Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

9.-10. előadás A teljesítményértékelés. Teljesítményértékelés kulcselem az emberi erőforrások menedzselésében.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "9.-10. előadás A teljesítményértékelés. Teljesítményértékelés kulcselem az emberi erőforrások menedzselésében."— Előadás másolata:

1 előadás A teljesítményértékelés

2 Teljesítményértékelés kulcselem az emberi erőforrások menedzselésében

3 A teljesítményértékelési rendszer tervezésének stratégiai választásai A következő kérdések segítenek a helyes teljesítményértékelés kialakításában 1.Milyen célra használjuk az értékelést? 2.Mit értékelünk? Mit tekintsünk teljesítménynek? 3.Hogyan, milyen technikával értékeljünk? 4.Kik az érintettek? 5.Hogyan kommunikáljuk az értékelést?

4 1.Teljesítményértékelési célok A teljesítményértékelési rendszerrel ( TER ) támogatható célok csoportosíthatók: a) a szervezeti célokat közvetítő csúcsvezetők elvárásai a TÉR-től b) az értékelői szerepben működő vezetők elvársai c) az értékeltek sajátos elvárásai d) a HR részleg elvárásai

5 A TÉR-től sokféle CÉL egyidejű érvényesülését várják. Ez veszélyezteti a potenciális pozitív hatások megjelenését. Hogy mik ezek az okok, az a célok egy más fajta csoportosításával mérhető fel: 1.Értékelő célok 2.Fejlesztő célok

6 2. Mit értékeljünk? A teljesítmény dimenziói I. Az eredményt: a) általában b) abszolút értékben vagy relatív módon c) időpontra vonatkoztatott szintjével vagy a változás mértékével

7 2. Mit értékeljünk még? II. Kompetenciákat Megkülönböztetjük a KÍVÁNATOS és a NEM KÍVÁNATOS verzióit !

8 Teljesítményértékelési módszerek Az egyéneket értékelő technikák I.Osztályozó, értékelő skálák II.Munkanorma III.Esszé IV.Kritikus esetek módszere V.MJS VI.MMS VII.MbO

9 Példák az osztályozó skálák lehetséges formáiból TeljesítménykritériumSkála 1.Problémamegoldó képesség Problémamegoldó képesség gyenge kiváló 3.Problémamegoldó képesség gyenge kiváló 4.Problémamegoldó képesség 5.Problémamegoldó képesség 6.Problémamegoldó képesség Jóval átlag alatti Átlag alatti Atlagos Időnként kiemelke dő Mindig kiváló Mindig átlag alatti Elfogad- ható átlagosIdőnként kiemelkedő Mindig kiváló 1.Prob- léma- megol- dásra nem képes 2.Egysze rűbb problé- mák megoldá- sára nem képes 3.Időn- ként bonyo- lultabb problé- mák megol- dására is képes 4.Bonyo -lultabb problé- mákat is megold 5.Bár- milyen problé ma esetén önálló- an cselek- szik

10 Példák az MbO értékelőlap céjaira munkakörCélkitűzés példa könyvelő üzemvezető Részt vesz két auditálással foglalkozó szemináriumon, hogy fejlessze és naprakésszé tegye auditálási ismereteit a nyár végére ( szeptember 15). - Január 1-jéig 10% alá csökkenti a fizikai dolgozók 18,9%-os hiányzási arányát. - Lecsökkenti a baleset miatti kieső időt évi 100 munkanapra. - Radioizotópos minőség-ellenőrzési rendszert vezet be, x E Ft-ot nem meghaladó költséggel, október 1-jéig.

11 Teljesítményértékelési módszerek Több személyt egyidejűleg értékelő módszerek: I.Rangsorolás II.Kényszerített szétosztás

12 Teljesítményértékelési módszerek A technikák értékelése A dimenziók, amelyek mellett az értékelési technikák összevethetők: a)Hasznossága b)Praktikussága c)A rendszer érvényessége

13 Teljesítményértékelő lap ( minta ) Lásd

14 Az érintettek: értékelők és értékeltek Kiket értékeljünk? Kik legyenek az értékelők?

15 Az érintettek: értékelők és értékeltek Mik a potenciális problémák? a)Az értékeltekkel kapcsolatos problémák b)Értékelői problémák c)Az értékelők kifogásai

16 A lehetséges értékelők ügyfél Felsőbb szintű vezető Az értékelt közvetlen főnöke Az értékelt beosztott külsőkülső Bel- ső Személyi vezető kollégák teamtársak

17 Az értékelés kommunikálása Dönteni kell az értékelések megbeszéléséről: a)Mikor? b)Hogyan? c)Milyen gyakran?

18 Az értékelés kommunikálása Dönteni kell az értékelések megbeszéléséről: d)Mire terjedjen ki? e)Milyen legyen a szerepmegosztás a résztvevők között?

19 Teljesítménymenedzsment I.A teljesítménymenedzsment sajátosságai II.A teljesítménymenedzsment elemei a)A célrendszer tisztázása b)Célkitűzés, teljesítménymérők, teljesítményjelzők használata

20 Teljesítménymenedzsment c)Egyéni fejlesztési tervek d)Folyamatos értékelés, rendszeres teljesítmény-értékelő megbeszélés e)Kapcsolat az értékelés és a javadalmazás között

21 Nemzetközi problémák és megoldások USA-ban Nyugat-Európában a teljesítményértékelés széles körűen használt. Tajvan, Japán: MbO ( célközpontos vezetés) Kína: kritikus esetek módszere

22 Példa eltérő teljesítménymenedzsment orientációkra különböző kultúrákban Lásd

23 Teljesítményértékelő lap Lásd

24 Két dolgozó teljesítmény osztályzatainak összehasonlítása Lásd


Letölteni ppt "9.-10. előadás A teljesítményértékelés. Teljesítményértékelés kulcselem az emberi erőforrások menedzselésében."

Hasonló előadás


Google Hirdetések