Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása Bella Balázs Stratégiai igazgató MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása Bella Balázs Stratégiai igazgató MÁV Magyar Államvasutak Zrt."— Előadás másolata:

1 Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása Bella Balázs Stratégiai igazgató MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

2 Eger, október 7. 2MÁV CSOPORT Tartalom  Általános szervezeti struktúrák, jogszabályok  A MÁV szervezeti stratégiai céljai  A MÁV strukturális átalakításának lépései  A MÁV Csoport jövőképe

3 Eger, október 7. 3MÁV CSOPORT Általános szervezeti struktúrák - egységes vállalat vs. vállalatcsoport ? Egységes vállalat Konszern vállalat Holding vállalat A divízió B divízió C divízió Központ A divízió B divízió C divízió Konszern központ A divízió B divízió C divízió Holding központ Stratégiai rugalmasság Pénzügyi rugalmasság Üzleti rugalmasság Transzparencia Innováció Megtakarítási lehetőségek Belső rugalmasság Irányítási struktúra egyszerűsége

4 Eger, október 7. 4MÁV CSOPORT A vasútvállalatok szervezeti felépítését meghatározó főtevékenységek ÖBB, DB, FS, SBB Személy- szállítás Áru- fuvarozás Vontatás Pálya- vasút ? Integrált vasútvállalat NS, CD Személy- szállítás Személyszállító-, árufuvarozó, infrastruktúra üzemeltető vasútvállalat ZSSK C. Áru- fuvarozás Railtrack Pálya- vasút

5 Eger, október 7. 5MÁV CSOPORT A MÁV szervezeti felépítését befolyásoló jogszabályok 91/440EGK irányelv az infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások számviteli és szervezeti szétválasztásáról 2001/12EK irányelv a személyszállítási és az árufuvarozási tevékenység legalább számviteli szétválasztásáról 34/2003. (V.28.) GKM-PM együttes rendelet számviteli értelemben elkülönítette a vasúti társaságok szervezeteit 2185/2005. (IX.9.) Kormányhatározat rendelkezik a MÁV ZRt. által végzett vasúti árufuvarozási tevékenység kiszervezéséről, a MÁV ZRt. önálló infrastruktúra- kezelő, illetve személyszállítást végző társaságokra való szétválasztásáról, a melléktevékenységek fokozatos privatizációjáról évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről megteremtette a többszereplős vasúti közlekedési rendszer kialakításának és működtetésének törvényi szintű feltételrendszerét 2130/2006. (VII.24.) Kormányhatározat rendelkezik a MÁV ZRt. MÁV Cargo Zrt-ben meglévő részesedésének értékesítéséről

6 Eger, október 7. 6MÁV CSOPORT A MÁV Csoport tevékenységei A MÁV Csoport színvonalas vasúti szolgáltatások nyújtásával, az utasok, az ügyfelek és a költségvetés teherbíró képességének megfelelő finanszírozási igény mellett segíti elő a társadalmi közlekedési igények kielégítését, Magyarország versenyképességének növelését. Küldetés Filozófia, értékek Tevékenységi területek A MÁV Csoport mint vasúti szállítási vállalatcsoport személyszállítási, vasúti infrastruktúra, vontatási, járműjavítási, logisztikai és állomási szolgáltatásokat nyújt. A MÁV Csoport tevékenysége során utasait és ügyfeleit helyezi a középpontba, az ügyfélközpontú szolgáltatások nyújtása során épít munkavállalói évtizedes tapasztalatára, a vasutas társadalom szakmai elhivatottságára.

7 Eger, október 7. 7MÁV CSOPORT A vállalatstruktúra átalakítása a MÁV stratégiájának kiemelt eleme MűködésFinanszírozás Teljesítmény Szervezet Piaci részesedés megőrzése Piaci teljesítmény növelése Versenyképes vállalati struktúra Összehangolt csoportműködés CÉL CÉL Költséghatékony működés Átlátható folyamatok Stabil pénzügyi háttér Fejlesztési források biztosítása Ügyfél-centrikus szolgáltatásfejlesztés Eszközállomány korszerűsítése ESZKÖZESZKÖZ Cégstruktúra átalakítása Irányítási rendszer átalakítása Méret-optimalizáció Folyamat-optimalizáció Szerződéses alapú finanszírozás Új finanszírozási formák alkalmazása

8 Eger, október 7. 8MÁV CSOPORT A MÁV Csoport szervezeti felépítésével kapcsolatos stratégiai célok Stratégiai célok: Versenyképes vállalati struktúra kialakítása Üzleti tevékenységek és a központi irányítás szétválasztása Felelős, tiszta profilú, jogilag önálló üzleti egységek létrehozása Letisztult üzletrész-portfolió kialakítása A tagvállalatok tevékenységének összehangolása

9 Eger, október 7. 9MÁV CSOPORT A holding szervezeti struktúra választásának indokai A rendszer transzparenciájának növekedése (valós költségviszonyok feltárása) A csoporttagok működési hatékonyságának javulása A vállalatcsoport optimális finanszírozása A fejlesztési erőforrások csoportszintű optimumot eredményező allokálása Vállalati felelősség, költség- és piacérzékenység megteremtése (vállalati kapcsolatok szerződéses alapokra helyezése) Tőkebevonás lehetősége A MÁV Csoport egységes irányítása, képviselete

10 Eger, október 7. 10MÁV CSOPORT Az szervezeti átalakítás megvalósult lépései I. – Üzletágak létrehozása Strukturális változások: 2003: A társaságirányítást és a társasági szolgáltatásokat magában foglaló konszern típusú irányítási központ kialakítása Üzletágak divizionális struktúrába szervezése, pályavasúti, személyszállítási, árufuvarozási, gépészeti üzletágak létrehozása Önálló számviteli elszámolási rendszerek kialakítása ÁrufuvarozásGépészetPályavasút Személy- szállítás Központi szolgáltatások Leány- vállalatok 2003 Központi irányítás

11 Eger, október 7. 11MÁV CSOPORT A szervezeti átalakítás megvalósult lépései II. – Jogilag önálló üzletágak létrehozása MÁV- GÉPÉSZET Zrt. Záhony-Port Zrt. MÁV- TRAKCIÓ Zrt. Pályavasút MÁV-START Zrt. Központi szolgáltatások MÁV Cargo Zrt. Egyéb leány- vállalatok 2008 Központi irányítás Strukturális változások: január 1.: Árufuvarozási Üzletág jogi önállósítása (MÁV Cargo Zrt.) július 1: Személyszállítási Üzletág jogi önállósítása (MÁV-START Zrt.) január 1.: Gépészeti Üzletág szétválasztása, önálló vontatási (MÁV-TRAKCIÓ Zrt.), valamint járműjavítási- és karbantartási társaság (MÁV-GÉPÉSZET Zrt.) megalakítása

12 Eger, október 7. 12MÁV CSOPORT A szervezeti átalakítás tervezett lépései - A MÁV holding kialakítása MÁV- GÉPÉSZET Zrt. Záhony- Port Zrt. MÁV- TRAKCIÓ Zrt. MÁV- Pályavasút Zrt MÁV-START Zrt. Központi Szolgáltató Kft. Egyéb leány- vállalatok Központi irányítás Strukturális változások: 2009: Központi szolgáltató társaság létrehozása (Központi Szolgáltató Kft.) 2010: Pályavasút Üzletág jogi önállósítása (MÁV-Pályavasút Zrt.) : Holding központ kialakítása Nem stratégiai részesedések értékesítése (folyamatos)

13 Eger, október 7. 13MÁV CSOPORT Új szervezeti-működési keret – holdingközpont kialakítása A MÁV Csoport értéklánc alapú szerkezeti felépítése EGYÉBLEÁNYVÁLLALATOK INGATLAN-GAZDÁLKODÁSKÖZPONTISZOLGÁLTATÁS INFRATRAKCIÓ START PÁLYA-KARBANTARTÓJÁRMŰ-KARBANTARTÓ HOLDING Stratégia, Pénzügy Biztonság Környezetvédelem HR, Jog, Kommunikáció Vagyonkezelés AdósságkezelésKÖZPONT Személyszállítás Gépészet Pályavasút Nem alaptevékenység

14 Eger, október 7. 14MÁV CSOPORT Központi irányítási funkciók, területek MÁV- GÉPÉSZET Zrt. Záhony-Port Zrt. MÁV- TRAKCIÓ Zrt. MÁV- Pályavasút Zrt MÁV-START Zrt. Központi Szolgáltató Kft. Egyéb leány- vállalatok Stratégia és fejlesztés Egyéb irányítási funkciók Pénzügyi irányítás Szakmaiirányítás Egyéb nem irányítási funkciók operatív vasútüzemi koordináció; vasút-, üzem-, vagyonbiztonság fenntartása; szakmai képzés, HR-utánpótlás biztosítása; környezetvédelem stratégiai tervezés; fejlesztési tervek, koncepciók összehangolása, csoportszintű optimalizálása csoportszintű szabályozás; csoportszintű ellenőrzés; hazai és külföldi képviselet; csoportszintű kommunikáció vagyonkezelés (leányvállalatok, ingatlanállomány); adósságállomány kezelése csoportszintű finanszírozás; csoportszintű tervezés és kontrolling; hatékonyság- javítás

15 Eger, október 7. 15MÁV CSOPORT A MÁV Csoport jövőképe VERSENYKÉPES SZOLGÁLTATÓ Közszolgáltatási szerződés Adósságkezelés Műszaki fejlesztés Működés-fejlesztésKONSZOLIDÁCIÓMODERNIZÁCIÓ MEGBÍZHATÓ ÉS KISZÁMÍTHATÓ SZOLGÁLTATÓ az utasok, az ügyfelek, a tulajdonos számára MUNKÁLTATÓ a vasutas dolgozók számára

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása Bella Balázs Stratégiai igazgató MÁV Magyar Államvasutak Zrt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések