 40 egységnél több viszont biztosan nem adható el. A kereslet valószínűségeit az alábbi táblázat foglalja össze: MP= 100 $ - 70 $ = 30 $ ML= 70 $ - 30 $ = 40 $ P > ML/(MP+ML) = 40/(30+40) = 0,57 – TEHÁT 37 TERMÉK KELL A KÉSZLEZETZÉS VÁRHATÓ NYERESÉGE: P(MP) - (1-P)(ML) = 0,75 * ,25 * 40 = 22, = 12,5 $

59 ABC analízis A készletezésre is igaz, hogy néhány termék rendelkezik csak nagy részesedéssel, s a termékek többségének alacsony részesedése van. Az ABC elemzéssel a termékeket három csoportba sorolhatjuk: A: magas értékvolumen B: közepes értékvolumen C: alacsony értékvolumen

60 Anyagszükséglet tervezése Anyagszükségleti tervezési rendszer (MRP) Az anyagszükséglet tervezési rendszer (Material Requirements Planning, MRP)  a termelési tervből származtatott  termelési vezérprogramra támaszkodva  meghatározza a végtermék előállításához szükséges  speciális alkatrészek és anyagok fajtáit,  a szükséglet pontos mértékét és  a termelési cikluson belül ezen tételek rendelésfeladásának,  beérkezésüknek illetve gyártásuk befejezésének idejét.

61 Anyagszükségleti tervezési rendszer (MRP) Az MRP rendszerben a termékek iránti rendelésekre támaszkodva egy vezérprogramot alakítanak ki.  A vezérprogram megadja az adott időszakban előállítandó végtermékek számát.  Anyagjegyzék azonosítja az egyes tételek előállításához szükséges anyagokat és azok pontos mennyiségét.  A készletnyilvántartás tartalmazza a befejezett végtermékek számát, valamint a raktáron lévő, ill. megrendelt tételek mennyiségét.

62 Terme- lési vezér- prog- ram = azt mutatja be, hogy az egyes termékekből mikor (pl. melyik héten) hány darabot kell legyártani.

63 Anyagjegyzék az A végtermékhez 2 egység B, 3 egység C elemre van szükség. A B elem pedig 1 egység D, és 4 egység E elemből áll (stb.)

64 Tagolt ill. egyszintű anyagjegyzék

65

66

67

68

69

70 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Értékteremtő folyamatok menedzsmentje Kötelező irodalom Polónyi István (2007): Tevékenységmenedzsment. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. Csak az előadásokon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések