Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Projektkészítési technikák: logframe, SWOT Öcsi Béla Nemzetközi Bankárképző Központ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Projektkészítési technikák: logframe, SWOT Öcsi Béla Nemzetközi Bankárképző Központ."— Előadás másolata:

1 Projektkészítési technikák: logframe, SWOT Öcsi Béla Nemzetközi Bankárképző Központ

2 2 releváns –kereslet-vezérelt –cél-orientált –a kiírásnak megfelel megvalósítható –jól átgondolt, következetes –eredményei mérhetők –reális költségvetés –világos munkamegosztás –bemért kockázatok fenntartható –a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók A jó projekt ismérvei

3 3 A projekttervezés lehetséges módszere - logframe A logikai keretmódszer (LOGical FRAMEwork Approach, LFA, logframe) garantálja: - a valós problémákra épülést - a célok strukturáltságát - a mérhetőséget - a kockázatok bemérését - a projektterv következetességét

4 4 A logframe módszer segít… …tisztázni a projekt célját és létjogosultságát; …világosan meghatározni a projekt elemeit; …az előkészítés korai szakaszában elemezni a projekt környezetét; ….meghatározni, hogyan mérhető a projekt előrehaladás, sikere vagy kudarca.

5 5 A logframe módszer A ’60-as években a USAID fejlesztette ki Műhelymunka Valamennyi szereplő/érintett (képviselőjének) bevonásával Független szakértő (moderátor) vezetésével

6 6 A módszer végeredménye: a logikai keretmátrix

7 7 A logframe lépései 1. Projekt-identifikáció a)Problémaelemzés b)Célelemzés c)Stratégiaelemzés 2. Logikai keretmátrix kidolgozása a)beavatkozási logika b)feltételezések c)indikátorok és forrásaik

8 8 1. a, Probléma-elemzés Azonosítás –SWOT-ból –VAGY Ötletroham Ok-okozati összefüggések feltárása –Probléma-hierarchia –Kiinduló probléma? –„Ok-okozat” algoritmus –Kapcsolatok felrajzolása Végeredmény: Probléma-fa

9 9 SWOT – a (helyzet)elemzés eszköze Vállalatokra „találták ki” Projekttervezés folyamatának egy lépése EU Strukturális Alapok: programkészítés fontos eleme A helyzetelemzést veszi alapul A tényeket értékeli, elemzi és 4 kategóriába csoportosítja Ezen alapul a célok kiválasztása

10 10 Erősségek (Strengths) -Belső tényezők, + Pozitív dolgok, amik jól működnek, és lehet rá befolyásom hogy még jobban működjön Gyengeségek (Weaknesses) - Belső tényezők, - Olyan dolgok amik nem jól működnek, de lehet rá befolyásom hogy jobb legyen a helyzet Lehetőségek (Opportunities) - Külső tényezők, + Olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket Veszélyek (Threats) - Külső tényezők, - Olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot jelethetnek A SWOT négy kategóriája

11 11 Trendek, külső adottságok: gazdasági technológiai politikai kulturális, egyéb Stratégia/célok Strengths (erősségek) Weaknesses (gyengeségek) Opportunities (lehetőségek) Threats (veszélyek) A SWOT logikája

12 12 1.a, Probléma-elemzés végeredménye: problémafa feladat: - az elemzés tárgyának és keretének meghatározása - a bevont részek elemzése - a problémák meghatározása és hierarchiájuk felállítása - az ok-okozati összefüggések felrajzolása mezőg. termékek nehezen eladhatók alacsony feldolg. szint (élelm. ipar) marketing fejletlen minőségbiztosít ási ismeretek hiánya üzletileg nem átgondolt vállalkozások technológiák elavultak ismeretek szegényesek célpiac nem feltérképezett értékesítési lánc gyenge okozat ok Forrása: SWOT „gyengeségek” VAGY ötletroham a problémákról

13 13 1.b. Célok felállítása feladat: - a problémák átfogalmazása célokká, a probléma-fa “tükörképének” megalkotása mezőg. term. eladhatósága, munkahelyek létesítése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése technológiaváltás elősegítése ismeretek megszerzése célpiac információk gyűjtése strat. cél output feldolgozottsági szint növelése értékesítő szervezete k erősítése

14 14 1.c. Stratégia-elemzés feladat: -a rendelkezésre álló idő és források függvényében a kívánt eredmények eléréséhez vezető utak / célcsoportok kiválasztása - a projekt általános céljainak meghatározza mezőg. term. eladhatóságának jav., munkahelyek létesítése feldolgozottsági szint növelése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése marketing ismeretek megszerzése strat. cél output képzés-klaszter

15 15 2. a, BEVATKOZÁSI STRATÉGIA A probléma-, cél- és stratégia elemzésből adódik A stratégiai cél biztosítja a programhoz való kapcsolódást Projekt-cél lehetőleg csak egy legyen

16 16 2.b, Feltételek Feltételek: a program sikeréhez szükséges körülmények, amelyeket azonban a program (v. menedzsmentje) nem tud befolyásolni. Feltételek szintjei: a beavatkozási logikával összhangban Feltételek meghatározásának célja: a tervezés korai szakaszában meghatározni a program sikerét veszélyeztető kockázatokat. a végrehajtás alatt lehetővé tenni a monitoringot.

17 17 Feltételek: kockázatelemzés Fontos a feltétel? Valószínű a bekövetkezése? Ki kell hagyni Biztos Valószínűtlen Valószínű Ki kell hagyni Figyelni kell Át lehet alakítani a stratégiát? Ki kell bővíteni a stratégiát a feltételre ható eszközökkel „Gyilkos” feltétel igennem igennem

18 18 2.c, INDIKÁTOROK

19 19 Indikátorok szintjei

20 20 Mezőgazdasághoz kapcsolódó új munkahelyek létrehozása A logikai keretmátrix

21 21 Logikai keretmátrix: a belső logika


Letölteni ppt "Projektkészítési technikák: logframe, SWOT Öcsi Béla Nemzetközi Bankárképző Központ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések