Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Projektkészítési technikák: logframe, SWOT

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Projektkészítési technikák: logframe, SWOT"— Előadás másolata:

1 Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
Öcsi Béla Nemzetközi Bankárképző Központ

2 A jó projekt ismérvei releváns megvalósítható fenntartható
kereslet-vezérelt cél-orientált a kiírásnak megfelel megvalósítható jól átgondolt, következetes eredményei mérhetők reális költségvetés világos munkamegosztás bemért kockázatok fenntartható a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók

3 A projekttervezés lehetséges módszere - logframe
A logikai keretmódszer (LOGical FRAMEwork Approach, LFA, logframe) garantálja: - a valós problémákra épülést - a célok strukturáltságát - a mérhetőséget - a kockázatok bemérését - a projektterv következetességét

4 A logframe módszer segít…
…tisztázni a projekt célját és létjogosultságát; …világosan meghatározni a projekt elemeit; …az előkészítés korai szakaszában elemezni a projekt környezetét; ….meghatározni, hogyan mérhető a projekt előrehaladás, sikere vagy kudarca.

5 A logframe módszer A ’60-as években a USAID fejlesztette ki
Műhelymunka Valamennyi szereplő/érintett (képviselőjének) bevonásával Független szakértő (moderátor) vezetésével

6 A módszer végeredménye: a logikai keretmátrix

7 A logframe lépései 1. Projekt-identifikáció
Problémaelemzés Célelemzés Stratégiaelemzés 2. Logikai keretmátrix kidolgozása beavatkozási logika feltételezések indikátorok és forrásaik

8 1. a, Probléma-elemzés Azonosítás Ok-okozati összefüggések feltárása
SWOT-ból VAGY Ötletroham Ok-okozati összefüggések feltárása Probléma-hierarchia Kiinduló probléma? „Ok-okozat” algoritmus Kapcsolatok felrajzolása Végeredmény: Probléma-fa

9 SWOT – a (helyzet)elemzés eszköze
Vállalatokra „találták ki” Projekttervezés folyamatának egy lépése EU Strukturális Alapok: programkészítés fontos eleme A helyzetelemzést veszi alapul A tényeket értékeli, elemzi és 4 kategóriába csoportosítja Ezen alapul a célok kiválasztása

10 A SWOT négy kategóriája
Erősségek (Strengths) -Belső tényezők, + Pozitív dolgok, amik jól működnek, és lehet rá befolyásom hogy még jobban működjön Gyengeségek (Weaknesses) - Belső tényezők, - Olyan dolgok amik nem jól működnek, de lehet rá befolyásom hogy jobb legyen a helyzet Lehetőségek (Opportunities) - Külső tényezők, + Olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket Veszélyek (Threats) - Külső tényezők, - Olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot jelethetnek

11 Stratégia/célok A SWOT logikája Strengths (erősségek) Weaknesses
(gyengeségek) Trendek, külső adottságok: gazdasági technológiai politikai kulturális, egyéb Opportunities (lehetőségek) Threats (veszélyek) Stratégia/célok

12 1.a, Probléma-elemzés végeredménye: problémafa
feladat: - az elemzés tárgyának és keretének meghatározása - a bevont részek elemzése - a problémák meghatározása és hierarchiájuk felállítása - az ok-okozati összefüggések felrajzolása Forrása: SWOT „gyengeségek” VAGY ötletroham a problémákról mezőg. termékek nehezen eladhatók alacsony feldolg. szint (élelm. ipar) marketing fejletlen minőségbiztosítási ismeretek hiánya üzletileg nem átgondolt vállalkozások technológiák elavultak ismeretek szegényesek célpiac nem feltérképezett értékesítési lánc gyenge okozat ok

13 1.b. Célok felállítása strat. cél output marketing javítása
feladat: - a problémák átfogalmazása célokká, a probléma-fa “tükörképének” megalkotása mezőg. term. eladhatósága, munkahelyek létesítése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése technológiaváltás elősegítése ismeretek megszerzése célpiac információk gyűjtése strat. cél output feldolgozottsági szint növelése értékesítő szervezetek erősítése

14 1.c. Stratégia-elemzés strat. cél képzés-klaszter output
feladat: -a rendelkezésre álló idő és források függvényében a kívánt eredmények eléréséhez vezető utak / célcsoportok kiválasztása - a projekt általános céljainak meghatározza mezőg. term. eladhatóságának jav., munkahelyek létesítése feldolgozottsági szint növelése marketing javítása ismeretek oktatásának bevezetése üzleti tervezés elősegítése marketing ismeretek megszerzése strat. cél output képzés-klaszter

15 2. a, BEVATKOZÁSI STRATÉGIA
A probléma-, cél- és stratégia elemzésből adódik A stratégiai cél biztosítja a programhoz való kapcsolódást Projekt-cél lehetőleg csak egy legyen

16 2.b, Feltételek a beavatkozási logikával összhangban Feltételek:
a program sikeréhez szükséges körülmények, amelyeket azonban a program (v. menedzsmentje) nem tud befolyásolni. Feltételek szintjei: a beavatkozási logikával összhangban Feltételek meghatározásának célja: a tervezés korai szakaszában meghatározni a program sikerét veszélyeztető kockázatokat. a végrehajtás alatt lehetővé tenni a monitoringot.

17 Feltételek: kockázatelemzés
Fontos a feltétel? Valószínű a bekövetkezése? Ki kell hagyni igen nem Biztos Ki kell hagyni Valószínű Figyelni kell Valószínűtlen Át lehet alakítani a stratégiát? Ki kell bővíteni a stratégiát a feltételre ható eszközökkel igen nem „Gyilkos” feltétel

18 2.c, INDIKÁTOROK

19 Indikátorok szintjei

20 Mezőgazdasághoz kapcsolódó új munkahelyek létrehozása
A logikai keretmátrix Mezőgazdasághoz kapcsolódó új munkahelyek létrehozása

21 Logikai keretmátrix: a belső logika


Letölteni ppt "Projektkészítési technikák: logframe, SWOT"

Hasonló előadás


Google Hirdetések