Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az üzleti élet íratlan szabályairól. A tolerancia és a türelem szükségessége az idegen kultúrákban A külkereskedelmi tárgyalásokat a kultúra két vonatkozásban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az üzleti élet íratlan szabályairól. A tolerancia és a türelem szükségessége az idegen kultúrákban A külkereskedelmi tárgyalásokat a kultúra két vonatkozásban."— Előadás másolata:

1 Az üzleti élet íratlan szabályairól

2 A tolerancia és a türelem szükségessége az idegen kultúrákban A külkereskedelmi tárgyalásokat a kultúra két vonatkozásban érinti: 1. Az eladót és a vevőt elválasztó különbségekhez hozzáadódnak a hazai és az idegen környezet kulturális különbségei, 2. A tárgyalópartnereknek meg kell oldaniuk, hogy helyesen értelmezzék a másik mentális és emocionális reakcióit.

3 Általános szabályok Kulturális bázis jelentőségét kell felismernünk, Kulturális bázis jelentőségét kell felismernünk, Tiszteljük a partner országának hagyományait, a formalitásait, a tabukat és az ideológiai különbségeket, Tiszteljük a partner országának hagyományait, a formalitásait, a tabukat és az ideológiai különbségeket, A közeledés tényezőit keressük, ne a különbségeket élezzük ki. A közeledés tényezőit keressük, ne a különbségeket élezzük ki.

4 Nagy Britannia kulturális életének legfőbb szabályai A britek védelmezik magánszférájukat, individualitásukat, A britek védelmezik magánszférájukat, individualitásukat, A személyes kapcsolatok során ügyelni kell a partner rangjának megfelelő megszólításra, A személyes kapcsolatok során ügyelni kell a partner rangjának megfelelő megszólításra, Az általános viselkedési szabályok közé tartozik az önfegyelem, a pontosság, mások tiszteletben tartása, a nagyfokú tolerancia, Az általános viselkedési szabályok közé tartozik az önfegyelem, a pontosság, mások tiszteletben tartása, a nagyfokú tolerancia, Reggel kilenc óra előtt üzleti tárgyalásokat nem folytatnak, Reggel kilenc óra előtt üzleti tárgyalásokat nem folytatnak,

5 Nagy Britannia kulturális életének legfőbb szabályai Hivatalos tárgyalásokon személyes dolgokat nem illik érinteni, Hivatalos tárgyalásokon személyes dolgokat nem illik érinteni, Ajándékozás: újévre naptárakat, könyveket lehet küldeni, Ajándékozás: újévre naptárakat, könyveket lehet küldeni, A britekről (angolok, skótok, walesiek) nem helyes „angolként” beszélni, A britekről (angolok, skótok, walesiek) nem helyes „angolként” beszélni, Üdvözlésként a kézfogást általában kerülik, Üdvözlésként a kézfogást általában kerülik, Individuális sajátosságokat inkább becsülnek, mint kritizálnak. Individuális sajátosságokat inkább becsülnek, mint kritizálnak.

6 USA kulturális életének legfőbb szabályai Az üzletemberdivat világméretű átvétele, az üzletember „egyenruha” kötelező használata, Az üzletemberdivat világméretű átvétele, az üzletember „egyenruha” kötelező használata, A szigorú öltözködési stílushoz alkalmazkodni kell, A szigorú öltözködési stílushoz alkalmazkodni kell, A keresztnéven való megszólítás erősen tanácsolható, A keresztnéven való megszólítás erősen tanácsolható, Az „uram”-on kívül minden más címhasználatot kerülnek a megszólításban, Az „uram”-on kívül minden más címhasználatot kerülnek a megszólításban, A pontosság az angolokéhoz hasonlóan alapkövetelmény, A pontosság az angolokéhoz hasonlóan alapkövetelmény, A nehéz üzleti ebédeknél, vacsoráknál humoros köszöntőt illik mondani; A nehéz üzleti ebédeknél, vacsoráknál humoros köszöntőt illik mondani;

7 USA kulturális életének legfőbb szabályai Az ajándékozás nem szokásos, Az ajándékozás nem szokásos, Minden szolgáltatás borravalóköteles, Minden szolgáltatás borravalóköteles, Ünnepi rendezvényeken nagy súlyt helyeznek a megfelelő viseletre. Ünnepi rendezvényeken nagy súlyt helyeznek a megfelelő viseletre. Az adományozás, a karitatív tevékenység igen elterjedt és ajánlatos, Az adományozás, a karitatív tevékenység igen elterjedt és ajánlatos, A lakásra szóló baráti meghívások gyakran csak udvariassági formulák, A lakásra szóló baráti meghívások gyakran csak udvariassági formulák, A „keep smiling” az amerikai életforma része. A „keep smiling” az amerikai életforma része.

