Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

: MOLNÁR ÉVA CSILLA KÉSZÍTETTE: MOLNÁR ÉVA CSILLA SZOCIÁLIS MUNKA (BA) - DIAKÓNUS (BA) KÁROLI GÁSPÁR REFORMÁTUS EGYETEM TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KARA Az értelmileg.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: ": MOLNÁR ÉVA CSILLA KÉSZÍTETTE: MOLNÁR ÉVA CSILLA SZOCIÁLIS MUNKA (BA) - DIAKÓNUS (BA) KÁROLI GÁSPÁR REFORMÁTUS EGYETEM TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KARA Az értelmileg."— Előadás másolata:

1 : MOLNÁR ÉVA CSILLA KÉSZÍTETTE: MOLNÁR ÉVA CSILLA SZOCIÁLIS MUNKA (BA) - DIAKÓNUS (BA) KÁROLI GÁSPÁR REFORMÁTUS EGYETEM TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KARA Az értelmileg akadályozott fiatalok csoportalakulása és csoportfejlődése Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

2 A kutatás célja Értelmileg akadályozott fiatalok életében a csoport és a közösség fontosságának vizsgálata. Értelmileg akadályozott fiatalok életében a csoport és a közösség fontosságának vizsgálata. A közösségformálás segítése (játéktervezet összeállítása). A közösségformálás segítése (játéktervezet összeállítása). „Nem örül a doppinggal elért világcsúcsnak, De együtt örül a fogyatékos kisfiúval, Aki szája szélén csorgó nyállal, nagy erőfeszítésekkel Társának tudja dobni a labdát.” Fabiny Tamás: Egy-korintus-tizenhárom (részlet) Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

3 Hipotézis 1. A csoportalakulás, csoportfejlődés folyamatának eltérései; 2. A csoportalakulás és csoportfejlesztés lehetőségei; 3. A fejlesztés lehetséges következményei. Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

4 Az értelmileg akadályozottság- elméleti összegzés Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

5 Az értelmi fogyatékosok IQ szerinti osztályozása (World Helth Organization 1968) WHO felosztása IQ érték Enyhe (mild) értelmi fogyatékosság Középsúlyos (moderate) értelmi fogyatékosság Súlyos (severe) értelmi fogyatékosság Legsúlyosabb (profaund) értelmi fogyatékosság 0-20 Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

6 Az értelmileg akadályozott fiatalok általános fejlődési jellemzői A meglassult fejlődési ütem és fejlődési zavar kihat az egész fejlődés folyamatára. A külső megjelenés eltérései; A külső megjelenés eltérései; A kognitív működés sajátosságai; A kognitív működés sajátosságai; A szocializációs és önkiszolgáló tevékenység fejlődési sajátosságai; A szocializációs és önkiszolgáló tevékenység fejlődési sajátosságai; Az értelmileg akadályozott serdülők és fiatalok serdülése elhúzódó. Az értelmileg akadályozott serdülők és fiatalok serdülése elhúzódó. Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

7 Az értelmileg akadályozott fiatalok általános fejlődési jellemzői A hormonális változások következményei; A hormonális változások következményei; A szociális fejlődés korlátozott volta ellenére megjelennek a bírálat és az önbírálat csírái, és bizonyos szintű feladattudat is kialakul. A szociális fejlődés korlátozott volta ellenére megjelennek a bírálat és az önbírálat csírái, és bizonyos szintű feladattudat is kialakul. Erősödik az én tudat, csoporttudat és a valahova tartozás élményének igénye. Erősödik az én tudat, csoporttudat és a valahova tartozás élményének igénye. Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

8 A csoportalakulás folyamata Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

9 Általános csoportfejlődési modell 1. Tájékozódás, találkozás szakasza 2. Strukturálódás 3. Munkafázis 4. Eredmények felmutatása 5. Elkülönülés Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

10 Értelmileg akadályozott fiatalok csoportalakulása és fejlődése (felmérés) A felmérés körülményei:  A kérdőív  A kitöltők  20 csoport belső hálózati rendszerének adatai Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

11 Az értelmileg akadályozott fiatalok csoportjai csoportszámlétszám Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

12 A felmérés eredményeinek elemzése Az adatok elemzésének területei: A csoport mely fázisban tart a csoportalakulás szempontjából; A csoportban lévő szerepek; A vezetői stílus. Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

13 A csoportalakulás első fázisának (tájékozódás-találkozás) időtartama csoportszámidőtartam hónap hónap hónap 2Nem tudja Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

14 A csoportalakulás második fázisának (struktúrálódás) időtartama csoportszámidőtartam 2Jelenleg is tart 34 hónap 48 hónap 39 hónap 510 hónap

15 A csoportalakulás harmadik fázisának (munkafázis) időtartama csoportszámidőtartam 3Nincs adat 6Jelenleg is tart 3Egy tanév 414 hónap Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara

16 Szerepkategóriák egy csoporton belül Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara Önirányultságú szerepek Függőség 8Kitérés 7 Ellenszegülés 12Párképzés 6 Rivalizálás 12Kilépés 4 Feladatra irányuló szerepek Kezdeményezés 12Kritikai tisztázás 5 Információkérés 13Összegezés 5 Információadás 11 Csoportfenntartó szerepek Összhangteremtés 17Kognitív serkentés Bátorítás 14Feszültségoldás 15 Kompromisszumkeresés 10

17 Vezetői stílus Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara Jó hangulat: 7 Mindenki tudjon a másikról: 5 Fegyelem legyen: 0 A munkára való összpontosítás: 8 Lelki gondozás: 6 Mindenki szerepet kapjon: 9 Biztonságos légkör: 10

18 Csoportfejlődés nehézségei Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara Válaszadók számaVeszélyfaktor 11Passzivitás 7Alcsoportképződés 5Túlzott függés

19 A felmérés eredményeinek hasznosítási lehetőségei Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara A szociális viselkedés hatékonysága nagymértékben függ a szociális készségek készletének gazdagságától, fejlettségétől; A felmérésből kiderül, hogy a közös élményeknek, beszélgetéseknek mekkora ereje van a csoportok életében.

20 Játékos foglalkozások ajánlása a csoportalakulás és csoportfejlődés segítéséhez Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara Az értelmileg akadályozott fiatalok játéktevékenysége jelentősen eltér az átlagostól, de hasonló jelentőséggel bír. A közös játék által megtanulják, hogyan kell rendezett módon aktívnak lenni, a dologra vagy társa figyelni, a cselekvésben tudatosan részt venni, bizonyos célokat elfogadni és azok elérésére törekedni

21 Játéktevékenység javaslatok az első csoportfejlődési fázishoz Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara A tájékozódás és a találkozás szakasza A legfontosabb cél a másik megismerése és megszokása, illetve a jó légkör kialakítása. Reggeli kör Körjátékok a megismerés jegyében

22 Játéktevékenység javaslatok a második csoportfejlődési fázisra Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara A strukturálódás fázisa. Kiemelten nagy hangsúly van a csoportvezetőn. Szerepharcok is ekkor kezdődnek, és folynak le. Ekkor kell konfliktuskezelési stratégiákat kidolgozni. A legcélszerűbb különböző szerep- és szituációs gyakorlatokat játszani. Ezekben a játékfajtákban együttesen jelenik meg a szociális tanulás, a kommunikáció igénye, a zene és a mozgás

23 Játéktevékenység javaslatok a harmadik csoportfejlődési fázisra Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara A munkafázis szakasza. Az együttműködés és a feladatorientáltság jellemző. A közös munka is együttes élményt eredményezhet. A csoportfejlődés egyensúlyának fenntartása érdekében az előző szakaszokban javasolt játéktevékenységek továbbra is alkalmazhatók.

24 Összegzés Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara Az értelmileg akadályozott fiatalok személyiségfejlődésének, komfortérzetük javításának meghatározó színtere a csoport. A hasonlóságok és különbségek léte részben bebizonyosodott. Az eltérések a csoportfejlődési szakaszok területén észlelhetők elsősorban. Hasonlóságok vannak viszont a csoportban jelentkező csoportszerepek területén.

25 Összegezés Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara A környezet és körülmények diktálta szituációs helyzetek változásaira minden csoporttag reagál, így a kialakult szerepek, státuszok folyton változnak, alakulnak. Kognitív deficitjükből adódó korlátozottságuk oldásának lényeges színtere lehet a csoportalakítás és csoportfejlődés egyes fázisa, és a fázisok fejlesztésének következetes segítése.

26 Köszönöm a figyelmet! Molnár Éva Csilla Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara


Letölteni ppt ": MOLNÁR ÉVA CSILLA KÉSZÍTETTE: MOLNÁR ÉVA CSILLA SZOCIÁLIS MUNKA (BA) - DIAKÓNUS (BA) KÁROLI GÁSPÁR REFORMÁTUS EGYETEM TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KARA Az értelmileg."

Hasonló előadás


Google Hirdetések