8 Japán kulturális életének legfőbb szabályai A „nem” és az „igen” használata A „nem” és az „igen” használata A japán ember problémát körüljáró gondolkodásmódja, A japán ember problémát körüljáró gondolkodásmódja, Az életforma is különböző, Az életforma is különböző, A közösségi gondolkodás, a kollektíva tisztelete rendkívül erős, A közösségi gondolkodás, a kollektíva tisztelete rendkívül erős, Az üdvözléskori kötelező mély meghajlások, a kötelező mosolygás, a vendégnek ellent nem mondás szabályának betartása, Az üdvözléskori kötelező mély meghajlások, a kötelező mosolygás, a vendégnek ellent nem mondás szabályának betartása, A házigazdának soha nem szabad hátat fordítani, A házigazdának soha nem szabad hátat fordítani, A lakásba belépve a cipőt le kell venni, A lakásba belépve a cipőt le kell venni,

9 Japán kulturális életének legfőbb szabályai A teaszertartásnál illik másodszor is teát kérni, A teaszertartásnál illik másodszor is teát kérni, A padlón ülve a lábakat nem illik kinyújtani, A padlón ülve a lábakat nem illik kinyújtani, A négyes és a kilences szám minden módon kerülendő, A négyes és a kilences szám minden módon kerülendő, A meghívás végét az jelzi, a címeknek, a rangoknak Japánban nincs nagy jelentősége, A meghívás végét az jelzi, a címeknek, a rangoknak Japánban nincs nagy jelentősége, A névjegyekkel Japánban különösen nagy jelentőségűek, A névjegyekkel Japánban különösen nagy jelentőségűek, A korrekt öltözék az üzleti tárgyalásoknál elengedhetetlen, A korrekt öltözék az üzleti tárgyalásoknál elengedhetetlen, Az üzleti tárgyalások időigényesek, Az üzleti tárgyalások időigényesek, Az üzleti döntés hosszú mérlegelés eredménye. Az üzleti döntés hosszú mérlegelés eredménye.

10 Arab országok A vallás írott és íratlan szabályai: napkeltétől napnyugtáig a vallásos arab üzletembernek böjtölnie kell, a külföldi üzletember toleranciáját becsülik; napkeltétől napnyugtáig a vallásos arab üzletembernek böjtölnie kell, a külföldi üzletember toleranciáját becsülik; az arab üzletembereknek a napi ötszöri imádkozás parancsának is eleget kell tennie. az arab üzletembereknek a napi ötszöri imádkozás parancsának is eleget kell tennie. az üzleti életben az időnek nincs szerepe. az üzleti életben az időnek nincs szerepe. a baráti kapcsolatok az üzleti életben nagyon fontosak a baráti kapcsolatok az üzleti életben nagyon fontosak célszerű néhány udvariassági formulát arabul is megtanulni, ezt – mint a partner előzékenységét – sokra becsülik. célszerű néhány udvariassági formulát arabul is megtanulni, ezt – mint a partner előzékenységét – sokra becsülik.

11 Ami a vallási előírások szerint tilos: alkoholfogyasztás alkoholfogyasztás a sertéshús fogyasztás a sertéshús fogyasztás a nők nem öltözködhetnek kihívóan a nők nem öltözködhetnek kihívóan isten teremtményeiről fényképeket készíteni tilos, ha partnerünket le akarjuk fényképezni, előbb kérjük engedélyét; isten teremtményeiről fényképeket készíteni tilos, ha partnerünket le akarjuk fényképezni, előbb kérjük engedélyét; leülésnél vigyázni kell arra, hogy a cipőtalp nem mutathat a partner felé (természetesen a talp sem mezítláb); leülésnél vigyázni kell arra, hogy a cipőtalp nem mutathat a partner felé (természetesen a talp sem mezítláb); Allah nevének használatát minden módon kerülni kell Allah nevének használatát minden módon kerülni kell az arab országok „balkezes” társadalmak, ezért bal kezet kézfogásra nyújtani, sem azzal enni soha nem szabad! az arab országok „balkezes” társadalmak, ezért bal kezet kézfogásra nyújtani, sem azzal enni soha nem szabad!

12 Tisztesség – Üzleti etika

13 Tisztességes üzletember = Tisztességes üzletember = Tisztességes ember Tisztességes ember Tisztességes ember = Tisztességes ember = Tisztességes üzletember

14 Az üzleti etikai kérdései két síkon is felvetődnek marketingakciókat elhatározó és kivitelező, az ügyleteket kötő vállalat – vállalkozás síkján, marketingakciókat elhatározó és kivitelező, az ügyleteket kötő vállalat – vállalkozás síkján, Illetve az ezeken közreműködő üzletember személyes tisztessége síkján. Illetve az ezeken közreműködő üzletember személyes tisztessége síkján.

15 Mikor válik egy figyelmességi üzleti ajándék a megvesztegetés eszközévé? 1. Az adott idegen kultúrában melyek a tabuk? 1. Az adott idegen kultúrában melyek a tabuk? 2. Hol a határ a figyelmességi ajándék és a megvesztegetést célzó „ajándék” között? 2. Hol a határ a figyelmességi ajándék és a megvesztegetést célzó „ajándék” között?

16 Ha a megvesztegetést versenyeszközként alkalmazzuk Az adott vásárlásnál a bevásárlócsoport melyik résztvevője a döntéshozó? Az adott vásárlásnál a bevásárlócsoport melyik résztvevője a döntéshozó? A döntéshozó személy megvesztegethető- e? A döntéshozó személy megvesztegethető- e?

17 Minden kereskedőnek tudni kell, hogy számára hol a határ, Minden kereskedőnek tudni kell, hogy számára hol a határ, hogy a kereskedői trükkök és praktikák mikor ütköznek saját emberi és üzleti moráljába, hogy a kereskedői trükkök és praktikák mikor ütköznek saját emberi és üzleti moráljába, hogy mely hazugságok minősíthetők „jó” hazugságnak, s melyek rossznak. hogy mely hazugságok minősíthetők „jó” hazugságnak, s melyek rossznak.

18 Az üzleti titoktarás és titokvédelem: Üzleti titok lehet: egy új termék, egy új termék, vagy egy új gyártási eljárás kifejlesztésére irányuló tervezői folyamat, vagy egy új gyártási eljárás kifejlesztésére irányuló tervezői folyamat, egy elhatározott termék-bevezetési stratégia, egy elhatározott termék-bevezetési stratégia, egy megvalósítani kívánt reklámhadjárat, egy megvalósítani kívánt reklámhadjárat, a vállalat legújabb árai és üzleti kondíciói a vállalat legújabb árai és üzleti kondíciói

19 Az amatőrök hibái: a „lojális” alkalmazott, aki társságban, üzleti ebédeken jól értesültségével kérkedve gátlástalanul mesél vállalata belső ügyeiről, a „lojális” alkalmazott, aki társságban, üzleti ebédeken jól értesültségével kérkedve gátlástalanul mesél vállalata belső ügyeiről, a házon belüli – fél információkat tévesen értelmező – folyosói információáramlás, a házon belüli – fél információkat tévesen értelmező – folyosói információáramlás, a részmunkaidős, az időszakosan alkalmazott munkatársak „jól értesültsége” a részmunkaidős, az időszakosan alkalmazott munkatársak „jól értesültsége”

20 Felelőtlenségi károk: a nem megfelelően ellenőrzött látogatók, a nem megfelelően ellenőrzött látogatók, a bezáratlan irodaajtók, a bezáratlan irodaajtók, a tárgyalópartnerek egyedül hagyása, az üzleti dokumentumokat tartalmazó irodában vagy tárgyalószobában, a tárgyalópartnerek egyedül hagyása, az üzleti dokumentumokat tartalmazó irodában vagy tárgyalószobában, a hanyagul papírkosárba dobott elrontott levelek, árlisták a hanyagul papírkosárba dobott elrontott levelek, árlisták az információk bárki számára hozzáférhetőségétől nem védett computerek, az információk bárki számára hozzáférhetőségétől nem védett computerek, szerteszét heverő műszaki tervváltozatok, laboratóriumi tesztek mérési adatai szerteszét heverő műszaki tervváltozatok, laboratóriumi tesztek mérési adatai a szállodakulcs felelőtlen kezelése, a szállodakulcs felelőtlen kezelése, az újságírók felelőtlen tájékoztatása az újságírók felelőtlen tájékoztatása

21 Egy szakkönyv veszélytényezői: az üzletember, az üzletember, a titkárság, a titkárság, a telefonlehallgatás, a telefonlehallgatás, lehallgatókészülék a bútorokban, a falban, lehallgatókészülék a bútorokban, a falban, a gyorsírófüzet, a gyorsírófüzet, az egyszer használatos írógépindigó, az egyszer használatos írógépindigó, az elrontott fénymásolat a papírkosárban, az elrontott fénymásolat a papírkosárban, az „ablaktisztítók”, s más csalók behatolása az „ablaktisztítók”, s más csalók behatolása

22 Tanulság: Az információ HATALOM!!!!

23 A prezentációt készítették Kató Zsófia Kiss Gábor Kovács Krisztina


Letölteni ppt "Az üzleti élet íratlan szabályairól. A tolerancia és a türelem szükségessége az idegen kultúrákban A külkereskedelmi tárgyalásokat a kultúra két vonatkozásban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések